תקציר: המאמר עוסק בהתנהגות דתית ומוסרית בנושאי מיקח וממכר, משא ומתן, ערבות, תחרות, אמת בפרסום, ועוד נושאים הקשורים למסחר בימינו. מילות מפתח: הלכה, מסחר, ערבות, צדק, משפט עברי, מוסר. |
"מאזני צדק אבני צדק והין צדק יהיה לכם" (ויקרא יט, לו),ודרשו חז"ל:
"מה תלמוד לומר הין צדק, והלא הין בכלל איפה היה? אלא לומר לך שיהא הן שלך צדק ולאו שלך צדק" (בבא מציעא מ"ט ע"א),ומי שאינו עומד בדיבורו עובר על איסור דאורייתא (עיין "בית יוסף", חושן-משפט קפ"ג). ומהו הן שלך צדק -
"שלא ידבר אחד בפה ואחד בלב" (אביי שם).וכתב הרמב"ם, שמשאו-ומתנו של תלמיד חכם באמת ואמונה, אומר על לאו לאו ועל הן הן, ומחייב עצמו בדברי מיקח וממכר במקום שלא חייבה אותו תורה, כדי שיעמוד בדיבורו ולא ישנה (הלכות דעות הל' יג. ויש גורסים: ואינו מתחייב).
"נתן לו מעות ולא משך הימנו פרות יכול לחזור בו, אבל אמרו: מי שפרע מאנשי דור המבול ומדור הפלגה הוא עתיד להיפרע ממי שאינו עומד בדיבורו".ערך העמידה בהתחייבות גדול כל כך, עד שאמר רב לרב כהנא:
"הפוך בנבילתא ולא תהפוך במילי" (הפוך בנבילה ואל תהפוך הדיבור, פסחים קיג, א).
"אל תונו איש את אחיו" (ויקרא כה, יד).מלבד דיבור צדק יש עוד מדרגה של יחידי סגולה, והיא הדיבור האמיתי שבלב, כמו שנאמר: "ודובר אמת בלבבו" (תהילים ט"ו, א); וכפי שמסופר על רב ספרא, שהיה לו חפץ למכור, ובא אדם אחד לפניו בשעה שהיה קורא קריאת שמע ואמר לו: תן לי החפץ בכך וכך כסף, ולא ענהו מפני שהיה קורא קריאת שמע, וסבר ההוא שאינו רוצה למכור במחיר זה, אמר לו: תנהו לי בכך וכך יותר. לאחר שסיים קריאת שמע אמר לו רב ספרא לקונה: קח את החפץ במחיר שקבעת בראשונה, שכן במחיר זה היה בדעתי למכרו לך (ראה רש"י מסכת מכות כ"ד, א, משאילתות ויחי).
"ולא תונו איש את עמיתו" (ויקרא כ"ה, יז),וכן איסור מיוחד של אונאת הגר. איסור הונאת דברים כולל גם שלא יעמוד על המיקח בשעה שאין לו כסף לקנות (בבא מציעא סוף פרק הזהב, וראה להלן בעניין סקר שווקים). חז"ל הפליגו בשבחה של העמידה בדיבור, ומסופר בגמרא על חכם אחד, שלא היה מחליף דיבורו בעד כל הון שבעולם (בבא מציעא מ"ט, א).
"נדרי זירוזין כיצד? היה מוכר חפץ ואומר: קונם שאיני פוחת לך מן הסלע, והלה אומר: קונם שאיני מוסיף לך על השקל, שניהן רוצין בשלושה דינרין",ומפרש רש"י:
"שנדר כן לזרז את חברו".ויש לציין כי לפי דעת ה"ספר חסידים" אל יאמר הקונה רע רע, אלא יאמר כך אני רוצה ליתן אם תחפוץ (בולוניה תתקכה).
