ליישוב היהודי בארץ יחד עם כל העולם התרבותי נזדעזע הציבור היהודי באשר הוא לשמע הפשע המתועב של רצח המיניסטר הבריטי במזרח התיכון - פשע מתועב שבעתיים, כשהעם הבריטי עומד זה השנה השישית בגבורה מופלאה, ובמאמץ עליון, יחד עם בעלי-הברית, במלחמה לחיים ולמוות עם האויב הנאצי. הפשע המחריד הזה, שבוצע מחוץ לגבולות ארצנו ואשר נסיבותיו טרם נתבררו, מעלה מחדש את הסכנה הגדולה והולכת של כנופיית הטרוריסטים הקיימת עדיין בארץ. הטרור בארץ עלול להצמית את סיכויי מאבקנו המדיני ולהרוס את שלומנו הפנימי. היישוב נתבע להקיא מתוכו את אנשי הכנופיה המהרסת והמחריבה הזו, לא להיכנע לאיומיהם ולהושיט את כל העזרה הדרושה לשלטונות למניעת מעשי הטרור ולביעור ארגונו, כי בנפשנו הדבר. (הדגשה-- שלי, י.ל.) הנהלת הסוכנות היהודית לארץ-ישראל |
מלחמה לנוער העברי בטירור ובמבצעיו!המסייע לאויב - אויב הוא! מחוללי הטרור, המכנים עצמם "ארגון צבאי לאומי" ו"לוחמי חירות ישראל" בוגדים המה. נוער עברי! .... אתה נתבע כעת לקום ולבער את נגע הטרור מקרב היישוב. אל יבואו פורצי הגדר בקהל הנוער העברי ! מספסלי הלימודים יוצאו, ומן הסדנאות יורחקו. לא תורשה תעמולתם בכתב ובעל פה - לא ברחוב ולא באולם סגור. לא בבית תפילה ולא בבית ספר ולא בשום מקום אחר. אל יינתן מחסה לעוכרים בבית הוריכם, קרוביכם ומכריכם! אל כניעה לאיומים ולסחיטות! יעמוד הנוער על המשמר! יפעל הנוער בכוחות עצמו ויושיט כל העזרה למוסדות הציבור והשלטון לשם מניעת הטרור ופירוק ארגונו! ידעו אנשי הכנופיות, כי ייתקלו בהתנגדותו הנמרצת של הנוער העברי המאוחד. הפתח לתשובה עודנו פתוח לפניהם. אולם המהרסים והמחריבים שאין להם עוד תקנה, יבודדו ויופקרו, עד שיוקעו משורות היישוב, עד שהטרור ייפסק וארגונו יבוטל. |
איננו רוצים שתתחיל מלחמת-אחים, אולם נהיה מוכנים גם לכך... ברור שאיננו מדברים על חיסולכם הפיסי, אולם התפתחות הדברים תביא להשמדתכם. ואז לא חשוב מי התחיל - זה עניין של תעמולה והסברה. (דברי אליהו גולומב 2 )בגין דחה את איומיו של גולומב והוסיף כי נשק הארגון לא הופנה בעבר ואף לא יופנה בעתיד נגד יהודים. כצפוי, נפרדו הצדדים ללא הסכמה.
