תקציר: עיון בפרשת קין והבל מבהיר את גישתו של רש"י בפירושו למקרא לעומת גישתו של הרמב"ן. מילות מפתח: קין; פרשנות תנ"ך; רש"י; רמב"ן. |
בראשית ד,ב - ויהי הבל רועה צאן. רש"י ד"ה רועה צאן: "לפי שנתקללה האדמה פירש לו מעבודתה".רש"י מורה את שבחו של הבל בכך שבחר לו דרך הגונה ביישובו של עולם. ומאידך, אתה שומע בשתיקה את גנותו של קין שבבחירת עיסוקו כעובד אדמה, נעשה כמתריס כלפי מעלה. ובוודאי שהקטרוג מתקשר להמשך הביאור.
שם ד,ג - ויבא קין מפרי האדמה. רש"י ד"ה מפרי האדמה: "מן הגרוע, ויש אגדה שאומרת זרע פשתן".ניתן דעתנו לשימוש של רש"י במדרשי האגדה שעמדו לרשותו. הפירוש הראשון, הפשטני, נלקח מב"ר פרשה כב,ד (תיאודור-אלבק, עמ' 207): "מן הפסולת, משל לאריס רע שהיה אוכל את הבכורות ומכבד למלך את הסיפות". והשני לקוח כנראה ממדרש הדומה בניסוחו לתנחומא הנדפס, לבראשית פ"ט: "מפרי האדמה מהו? מן מותר מאכלו. ורבנן אמרי זרע פשתן היה". רש"י אינו מביא כאן את המשל - על אף שיטתו לעשות שימושים רבים במשלים - ואינו מפרט את המחלוקת במדרש, אלא מנסח קביעה בלשון חד-משמעית, המלמדת על טיבו של קין הבוחר במזיד קרבן שאינו ראוי למאכל אדם, ובנמקו בכך את פשר העדפת מנחת הבל, נתון שאינו מפורש בכתוב.
שם, ח - ויאמר קין אל הבל אחיו, ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו.הקשיים שמעורר הכתוב הם ידועים ומפורסמים. הללו מתבארים באופנים שונים אצל חכמי המדרש ופרשני המקרא, המתייחסים בעיקר למשמעותה ולמובנה של תוכן האמירה החסרה בכתוב. זו כידוע מתמלאת בהרחבה ובפרוטרוט באמצעות מדרשי האגדה היודעים להשתבץ היטב בחללים שהניחו להם, ואותם - אם רשאים אנו להתנסח כך - רש"י נמנע במתכוון מלהביא, או לעשות בהם שימוש, כפי שנראה.
א. ויאמר קין אל הבל אחיו וגו', על מה היו הדינין אמורים? אמרו: בוא ונחלק העולם, אחד נטל את הקרקעות ואחד [נטל] המיטלטלין. דין אמר: ארעא דאת קאים דידי היא, ודין אמר: מה דאת לביש דידי הוא; דין אמר: חלוש, ודין אמר: פרוח. מתוך כן ויקם קין אל הבל וגו', ר' יהושע דסיכנין בשם ר' לוי: שניהן נטלו את הקרקעות, ושניהם נטלו המיטלטלין, ועל מה היו אותן הדינין? זה אמר: בתחומי בית המקדש נבנה, וזה אמר: בתחומי. ויהי בהיותם בשדה - אין שדה אלא בית המקדש, היך מה דאת אמר ציון שדה תחרש (מיכה ג,יב). מתוך כן ויקם קין וגו'. יהודה בר' אמר: על חוה הראשונה היו הדינין. אמר ר' איבו: חוה ראשונה חזרה לעפרה, ועל מה היו הדינין? אמר ר' הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל; זה א': אני נוטלה, וזה אומר: אני נוטלה; זה א': אני נוטלה, שאני בכור, וזה א': אני נוטלה, שנולדה עימי.כאן נציב את פירושי רש"י ורמב"ן לכתוב זה.
