עונת הצייד - "הסזון"1

הלורד מוין, שהיה ידוע כאנטי-ציוני, נתמנה למיניסטר המדינה במזרח התיכון, וממקום מושבו בקהיר, היה אחראי לביצוע מדיניות "הספר הלבן". הלח"י, שראה בלורד מוין את האחראי לגירוש אוניות המעפילים (ביניהן הספינה "סטרומה", שטבעה בלב-ים על כל נוסעיה), החליט להתנקש בחייו. לשם כך נשלחו לקהיר שני חברי המחתרת, אליהו חכים ואליהו בית-צורי, מצוידים בסמכות מלאה לקבוע את תוכנית הפעולה ולבצעה. ב-6 בנובמבר 1944 הוציאו השניים את ההתנקשות אל הפועל, אבל שלא כמתוכנן, נתפסו לאחר ביצוע המשימה.
ההתנקשות בחייו של הלורד מוין עוררה סערה גדולה בארץ ובבריטניה. יש לזכור כי הלורד מוין שימש בתפקידו בדרגת שר ובנוסף לזאת היה גם ידיד אישי של וינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה.
למחרת היום, התכנסה הנהלת הסוכנות היהודית ובתום הישיבה פרסמה את ההודעה הבאה:




ליישוב היהודי בארץ

יחד עם כל העולם התרבותי נזדעזע הציבור היהודי באשר הוא לשמע הפשע המתועב של רצח המיניסטר הבריטי במזרח התיכון - פשע מתועב שבעתיים, כשהעם הבריטי עומד זה השנה השישית בגבורה מופלאה, ובמאמץ עליון, יחד עם בעלי-הברית, במלחמה לחיים ולמוות עם האויב הנאצי.
הפשע המחריד הזה, שבוצע מחוץ לגבולות ארצנו ואשר נסיבותיו טרם נתבררו, מעלה מחדש את הסכנה הגדולה והולכת של כנופיית הטרוריסטים הקיימת עדיין בארץ.
הטרור בארץ עלול להצמית את סיכויי מאבקנו המדיני ולהרוס את שלומנו הפנימי. היישוב נתבע להקיא מתוכו את אנשי הכנופיה המהרסת והמחריבה הזו, לא להיכנע לאיומיהם ולהושיט את כל העזרה הדרושה לשלטונות למניעת מעשי הטרור ולביעור ארגונו, כי בנפשנו הדבר. (הדגשה-- שלי, י.ל.)