לפי מקור אחד נעצרו על-ידי ה'הגנה' לשם חקירה כ-20 איש ונחקרו שלא במעצר 91 איש...כ-700 שמות של אנשים ומוסדות...נמסרו לבולשת, וכ-300 איש נאסרו על סמך רשימות אלה. ועדה מיוחדת נתמנתה לדון בדבר תלמידי בתי-ספר תיכוניים שהיו פעילים באצ"ל, והחליטה על הוצאתם של 30 תלמידים מבתי ספר שונים.הייתי אחד התלמידים ששמם נמסר ל"וועדה המיוחדת" הזו. הוועדה החליטה שיש לגרשני מבית-הספר, והעבירה את ההחלטה לידי מנהל בית-הספר, מרטין זליגר, אשר לא היסס לשאול את אחותי רבקה באם חשה לאחרונה בתנועות חשודות שלי. ההחלטה הועברה לידיעת אבא, אשר ביקשני באחד הימים להילוות אליו לתחנת האוטובוס בדרכו לעבודה. שוחחנו על דא ועל הא, כאשר לפתע שאלני באם נכון הדבר שאני חבר באצ"ל. עניתי בשלילה ובזאת תמה השיחה. מאוחר יותר נודע לי, כי כאשר הודיע לו המנהל על ההחלטה לגרשני מבית-הספר, ביקש אבא לכנס את הוועד הציבורי של המוסד. באותה ישיבה הסביר זליגר כי שני אנשים ראו אותי בשעה שהדבקתי כרוזים של האצ"ל ועל-פי החלטת "הוועדה המיוחדת" יש לגרשני מבית-הספר. תגובת אבא היתה כי ההאשמה היא חמורה מאוד, אולם לפני מתן פסק-דין, הוא מבקש לזמן לישיבה את אותם עדים שראוני בפעולה, כדי שאפשר יהיה לחוקרם - אולי טעו בזהות, או שמא זו הלשנה ללא כל בסיס. המנהל, שהיה חבר ב"הגנה", הסביר כי אין כל אפשרות להביא את העדים בפני הוועד, כי אז יוכלו לזהותם והאצ"ל עלול לפגוע בהם. סיכם אבא ואמר:
לפנינו מקרה חמור, בו נאשם בני על-ידי שני אנשים אנונימיים המסרבים להופיע בפנינו ואין באפשרותנו לחקור אותם, כמקובל. לעומת זאת, מכחיש בני את ההאשמות המועלות נגדו מכול וכול. למי עלינו להאמין - לאינפורמציה המגיעה בעילום-שם, או לבני הידוע לכולנו כאדם הגון וישר?לאחר דיון קצר, דחה הוועד את בקשת המנהל, ונשארתי כתלמיד מן המניין בבית-הספר. אולם למחרת היום פנה אלי זליגר ואמר :
לאביך אתה יכול לספר מעשיות, אבל דע לך שאני יודע את האמת. הפעם יצאת בשלום, אבל אנו עוד נתפוס אותך".התגובה השנייה היתה של סטרץ. הוא ניגש אלי באחת ההפסקות וסיפר לי כי נלחם בכל כוחו נגד גירושי מבית-הספר וזאת ללא כל קשר לשאלה באם אני חבר באצ"ל או לא. סטרץ טען כי אין לגרש תלמיד בגלל דעותיו.