ב. ויאמר קין אל אחיו. מה אמר לו? נחלק העולם ואני בכור ואטול פי שניים. אמר לו הבל: אפשר. אמר לו קין: אם כן, אני נוטל יתר חלק על חלקי מקום שנתקבל בו קרבנך. אמר לו הבל: לא תיטול. ועל דבר זה נפלה קטטה ביניהם, שנאמר: ויהי בהיותם בשדה, ולהלן כתיב ציון שדה תחרש (ירמיה כו,יח). ויש אומרים, שאמר קין להבל: נחלק העולם. אמר לו: הן. נטל הבל צאנו, וקין אדמה לעבוד, והתנו ביניהם שלא יהא לזה על זה כלום. כשנטל הבל את צאנו, התחיל לרעות את הצאן, וקין רודף אחריו מהר לבקעה ומבקעה להר עד שנתאחזו זה בזה, ונצח הבל אל קין ונפל תחתיו. וכשראה קין כך, התחיל צווח: הבל אחי, אל תעשה בי רעה. וריחם עליו והניחו, ועמד והרגו.
מדרש תנחומא הנדפס לבראשית, פרשה ט.
"נכנס עמו בדברי ריב ומצה להתעולל עליו להורגו, ויש בזה מדרשי אגדה, אך זהו יישובו של מקרא".רמב"ן שם:
"וטעם ויאמר קין אל הבל-אחיו... ועל דעתי שהוא דבק ויהי בהיותם בשדה, כי אמר לו נצא השדה והרג אותו שם בסתר. ויתכן שנתכווין בהריגה שיבנה העולם ממנו כי חשב שלא יהיה לאביו זרע אחר עוד. גם פחד שלא יהיה עיקר בנינו של עולם מאחיו שנתקבלה מנחתו".הימנעותו של רש"י משימוש במדרשים אלו מתבארת יפה בספרות העוסקת בנושא:
פירושו של רש"י שהוא לדעתו 'ישובו של מקרא', שונה מן האמור במדרשים בכך, שאת דברי הריב יזם קין, ובמכוון כדי לקום על הבל ולהורגו. בכך מוסבר הירצחו של הבל בידי קין כתוצאה מן ההתרחשות הקודמת - דחיית קרבנו של קין. המדרשים אינם 'ישובו של מקרא' לפי רש"י, כמוסק מפירושו הוא, משום שהם אינם מציגים רצף התרחשות בעל יחסים פנימיים בין מרכיביו, ההולם את רצף הכתובים, אלא מפוררים את הרצף המוצג בכתוב המקראי.ובמקור אחר:
שלוש הסיבות לריב שנאמרו במדרש [בראשית רבא] - הקניין, האמונה, המין - לא יכול היה רש"י שלא לציין להן על ידי אזכור (ההדגשה במקור) מדרש האגדה המפרט אותן, שכן גם לאחר מה שבאר לשם: 'ישובו של מקרא', עדיין השאלה קיימת ועומדת: מה אמר קין אל הבל אחיו? אך לא יכול היה רש"י להביא אף לא אחד משלושת הדברים הללו, שכן שלוש הדעות שבמדרש נוגדות - לא את פשוטו של הפסוק הנידון, אבל את מגמת הפרק המקראי כולו.להצעות הנאותות הללו נצרף נדבך נוסף. לדעתנו רש"י רוצה לשלול כל זיק של אנושיות מקין - והדברים יורחבו בהמשך. הוא רואה אותו כשופך דמים ללא נקיפות מצפון, ואולי אף כאב-טיפוס לכל הרוצחים במזיד בעולם. שימוש במדרשי האגדה, הופך את הבל לצד בפולמוס ובהתנגשות, מהווה מידת מה של מעין סניגוריה, ואף מקנה לקין טיעון-צידוק אידיאולוגי ("בתחומי בית המקדש נבנה"). כך ששיבוץ מדרשים אלו, לא רק שמפורר את הרצף המוצג בכתוב המקראי, כדברי ש' קמין כדלעיל, אלא אף פוגם במרקם שרש"י רוקם באמצעות ביאוריו לכתובים, ובתשתית שאותה הוא בונה - אריח על גבי לבנה, מדיוקים בכל קוץ ותג של המקרא, שיש בו אחיזה וסמך לגיבוש דיוקנו המפלצתי של קין. 'ישובו של מקרא', כאן, מהווה מונח המתייחס למערכת מקושרת ומכוונת של ביאור שיטתי, השולל כל אפשרות להעלאת פרשנות אלטרנטיבית.