הנהלת הסוכנות היהודית לארץ-ישראל


מעניין לציין כי הודעת הנהלת הסוכנות היהודית נתפרסמה לפני שהתבררה זהותם של שני הבחורים שנתפסו בקהיר. זאת ועוד, בהודעה מופיעה בפעם הראשונה הקריאה לשיתוף פעולה עם השלטונות הבריטיים במסגרת המלחמה בארגוני המחתרת.
כעבור שבוע ימים, נכנס לכיתתי בבית-הספר "אהל-שם" ברמת-גן המחנך יצחק סטרץ (או כפי שנהג לכתוב בכרטיס-הביקור שלו: פרופ' ד"ר יצחק אייזיק סטרץ, מתמטיקאי ואסטרונום) ופניו רציניות מן הרגיל. סטרץ, יליד רוסיה, היה דמות יוצאת-דופן; הוא היה נמרץ וקפדן ויחד עם זאת טוב-לב, שאהב לעזור לכל פונה. נמוך-קומה, שפם דק על שפתו העליונה, נהג להופיע בחולצה רוסית עם רקמה, לבוש מכנסי-רכיבה (בריג'ס) ונעול במגפיים. סטרץ סיפר לנו שהשתתף במלחמת האזרחים בספרד בשנות השלושים ולאחר ניצחונו של פרנקו - הצליח לברוח והגיע ארצה. הוא ניסה את מזלו באוניברסיטה העברית בירושלים, וכאשר לא התקבל לצוות המורים שם, החל ללמד בבית-הספר התיכון. הוא היה מורה מעולה ולימד מתמטיקה בהתלהבות בלתי-רגילה. סטרץ התחבב על תלמידיו וחיבב עלינו את מקצוע המתמטיקה.
באותו שיעור, הודיע סטרץ כי ההנהלה הציונית החליטה לקיים בירושלים כנס מיוחד של כל נציגי הנוער בארץ, כדי לדון במצב החדש שנוצר בעקבות פעולות "הפורשים" (הכוונה לאצ"ל וללח"י). לכנס הוזמנו תנועות-הנוער הציוניות וכן נציגים של בתי-הספר התיכוניים. כל בית-ספר ישלח ארבעה נציגים, שניים מהכיתה השביעית ושניים מהכיתה השמינית. סטרץ הציע שנבחר את נציגינו (למדתי אותה עת בכיתה השביעית), ואת הדיון נקיים עם תום הכנס. להפתעתי ולשמחתי נבחרתי לייצג את כיתתי, ולמחרת היום יצאנו ארבעת נציגי גימנסיה "אוהל- שם" לירושלים ושמנו פעמינו לבנייני המוסדות הלאומיים אשר ברחביה (אחותי רבקה, שלמדה בכיתה השמינית, השתתפה אף היא במשלחת).
בכניסה לבניין, בו אמור היה להיערך הכנס, עמד שומר מזוין באקדח מאוזר ארוך-קנה. הוא הפנה אותנו לחדר קטן, שם נערך על גופינו חיפוש מדוקדק ולאחר שהשארנו את חפצינו באותו חדר, הורשינו להיכנס לאולם. על הבמה, ליד שולחן ארוך, ישבו המנהיגים הציוניים וביניהם נשיא ההסתדרות הציונית הד"ר חיים וייצמן (שהגיע ארצה מספר ימים לפני ההתנקשות בקהיר, לאחר היעדרות של חמש שנים), יושב ראש הנהלת הסוכנות היהודית בירושלים, דוד בן-גוריון, יושב ראש המחלקה המדינית, משה שרתוק, ואחרים. את הכנס פתח חיים וייצמן, שהסביר בעברית עילגת, את הנזק המדיני שנגרם לציונות על-ידי פעולות האצ"ל והלח"י. אחריו, נשא בן-גוריון נאום פרוגרמטי ארוך, אשר בסיומו התווה את תוכניתו למלחמה בארגוני "הפורשים". התוכנית כללה ארבעה סעיפים עיקריים: להקיאם מתוכנו (על-ידי גירושם ממקומות עבודה ומבתי-ספר), לשלול מהם כל מחסה ומפלט (על-ידי גירושם מדירותיהם), לא להיכנע לאיומיהם (בעיקר בכל הנוגע לאיסוף כספים) ולהסגירם לשלטונות הבריטיים.
לאחר נאומו של בן-גוריון, נערך ויכוח כללי, בו הסתייגו רוב המשתתפים משיתוף הפעולה עם השלטונות. הנימוק העיקרי היה, שגם אם יש הצדקה להילחם בארגוני "הפורשים", הרי אין לשכוח שהבריטים מבצעים הלכה למעשה את הספר הלבן, ועל כן יש לראות בהם את אויבי הציונות. הוויכוח היה סוער ובגלל השעה המאוחרת, הודיע בן-גוריון שהישיבה תימשך למחרת היום ואנו הלכנו למלון "הימלפרב" אשר ברחוב הסולל, שם שוכַנוּ ארבעה בחדר והמשכנו בוויכוח עד לאחר חצות. בסיומו של הוויכוח החלטנו פה-אחד שלא נחתום על מנשר שיופיע בו סעיף של שיתוף הפעולה עם הממשלה. רבקה אחותי היתה הרוח החיה בדיון הזה, בעוד אני השתדלתי לא להתבלט יתר על המידה.
למחרת בבוקר עברנו שוב את הפרוצדורה של הבדיקות הביטחוניות, והדיון נמשך במקום שהסתיים ביום הקודם. בן-גוריון יצא בשצף-קצף נגד כל המסתייגים ובשלב מסוים של נאומו אמר "ואני יודע שגם באולם זה נמצאים נציגי הפורשים, המנסים להשפיע על הדיון שלנו". רעד עבר בעצמותי; חששתי שבמשך הלילה הם הספיקו לבדוק את שמות המשתתפים עם הש"י (שירותי הידיעות של ה"הגנה") ובוודאי הוא מתכוון אלי בדבריו. החלטתי לשמור על קור-רוח ולא אמרתי יותר דבר וחצי דבר בדיונים הפנימיים של משלחתנו. עם סיום הוויכוח הכללי, נקראו משלחות ארגוני הנוער, כל אחת בנפרד, לשיחה בחדר צדדי. וראה זה פלא - רובן שוכנעו לפתע וחתמו על המנשר. אלא שהשיטה לא פעלה על משלחות בתי-הספר ורובן הגדול נמנע מלחתום על המנשר.
למחרת היום, נמסרה הודעה לעיתונות בשם הכינוס המיוחד של נציגי הנוער הציוני, שהתקיים ב-19 בנובמבר 1944, על-פי הזמנת ההנהלה הציונית, וזה לשונו:



מלחמה לנוער העברי בטירור ובמבצעיו!

