תקציר: סקירה על דמותו של רבי יחזקאל הלוי לנדא, המכונה "הנודע ביהודה", גדולתו בתורה ובמידות, צדקותו, יחסו לחסידות וכו'. ספריו - "הנודע ביהודה" וה"צל"ח" - נחשבים כגולת הכותרת בספרות התלמודית ההלכתית. מילות מפתח: לנדא רבי יחזקאל הלוי; נודע ביהודה; צל"ח (ספר); הלכה. |
"כי כל כתבי הקדש של האר"י ז"ל ויתר ספרי קבלה המקובלים במדינה זו, גם ה"מורה נבוכים", כל אלה חוברו לו יחדיו והיו טמונים בסתר כנפיו סלה, וכזאת הפליגו גם יתר חכמי קלויז מפה, הזקנים שבדור המה ראו מראות יחזקאל בימים ההם".מי שמעין בעיון רב בספריו בהלכה, בחידושי תורה, ובדרשותיו, רואה לפניו רב רבנן, גאון מובהק, בעל שיעור קומה רוחנית, שידיו רב לו בכל חדרי התורה וכל רז לא אניס ליה אפילו בספרי מחקר, בזוהר ובקבלה.
"משבעה עשר בתמוז עד ר"ח אב לא אכל דבר מן החי. מר"ח אב ועד תשעה באב לא אכל רק לחם יבש ופיזר אפר על הלחם, וכך נהג עד שהגיע לימי הזקנה. מעולם לא עבר עליו חצות לילה בשינה עד סמוך לזקנתו, שלא היה מקונן בחצי הלילה על חורבן בית אלוקינו ועל גלות השכינה, כביכול. בקיץ ובחורף היה מעורר את השחר וחיבר יומם ולילה בתורה ובתפילה. ארבעה פרקים בכל יום קבע ללמוד עם התלמידים שיעורין דאורייתא, עם אלה מסכת זו ועם אלה מסכת אחרת, עם אלה שולחן ערוך זה ועם אלה שולחן ערוך אחר...".ובהספד אחר מעיד עליו תלמידו הנ"ל:
"מה דמות תערכו ואל מי תדמוהו. אם תמצאו גדול בתורה חריף ובקי כוותיה לא תמצאו גדול ביראה כוותיה. עד שהגיע לימי הזקנה לא שכב על המיטה, רק ראשו במיטה על גבי כרים ורובו חוץ למיטה על גבי כסאות. עד זה חודש ימים לא פשט מלבושו מעליו אף בלילה. עד שהגיע לימי השיבה לבש שק על בשרו. מעולם לא עבר טבילת ב"ק בקיץ ובחורף. עד שהגיע לימי הזקנה למד עם התלמידים בעמידה, אף בבית הכנסת לא ישב. אם תמצאו בתורה וביראה כוותיה - ראש לכל הדרשנים, ראש לכל המוכיחים, ראש המדברים בכל מקום. איה שוקל ואיה סופר כוותיה. חכמתו ובינתו אף לעיני העמים. ומי יוכל לספר תהילותיו. עניו מאוד מאוד. דעתו מעורבת עם הבריות ועם כל האדם..."אלה הם תכונותיו של האדם הגדול, מופת הדור, שחונן מאת ההשגחה העליונה בכל המעלות והסגולות המשובחות שמנו בהם חכמים ובמשנתם. כגדולתו בתורה כך גדולתו במידות ובדעות. בעולם היהדות היו רווחות דעות ושמועות שונות על התנגדותו הנמרצת של רבינו לתנועת החסידות שהייתה אז בתחילת יצירתה והתהוותה. בייחוד לא יכלו החסידים לסלוח לו על הפגישה שהתקיימה בינו ובין הבעש"ט, ולפי גרסת החסידים פגע רבי יחזקאל בבעש"ט פגיעה חמורה בכבודו. וכך הווה גופא דעובדא. שניהם נזדמנו לפונדק אחד וסעדו ביחד על השולחן. בעלת הבית, כשנודע לה שכאן יושבים רבנים סיפרה לפניהם מה שקרה לה באותו יום שאלה בעניין מליחת התרנגולת. אחרי שהציעה השאלה פסק רבי יחזקאל להיתרא והכשיר את בשר התרנגולת.