"ואי לו לדור שכך עלתה בימיו השקר נעשה כהיתר, ובפרט בין הסוחרים כנען בידו מאזני מרמה, ומשקרים במשאם ומתנם באומרם כה וכה הקושט"י (המחיר) כה וכה נתנו לי, ולא זו בלבד אלא שגם נשבעים שבועות חמורות על השקר וחושבים שזה בכלל חריצות וחריפות לידע להרוויח ואומרים שמי שאינו עושה כן בדורות אלו אינו אוכל לחם, ולכן לחם שקרים ינעם להם, עד שבעוונותינו הרבים היינו חרפה לשכנינו, שאומרים הגויים, הדבר ידוע שישראל יעשו עוולה וידברו כזב ולא ימצא בפיהם דבר אמת. אוי לו על חילול השם, ובוודאי שעושה אלה אינו רואה סימן ברכה. ואם יראה סימן ברכה לפי שעה, מאחר שהוא עושה עושר שלא במשפט בחצי ימיו יעזבנו. ואם יהיה דרך רשעים צלחה יהיה עושר שמור לבעליו לרעתו ואחריתו יהיה נבל לעולם הבא, יגרס בחצץ שיניו וזרעו יהיה מבקש לחם. כי בהתערב ממון של איסור עם ממון של היתר בא זה ומאבד זה, וכמו שאמרו רז"ל על בתו של נקדימון בן גוריון (כתובות ס"ז, א). וכמעט השקר שמשקרים הסוחרים היא שלא לצורך. שאם ירצה היה יכול לומר בכך וכך חפץ זה לו אוכל ליתן בפחות ודיו, ומה ייתן לך ומה יוסיף לך לשון רמייה ומה יתרון לבעל הלשון. ואף אם חשב להרוויח הרבה על ידי השקר, מדבר שקר ירחק, שיותר ממה שהוא מרוויח הוא מפסיד לפי האמת ולפי חומר שבו. ומי שהוא איש אמונות רב ברכות. ואף אם על ידי דברי אמת יבוא לידי בושה וכלימה, לא ימנע מלדבר אמת. וכבר הזהירו חז"ל שלא יאמר אדם לילד לעשות לו או לקנות לו שום דבר ולבבו לא כן יחשוב, שלא ילמד לשקר" (ס"ח תב).
"שלא יפתה המוכר לב בני אדם לומר כך וכך רצו ליתן לי בעד הסחורה הזאת, ולא יאמר אני קניתי בכך וכך ולא כן הדבר, ששארית ישראל לא יעשו עוולה (צפניה ג, א). ואם יש לו חפצים ואינו רוצה למוכרם אל יראה כאילו רוצה למוכרם, והללו היו קונים במקום אחר אלא שסבורים הם שהוא ימכור להם, וכתיב ולא תונו, שהונהו בדברים. וכתיב דברו אמת איש את רעהו (זכריה ח, טז)" (ספר חסידים מהדורת ויסטניצקי תת"ל).כן הוא מייעץ לאדם:
"שישתדל שירוויחו עליו ולא יהיה עצרן, שהוותרן בממונו מצליח אותו ממון, כמו שדרשו חז"ל על ממון איוב שכל הנוטל ממנו פרוטה מתברך" (שם תתר"פ).עוד ממידות המוסר במשא ומתן מצינו שם:
"קודם שמוסר אדם כספו ימנה תחילה, שמא יתחסרו המעות שלא בידיעתו, או אחר ייקחם, אם לא ימנם תחילה יחשוד בחברו או חברו יחשוד בו. ומעשה היה באחד שהתלונן על הזול בתבואה והיה משתוקק שיהיה ביוקר. אמרו לו, כיון שבשביל תקנתך אתה חפץ בקלקול העולם, שמא לא תחיה בקציר. וכן היה, שמת קודם הקציר" (שם תע"ח).בנושא זה כותב גם בעל ה"חפץ חיים" :
"כמו לעניין אכילת בשר אין חשוד שום בר ישראל להכניס בשר לתוך פיו אם לא שיודע שהוא בשר כשר, כן לא יעשה הוא לחברו, ונכלל זה במה שאמרו: ואהבת לרעך כמוך, מה דעלך סני לחברך לא תעביד" (ליקוטי אמרים ב).ובעל ה"חפץ חיים" מבאר כמה פרטים שנכשלים בהם בני אדם:
א) "אם יודע הקונה שסחורה זו שחפץ לקנות נתייקרה, והמוכר אינו יודע מזה, צריך הקונה להודיעו שהסחורה נתייקרה בכך וכך. ב) אם יודע המוכר שיש מום בסחורתו צריך להודיע ללוקח ואפילו הלוקח הוא עכו"ם. ג) להטעות את חברו במידה ובמשקל ובמניין אסור מן התורה אפילו בפחות מכדי הונאה ואפילו לעכו"ם אסור. ומכל מקום לומר לפני עכו"ם איך שפלוני ישראל הטעהו אסור, דתיכף נתחלל שם שמים על ידי זה. ובזה נכשלים הרבה בני אדם שדרכם לחפש מומי חבריהם ומידה מגונה היא מאוד ולבסוף ישולם לו מידה במידה. ועל זה רמז הפסוק: "ואיש כי ייתן מום בעמיתו, כאשר עשה כן יעשה לו (ויקרא כה)" (שם בליקוטי אמרים ).