הטרור הפרוע של הפורשים ופורקי העול...המכוון כביכול כלפי השלטון הבריטי ומוסדותיו, פוגע למעשה בראש ובראשונה בעמנו הדווי ובאחרית התקווה הציונית...
המסייע לאויב - אויב הוא!
מחוללי הטרור, המכנים עצמם "ארגון צבאי לאומי" ו"לוחמי חירות ישראל" בוגדים המה.
נוער עברי! ....
אתה נתבע כעת לקום ולבער את נגע הטרור מקרב היישוב.
אל יבואו פורצי הגדר בקהל הנוער העברי !
מספסלי הלימודים יוצאו, ומן הסדנאות יורחקו.
לא תורשה תעמולתם בכתב ובעל פה - לא ברחוב ולא באולם סגור. לא בבית תפילה ולא בבית ספר ולא בשום מקום אחר.
אל יינתן מחסה לעוכרים בבית הוריכם, קרוביכם ומכריכם! אל כניעה לאיומים ולסחיטות!
יעמוד הנוער על המשמר! יפעל הנוער בכוחות עצמו ויושיט כל העזרה למוסדות הציבור והשלטון לשם מניעת הטרור ופירוק ארגונו! ידעו אנשי הכנופיות, כי ייתקלו בהתנגדותו הנמרצת של הנוער העברי המאוחד. הפתח לתשובה עודנו פתוח לפניהם. אולם המהרסים והמחריבים שאין להם עוד תקנה, יבודדו ויופקרו, עד שיוקעו משורות היישוב, עד שהטרור ייפסק וארגונו יבוטל.