שם, פס' ט - ויאמר ה' אל קין אי הבל אחיך. ויאמר לא ידעתי השמר אחי אנכי.אף כאן מתעלם רש"י ממדרשי האגדה המתנבאים בסגנון דומה. נצטט מב"ר פר' כב,ט, מהד' תיאודור-אלבק, עמ' 215:
רש"י ד"ה אי הבל אחיך: "ליכנס עמו בדברי נחת, אולי ישיב: אני הרגתי וחטאתי לך".
רש"י ד"ה השמר אחי אנכי: "נעשה כגונב דעת העליונה".
לאיפרכוס שהיה מהלך באמצע פלטיה, מצא הרוג אחד ואחד עומד עליו, אמר לו: מי הרג זה? אמר ליה: אנא בעי לך ואת בעי לי. אמר ליה: לא אמרת כלום.רש"י העדיף לוותר על הדו-שיח שבין האיפרכוס - הקב"ה - לבין קין, אולי גם בשל המשמעויות השונות העולות מביאורו, ובמקומו להעתיק דרשה אחרת מב"ר שנדרשה במקור על כתוב אחר בהמשך (שם,טז): "ויצא קין מלפני ה' - נעשה כגונב דעת העליונה" - ולא לכתוב שלנו. העדפתו של רש"י משרתת היטב את היגדיו הפדגוגיים-מתודולוגיים, הדבקת תו קלון נוסף לקין, הנוקט מעשי נוכלות ורמייה כלפי ה"דעת העליונה", על אף היד שהושטה לו מלמעלה.
שם, פס' י - ויאמר מה עשית קול דמי אחיך צעקים אלי מן האדמה.שני הפירושים השונים ברש"י, מגמתם לבאר פשר הקשר שבין "דמי" בהוראת רבים, ל"אחיך" - ביחיד. לראשון, משמעותו צאצאים, ולשני דמים כפשוטם. כנראה שלפנינו פרשנות שעובדה ע"י רש"י מכמה מקורות, או מובאה מנוסח של מדרש שלא הגיע אלינו. מול שתיקתו של הרמב"ן לכתוב זה, מעצב רש"י את דיוקנו של קין כרוצח הראשון בתולדות האנושות, האחראי במעשהו להכחדת דורות רבים, מחד, וכתאב דמים, מאידך. ניתן דעתנו לכך שעל אף הפירוש השונה - המובחן ברש"י במונח 'דבר אחר', השוני מתבטא רק בפרשנות הסמנטית ולא במשמעות העקרונית.
רש"י שם, ד"ה דמי אחיך: "דמו ודם זרעותיו". דבר אחר: "שעשה בו פצעים הרבה, שלא היה יודע מהיכן נפשו יוצאה".
שם יא,יב - ... צעקים אלי מן האדמה. ועתה ארור מן האדמה, אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך מידך. כי תעבד את האדמה לא תסף תת כחה לך. נע ונד תהיה בארץ.רש"י שם, ד"ה מן האדמה:
"יותר ממה שנתקללה היא כבר בעונה, וגם בזו הוסיפה לחטוא. אשר פצתה את פיה לקחת את דמי אחיך וגו' - והנני מוסיף לה קללה אצלך. לא תסף תת כחה לך, נע ונד תהיה - אין לך רשות לדור במקום אחד".רש"י מאחה כאן, באמצעות תוספות פרשניות המשמשות כקטעי קישור ורצף - בין המרכיבים העולים מן הפסוקים. עיקרם: הקללה המיוחדת לקין היא, שאינו ראוי לחיות במנוחה על האדמה שקלטה דם אחיו הנרצח, ובשל כך עונשו: "נע ונד" תמידי. רש"י חייב היה להתעלם - לשיטתו - מדרשה בב"ר (שם, עמ' 217): "'כי תעבד את האדמה לא תסף תת כחה לך', כוחה אינה נותנת לך, כוחך נותנת לך". מדרש זה אינו יוצר זיקה ישירה בין קללת האדמה לעונשו ולקלונו הראוי של קין. לכן רש"י גם נקט בפירושו במילים "קללה אצלך", והסב את ההוראה כלפי קין. נעשה כאומר, שהאדמה מקללת את קין בנפרד משאר האנושות, באמצעות נתק מוחלט ונצחי בינה לבינו, והמליץ יאמר שרש"י מעדיף "לקלל" את קין, מאשר "לקלל" את האדמה.