"כשנכנסו רבותינו לכרם ביבנה אמרו עתידה תורה שתשתכח מישראל שנאמר הנה ימים באים נאום ה' אלוקים והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דבר ה', וכתיב ונעו מים עד ים ומצפון ועד מזרח ישוטטו לבקש את דבר ה' ולא ימצאו. ומפרשת הגמרא: מאי ישוטטו - עתידה אישה שתיטול ככר של תרומה ותחזור בבתי כנסיות ובבתי מדרשות לידע אם טמאה היא ואם טהורה היא".אם כי מפורסמת היא העובדה שבעל הנודע ביהודה התייחס בשלילה אל הזרמים והנוסחאות החדשים, והשקפה שלילית זאת הבליט והדגיש בכמה מתשובותיו, ואף על פי כן אפשר לפקפק באמיתותם של שמועות וסיפורים כאלה שחוגים מסוימים הפיצו נגדו, מפני שלפי תכונתו הנפשית האצילית היה נזהר למאוד בלשונו, לא לפגוע במי שהוא, ולא לזלזל בכבוד הזולת, ובייחוד בכבוד הבעש"ט שלפי האגדה היו ביחסים טובים.
ונשאלת השאלה למה לה לאישה לקחת אתה את הככר, בעוד ששאלות כאלה אפשר לשאול בלי גוף הככר? ובכלל קשה הדבר שהגמרא מביאה מכאן סמך שעתידה תורה שתשתכח מישראל ולא נתבאר איך מוכח מזה שתיטול ככר של תרומה ותחזור בבתי כנסיות ובבתי מדרשות לדעת אם טמא הוא או טהור הוא?
אמנם, סיים בעל הנודע ביהודה, שתי הקושיות האלה מתורצות אחת בחברתה, כשתשתכח התורה מישראל לא ידעו לפסוק על פי דין תורה ויהיה צורך לפסוק על פי הרגשת השראת רוח טומאה או טהרה, לפיכך מן ההכרח יהיה להביא את גוף הככר לראות אם שורה עליו רוח טומאה או לא...
א) כשם שפתח הקב"ה במעמד הר סיני, כאשר עליו נגלה להורות לעמו תורה ומצוות, ראש דבריו היו אנוכי ה' אלקיך כדי להודיע אדנותו שהוא אדון ולכן אנחנו מחויבים לקבל מצוות, כן רבינו הקדוש בהתחילו להודיע תורה שבעל פה, שגם הקב"ה הוא אשר צווה אותנו כל המשפטים והתרה שבעל פה, התחיל בדיני קריאת שמע להודיע שאנחנו מקבלים עלינו עול יחודו והוא אלוקינו והוא אחד.על יסוד דברי הרמב"ם הנזכרים, מוסיף בעל הצל"ח כמה נפכים מחשבתיים משלו, כדי לחזק את הקשר בין תורה שבכתב ובין תורה שבעל פה ולהוכיח "שאי אפשר לתורה שבכתב כלל בלי תורה שבעל פה", והוא מביא אסמכתא מאברבנאל פ' בא בפרשת החודש הזה לכם:
ב) כדי שלא תחשוב כאשר תשמע שיש תורה שבעל פה, ונמצא שיש לנו שתי תורות תורה שבכתב ותורה שבעל פה, ופן חס וחלילה יהיה דבר עם לבבך בלייעל, כשם שיש לנו שתי תורת כך חלילה יש לנו שתי רשויות, זה נתן תורה שבכתב וזה נתן תורה שבעל פה, ולכן התחיל במצוות ק"ש להודיע אחדותו, וכולם מרועה אחד ניתנו, והכל נאמרו למשה מסיני.
ג) נלע"ד כוונת רבינו הקדוש בתחילת החיבור להראות כי בתורה שבכתב עצמה מפורש שעיקר תורה נאמר בעל פה, וזה מפורש בפ' קריאת שמע שהזהיר אותנו שיהיו דברי תורה תמיד על לבבנו ולשננם לבנינו ולדבר בם בשבתנו בבית ובלכתנו בדרך ובשכבנו ובקומנו. ואם לא נצטווינו כי אם תורה שבכתב, מה כל הרעש הזה. הלא היא כתובה על ספרו, איך תשכח ממנו ואם יזדמן שיפול איזה דבר מהזיכרון, הלא ניתי ספר ונחזה... כל עיקר האזהרות שהזהיר הקב"ה אותנו להגות ולעסוק בתורה כל ימי חיינו, הכל הוא בשביל תורה שבעל פה, ועל פי הדברים האלה שבעל פה כרת ה' ברית עמנו, ולכן רבינו הקדוש, שסידר לנו תורה שבעל פה, הקדים והתחיל בק"ש לכוונה הנזכרת.
