תמצית: המאמר סוקר את מקורותיו, סגנונו ומטרותיו של פירוש הרלב"ג לתורה, תוך שימת לב לעיסוקו של הרלב"ג בפילוסופיה, בהלכה ובפשוטו של מקרא.
מילות מפתח: פרשנות, הלכה, פילוסופיה, פילוסופיה-אריסטו, מדרש, פשוטו של מקרא, |
"וזהו אשר הגיענו לבאר זה הספר, כי לא ראינו בו לאחד מהקודמים המבארים - ממי שהגיענו דבריהם - ביאור, יתכן שיהיה ביאור ענינו; אבל תכלית מה שכוונו הוא לבאר המילות והתיבות, ולזה היו רחוקים מאד מהנכונה בזה הביאור. וזה, שראוי למבאר שינהיג ביאור המילות והתיבות לפי כוונת העניינים אשר כוונו בכלל הדברים, כאשר היו המילות משותפות, כמו העניין בזה הספר. ואם לא יתן אל לבו תחילה להבין כוונת העניינים - לא יובן אליו ביאור המילות אם לא במקרה, וזה מבואר בנפשו (= מובן מאליו). ולזה היו הביאורים ההם אשר הורגלנו בהם מקטנותנו, כבר מנעו ממנו הבנת דברי זה הספר זמן-מה, עד אשר פקחנו עיני שכלנו לעיין בענייני זה הספר, והנהגנו אחרי זה ביאור המילות לפי העניינים ההם, ומצאנו שהמילות מתבארות בזה האופן בזולת זרות".כלומר, אין לפרש את המקרא ביאור מילולי התלוש מתוכנם של דברים, שהרי מילים רבות הן "משותפות", שיש להן מספר מובנים, ויש לבחון על פי העניין מהו הפירוש הנכון בכל הופעה של אותה מילה משותפת.
"והנה הסכמנו עם עצמנו לבאר ראשונה במאמר מאמר ממאמרי זה הספר המילות אשר באו במאמר ההוא אשר יצטרכו אל ביאור; ואחר-כן נבאר עניין המאמר ההוא; ואחר-כן נבאר הכלל העולה מן הדברים; בזה הישרה-מה להקל בביאור זה הספר, ולהעמיד בקלות המעיין בדברינו על אמיתת דברי הספר".וזוהי אכן תבניתו של ביאורו לספר איוב, אשר היא מקבילה לתבנית ביאורו לתורה, כפי שתיארנוהו לעיל, מלבד אופיו של החלק השלישי, המשתנה לפי טבעם של הכתובים המתפרשים.
"ובכאן נשלם זה הביאור מזה הספר (במדבר), והשלמנוהו בזמן קצר מאוד ובזולת ספרים, ולזה יצטרך בגזרת-האל לעבור עליו שנית. והיתה השלמתו בשלושה ועשרים לחדש טבת של שנת תשעים ושמונה לפרט האלף השישי".ובסוף ספר דברים כותב הרלב"ג:
"והייתה השלמתו בשלושה ועשרים לירח שבט של שנת תשעים ושמונה לפרט האלף השישי, פה בעיר האזוב, יכוננה עליון אמן". מהשוואת הדברים עולה כי הרלב"ג כתב את כל הביאור לספר דברים בתוך חודש אחד! באחד מכתבי-היד נוסף בחתימת הספר בסוף ספר דברים המשפט הבא: "צריך לדקדק כל זה הספר כי עשיתי ביאורו בעיר אביניון בלנחץ גדול, בזולת ספרי התלמוד והפסק".איננו יודעים פשר החילוף בין אביניון לאזוב (= אות ז'), אך בכל אופן עולה בבירור תמונה של מצב לחץ וחוסר שלוה, דבר שגרם לרלב"ג לקצר בפירושו בחלקיו האחרונים.