"אף על פי שבשאר גזלות אינו עובר בפחות משווה פרוטה, בזה עובר, ואפילו לוקח בפחות כסף בגלל חסרון המשקל עובר" (רש"ש).ואפילו אם שוקל או מודד לנכרי בחסר כלשהו עובר בלאו וצריך להחזיר, כמו שאסור להטעותו בחשבון (שולחן-ערוך הרב הל' מידות ומשקלות ב'). ומצינו גם ברמב"ם, שאיסור גניבת דעת גם בנכרי כשם שאסור לגנוב ממונו (רמב"ם הלכות דעות ב ו. וראה "התעוררות תשובה" ח"א קי"ח לרבי שמעון סופר, אב"ד ערלויא הי"ד, שמת על קידוש השם באושוויץ בהיותו בן צ"ה. ראוי לציון מיוחד ספרו הנ"ל, שדן לא רק בענייני הלכה וממון אלא גם בשאלות מוסריות של מידות והנהגות).
"היה לו מידות הרבה ומביאין הלקוחות כליהן ומודד לאיש ואיש במידה לעצמו ומתמצות והולכות לתוך כליהן כל הלילה" (ביצה כ"ט ע"א וברש"י שם).ועוד מצינו שם:
"הוא כינס שלוש מאות גרבי יין מבירורי המידות ('העלאת הרתיחות' היינו הקצף) וחבריו כנסו שלוש מאות גרבי שמן ממיצוי המידות, והביאום לפני הגזברים לירושלים, אמרו להם: אי אתם זקוקים לכך? אמרו להם: אף אנו אין רצוננו בכך, אמרו להם: הואיל והחמרתם על עצמכם עשו מהם צרכי רבים" (שם).היינו, שהם היו סבורים שאין זה גזל, כי הלקוחות מוחלים, ועם זאת לא רצו ליהנות משל אחרים.
"שמעו זאת השואפים אביון ולשבית עינוי ארץ לאמור מתי יעבור החודש ונשבירה שבר והשבת ונפתחה בר להקטין איפה ולהגדיל שקל ולעוות מאזני מרמה. לקנות בכסף דלים ואביון בעבור נעלים ומפל בר נשביר. נשבע ה' בגאון יעקב אם אשכח לנצח כל מעשיהם" (עמוס ח, ד-ז).בנוסף לאיסור ההונאה הדגישו הנביאים גם את חוסר התועלת שבו, כי עושר שלא במשפט אינו מביא ברכה. ירמיהו התריע על כך ואמר:
"קורא דגר ולא ילד עושה עושר ולא במשפט בחצי ימיו יעזבנו ובאחריתו יהיה נבל" (יז, יא),ופירש המגיד מדובנה דרך משל:
"שהתרנגולת המגדלת אפרוחיה שלה אינה צריכה לשרוק להם שיבואו אצלה, כי מעצמם הם באים אליה. לא כן עוף המגדל אפרוחים זרים, צריך לשרוק ולצפצף כדי שיבואו אליו , כי הם תמיד מתרחקים ממנו. והנמשל: מי שעשה ממון ביושר ובמשפט אינו צריך לקרוא לממון שיישאר אצלו, לא כן מי שעשה את ממונו שלא במשפט, שהוא צריך תמיד לדגור על מעותיו. ואמר גם שלמה על ממון של יושר: "ברכת ה' היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה" (משלי י, כב).וכן אמר שלמה:
"רש עושה כף רמייה ויד חרוצים תעשיר" (משלי י, ד).ומיכה הנביא אמר:
"האש (כמו היש) בית רשע אוצרות רשע ואיפת רזון זעומה. האזכה במאזני רשע ובכיס אבני מרמה וגו'. אתה תאכל ולא תשבע וגו', אתה תזרע ולא תקצור אתה תדרוך זית ולא תסוך שמן ותירוש ולא תשתה יין" (מיכה ו, יא, יד, טו).