[...] מספר חיים גורי: שבת אחת, בהיותו קצין תורן ביגור, הגיע קצין המודיעין של נפת זבולון, בחור מגודל ומתולתל ומספר, כי הגיעו ידיעות שלמחרת מתכוונים אנשי אצ"ל לפוצץ כנסייה על הר הכרמל, שעה שיהיו בה קצינים בריטיים רמי מעלה ומשפחותיהם. אותו קצין מודיע, שאם יבוצע פיצוץ זה וייעשה הטבח בבריטים, עלולה לצמוח שואה והוא מבקש לשלוח חמישה בחורים שיתפסו את אנשי אצ"ל, שעה שיביאו את חומר-הנפץ לאחד הבתים בכפר-אתא. גורי כינס קבוצת צעירים, פנה אל רגש האחריות הלאומית שלהם והסביר, כי הכוונה היא למנוע רצח חפים מפשע. עוד לפני ששקלו הללו אם יסכימו לפעולה, ביקשו את "מלת הכבוד" של הקצין, כי אנשי האצ"ל שייתפסו לא יוסגרו לבריטים. הבחור הבטיח. לפנות בוקר נתפסו שלושה צעירים וצעירה מאצ"ל וגורי זוכר איך שכבו על בטנם עקודים: ידיהם כפותות לאחור. אחרי עשר שעות הוסגרו כולם לבריטים !!האצ"ל מעולם לא פוצץ כנסייה כלשהי ואני משוכנע כי קצין המודיעין של הפלמ"ח ידע היטב כי אנשי האצ"ל התכוונו לפוצץ את צינור הנפט. אלא שאותה תקופה (היה זה במאי 1945) החלה תסיסה בקרב לוחמי הפלמ"ח, אשר דרשו לצאת לפעולות נגד השלטון הבריטי ולהפסיק את הסגרת אנשי האצ"ל לבולשת. יש לשער כי קצין המודיעין המציא את סיפור פיצוץ הכנסייה, כדי לעורר את מצפונם של צעירי הפלמ"ח ולהבטיח את השתתפותם בתפישת אנשי האצ"ל והסגרתם למשטרה. יעקב נחושתן לא היה בין הארבעה שהובאו לקיבוץ יגור. הוא נתפס יחד עם חברו חיים קונוורטי, מספר ימים לאחר-מכן. השניים, שזה מקרוב עלו ארצה מבולגריה והשפה העברית עדיין לא היתה שגורה היטב בפיהם, נשלחו לכפר-אתא כדי להביא משם שק עם חמישים קילוגרמים חומר-נפץ, שהיה מוחבא בביתו של נהג אגד בשם ברקוביץ'. הם הגיעו למקום, קיבלו את השק עם חומר-הנפץ והלכו לכיוון תחנת האוטובוס כדי לנסוע לחיפה. חומר-הנפץ היה מיועד להכנת מוקשים לפיצוץ צינור הנפט. לא רחוק מתחנת האוטובוסים הם נעצרו על-ידי שני צעירים (אחד מהם, במדי נוטרים, היה מצויד ברובה) ששאלו אותם לתוכן השק. נחושתן ענה כי הם נשלחו להביא את השק, אבל אינם יודעים מה יש בו. בינתיים הצטרפו עוד שלושה צעירים, השק נבדק ונחושתן וחברו נתבקשו להיכנס לאחד הבתים. כעבור כמה שעות הגיעה משאית מכוסה בברזנט והשניים, כפותים בידיהם ומטפחות קשורות לעיניהם, נתבקשו לעלות עליה. הם הוסעו לקיבוץ כפר-מכבי, שם נחקרו ולבסוף הוסגרו לידי המשטרה הבריטית. נחושתן וקונוורטי הועברו לתחנת המשטרה בחיפה, משם לבית-הסוהר בעכו, אחר לירושלים ומשם למחנה המעצר בלטרון. לבסוף הוטסו השניים למחנה המעצר באפריקה (תחילה לאריטריה ואחר לקניה) והם נשארו במעצר עד צאת הבריטים את הארץ.
"האיש שישב לימיני, עו"ד יעקב נחושתן, מקיש קלות על מרפקי: אתה יודע מי היה בין אותם הצעירים שהוסגרו - מי? אני היושב לידך...גורי שומע זאת ומחוויר. אחרים מתמלאים התרגשות ..."