"ועם מה שהשגיח במציאותו (של האדם) בזה האופן הנפלא אשר השגיח בו, בתכונת איבריו וכוחותיהם והכלים אשר נתן לו לשמור מציאותו, לא נמנע מהשגיח בו במה שידריכהו אל השלמות האמיתי, אשר הוא כל פרי האדם (כלומר : פרי מעשיו הרצוי של האדם הוא הגעתו אל השלמות האמיתי)... וזה אמנם היה ממנו בנתינת זאת התורה האלוהית, אשר היא נימוס (= חוק, כלומר מערכת חוקים) יגיע המתנהגים בו בשלמות אל ההצלחה האמיתית".כלומר, כשם שחנן הבורא את האדם בגוף מורכב ומשוכלל, כך חנן אותו גם בהדרכה אל השלמות, אשר היא מטרת האדם בעולם; והדרכה זאת היא התורה האלוהית, שההולכים על פי דרכה יגיעו אל השלמות האמיתית. בהמשך דבריו שם מגדיר הרלב"ג את תוכנה הפנימי של התורה, ומחלק את העניינים המתבהרים בה לשלשה חלקים:
"והנה בבארנו המצוות והשורשים אשר מהם יצאו כל דיניהם אשר התבארו בחכמה התלמודית, לא יהיה מנהגנו בכל המקומות לסמוך אותם השורשים אל המקומות אשר סמכו אותם חכמי התלמוד באחת משלש עשרה מידות לפי מנהגם. וזה, שהם סמכו אלו הדברים האמיתיים המקובלים להם במצוות התורה לפסוקים ההם, להיותם כדמות רמז ואסמכתא לדברים ההם; לא שיהיה דעתם שיהיה מוצא אלו הדינין מאלו המקומות... אבל נסמוך אותם אל פשוטי הפסוקים אשר אפשר שיצאו הדינין האלו מהם, כי בזה תתיישב הנפש יותר. ואין בזה יציאה מדרכי רבותינו ז"ל, כי הם לא כיוונו כמו שאמרנו שיהיה על כל פנים מוצא הדינים ההם מהמקומות אשר סמכו אותם להם, אבל הם אצלם מקובלים איש מפי איש עד משה רבינו עליו השלום, ובקשו להם רמז מהכתוב..."כוונתו של הרלב"ג היתה לקרב את התורה שבעל פה אל השכל האנושי, ולהצביע על צורת לימוד הגיונית המוצאת מקור הגיוני או לשוני בתורה לדיני התורה שבעל פה, גם ללא הזדקקות למידות שהתורה נדרשת בהן, שלא תמיד נתפשות ככללים הגיוניים.
"והנה בסומכנו אותם הדינין לפשטי-הכתובים תועלת, להשאיר יותר זיכרון אלו הדינין בנפשותינו. כי פסוקי התורה אפשר שיזכרו בקלות, לרוב (= מפני רוב) התמדתנו בקריאתם , וכאשר יוצאו מפשטי-הפסוקים ההם ביאורי המצווה יהיה זה סיבה אל שיזכרו ביאורי המצווה בכללם עם זכירת הפסוקים".זאת אומרת, שהדרך הנוחה ביותר לקרב את דיני התורה שבעל פה אל הזיכרון - היא הוצאת הדינים מן הפסוקים, אשר שגורים בפי בני האדם. מנימוקיו לכתיבת דבר נוסף בספרו, הלא הוא ביאור טעמי המצוות. כך כתב בהמשך דבריו:
"ולזאת הסיבה בעינה (= מאותה סיבה עצמה, בכדי לזכור את המצוות) ראינו שניתן הסיבות במצווה מצווה לפי קיצורנו, כי עם שידיעת הסיבות היא משלמת הידיעה בדברים אשר הם להם סיבות, הנה ימשך לזה גם כן שאר הידיעה, כי הדבר כשיודע בסיבותיו תהיה הידיעה בו יותר קיימת ויותר נשארת".כלומר, שתי תועלות חשובות נובעות מנתינת טעמים למצוות: האחת - הבנה מושלמת יותר ומעמיקה יותר במהות המצוות; והשניה - ידיעת דבר עם טעמו קל יותר לזוכרו. נמצא שנקט רבינו שתי דרכים לתועלת זכירת דיני התורה, והן : סמיכתם לפשטי הכתובים, וביאור סיבותיהם בקיצור.