"הוכחה על תורה שבעל פה, דאם לא כן בטלו כל מועדי וזמני החגים, כי לא נתבאר בתורה שבכתב כמה ימים יש בחודש ולא כמה חודשים יש בשנה... ועל כורחנו צריכים אנו למה שמקובלים חכמי ישראל בתורה שבעל פה. וכשם שאנו חייבים לסמוך עליהם בזה, כך אנו חייבים לסמוך לכל אשר יאמרו לנו פירושי כל תורה שבכתב, ככל התורה אשר יורוך...".והוא מסיים:
"שזה הוא כוונת הנביא: והיה אמונת עתיך - האמונה שיש לך על עתיך, שהוא עתיך וזמנים האמורים בתורה, שעל כורחך אתה צריך לדברי החכמים בתורה שבעל פה, זה יהיה לך לחוסן וישועות, לחכמה ודעת שהם דברי חכמינו בכל תורה בעל פה, שכולם הם בחכמה ודעת, ויהיה לך אמונת עתיך לחיזוק האמונה בכל דבריהם".ההיקף הגדול והרחב בתורה שבעל פה שהיה נובע מתוך עמקות נשגבה ובקיאות עצומה בכל מכמני הבבלי וירושלמי, הראשונים והאחרונים, היה הגורם לכך ש"הנודע ביהודה" התייחס אל כל אלה המנהגים והתקנות אשר אין להם שורש ומקור בתלמוד ופוסקים, לדברים שאי אפשר לבנות עליהם בנייני אב של הלכה, או לדרוש דיני תורה אם עוברים עליהם.
"נלע"ד, נוסח שלנו של האשכנזים תורה היא, ואף על פי כן הספרדים יחזיקו במנהגם ויש להם על מה שיסמוכו, ולעולם לא ישנה אדם ממנהגי אבותיו. אבל מה שהחדשים מקרוב באו, לשנות במדינות הללו מנהג אבותינו הקדושים, המה לדעתי פוגמים בכבוד רבותינו בעלי התוספות והרא"ש ועתידין ליתן את הדין, ואין כאן אהבה אלא שנאה, ולתאווה יבקש נפרד, ועליהם אני קורא ולמשנאי אהבו מות, והמשנה ידו על התחתונה".ובעניין שינוי נוסחאות או מנהגים מחדש הנודע ביהודה חידוש עצום. משיטתו אנו מסיקים שרק אלה המנהגים אשר יש להם שורש ומקור בתלמוד ופוסקים מחויבים אנו לשמור ולדקדק עליהם, כי רק הגמרא וההלכה מכריעים בעניינים אלה ולא המדרש והאגדה שהם נוצרו רק למוסר ולא להלכה. וזה הוא לשונו בתשובה קס"א (יורה דעה, תנינא):
"ומה שרצה לומר ללמוד הלכה למעשה מן אגדה ומן דברי המדרש במקום שאין הגמרא סותרת לזה, וכתב שבירושלמי איתא שאין למדין לא מן הלכות ולא מן אגדות ולא מן התוספתות אלא מן הגמרא וכו', ואמנם אני אומר דאף דהירושלמי כללינהו יחד, מכל מקום לאו בחדא מחתא מחתינהו. ומה עניין המדרש אצל התוספתא. התוספתא עיקרה להלכות ולזה היה תחילת כוונת מחברם, ור' חייא ור' אושעיא המה יסדוהו וכל מגמתם לדיני התורה, ולכן במקום שאין סתירה בדברי הגמרא סומכים על התוספתא, אבל במדרשים והאגדות עיקר כוונתם על המוסר, ועל הרמזים, ועל המשלים שבהם, והכל עיקר הדת, אבל אין עיקר כוונתם על פסק הלכות, ולכן אין למדים מהם לפסק הלכה כלל".