שם, יג - ויאמר קין אל ה' גדול עוני מנשא.רש"י ד"ה גדול עוני מנשוא:
"בתמיה [אתה טוען עליונים ותחתונים ועוני אי אפשר לטעון?]".כידוע, הרמב"ן כאן חולק על רש"י וקובע:
"והנכון בפשט שהוא וידוי, אמר אמת, כי עווני גדול מלסלוח וצדיק אתה ה' וישר משפטיך".הוויכוח שבין רש"י לרמב"ן, בדבר היות קין בעל תשובה או שהוא עומד במריו וכל מהותו שקר ורמייה, מתברר ומתפרש גם בהמשך הכתובים, ועל כך בהמשך. בראשית הדברים נתייחס למדרשי האגדה שעמדו בפני רש"י:
ויאמר קין אל ה' גדול עוני מנשוא. לעליונים ותחתונים אתה סובל, לפשעי לא תסבול. גדול עוני משל אבא, אבא על מצווה קלה עבר ונטרד מגן עדן, זו שהיא עבירה חמורה - שפיכות דמים, על אחת כמה וכמה גדול עוני.ובתנחומא (הקדום והישן, מהד' בובר, עמ' 19):
ביקש [קין] לגנוב דעת של מעלה, אמר הקב"ה מה עשית קול דמי אחיך צעקים אלי. כיון ששמע קין התחיל לעשות תשובה של רמאות שנאמר ויאמר קין אל ה' גדול עוני מנשוא. אמר לפניו רבונו של עולם אתה טוען העליונים והתחתונים ואין אתה יכול לטעון עוני. דבר אחר: אמר לפניו רבונו של עולם, אתה נקראת מי אל כמוך נושא עון ועובר על פשע, וגדול עוני מנשוא. א"ל הקב"ה עשית תשובה, חייך שאני מבטל ממך גזירה אחת, שנאמר ויצא קין מלפני ה' וישב בארץ נוד...מוטיב מרכזי רווח בדרשות לפסוק זה, והוא מעמת בין שתי גישות עיקריות. יש הרואים בקין כממשיך למרוד ברשות העליונה, ולכן הללו מטעימים את מימרת קין "גדול עוני מנשוא"?, בתמיהה. ויש שזיהו בכתוב תחילתה של חזרה בתשובה, ולכן גורסים "גדול עוני מנשוא" בניחותא, או נכון יותר מציינים את האמירה בסימן קריאה. דעתו של רש"י בפרשה זו, היא כמובן חד-משמעית. אף כאן אין להפך כלל בזכותו של קין, ויש למצוא בו, בהתנהגותו ובדבריו, את כל הרוע, וכך להציגו ברשות הרבים. לכן אין בדבריו, צל וזכר לדעתו של הדרשן השני ש"החזיר" את קין לחיקה של האנושות, דהיינו, לחזרתו בתשובה.
"הן גרשת אותי היום מעל פני האדמה ומפניך אסתר, והייתי נע ונד בארץ, והיה כל מוצאי יהרגני".לפי פשוטם של דברים, קין ממשיך בנרגנותו כלפי מעלה ומתריס כנגד העונש שנגזר עליו. מאידך, כתוב זה חייב את הרמב"ן בפרשנות מנוגדת.
והנכון בפשוטו שהוא וידוי, אמר: אמת כי עווני גדול מסלוח וצדיק אתה ה' וישר משפטיך, אעפ"י שענשת אותי הרבה מאד. והנה 'גרשת אותי היום מעל פני האדמה' - כי בהיותי 'נע ונד' ולא אוכל לעמוד במקום אחד והנה אני מגורש מכל 'האדמה' ואין מקום למנוחתי 'ומפניך אסתר', כי לא אוכל לעמד לפניך להתפלל או להקריב קרבן ומנחה, כי בשתי וגם נכלמתי, כי נשאתי חרפת עוני. אבל מה אעשה כי 'כל מוצאי יהרגני', ואתה בחסדיך הרבים לא חייבת אותי מיתה. והעניין שאמר לפניו יתעלה: הנה חטאי גדול והרבית עלי ענש, אבל שמרני שלא אענש יותר ממה שחייבת אותי, כי בעבור שאהיה 'נע ונד' ולא אבנה לי בית וגדרות בשום מקום יהרגוני החיות, כי סר צלך מעלי. הודה, כי האדם אינו נשגב ונמלט בכוחו, רק בשמירת עליון עליו.אכן, רש"י ורמב"ן "מתעמתים" ביניהם כיצד להעריך את דמותו של קין לאחר קבלת העונש. החכם הראשון, לשיטתו, אינו זקוק כלל לפרש את המשך הכתובים, שמיטיבים עם דרכו הפרשנית, ואילו הרמב"ן זקוק למעשה אורג כדי לגבש רצף של אמירות, להסתייע בהן.