לא תהיה מלחמת אחיםהאוויר מלא אבק-שריפה. נואמים ומנהיגים אינם חדלים לדבר על מלחמה פנימית. אחד מהם אמר, כי היא כבר פרצה; השני - פטפטן גדול מרעהו - ניבל את פיו בצעקה היסטרית: דם תחת דם, עין תחת עין! שלישי עמל ועמל וגילה סוף-סוף תוכנית הצלה לעם ישראל. וזוהי התוכנית: לגרש מן הבתים, לגרש מבתי-ספר, להרעיב ולמסור לבולשת בנים לוחמים. "הם או אנחנו", אמר, "וכל האמצעים כשרים על מנת לחסלם" [מתוך נאום של בן-גוריון בוועידת ההסתדרות] כן מובנת חרדתו של היהודי הנאמן. הנראה את ילדינו מרימים יד או נשק איש נגד רעהו? מה יעשו הנרדפים, שעליהם נגזרו הגזרות האיומות הללו? איך יתגוננו? ... אלו הן שאלות חמורות ואנו מוצאים לחובתנו לתת בשמנו - בשם הארגון הצבאי הלאומי בארץ-ישראל - תשובה. וזו תשובתנו: היו שקטים, יהודים נאמנים; לא תהיה בארץ זו מלחמת אחים ... |
[...] האצ"ל יצא ממשבר ה'סזון' כשהילת אחריות-לאומית עוטרת אותו.אולם בינתיים תכפו המאסרים, השורות הלכו ונידלדלו ופעולות האצ"ל שותקו כמעט לחלוטין. מבין שבעת חברי המפקדה הראשית - נעצרו חמישה! (יעקב מרידור, אליהו לנקין, אריה בן-אליעזר, שלמה לוי ויעקב תבין). השניים שנותרו היו המפקד, מנחם בגין, וקצין המבצעים, ירוחם ליבני (איתן). גם במחוזות נאסרו מפקדים רבים, וכן נפגעו מקורות מימון. אולם ההתאוששות לא איחרה לבוא, וצעירים תפסו את מקום הוותיקים העצורים. נתמנו מפקדים חדשים, הן במפקדה הראשית והן במחוזות, וחברי הארגון ירדו למחתרת עמוקה יותר.
הרבנות הראשית - נגד החטיפות"בשם תורתנו הקדושה, מוסרה ותוכחתה ובשם כל הקדוש לעם ישראל, הננו מוחים בכל תוקף נגד מעשה חטיפת אנשים מישראל מחופשתם ומביתם, משפחתם ועבודתם. מעשה אכזרי זה אסור בהחלט מדין תורה, זר ומתועב לעם ישראל ולכל איש מישראל ומחלל שם ישראל ויישובנו הארץ-ישראלי. הננו קוראים את כל אלה שידם במעל הזה והשותפים בו, ואומרים: חדלו לכם ממעשה אכזרי זה, והשיבו את העשוקים שנחטפו לחופשתם ולעבודתם, לביתם ומשפחתם; והפסיקו מיישובנו כל מעשה אלימות וחטיפת אנשים ומאסרים אפילו לזמן קצר לאיזו מטרה שהיא. ולא תהיה עוד כזאת בישראל ובארץ-ישראל. |
לאחר שהמועצה שמעה פרטים על החטיפות שאירעו בכמה מקומות, הוחלט להביע בשם הגושים האזרחיים שבתל-אביב, פתח-תקוה, רמת-גן, רעננה, הרצליה, נתניה, רמתיים וכפר-סבא, את החרדה לשמע מעשי פשע אלה. יחד עם הנציגים האזרחיים ברשויות המקומיות, תובעת המועצה מאת היישוב ומאת השלטונות לעקור את הטרור מתוכנו".היתה זו הפעם הראשונה שהמונח "טרור" יוחס למעשי החטיפות שביצעו אנשי ההגנה.
"אני מצטער על הצורך לשוב לעניין החטיפות ביישוב, לאחר שנדמה היה כי חלפה תקופה מבישה ומצערת זו. המעשים מעבירים כבר את עושיהם על דעתם. מצב זה עלול להביא אותנו לקטסטרופה ומחובת נציגי תל-אביב להזהיר אזהרה חמורה שהמצב הקיים חייב להיפסק לחלוטין ובמהרה. מועצת עירית תל-אביב מרימה את קולה באופן החמור ביותר, שהחטיפות ייפסקו מייד וללא כל תנאים, טענות ומענות, הצטדקויות והסברים".אפילו אדם כפרופ' הוגו ברגמן, איש "ברית שלום" ומתנגד מושבע של האצ"ל ולח"י, אמר על פעולות ההגנה: 8
חטיפות אלה פירושן קִברם של חיי ציבור דמוקרטיים... דין מוות על כל היקר לנו ביישוב זה, שארית תקוותו של העם... כאן נעשים מעשי קו-קלוקס-קלאן ללא דין, ללא אפשרות של הגנה מצד הנאשם.