שמו של בית-ספרנו נעדר מן הרשימה של משתתפי הכינוס שהתפרסמה בסוף ההודעה לעיתונות.
חזרנו לרמת-גן מלאי רשמים, ולמחרת היום דיווחנו לחברי הכיתה על הקורות אותנו בירושלים. בוויכוח שהתפתח בכיתה השתדלתי להיות פסיבי; הסתפקתי בדיווח אינפורמטיבי מבלי להביע את דעתי. יתר הדוברים, כולל אלה שהשתייכו לארגון ה"הגנה", התנגדו לכל צורה של שיתוף פעולה עם הבריטים. סטרץ נמנע מלהביע את דעתו, אולם בשעת ההפסקה, ניגש אלי ולחש באוזני: "אני גא בך על שלא חתמת על המנשר". סטרץ לא השתייך לאף אחד מארגוני המחתרת ואף לא ידע על השתייכותי לאצ"ל, אולם כיהודי בעל תודעה לאומית, התנגד לכל צורה של הלשנה.
כעבור יומיים, הובא העניין בפני מועצת ה"הסתדרות", הגוף שקבע יותר מן הסוכנות היהודית את דפוסי התנהגותו של "היישוב המאורגן". שוב חזר בן-גוריון על "ארבע הפעולות שיש לעשות כדי לבער את ארגוני הטרור", אלא שהפעם היתה תוספת קטנה. בן-גוריון תבע ממחלקת החינוך של ההסתדרות לדרוש מכל בתי-הספר להצטרף למלחמה בטרור, ובמיוחד לפנות לאותם בתי-ספר שלא חתמו על הכרוז של הכנס שהתקיים בירושלים.
הפעילות נגד האצ"ל החלה עוד לפני ההתנקשות בלורד מוין בקהיר. כבר באפריל 1944, העביר בן-גוריון החלטה על קווי הפעולה שיש לנקוט נגד האצ"ל והלח"י. בהתאם להחלטה זו, הוחל בפעולה הסברתית רחבה, כדי לבודד את ארגוני המחתרת; כן ננקטו אמצעים כדי להילחם בגיוס כספים בקרב הציבור היהודי ואף נערכו הלשנות לבולשת הבריטית. אולם כוחות ההגנה נמנעו מחטיפות אנשי המחתרת וחקירתם, תוך שימוש בעינויים. כאשר התברר שפעולות האצ"ל הולכות וגוברות, הוחלט להגביר את הלחץ ולהשתמש גם באמצעים אלימים, ולמבצע נתנו את שם הצופן "הסזון", כינוי לעונת הציד. באוקטובר 1944, נפתחו קורסים מיוחדים למשתתפי ה"סזון", שבאו מקרב חברי הפלמ"ח ואנשי הש"י. במקביל להכנות המעשיות, התקיימו מספר פגישות בין ראשי ה"הגנה" לבין ראשי האצ"ל.
בפגישה, שהתקיימה ב-31 באוקטובר, ייצגו את ארגון ה"הגנה" אליהו גולומב ומשה סנה, ומטעם האצ"ל השתתפו מנחם בגין ואליהו לנקין. הפגישה ארכה כחמש שעות, ובמהלכה ניתח כל צד את המצב המדיני ואת תחזיתו לקראת העתיד. אולם, כמצופה, איש לא שוכנע על-ידי בן-שיחו ולקראת סיום הפגישה, עבר גולומב לשפת האיומים. הוא דרש הפסקה מיידית של כל הפעולות המלחמתיות כנגד השלטון הבריטי, ולא - תמנע זאת ה"הגנה" בכוח הזרוע ותפעל לשיתוקו והפסקת קיומו של הארגון.
איננו רוצים שתתחיל מלחמת-אחים, אולם נהיה מוכנים גם לכך... ברור שאיננו מדברים על חיסולכם הפיסי, אולם התפתחות הדברים תביא להשמדתכם. ואז לא חשוב מי התחיל - זה עניין של תעמולה והסברה. (דברי אליהו גולומב 2 )
בגין דחה את איומיו של גולומב והוסיף כי נשק הארגון לא הופנה בעבר ואף לא יופנה בעתיד נגד יהודים. כצפוי, נפרדו הצדדים ללא הסכמה.
הסערה שהתחוללה בעקבות ההתנקשות בקהיר, נוצלה על-ידי בן-גוריון להרחבת מסגרת הפעולות נגד האצ"ל ולמסירת שמות חברי המחתרת לשלטון הבריטי. מעניין לציין, כי הסזון הופנה אל האצ"ל בלבד, למרות שהיה זה ארגון לח"י שפעל בקהיר נגד הלורד מוין. הסיבה נעוצה בהסדר שנעשה בין גולומב ובין ראשי לח"י, לפיו התחייב הלח"י להפסיק זמנית את פעולותיו נגד השלטון הבריטי. היו אף מקרים שבהם אנשי לח"י שנחטפו על-ידי ה"הגנה", שוחררו כעבור עשרים וארבע שעות בתוספת התנצלות. 3
לקראת ה"סזון", גויסו ב"הגנה" למעלה מ-300 איש, שהועסקו במשכורת מלאה והחלו במעקב אחר אנשי אצ"ל. במקביל, נבנו מספר חדרי-מעצר בערים הגדולות ובכמה מן הקיבוצים. השלב הראשון של ה"סזון" היה שלב החטיפות. מפקדי אצ"ל נחטפו על-ידי ה"הגנה" והושמו במעצר. ב-11 בדצמבר נחטף חבר המטה, אליהו רביד, שהיה המחסנאי הראשי של האצ"ל באותו זמן. הוא הובא למערה באחד הקיבוצים, שם "נכבל בשלשלת אל המיטה... ורק כשהיה נלקח לחקירה היו מתירים את אזיקיו" (3). אחריו נחטף דניאל ינובסקי, דמות ידועה בירושלים, אשר הוחזק כל זמן שביו כשעיניו קשורות. אל החטופים נוסף גם רענן (מרדכי קופמן-רענן) מפתח-תקוה וחקירתו לוותה בפגיעות גופניות קשות (לאחר שחרורו, הועבר רענן לירושלים ובזמן מלחמת העצמאות, שימש כמפקד המחוז של האצ"ל בעיר).