שם ד,א-ב: והאדם ידע את חוה אשתו ותהר ותלד את קין, ותאמר קניתי איש את ה'.
רש"י שם, ד"ה קין: "על שם קניתי איש, את ה' עם ה', כשברא אותי ואת אישי, בלבדו בראני, אבל בזה אנו שותפין עמו".רמב"ן שם:
"והנכון לי שאמרה: הבן הזה יהיה לי קנין לה', כי כאשר נמות יהיה במקומנו לעבוד את בוראו, וכן דעת אונקלוס שאמר קדם ה'".לרש"י - השם קין נגזר מקניין, והוא נוצר ממעשה שותפות של הקב"ה, אדם וחוה, בניגוד להוריו - שנבראו רק ע"י הקב"ה. שמו - קין, אינו מעיד על מהותו או נותן לו מעמד כלשהו. הוא ריק מתוכן וכל כולו בא מכוחם של אחרים. לעומתו, הרמב"ן מעניק לקין מעמד בזכות עצמו. שמו מחייב, והוא אמור לרשת את הוריו בעבודת ה', בשל היותו הבכור הראשון. אפשר גם שהרמב"ן רומז כאן, לנימוק ששם בפי קין לרצח של הבל (לקמן פס' ט, ד"ה ויאמר קין):
"ויתכן שנתכוון בהריגה שיבנה העולם ממנו... גם פחד שלא יהיה עיקר בנינו של עולם מאחיו שנתקבלה מנחתו".כמי שמיועד לרשת את הוריו קראתו אמו קין שעניינו בניסוח הרמב"ן: "הבן הזה יהיה לי קניין לה'". והוא ה"נכון" לו, בניגוד לפרשנות רש"י לשם 'קין'.
הערה ביבליוגרפית זו 'וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות' כבר מורה, שלא התכוון רש"י לתת בפירושו 'לקט מדרשים' או אנתולוגיה של דברי חז"ל, ובמילים אלה הוא כאומר: המעונין לעיין במדרשים לשמם - אל יחפשם בפירושי זה, אלא ילך אצל אוספי מדרשים ויקחם משם. 'ואני (ו"ו הניגוד) לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת...' היינו באתי ליישב הדורים, לתרץ קשיים, ולא לקשט ולייפות ולהוסיף על הכתוב.לכך יש להוסיף את דבריו של מ' ארנד, על העקרונות התיאולוגיים שעמדו מאחורי פירוש רש"י לתורה, השואף להמחיש בפירושו "את אחדות התורה ששני חלקיה זה שבכתב וזה שבע"פ, צמודים הם ואין להפריד ביניהם".
הכל מודים שרש"י הקדיש תשומת לב מרובה לבחירת המדרשים שהביא בפירושיו... ברור שהוא בחר את המדרשים הללו על פי קני מידה כלשהם. מה אופיים של קני מידה אלה: פרשניים בלבד או גם אסתטיים ואידיאיים... קשה להניח שמגמה פרשנית בלבד הנחתה את רש"י בבחירת המדרשים. מסתבר שגם תפיסת עולם ומגמה חינוכית הנחו אותו....לדעתנו, יסודו הרעיוני-חינוכי של רש"י במסכת זו, הוא לצייר את הרוע והשחיתות בהתגלמותם המרבית. להמחשתם, נבחר קין מראשית התנהגותו הנלוזה בפרשת קרבנו, דרך אכזריותו כשופך דמים ללא נימוק, התקוממותו כלפי ההשגחה העליונה וסירובו להכיר בחטאו. כך - ורק כך - יש לפרש לדורות את אחת הדוגמאות השליליות ביותר, המצביעות על הזיקה והחיבור בין חטאים שבין אדם למקום ובין אדם לחברו. כל זאת אורג רש"י כמעשה אמן, באמצעות שעבוד הכתובים ומדרשי האגדה - שילוב של בכתב ובע"פ - לקונספציה המתודית שרצה ליצור.