"ולהשלים המאמר בזה, הסכמנו בגזרת-האל לחבר עוד אל זה הביאור שני חיבורים גדולים, יהיה מוצאם ממה שהתבאר מדיני המצוות התוריות בזה הביאור. החיבור האחד הוא ספר המצוות, ושם נביא הפסוק אשר בא במצווה מצווה, ושורשי דיני המצווה, לפי מה שהתבאר בזה הספר. עוד נביא בכל שורש ושורש, הדברים אשר באו בו בחכמת התלמוד בשלמות - היה (= בין) שיהיו מן התורה או מדברי סופרים - ונזכור שם עם זה מקומותיהם מהתלמוד... ובכלל, הנה נזכור שם מה שבא בתלמוד - והנלווה אליו מהחיבורים התלמודיים - בשורשיהם ובענפיהם ובענפי-ענפיהם, איש על מקומו, בדרך שלא יישאר דבר בתלמוד הבבלי והירושלמי ותוספתא וספרא וספרי ומכילתא - ממה שיש בו רושם בעניין זאת המצווה - שלא יהיה נכלל במה שנזכרהו בה".והחיבור השני הוא שנחבר בגזרת-האל ביאור המסכיות הנכללות בששת הסדרים, ונזכור בראש המסכתא המצוות שכללה אותן המסכתא ההיא, ונפרש שם הפסוקים באופן שיצאו שורשי המצוות ההם, כדי שיהיה מובן בביאור מה שבא בה משורשי המצווה ההיא וענפיה וענפי-ענפיה. ואם יהיה ביאור המצווה ההיא מפוזר במסכיות רבות - נסמכה אל המסכתא אשר היא יותר מיוחדת בה, ונזכיר שם המאמרים ההם כולם וניחסם למקומותיהם, היה שיהיו בתלמוד הבבלי או בשאר החיבורים הנוהגים מנהגו; היה שיהיו מן התורה או מדברי סופרים. ובזה ישווה זה החיבור לחיבור הראשון, לא יתחלף כי אם בסדר.
"ישתבח יוצר הכל על אשר גמלנו רב טוב לבית ישראל, ואנחנו נותנים לו תודה על מה שגילה לנו ברוב רחמיו וחסדיו מסיבות אלו העניינים העמוקים, אשר לא מצאנו בהם דבר לזולתנו יתכן (= שיתכן) שיהיה לנו התחלה ופתח להשגתם, אבל מצאנו מה שירחיקנו מחקור בהם בזה האופן... (סוף פרשת צו, לפני התועלות)".וכן:
"יתברך ויתעלה האל המישיר אותנו אל הנכונה, אשר גילה לנו אלו העמוקות ברחמיו וברוב חסדיו. והנה לא מצאנו לקודמים מאמר נאות, וכמעט שמה שמצאנוהו בזה להם הוא יותר ראוי שירחיקנו מעמוד על הכוונה משיישירנו אל זה..." (סוף פרשת שמיני, לפני התועלות).מאמרים כעין אלה מצויים בדרך-כלל במקומות בהם נקט רלב"ג פירוש נרחב לעניין שלם, על דרך העיון הפילוסופי והמדעי, כמו עניין הקרבנות, הטומאות והטהרות, ענייני המשכן וכדומה.
"וראוי שלא נקצר מלתת תודה לקודמים במה שדברו במעשה בראשית, כי הם - ואם נמצאו רחוקים מאד מהכוונה אשר מצאנוה בכאן, כמו שתראה ממה שביאר בזה הרב המורה בספרו הנכבד מורה הנבוכים (ב, ל) והחכם ר' אברהם אבן עזרא בפירוש התורה: הנה הם היו סיבה באופן-מה להעמידנו על האמת בזה" (פרשת בראשית, סוף חלק ז).ובסוף הפרשה כתב:
"והייתה השלמתו (של הביאור לפרשת בראשית) בזמן קצר מאד; עם מה שהשיגנו בזה מהקושי החזק, מפני הפירושים שמצאנום לקודמים אשר בזאת הפרשה, אשר הם כמעט שהיו סיבה אל הרחקתנו מהשגת האמת בה, כמו שיתבאר למי שיראה דברינו ודבריהם; והתהילה לאל אשר עזרנו".לסיכום: הרלב"ג שאב ממקורות שונים בחיבור ביאורו, אם כי מיעט לציין זאת. ההסתמכות על קודמיו ניתנת לחלוקה לפי נושא הביאור : בתחום הפרשני-דקדוקי מסתמך בעיקר על ראב"ע, וכן על רד"ק ועוד; בתחום ההלכתי, מלבד הישענותו, כמובן, על הספרות התלמודית על כל ענפיה מסתמך בעיקר על הרמב"ם; ובתחום הפילוסופי, מסתמך גם כן על הרמב"ם, אך פעמים רבות מרחיב ומבאר ביאור עצמאי ומקורי לחלוטין.