"ואומר אני על ידידי מהורר"ח כדרך שאמר הרא"ש על הראב"ד ז"ל אם אדם חשוב מרוב ענוותנותו ופרישותו אינו רוצה לסמוך על עצמו לעשות מעשה, ינהוג מנהג פרישותו לעצמו, אבל לא ניתן לכתוב להורות בו לאחרים, כי מצינו הרבה בתלמוד שחששו חכמים לתקנות עגונות והקילו מאוד, כל שכן שלא יורה אדם להחמיר מדעתו אם לא שיביא ראיות ברורות מן התלמוד".בתפיסת עולמו של הנודע ביהודה עמדה נקודה מרכזית אחת - תורה שבעל פה וכל המסתעף ממנה. התלמוד היה אור לנתיבתו וכל פסקיו ואורחותיו בחיים היו מוטבעים רק בחותם זה. ולא לפלא הוא, אפוא, אם הוא מזהיר לתלמידיו (אבן העזר, תנינא, סימן ע"ט):
"דע תלמידי החביב ויהיו דברים אלה חקוקים על לוח לבך לזיכרון הכלל הגדול, שאין לנו חכמים אחר התלמוד רשות לומר דבר נגד התלמוד, והאומר דבר לסתור קוצו של יוד מדברי התלמוד לא יחשב בכלל חכמי ישראל".ורבינו לשיטתו הולך בכל העניינים הנוגעים לחיים הפנימיים של הקהילות והנהגותיהם. כשהאלופים התורניים הרבנים בי דינא דק"ק טריטש פונים אליו בשאלתם, (אורח חיים, תנינא, שאלה ק"ח) כשהיו בעת צרה גדולה של עצירת גשמים:
"אם טוב ללכת לבית הקברות לבקש רחמים ולקחת עימהם ספר תורה ויש ביניהם דעות חלוקות. הרוצים לעשות כן מביאים ראיה מספר הזוהר פ' אחרי שעל ידי כן מתעוררים נפשות המתים הקבורים ומודיעים להקבורים בחברון ומעוררים רחמים, והממאנים אומרים שאינו נכון על פי הגמרא והפוסקים שילך אדם לבית הקברות וספר תורה בידו".על זה משיב רבינו:
"שמדברי התלמוד והפוסקים אין שום צד מפורש לא לאיסור ולא להיתר אלא שלשונו של הרמב"ם בהלכות ספר תורה משמע לאיסור. אבל מה שפשוט אצלכם שמצד הזוהר נכון לעשות כן, לא כן הוא, והאמת שאני אין לי עסק בנסתרות והלוואי שאוכל לצאת ידי חובתי בתלמוד ופוסקים הנחוצים למעשה והם חיינו ובהם נהגה אבל כיוון שראיתם דברי הזוהר שם, הלא מבואר שאם ח"ו הספר ההוא חסר אות אחת גורמים רעה גדולה, ואם כן, אפוא, איה אצלנו ספר תורה שיהיה בדוק בחסירות ויתרות, ועיין בא"ח סימן קמ"ג סעיף צ"ו בהגה"ה. והא בזוהר שם שבספר התורה ההוא לא היה יתיר רק ו' אחת בקרא ושסעת שסע שתי פרסות, וכמעט שגרמו חורבן גדול, ולכן חלילה לעשות כן ותוכלו להרבות תפילות ובקשות בבכי ושברון לב, ורחמנא לבא בעי ויציל נפשותינו מכל צרות ויחיש לשוועתנו בקרוב, ובזה שלום".תורה שבעל פה, בבלי וירושלמי והפוסקים הינם המושכלות הראשונים שעמדו כל ימי חייו במרכז מחשבותיו. מצווה וחובה להשריש ולהפיץ היסוד והעיקר הגדול גם בימינו אלה כשחוגים ידועים חותרים בכל כוחם לעקור תורה שבעל פה ומבססים את היהדות החדשה שלהם על פרקים מקוטעים בתנ"ך, שגרוע יותר משיטת הקראות, וחורבן והרס גדול צפוי חלילה מזה ליהדות המקובלת.
"ישעיה הנביא אמר: על מה תוכו, עוד תוסיפו סרה, כל ראש לחולי וכל לבב דווי... הפירוש שהנביא הוכיח אותם, כי באותה מכה אשר הקדוש ברוך הוא מעניש אותם, באותה מידה בעצמה הם מוסיפים סרה... וכן הוא בעונש השרפה שבער ה' במחנה העברים ונשרפו הבתים, בזה עצמו אנו מוסיפים סרה בהסגת גבול זה לזה, בבניין הבתים, ויתר הגזלות והחמס הנעשים בבניינים. דור המבול נתחייבו בעוון הגזל יותר משאר עבירות. וידעתי כי כל איש יצדיק את עצמו, אבל אם יחפש הדק היטב כל עצמו, יראה הנגע בקירות ביתו, וליום הדין אבן מקיר תזעק, וכפיס מעץ יענה, וקורות ביתו של אדם מעידים עליו, אם לא ישוב בתשובה קודם יום הדין ויפייס את הנגזל במה שיתפייס, וגם הנגזל ראוי להיות כך להירצות ולהתפייס, כי קשה גזל הנאכל, ורבותינו עשו תקנת שבים..."גאון ההלכה מופיע כאן כגאון המוסר. שר התורה הולך ונגלה כשר התוכחה. מוחו הגדול מרקיע שחקים ודבוק בעולם ההלכה ולבו הרחב כפתחו של אולם, מלא צדק ויושר, אהבה ורחמים. בימים טרופים אלה, ימי הכפירה והבעיטה בערכים הדתיים והרוחניים, מן הראוי והרצוי להבליט דמויות נפלאות מטיפוסו של "הנודע ביהודה". נושא דגל תורה שבעל פה, שהאיר את אופק שמינו ונתקבל לפוסק ולמורה דרך האומה כולה.