"בני עיר אחרת המביאים סחורה למכור בתוך העיר, יכולים בני העיר לעכב עליהם מלמכור בדרך חנוונים" (חושן-משפט קנ"ו, ז').התחרות, כידוע, היא נשמת המסחר. כך היה בימי קדם וכך הוא כיום. לפיכך התריעו חז"ל:
"רובם נכשלים בגזל" (בבא בתרא קס"ה ע"א).ופירש הרשב"ם:
"שמורים להתיר במשא ומתן לעכב איש מריוח הראוי לחברו".הן ההלכה והן כללי המוסר בנושא זה נועדו למנוע את הגזל הזה הנראה כהיתר לרוב האנשים. וכתב הר"י אלנקוה בספר "מנורת המאור" (הקדום):
"חמדת בני אדם ורדיפתם אחרי הנאות העולם גורם להם לאונות (להונות) לחבריהם בכל עסקיהם ובמשאן ובמתנם ובסחורתם, ולפי שאולי חשבו זאת כיון שאינה גניבה אם כן אין בה איסור, לכן הזהירה תורתנו עליה באומרה: אל תונו איש את אחיו (ויקרא כה, יד) ללמדנו שחייב אדם לישא וליתן באמונה ושלא יתאווה לאונות במקחו או בממכרו, ואף על פי שכל העוסק בפרקמטיה אין דעתו אלא להרוויח בה, עם כל זה ציוותה תורה שלא ייקח ולא ימכור ביתר או פחות מכדי שוויו אלא בפחות משתות שהוא דבר מועט. אבל מי שרוצה ללכת בדרכי החסידות ימכור בשוויו" (נר א' כלל ב' פרק ה ').וכן כתב ר' אלעזר פאפו בספרו "פלא יועץ":
"דיני ממונות הם מקצוע גדול ואדם ניכר בכיסו, לפי שנפשו של אדם מחמדו, בפרט בדורות הללו דור ממון, ודרך איש ישר בעיניו ומורה היתירא מ"ט פנים לטהר את השרץ, כגון איסור גניבה וגזלה ואונאה וריבית והשגת גבול וכהנה רעות ורבות. ויש אשר נגע יראת ה' בלבו ואינו עושה האיסורים המפורסמים רק עושה דוגמתן ועושה להם שינוי השם ואותם יקרא בשם ריווח והצלחה וחריפות וחריצות ואמר יאמר האיש אם כל ישר הולך יכה ראשו בכותל ולא יוכל לאכול אפילו סובין. והאיש אשר הוא יהודי ומאמין באמונה שלמה כי עושה עושר ולא במשפט בחצי ימיו יעזבנו ואחריתו יהיה נבל בעולם הבא... וידרוש ויתור מפי ספרים ומפי סופרים לדעת את אשר יעשה והדרך אשר ילך בה , ולא יהיה הכסף נחשב בעיניו למאומה במקום שיש צד נדנוד איסור, וירחק מן הכיעור ומן הדומה לו, כי מוטב לו לאדם שימות ברעב ואל יהא רשע לפני המקום אפילו שעה אחת ומה כי דורשי ה' לא יחסרו כל טוב" (פלא-יועץ אות ממון).בעניין התחרות על נפש הקונים, מצינו במשנה שנחלקו שם אם יכול חנווני לחלק קליות ואגוזים לתינוקות כדי שיבואו לקנות אצלו.
"לא תשיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים בנחלתך אשר תנחל" (דברים י"ט, י"ד).ואילו בענייני פרנסה חל איסור לירד לאומנות חברו ולקפח פרנסתו. חכמים התקינו תקנה של חזקת הישוב, שלא יתחרה אדם בזכות חברו שחכר קרקע אצל הגוי. כן הגדירו כל פגיעה בזכויות הזולת בכינוי הסגת גבול, ורבים הדינים בעניין זה.
"עני המהפך בחררה ובא אחר ונטלה נקרא רשע" (קדושין נ"ט ע"א).מושג זה מציין כל פעולה של הסגת גבול וקיפוח פרנסתו של הזולת. ולמה נקרא רשע, מפני שדרשו חז"ל את הפסוק ביחזקאל (יח, ו):
"ואת אשת חברו לא טימא",זה היורד לאומנות חברו (מהרי"ט); ואחרי כן נאמר:
"צדקת הצדיק עליו תהיה ורשעת הרשע עליו" (שם פסוק כ);משמע שהעושה כן הוא רשע. ומכל מקום אין כופין עליו להחזיר (רש"ל), ולא עוד אלא אפילו מחזיר אינו מתקן מה שעשה אלא נקרא מתנה (ערך ש"י רל"ז). וב"פתחי חושן" נידונה השאלה בעומדים בתור, האם יש בעקיפת התור משום "עני המהפך בחררה" (רצ"ד). ונחלקו אם דין של המהפך בחררה הוא בשכבר הושוו ביניהם בפסיקת הדמים או גם קודם שהושוו. מכל מקום לפנים משורת הדין לא יקדים אפילו במקום שאין דין עני המהפך בחררה (שם רצ"ז).