כאשר נמלאו בתי-המעצר של ה"הגנה", הוחלט להסגיר לבריטים את החטופים. ראשוני המוסגרים היו אליהו לנקין, שלמה לוי ויעקב מרידור, שלושתם חברי המפקדה הראשית. חבר מפקדה רביעי, יעקב תבין, לא הוסגר לבריטים, אלא הועבר לחדר-המעצר בקיבוץ עין-חרוד. תבין היה ראש שירות הידיעות של האצ"ל ("הדלק"), ואנשי ה"הגנה" קיוו לדלות ממנו ידיעות על חברי הארגון ודרכי פעולתו ובמיוחד את מקום מחבואו של מנחם בגין. תבין הוחזק במעצר שישה חודשים ונחקר תוך שימוש בעינויים קשים. הוא שוחרר רק לאחר שהוחלט על הקמת "תנועת מרי העברי" בספטמבר 1945 (ראה להלן).
בסך הכול נחטפו עשרות מחברי האצ"ל, ומאות רבות הוסגרו לבולשת הבריטית.
ב"ספר תולדות ההגנה" מובאים הפרטים הבאים: 4
לפי מקור אחד נעצרו על-ידי ה'הגנה' לשם חקירה כ-20 איש ונחקרו שלא במעצר 91 איש...כ-700 שמות של אנשים ומוסדות...נמסרו לבולשת, וכ-300 איש נאסרו על סמך רשימות אלה. ועדה מיוחדת נתמנתה לדון בדבר תלמידי בתי-ספר תיכוניים שהיו פעילים באצ"ל, והחליטה על הוצאתם של 30 תלמידים מבתי ספר שונים.
הייתי אחד התלמידים ששמם נמסר ל"וועדה המיוחדת" הזו. הוועדה החליטה שיש לגרשני מבית-הספר, והעבירה את ההחלטה לידי מנהל בית-הספר, מרטין זליגר, אשר לא היסס לשאול את אחותי רבקה באם חשה לאחרונה בתנועות חשודות שלי. ההחלטה הועברה לידיעת אבא, אשר ביקשני באחד הימים להילוות אליו לתחנת האוטובוס בדרכו לעבודה. שוחחנו על דא ועל הא, כאשר לפתע שאלני באם נכון הדבר שאני חבר באצ"ל. עניתי בשלילה ובזאת תמה השיחה. מאוחר יותר נודע לי, כי כאשר הודיע לו המנהל על ההחלטה לגרשני מבית-הספר, ביקש אבא לכנס את הוועד הציבורי של המוסד. באותה ישיבה הסביר זליגר כי שני אנשים ראו אותי בשעה שהדבקתי כרוזים של האצ"ל ועל-פי החלטת "הוועדה המיוחדת" יש לגרשני מבית-הספר. תגובת אבא היתה כי ההאשמה היא חמורה מאוד, אולם לפני מתן פסק-דין, הוא מבקש לזמן לישיבה את אותם עדים שראוני בפעולה, כדי שאפשר יהיה לחוקרם - אולי טעו בזהות, או שמא זו הלשנה ללא כל בסיס. המנהל, שהיה חבר ב"הגנה", הסביר כי אין כל אפשרות להביא את העדים בפני הוועד, כי אז יוכלו לזהותם והאצ"ל עלול לפגוע בהם. סיכם אבא ואמר:
לפנינו מקרה חמור, בו נאשם בני על-ידי שני אנשים אנונימיים המסרבים להופיע בפנינו ואין באפשרותנו לחקור אותם, כמקובל. לעומת זאת, מכחיש בני את ההאשמות המועלות נגדו מכול וכול. למי עלינו להאמין - לאינפורמציה המגיעה בעילום-שם, או לבני הידוע לכולנו כאדם הגון וישר?
לאחר דיון קצר, דחה הוועד את בקשת המנהל, ונשארתי כתלמיד מן המניין בבית-הספר. אולם למחרת היום פנה אלי זליגר ואמר :
לאביך אתה יכול לספר מעשיות, אבל דע לך שאני יודע את האמת. הפעם יצאת בשלום, אבל אנו עוד נתפוס אותך".
התגובה השנייה היתה של סטרץ. הוא ניגש אלי באחת ההפסקות וסיפר לי כי נלחם בכל כוחו נגד גירושי מבית-הספר וזאת ללא כל קשר לשאלה באם אני חבר באצ"ל או לא. סטרץ טען כי אין לגרש תלמיד בגלל דעותיו.
החלטתי לנקוט אמצעי זהירות מוגברים ולחפש מקום לינה מחוץ לבית. נזכרתי בדודי (אחי אימי), איש אמיד שהתגורר ברמת-גן בווילה מבודדת. בנוסף לדירה בה גרה המשפחה, היתה בבית גם דירת מרתף קטנה שאיש לא השתמש בה, ולה כניסה נפרדת מן החצר. הסברתי לדודי את מצבי המיוחד וביקשתי רשות להשתמש בדירת המרתף כדי ללון בה מפעם לפעם ועל-ידי כך להינצל ממאסר או מחטיפה. מה רבה היתה הפתעתי כאשר נתקלתי בסירוב מוחלט. דודי הסביר לי כי כיבואן של תרופות הוא קשור בקשרי מסחר עם "קופת החולים הכללית" וכן עם "קופת חולים לאומית". מן ה"הגנה" פנו אליו בבקשת תרומה כספית וכן בדרישה שלא לתרום לאצ"ל. נאמר לו מפורשות שבמקרה של סירוב, תפסיק קופת החולים הכללית לרכוש אצלו תרופות. דודי, שהיה איש עסקים, ערך חשבון אריתמטי פשוט והגיע למסקנה כי עדיף לו לשמור על הלקוח הגדול - קופת החולים הכללית, תוך סיכון שיאבד את הלקוח הקטן יותר - קופת החולים הלאומית. הוא הודיע לנציגי ה"הגנה" כי החליט לשתף איתם פעולה, וכאשר באו אליו מן האצ"ל בבקשה לתרומה כספית, אמר להם כי אינו מוכן לתרום להם ולא אכפת לו שקופת החולים הלאומית תפסיק לרכוש אצלו תרופות. חששו היה שאם יִיוודע ל"הגנה" כי בביתו מתגורר איש אצ"ל, הם יראו בזאת הפרת שיתוף הפעולה ביניהם ויוציאו לפועל את האיום הכלכלי. ניסיתי להסביר לו כי מדובר בסכנה הנשקפת לבן אחותו, אולם ללא הועיל; הוא עמד בסירובו.