"ויבך אותו אביו - רוצה לומר שאביו לבדו בכה אותו, ולא בכה זולתו מבניו ובנותיו, כי כולם היו שונאים אותו. וזה מה שלמדנו מזה ההכפל (כלומר: מן החזרה על תיאור צערו של יעקב, לאחר הפירוט המופיע בפסוק שלפני כן). וכבר אמרו רבותינו ז"ל (בראשית רבה פ"ד, כ"א), כי זה המאמר שב אל יצחק, ושהוא בכה על צער יעקב כי לא היה יכול לגלות לו שיוסף הוא חי עדיין, לפי שהם החרימו כל מי שיגלה זה הסוד. וזה דרך דרש".בדרך זו מסבירים חז"ל את הכפילות, ולפי זה ידע יצחק את גורלו של יוסף עקב היותו נביא. אך רבינו סובר שפירוש זה הוא דרך דרש, כי יצחק לא נזכר בענייננו כלל, ולא מסתבר שהכתוב יתייחס אליו. כמו כן, גם אם נכניס את יצחק לתמונה, אין הכרח שיצחק ידע בנבואה שיוסף חי, כפי שממשיך ומבאר:
"והוא אפשר שיצחק גם כן בכה אותו, והנה נעלם מיצחק ומיעקב זה העניין, וחשבו שהיה מת יוסף, ולא נתגלה להם בנבואה..."ודוגמה נוספת: בפרשת וישלח, על הפסוק: "ואהליבמה ילדה את יעוש ואת יעלם ואת קרח" (ל"ו, ה), מאריך הרלב"ג בזיהויו של קרח (פ' וישלח חלק ב, ביאור הפרשה, ל"ו, ה):
"קרח - מצאנוהו (פסוקים ה ; י"ד) בבני עשו, ומצאנוהו באלופים מתייחס במקום אחד (פסוק ט"ז) לאלופי בני אליפז, ומצאנוהו במקום אחר (פסוק י"ח) מיוחס לאלופי בני אהליבמה. ויתכן שקרח היה בן אהליבמה וגידל אותו אליפז, ולזה נמנה עם אלופי בני אליפז. ובלי ספק אם היה ממזר, לא היה מסופק אצל התורה בן מי היה באמת, כי ה' יודע כל הנסתרות. ואמנם רבותינו ז"ל אמרו זה על צד הדרש, לגלגל חיוב על ידי חייב כמנהגם".אמנם אין להסיק מדבריו אלו שהיה לרלב"ג יחס שלילי לדרש. כוונתו רק להדגיש את ההפרדה בין התחומים, בכדי שלא נכניס פירוש דרשני כפירוש על דרך הפשט.
"שלושים ושלוש - עם יעקב תמצאם כן. והנה מה שאמרו רבותינו ז"ל ביוכבד שנולדה בין החומות - הוא מהלך הדרש... והנה, עם זה, יש להמון בזה המאמר תועלת, כמו שנבאר בגזרת-האל בביאורינו דברי הדרשים האלו ודומיהם, אם ירצה ה' יתעלה".כלומר, הרלב"ג אינו מקבל את הדעה שיוכבד נולדה בין החומות (אשר לפי זה יוצא שילדה את משה בהיותה בת מאה ושלושים), מכמה סיבות, כמבואר שם; אך מדגיש שיש בדרשה זו תועלת להמון העם, "לייסד בלבם עוצם יכולת ה' יתעלה לעשות הפלאים" (לשון רבנו בפ' שמות חלק ב', ביאור המילות, ב, א). הוא אף מודיע שבכוונתו לחבר ביאור לדרשות חז"ל, לחשוף את כוונות חז"ל בדרשותיהם, אך לדאבוננו לא הגיע אלינו חיבור זה, אם בכלל הספיק רלב"ג לכותבו.