"מעשה בחסיד אחד שהיה גונח מלבו ושאלו לרופאים ואמרו אין לו תקנה עד שיינק חלב רותח משחרית לשחרית, והביאו לו עז וקשרו לו בכרעי המיטה והיה יונק ממנה משחרית לשחרית. לימים נכנסו חבריו לבקרו. כיון שראו אותה העז קשורה בכרעי המיטה חזרו לאחוריהם ואמרו: ליסטים מזוין בביתו של זה".ומפרש רש"י שם:
"ליסטים מזוין, רועה בשדות זרים וגוזל את הרבים".ואף שלכאורה יש בזה משם פיקוח נפש, כתב המאירי שחכמים נזהרים גם במקום פיקוח נפש (שיטה מקובצת שם).
"תנו רבנן, אין מוציאין מארץ ישראל דברים שיש בהן משום חיי נפש, כגון יינות שמנים וסלתות" (בבא בתרא צ' ע"ב).בזמננו, כיון שהפרות בזול, התירו (עיין "שערי צדק" לבעל "חיי-אדם" ועוד). וכן דן הר"א קוטלר בקובץ "מוריה" בעניין ייצוא תפוזים מארץ ישראל.
"ואני כותב זאת לדורות, שראיתי רבים שגזלו והעשירו מטעות שהטעו העכו"ם ולא הצליחו וירדו נכסיהם לטמיון ולא הניחו אחריהם ברכה".כך נאמר גם ב"ספר חסידים" (תתרע"ד) :
"ורבים אשר קדשו השם והחזירו טעות עכו"ם בדבר חשוב גדלו והעשירו מאוד והצליחו והניחו יתרם לעולליהם וכו'".וה"חכם צבי" כותב, שגזל עכו"ם במקום שיש חילול השם, עובר גם משום:
"לא תחללו את שם קדשי".בנושא זה כותב גם רבנו בחיי:
"אל יתפתה אדם לומר בלבו מה שהגזל איסור חמור דווקא בגזל ישראל אבל בגזל הגוי מותר, אין הדבר כן, אלא אף גזל הגוי אסור מדין תורה. ומפני זה ציווה להחזיר הכסף למצרים. הוא שכתוב: 'ואת הכסף המושב בפי אמתחותיכם תשיבו בידכם אולי משגה הוא' (בראשית מג, יב), ואף על פי שהיו המצרים עובדי עבודה זרה ציווה להחזיר הכסף מפני קידוש השם. והיה זה קודם מתן תורה, מכל שכן בזמן הזה שיתחייב אדם בכך" (כד הקמח אות גזלה).
"בני העיר שרצו להרוויח והחרימו שלא ליתן איש בזול יותר מכך וכך היין והתבואה, או שלא יביאוהו ממקום אחר כדי שימכרו להם ביוקר, עליהם נאמר: "כי מלאה הארץ חמס" (התתצ"ג).אנו למדים מכאן, שאף על פי שמצד ההלכה מותר הדבר, לפי כמה דעות חכמים, הרי אין
"כיצד מרקדין לפני הכלה? בית שמאי אומרים: כלה כמות שהיא. ובית הלל אומרים: "כלה נאה וחסודה".ומנמקים בית הלל:
"מי שלקח מיקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו? הוי אומר: "ישבחנו בעיניו" (כתובות ט"ז).וכותב הרש"ש בביאור הדברים, שהשאלה הזאת, אם לשבח את המיקח הרע או לגנותו, תלויה באפשרות ההחזרה. היינו שאם הקונה יוכל להחזיר את המיקח הפגום, צריך לגלות לו את הפגם. ודברים אלה עולים בקנה אחד עם דברי "ספר חסידים", שזה שאמרו "ישבחנו בעיניו" אינו יכול להחזיר, אבל כשיכול להחזיר יש לגנותו בעיניו (תתרע"ג).
"ועניין דין בן המצר הוא שתורתנו התמימה נתנה בתיקון מידות האדם ובהנהגתו בעולם כללים באמירת: קדושים תהיו וגו', וכן אמרה: ועשית הישר והטוב, והכוונה שתנהג בהנהגה טובה וישרה עם בני אדם וכו'" (רמב"ם הלכות שכנים י"ד ה).נגענו במאמרנו זה רק בראשי פרקים של המוסר בחיי המסחר, אם כי נותרו כמה עניינים שלא עמדנו עליהן כאן, כגון איסור סחר בדברים אסורים, תקנת השוק ועוד. אבל האמור כאן עשוי לשמש ציון דרך לכל מי שירצה להוסיף דעת בעניין זה.