בתקופת הסזון עשתה ה"הגנה" מאמצים רבים כדי למנוע מלוחמי האצ"ל לבצע פעולות נגד השלטון הבריטי, ולעיתים אף בהצלחה. אחד המקרים האלה קשור בתפיסתם של ארבעה אנשי אצ"ל 5 שיצאו לפוצץ את צינור הנפט האנגלו-עירקי, שהזרים נפט מעיראק לבתי-הזיקוק בחיפה. הארבעה הובאו כפותים לקיבוץ יגור הסמוך, שם נחקרו ולבסוף הוסגרו לידי המשטרה הבריטית. לימים הוזכרה פעולה זו במסיבה שנערכה בביתו של דוד הכהן בירושלים לכבוד צאת ספרה של גאולה כהן "סיפורה של לוחמת". (דוד הכהן הוא מבעלי בית-הדפוס בו הודפס הספר). במסיבה השתתפו אנשי האצ"ל, לח"י ופלמ"ח וכן העיתונאי אלי אייל, שכתב על כך בעיתון "הארץ". בכתבה שנתפרסמה ב-1 בדצמבר 1961, נאמר בין השאר:
[...] מספר חיים גורי: שבת אחת, בהיותו קצין תורן ביגור, הגיע קצין המודיעין של נפת זבולון, בחור מגודל ומתולתל ומספר, כי הגיעו ידיעות שלמחרת מתכוונים אנשי אצ"ל לפוצץ כנסייה על הר הכרמל, שעה שיהיו בה קצינים בריטיים רמי מעלה ומשפחותיהם. אותו קצין מודיע, שאם יבוצע פיצוץ זה וייעשה הטבח בבריטים, עלולה לצמוח שואה והוא מבקש לשלוח חמישה בחורים שיתפסו את אנשי אצ"ל, שעה שיביאו את חומר-הנפץ לאחד הבתים בכפר-אתא. גורי כינס קבוצת צעירים, פנה אל רגש האחריות הלאומית שלהם והסביר, כי הכוונה היא למנוע רצח חפים מפשע. עוד לפני ששקלו הללו אם יסכימו לפעולה, ביקשו את "מלת הכבוד" של הקצין, כי אנשי האצ"ל שייתפסו לא יוסגרו לבריטים. הבחור הבטיח. לפנות בוקר נתפסו שלושה צעירים וצעירה מאצ"ל וגורי זוכר איך שכבו על בטנם עקודים: ידיהם כפותות לאחור. אחרי עשר שעות הוסגרו כולם לבריטים !!
"האיש שישב לימיני, עו"ד יעקב נחושתן, מקיש קלות על מרפקי: אתה יודע מי היה בין אותם הצעירים שהוסגרו - מי? אני היושב לידך...גורי שומע זאת ומחוויר. אחרים מתמלאים התרגשות ..."
האצ"ל מעולם לא פוצץ כנסייה כלשהי ואני משוכנע כי קצין המודיעין של הפלמ"ח ידע היטב כי אנשי האצ"ל התכוונו לפוצץ את צינור הנפט. אלא שאותה תקופה (היה זה במאי 1945) החלה תסיסה בקרב לוחמי הפלמ"ח, אשר דרשו לצאת לפעולות נגד השלטון הבריטי ולהפסיק את הסגרת אנשי האצ"ל לבולשת. יש לשער כי קצין המודיעין המציא את סיפור פיצוץ הכנסייה, כדי לעורר את מצפונם של צעירי הפלמ"ח ולהבטיח את השתתפותם בתפישת אנשי האצ"ל והסגרתם למשטרה. יעקב נחושתן לא היה בין הארבעה שהובאו לקיבוץ יגור. הוא נתפס יחד עם חברו חיים קונוורטי, מספר ימים לאחר-מכן. השניים, שזה מקרוב עלו ארצה מבולגריה והשפה העברית עדיין לא היתה שגורה היטב בפיהם, נשלחו לכפר-אתא כדי להביא משם שק עם חמישים קילוגרמים חומר-נפץ, שהיה מוחבא בביתו של נהג אגד בשם ברקוביץ'. הם הגיעו למקום, קיבלו את השק עם חומר-הנפץ והלכו לכיוון תחנת האוטובוס כדי לנסוע לחיפה. חומר-הנפץ היה מיועד להכנת מוקשים לפיצוץ צינור הנפט. לא רחוק מתחנת האוטובוסים הם נעצרו על-ידי שני צעירים (אחד מהם, במדי נוטרים, היה מצויד ברובה) ששאלו אותם לתוכן השק. נחושתן ענה כי הם נשלחו להביא את השק, אבל אינם יודעים מה יש בו. בינתיים הצטרפו עוד שלושה צעירים, השק נבדק ונחושתן וחברו נתבקשו להיכנס לאחד הבתים. כעבור כמה שעות הגיעה משאית מכוסה בברזנט והשניים, כפותים בידיהם ומטפחות קשורות לעיניהם, נתבקשו לעלות עליה. הם הוסעו לקיבוץ כפר-מכבי, שם נחקרו ולבסוף הוסגרו לידי המשטרה הבריטית. נחושתן וקונוורטי הועברו לתחנת המשטרה בחיפה, משם לבית-הסוהר בעכו, אחר לירושלים ומשם למחנה המעצר בלטרון. לבסוף הוטסו השניים למחנה המעצר באפריקה (תחילה לאריטריה ואחר לקניה) והם נשארו במעצר עד צאת הבריטים את הארץ.
למחרת המסיבה בבית כהן, טלפן חיים גורי לנחושתן ואמר לו: "אני רוצה לומר לך כי כל הלילה לא ישנתי לאחר ששמעתי ממך את סיפור מעצרך". "ואני לא יכולתי לישון במשך שלוש שנים", ענה נחושתן 6
מיד עם תחילת הסזון, נתבקשה תגובתו של האצ"ל. לאחר ויכוח סוער, קיבלה המפקדה את עמדתו של בגין, שגרס כי יש להבליג על מעשיה של ה"הגנה". בהחלטה נאמר : " (א). הארגון לא יפסיק ולא יבטיח להפסיק את מלחמתו בבריטים. ו-(ב). ביישוב לא תהיה מלחמת אחים, משום שהארגון לא יגיב על החטיפות, ההלשנות וההסגרות". ואכן ב-3 בדצמבר 1944 פרסם האצ"ל כרוז, המודיע על מדיניות אי-התגובה:



לא תהיה מלחמת אחים

[...] ובפנים קודרות שואל היהודי הנאמן את עצמו ואת שכנו: הגם בכך נוכה? התפרוץ מלחמת-אחים בארץ-ישראל? הייחרב ביתנו בטרם הוקם? היִזכו שונאינו לראות את שאיפתם השפלה מתגשמת?
האוויר מלא אבק-שריפה. נואמים ומנהיגים אינם חדלים לדבר על מלחמה פנימית. אחד מהם אמר, כי היא כבר פרצה; השני - פטפטן גדול מרעהו - ניבל את פיו בצעקה היסטרית: דם תחת דם, עין תחת עין! שלישי עמל ועמל וגילה סוף-סוף תוכנית הצלה לעם ישראל. וזוהי התוכנית: לגרש מן הבתים, לגרש מבתי-ספר, להרעיב ולמסור לבולשת בנים לוחמים. "הם או אנחנו", אמר, "וכל האמצעים כשרים על מנת לחסלם" [מתוך נאום של בן-גוריון בוועידת ההסתדרות]
כן מובנת חרדתו של היהודי הנאמן. הנראה את ילדינו מרימים יד או נשק איש נגד רעהו? מה יעשו הנרדפים, שעליהם נגזרו הגזרות האיומות הללו? איך יתגוננו? ...
אלו הן שאלות חמורות ואנו מוצאים לחובתנו לתת בשמנו - בשם הארגון הצבאי הלאומי בארץ-ישראל - תשובה. וזו תשובתנו: היו שקטים, יהודים נאמנים; לא תהיה בארץ זו מלחמת אחים ...

ההחלטה היתה קשה, ולא קיבלנוה על-נקלה. הרי אנו חונכנו על "שבירת ההבלגה" וכיצד זה נוכל להבליג עתה כאשר אנו מותקפים? בגין נתן שני נימוקים להחלטתו להבליג: ראשית, אמר, אם נגיב אנו עלולים לגרור את היישוב למלחמת אחים, ובכך ייפסק לחלוטין המאבק בבריטים. שנית, אין זה רצוי להחריף יתר-על-המידה את היחסים עם ה"הגנה", כי לא ירחק היום וגם הם יצטרפו אלינו למלחמה בשלטון הזר. אודה ואתוודה, לא השתכנעתי באותם ימים מנימוקיו של בגין, אולם בדיעבד לית מאן דפליג שהצדק היה איתו. היתה זו אחת ההחלטות האמיצות והחשובות שיש לזקוף לזכותו של מנחם בגין. כותב על כך יהודה באואר : 7
[...] האצ"ל יצא ממשבר ה'סזון' כשהילת אחריות-לאומית עוטרת אותו.
אולם בינתיים תכפו המאסרים, השורות הלכו ונידלדלו ופעולות האצ"ל שותקו כמעט לחלוטין. מבין שבעת חברי המפקדה הראשית - נעצרו חמישה! (יעקב מרידור, אליהו לנקין, אריה בן-אליעזר, שלמה לוי ויעקב תבין). השניים שנותרו היו המפקד, מנחם בגין, וקצין המבצעים, ירוחם ליבני (איתן). גם במחוזות נאסרו מפקדים רבים, וכן נפגעו מקורות מימון. אולם ההתאוששות לא איחרה לבוא, וצעירים תפסו את מקום הוותיקים העצורים. נתמנו מפקדים חדשים, הן במפקדה הראשית והן במחוזות, וחברי הארגון ירדו למחתרת עמוקה יותר.
החטיפות עוררו זעם רב בקרב היישוב היהודי בארץ וגופים ציבוריים רבים יצאו בגנותן. ב-15 בינואר 1945, פרסמה הרבנות הראשית הודעה פומבית נגד החטיפות, בזו הלשון:

הרבנות הראשית - נגד החטיפות

מטעם הרבנות הראשית לארץ-ישראל נמסר לפרסום הכרוז הבא, בחתימת נשיאי הרבנות הראשית ר' י"א הרצוג ור' ב"צ עוזיאל:
"בשם תורתנו הקדושה, מוסרה ותוכחתה ובשם כל הקדוש לעם ישראל, הננו מוחים בכל תוקף נגד מעשה חטיפת אנשים מישראל מחופשתם ומביתם, משפחתם ועבודתם.
מעשה אכזרי זה אסור בהחלט מדין תורה, זר ומתועב לעם ישראל ולכל איש מישראל ומחלל שם ישראל ויישובנו הארץ-ישראלי.
הננו קוראים את כל אלה שידם במעל הזה והשותפים בו, ואומרים: חדלו לכם ממעשה אכזרי זה, והשיבו את העשוקים שנחטפו לחופשתם ולעבודתם, לביתם ומשפחתם; והפסיקו מיישובנו כל מעשה אלימות וחטיפת אנשים ומאסרים אפילו לזמן קצר לאיזו מטרה שהיא.
ולא תהיה עוד כזאת בישראל ובארץ-ישראל.

אל הרבנות הראשית, הצטרפו גם הארגונים האזרחיים, שהתארגנו במסגרת "האיחוד האזרחי", כדי ליצור משקל נגד להסתדרות. ב-16 בינואר, התכנסה בתל-אביב מועצת "האיחוד האזרחי" בתל-אביב, לדיון בשאלת החטיפות, וקיבלה את ההחלטה הבאה:
לאחר שהמועצה שמעה פרטים על החטיפות שאירעו בכמה מקומות, הוחלט להביע בשם הגושים האזרחיים שבתל-אביב, פתח-תקוה, רמת-גן, רעננה, הרצליה, נתניה, רמתיים וכפר-סבא, את החרדה לשמע מעשי פשע אלה. יחד עם הנציגים האזרחיים ברשויות המקומיות, תובעת המועצה מאת היישוב ומאת השלטונות לעקור את הטרור מתוכנו".
היתה זו הפעם הראשונה שהמונח "טרור" יוחס למעשי החטיפות שביצעו אנשי ההגנה.

אל המגַנים, הצטרפו גם עיריות תל-אביב, פתח-תקוה ונתניה, שבתחום שיפוטן בוצעו מעשי חטיפות.
בישיבת מועצת עיריית תל-אביב, אמר ראש העיר, ישראל רוקח:
"אני מצטער על הצורך לשוב לעניין החטיפות ביישוב, לאחר שנדמה היה כי חלפה תקופה מבישה ומצערת זו. המעשים מעבירים כבר את עושיהם על דעתם. מצב זה עלול להביא אותנו לקטסטרופה ומחובת נציגי תל-אביב להזהיר אזהרה חמורה שהמצב הקיים חייב להיפסק לחלוטין ובמהרה. מועצת עירית תל-אביב מרימה את קולה באופן החמור ביותר, שהחטיפות ייפסקו מייד וללא כל תנאים, טענות ומענות, הצטדקויות והסברים".
אפילו אדם כפרופ' הוגו ברגמן, איש "ברית שלום" ומתנגד מושבע של האצ"ל ולח"י, אמר על פעולות ההגנה: 8
חטיפות אלה פירושן קִברם של חיי ציבור דמוקרטיים... דין מוות על כל היקר לנו ביישוב זה, שארית תקוותו של העם... כאן נעשים מעשי קו-קלוקס-קלאן ללא דין, ללא אפשרות של הגנה מצד הנאשם.

הערות:



1. פרטים על הסזון, ראה בספרי "הסזון - צייד אחים", בהוצאת מכון ז'בוטינסקי, (1994).
2. יהודה לפידות, הסזון-צייד אחים, עמוד 58.
3. דוד ניב, מערכות האצ"ל, חלק שני, עמוד 27.
4. ספר תולדות ההגנה, כרך שלישי, עמוד 474.
5. פנינה בג'יו-שוחט, שלמה דולה, יעקב סיקא-אהרוני ושמעון שכטר.
6. ראיון המחבר עם יעקב נחושתן.
7. יהודה באואר, דיפלומטיה ומחתרת, עמוד 283.
8. ש"ה ברגמן, "בעיות", אייר-סיוון תש"ה, עמוד 155.