"ובכאן נשלם לנו הביאור בזאת הפרשה - רוצה לומר פרשת בראשית - באופן שלם ונאות מאד לאמת וללשון, כמו שתראה"... (סוף פרשת בראשית).וכעין זה בכמה מקומות. בטחונו בצדקת פירושו מופיע מספר פעמים בסגנון זה:
"ובכאן נשלמה הסיבה במה שנוהג ביום הזה מהעבודות ויתר העניינים (כוונתו לסדר עבודת יום הכיפורים), והוא נפלא מאד ומסכים לענייניהם, עד שעניין זאת העבודה מכל צדדיה יעיד במה שאין ספק בו שהכוונה בה הוא מה שזכרנו. וזה הוא מסגולות האמת, רוצה לומר שהוא מעיד על עצמו מכל צד ופינה" (פרשת אחרי מות, סוף פרק ט"ז).הערנו כבר, שהרלב"ג מסתמך הרבה - בחלק הפרשני של הספר - על פירושי ראב"ע ורד"ק.
"והנראה לי כי המ"ם תשמש בכאן שימוש הפועל, לא שימוש המקבל, כי המ"ם תשמש שני אלו השימושים בלשונות. וזה, שכבר יאמר שמכסף יעשה הטבעת - והנה הכסף הוא המקבל לצורת הטבעת (זהו מ"ם המקבל; הפעולה נעשית על הכסף); ויאמר שמהאומן יגיע שלימות המלאכה - והנה האומן הוא הפועל למלאכה (זהו מ"ם הפועל; האומן הוא העושה את הפעולה על גורם אחר). וכזה תמצא שאומרו 'ודמו מידך אבקש' (יחזקאל ג, יח) - היה שימוש המ"ם בו שימוש המקבל, כי הוא יקבל העונש על זה כשלא הזהיר הרשע; ואומרו 'מי בקש זאת מידכם רמוס חצרי' (ישעיהו א, יב) . היה שימוש המ"ם בו שימוש הפועל, כי הם פועלים הרמיסה. ומזה העניין השני נמצאו רבים בדברי הנביאים, וממנו יהיה אומרו מיד כל חיה אדרשנו, והרצון בו שכשיהרגו האנשים קצתם קצת, ייקח ה' נקמתו מההורג, וידרוש דם ההרוג מיד כל חיה (= על ידי כל חיה), רוצה לומר שהוא יסובב שהחיות ימיתוהו..." (פרשת נח חלק א ביאור המילות ט, ה).הרלב"ג רואה חשיבות בהסבר סמיכות פרשיות. מדבריו עולה שהבנה נכונה בסדר של הכתובים מאפשרת הבנה טובה יותר של פירוש הפסוקים עצמם.
"והנה הזהיר על אלו מפני שנפשם שפלה, ואין להם כוח. והקדים דין הגר, כי לא יחסר לו רק עזר המשפחה, ואחר-כן הזכיר אלמנה ויתום כי לא יחסר להם רק עזר ההנהגה והמשא והמתן, כי אין להם מי שיישא ויתן בעסקיהם כראוי, ואחר-כן זכר העני והוא היותר שפל-רוח מכולם".ציינו את מקוריותם של פירושיו וההפתעה בחדשנותם. לסיום פרק זה, נציין מספר פירושים מעניינים ומקוריים. בפרשת וירא על הפסוק: "ותהי נציב מלח" (בראשית יט, כו) מסביר הרלב"ג שהכוונה לארץ סדום ועמורה, ולא לאשת לוט. בפרשת שמות מסביר הרלב"ג שגמגומו של משה נובע מרוב התבודדותו בעניינים האלוהיים, דבר שהקשה עליו את הירידה הכרוכה בשיח עם בני אדם.
"כל מחמצת לא תאכלו - רוצה לומר אפילו מה שיכנס בו החמץ על ידי תערובת לא תאכלו (כלומר, פסוק זה מלמד איסור אכילת תערובת חמץ), וזה הוא מה שכלל אותו במילת 'כל'. ואמנם המחמצת שזכר ראשונה (בפסוק הקודם - י"ב, י"ט : 'כי כל אוכל מחמצת ונכרתה...'), אשר יהיה העונש על אכילתה כרת - היא בלי עירוב. כי ה'מחמצת' לא יאמר בסתם כי אם על מה שהוא ממנה בלא עירוב, ואולם יאמר על המעט בתערובת החמץ, כי אפשר בו שיחמיץ העיסה אשר יתערב בה בעבור החלק מן החמץ שיש בו; ולזה נכלל תערובת החמץ במלת 'כל'. והמשל בזה: שאם ציוה המלך שיצאו הרופאים מן העיר - לא יחויב מזה המאמר שיצא ממנה מי שיודע פעולה אחת או שתים ממלאכת הרפואה, כי כמו זה לא יקרא 'רופא' כי אם על המעט. אך אם אמר שיצא ממנה כל רופא - הנה יחויב שיצא ממנה כל מי שיש לו איזה הסתבכות שיהיה במלאכת הרפואה. כן כל מחמצת לא תאכלו - רוצה לומר אפילו מה שיכנס [וב] החמץ על ידי תערובת."בדוגמא זו משלב הרלב"ג דיוק בפסוק (כפי שנעשה במכילתא) עם בחינת המציאות ומנהג הלשון, ומתוך כך מגיע בצורה פשוטה אל פסק הרמב"ם (הלכות חמץ ומצה א, ו) על פי הסוגיה בפסחים (דף מג).
"וכל עבד איש מקנת כסף - הוא עבד שגופו קנוי כמו עבד כנעני. ומלתה אותו אז יאכל בו - ראוי שתדע שאין זה המאמר שב אל העבד, כי כבר יתבאר ממה שאמר אחר זה (פסוק מ"ח): 'וכל ערל לא יאכל בו', שאין העבד הערל אוכל בו (אם כוונת הפסוק להתנות את האכלת העבד במילתו - אין בדבר זה צורך, שדין זה ברור מפסוק מ"ח). ואולם אומרו אז יאכל בו הוא שב אל האיש שזכר; וירצה בזה, שהאדון אסור לאכול מבשר הפסח אם היה עבדו אשר גופו קנוי לו ערל".בדוגמא זו בולט אחד הכלים החשובים בדרך ניתוח הפסוקים, והיא ההשוואה לפסוקים אחרים, והמגמה לא ליצור כפילות דברים בפסוקים אחדים.
"כי מפני שבעליו היה תחת ידו בשעת שאלה, הנה לא יתכן שישתעבד זה לו אז בשמירת הבהמה, כי לא יהיה האדם עבד ואדון יחד לאיש... "בפרשת כי תשא, כאשר משה מצווה את בני לוי : "והרגו איש את אחיו ואיש את רעהו ואיש את קרבו... מלאו ידכם היום לה' כי איש בבנו ובאחיו" (שמות ל"ב, כ"ז-כ"ט), מעיר הרלב"ג (פרשת כי תשא, חלק ה, ל"ב, כ"ו-כ"ט):
"ולפי שהוכרח להזהיר בזה המקום שלא ימנעם מעשות משפט היות החוטא בניהם או אחיהם, הנה אפשר שנלמד מזה שאין הדיין דן קרובו".הזכרנו כבר, שבחלק ההלכתי של הספר קיים קשר עמוק בין הרלב"ג לבין הרמב"ם. פעמים רבות מסביר הרלב"ג הלכות הבנויות למעשה על שיטתו של הרמב"ם, אף שראשונים אחרים חולקים על כך.
"וצווה ה' שלא יסורו הבדים מטבעות הארון, אבל יהיו שם מוכנים לשאת את הארון בהם. והיה זה כן, כי מפני שהעדות הניתן בארון היה דבר שלם בעצמותו, והדבר השלם הוא מה שלא יחסר בו דבר, רצה ה' יתעלה שימצא השלמות בארון בכל הפנים, עד שלא יחסר בו דבר, אבל ימצא תמיד מוכן אל השלמות מבלי שיצטרך להביא דבר מחוץ".ובפרשת אחרי מות, בעניין לבישת הכהן הגדול בגדי לבן ביום הכיפורים, כותב הרלב"ג (פרשת אחרי מות, ט"ז, ד):
"...והנה היו אלו העבודות בבגדי לבן, כי לחוזק ההוראה שהיתה בהם על עניין החומר וחסרונו, אשר הוא סיבת הטומאה והחטאים אשר יכפרו עליהם ביום הזה, ראוי שיוסר ממנו זה הכבוד הנפלא אשר היה בו בלובשו בגדי זהב, וישתמש בדמות הבגדים שישמש בהן כהן הדיוט... עם שהלובן מורה על הניקיון מהחטאים כאומרו: 'אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו' (ישעיהו א, י"ח), ולזה גם כן ראוי שילבש בגדי לבן בעבודות אשר תהיינה לנקות מהחטאים. והוא מבואר עוד שאיננו ראוי שיכנס לפני לפנים בבגדי זהב, כי ראוי שיכיר היותו שפל ונבזה ביחס אל ה' יתעלה...
ורחץ את בשרו ולבשם... ומזה המקום נלמד שבכל עת שימיר מבגדי לבן לבגדי זהב, או מבגדי זהב לבגדי לבן, טעון טבילה... ואחשוב שהוצרכו אלו הטבילות הנוספות בזה היום להורות על חוזק ההינקות מאלו הדברים החומריים, שהם סיבת הטומאות והעבירות שיכופר עליהם ביום הכיפורים".
"התועלת הרביעי הוא בדעות, והוא ללמדנו אופן השגחת ה' יתעלה בצדיקים, עד שכבר הביא נגעים גדולים בפרעה ובביתו לשמור אשת נביאו מהגנות; ושיופי שרה - אשר היה ירא אברם שיהיה כלי להמיתו - שמהו ה' יתעלה כלי לשמירתו שם ולהצלחת קנייניו, עם שומרו אותה מהתגאל בטינוף הזימה".דוגמא נוספת, מפרשת חיי שרה חלק ב:
"התועלת הראשון הוא בדעות, והוא שכבר הודיענו בזה הסיפור שבכאן נמצא אחד, הוא התחלת השמים והתחלת הארץ (אותו נמצא הוא היסוד לשמים והארץ, והוא סיבתם הראשונה) ; והוא מה שאמר: 'ואשביעך בה' אלוהי השמים ואלוהי הארץ' (כ"ד, ג). והוא דבר טעו בו הרבה מהקודמים, וחשבו שהתחלת הדברים הנפסדים - והם הדברים אשר בעולם השפל - היא זולת התחלת הדברים הבלתי נפסדים - והם הגרמים השמימיים, לפי שהם חשבו שהתחלות הדברים המתחלפים (= השונים זה מזה) ראוי שתהיינה מתחלפות, ולזה האמינו שבכאן שני אלוהות. אלא שעם החקירה יתבאר שזה הדעת הוא נפסד, כי אנחנו נראה המציאות כולו מתאחד ונקשר קצתו בקצתו, וזה ממה שיחייב שיהיה כולו מהתחלה אחת במספר, כמו שהתבאר במקומותיו".דוגמא נוספת של "תועלת בדעות", מפרשת שמות חלק ב, התועלת השני:
"התועלת השני הוא בדעות, והוא להודיע עוצם השגחת ה' יתעלה במושגחים ממנו, שהוא סיבב שתמצאהו בת פרעה ותחמול עליו להצילו, והיה זה סיבה אל שגדל בבית פרעה והתחכם עם חכמי מצרים, והיה זה כלי לו אל שהשיג חכמת הנמצאות והיה נביא. וזה, כי דעות חכמי מצרים - ואם (= ואף אם) היו משובשות - הנה העירוהו למצוא האמת. ועוד כי מפני זה היתה לו נפש גבוהה, כי לא גדל בשפלות ובעבדות כמו העניין בשאר אחיו, והוא מפני זה יותר מוכן להיות מתגבר כנגד פרעה להוציא ישראל מארצו. הנה הרע שחשב פרעה לעשות כדי שלא ימצא שם בן לישראל מושיע אותם, שמהו ה' יתעלה כלי אל המצאתו".אם נקבץ את כל התועלות העוסקות בענייני דעות, נקבל תמונה מקיפה של תורתו הפילוסופית כפי שבאה לידי ביטוי בביאורו על התורה, ומדובר במגוון רחב של נושאים מהותיים ביהדות, כנבואה, השגחה, ידיעת ה', שכר ועונש, ועוד ועוד. השוואת דברי הרלב"ג כאן עם דבריו בספר שייחד לתחום הפילוסופי - מלחמות ה' - מעשירה ומפרה את ההבנה בשני הספרים, וראוי לעשות כן בכל הקשור לענייני הפילוסופיה שבביאורו.
"התועלת הראשון הוא במידות, והוא החריצות על בקשת ההכרחי לאדם לעמידת גופו, מהמזונות וממה שידמה להם. הלא תראה שאברם, עם שכבר הבטיחו ה' יתעלה בהצלחת קנייניו, התעורר מפני הרעב שהיה בארץ כנען ללכת לארץ מצרים. ולא נמנע מההליכה שם מפני מה שצווהו ה' יתעלה שישב בארץ כנען, כי אין מצוות ה' יתעלה כי אם להיטיב לאדם, לא שימות בסיבתם; ולזה ידע אברם שרצון ה' יתעלה היה שיסור משם לבקשת הטרף. ועוד, שהכוונה היתה בהליכת אברם לארץ כנען, כדי שיהיה יותר מוכן אל שידבק בו השפע האלוהי, וזה לא יתכן עם הרעב וחסרון המזונות, ולזה היה יותר טוב שילך לו משם אל המקום אשר ימצאו שם המזונות עד שיכלה הרעב.זהו רצף מעניין ואופייני של תועלות במידות. בתועלת הראשון מדגיש רבינו את הצורך בהשתדלות האדם, כי אין האמונה מבטלת את הצורך בה; זהו נושא שחוזר פעמים רבות במהלך הביאור לתורה. גם התועלת השלישי חביב על רבינו, ומופיע פעמים רבות, באופנים שונים.
התועלת השני הוא גם כן במידות, והוא החריצות לקחת עצה בדברים טרם הגעתם, בשיסתכל האדם במה שאפשר שיקרה לו, ותתיישב לו העצה בזה האופן, ויהיה בזה נשמר מהרע שאפשר שיקרה לו. ואילו לא הסתכל בזה תחילה. לא יתכן שיגיע לו טוב העצה, לרוב המהירות אשר יצטרך לו בלקיחתה; כי העצה השלימה לא תשלם אם לא יסתכל האדם בה במתון. הלא תראה שאברהם השלם השתדל לקחת עצה קודם שנכנס למצרים, במה שאפשר שיקרה לו שם מהרע מצד יופי אשתו.
התועלת השלישי הוא גם כן במידות, והוא שכשיבוא ההכרח שיגיע הרע לאדם, ראוי שיסתכל האדם באיזה אופן יתכן שיגיע לו יותר מעט מהרע, ויבחר בו, ולא יתרשל מזה מפני הרע שיקרה לו; כי ראוי שיהיה נבחר הרע היותר מעט, לברוח מהרע היותר רב. הלא תראה שאברם בחר לרדת מצרימה לברוח מהרעב שהיה בארץ כנען, אף על פי שהיה נכון המקום ההוא אל שיקרה לו מהגנות שתתגאל אשתו בזימת הארץ. והנה ראוי שתדע שלא היה בזה חטא לאברהם, כי שרה תעשה באונס מה שתעשה מזה, ולזה תיאסר מפני זה לבעלה אפילו אחר נתינת התורה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל באסתר: לא אסתר קרקע עולם היתה (סנהדרין ע"ד, ב). ואם היה אברם בוחר סבל הרעב - אשר היה אפשר שימות בו - על סבל מה שאפשר שיקרה לשרה מהגנות, היה חסידות של שטות, כאמרם בשלישי מסוטה (כ"א, ב): היכי דמי חסיד שוטה ? כגון דחזי דטבעה אתתא בנהרא, ואמר לאו אורח ארעא לאצולה ולאיסתכולי בה".