אהרן ברק נולד בקובנה שבליטא בשנת 1936. שנות המלחמה עברו עליו בגטו קובנה ושנתיים אחריה עלה לארץ עם הוריו. קורות חייו של ברק, אשר הגיע לבשלות אינטלקטואלית בגיל צעיר, הן שורה ארוכה ומרשימה של הישגים שזיכו אותו בתואר "כוכב-העל האמיתי הראשון של המשפט".
(4) בגיל 22 השלים את התואר הראשון בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. בגיל 27 קיבל תואר דוקטור למשפטים מאותה פקולטה, ובגיל 32 עלה לדרגת פרופסור מן המניין. בשנת 1974, בהיותו בן 38, התמנה לתפקיד דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ושנה מאוחר יותר קיבל את פרס ישראל למשפט. לאחר שהגיע לפסגת הקריירה האקדמית-משפטית בישראל מונה ברק ליועץ המשפטי לממשלה, משרה שמילא בין השנים 1975-1978. בתפקידו זה הטביע ברק את חותמו על המערכת בזכות האומץ שהפגין כשהביא לדין אישי ציבור כמו אשר ידלין, מנהל קופת החולים הכללית ומועמד חשוב למשרת נגיד בנק ישראל; אברהם עופר, שר השיכון; ולאה רבין, אשת ראש הממשלה דאז יצחק רבין.
במהלך השיחות שהובילו להסכמי קמפ דייוויד בספטמבר 1978, הזמין ראש הממשלה מנחם בגין את ברק להצטרף לצוות הישראלי למשא ומתן. ברק, שזכה להערכה רבה מצד בגין וג'ימי קרטר (קרטר התרשם ממנו עד כדי כך שהציע לו, בבדיחות הדעת, משרת שופט בבית המשפט העליון של ארצות-הברית), מילא תפקיד חשוב כיועץ משפטי, מנסח ומתווך. כאשר התנגד בגין להכנסת המונח "לגיטימי" לנוסחה "זכויותיו של העם הפלשתיני", היה זה ברק ששכנע אותו באמצעות הטיעון: "האפשר שיהיו זכויות שאינן לגיטימיות?"
(5) בשנת 1978 התמנה ברק לשופט בבית המשפט העליון, ובשנת 1993 היה למשנה לנשיא בית המשפט העליון. כאשר פרש מאיר שמגר לגמלאות בשנת 1995, ירש ברק את מקומו כנשיא בית המשפט העליון, תפקיד שהוא עתיד למלא עד הגיעו לגיל שבעים, גיל הפרישה, בשנת 2006.
התפישה המשפטית של ברק יסודה ברעיון שהחוק הוא גורם מכריע המקיף את כלל ענייניו של האדם, ואף פעילות אנושית אינה חסינה בפניו באופן תיאורטי. "מלוא כל הארץ משפט", זהו חזונו המוצהר של ברק, ולפיו כל מה שאין החוק אוסר, הוא מתיר; בכל מקרה, יש לחוק מה לומר בכל עניין ועניין.
(6) תפישה זו מופיעה שוב ושוב, בצורות שונות, ברוב כתביו של ברק ובפסיקותיו הנוגעות לתפקידו של בית המשפט בחברה. דוגמה לכך הם דבריו במאמר משנת 1992:
בעיני, מלוא כל הארץ משפט. כל התנהגות אנושית היא נשוא לנורמה משפטית. גם כאשר סוג פעילות מסוים - כגון יחסי חברות או מחשבות סובייקטיביות - נשלט על-ידי האוטונומיה של הרצון הפרטי, אוטונומיה זו קיימת, משום שהיא מוכרת על-ידי המשפט... בכל מקום שיש בו בני-אדם חיים, שם יש משפט. אין תחומי חיים שהינם מחוץ למשפט.(7)
דוקטרינת ברק שלפיה החוק והמשפט מקיפים הכל מנחה אותו בניסוח עקרונות יסוד לתחומים נוספים של תורת הממשל והמשפט, כגון שלטון החוק, הביקורת השיפוטית, השפיטות וזכות העמידה, הפרדת הרשויות ועליונות החוקה. כל אחד מהמושגים הללו ממלא בתורו תפקיד מכריע בבניית חזונו של ברק - חזון הדמוקרטיה הנאורה המתפקדת כיאות, דמוקרטיה שבה אין אדם, מוסד או החלטה החומקים מאחיזתו של החוק.
אולם אחיזתו של החוק מתרופפת כשמדובר בממשלות. רשויות מבצעות וגופים מחוקקים, המונעים על ידי קשת רחבה של בעיות ודאגות שמעבר לחוק, נוטים באופן טבעי להתעלם ממחויבותם לפעול אך ורק במסגרתו.
(8) לפי ברק, תפקידה של הרשות השופטת הוא להגן בתקיפות על שלטון החוק בחברה דמוקרטית על ידי הבטחת הנגישות של בתי המשפט, על ידי דרישה שהחקיקה תהיה ברורה, עקבית וכללית באופייה ושתובא לידיעת הציבור, ומעל לכל על ידי פקיחת עין מתמדת על צעדי הממשלה. רק אז, כשמערכת המשפט תגן על זכויות הפרט מפני הרשות המבצעת והרשות המחוקקת, הרומסות תמיד את זכויותיו הצודקות של הפרט כשהן פועלות למילוי צורכי החברה, יהיו הזכויות האלה - שהן הקרבן העיקרי של עקיפת החוק על ידי השלטונות - בעלות משמעות הלכה למעשה.
(9)
מאחר שבתי המשפט הם כלב השמירה מפני עוולות השלטון, צריך שתהיה בידיהם הסמכות לאכוף את עמדותיהם על חלק גדול ככל האפשר מפעולות הממשלה. אותן פעולות או החלטות ממשלה החסינות מפני ביקורת שיפוטית חמקו, לתפיסתו של ברק, מזרועו של החוק; ולדידו במקום שהחוק אינו מגיע, שוכנים אי חוקיות וחוסר צדק.
עם זאת, יכולתו של בית המשפט להגן על שלטון החוק מוגבלת, מכוח תפקידו הפסיבי במהותו של השופט. כל כמה שיהיה צעד ממשלתי כלשהו למורת רוחו של שופט, החוק מתיר לו לדון אך ורק במקרים המובאים לפניו בבית המשפט, וגם אז רק אם לעותר יש אינטרס אישי ישיר במקרה, ואם זהו מסוג הנושאים שבית משפט רשאי לפסוק בהם. אליבא דברק, ככל שגדל מספר המקרים הנדחים על הסף על ידי בית המשפט בהיותם חסרים את אחד התנאים המוקדמים הללו, כך נחלש כוחה של הרשות השופטת ופוחתת יכולתה לפקח על הממשלה באמצעות ביקורת שיפוטית. זהו המניע שהביא את אהרן ברק לדגול בהגדרה רחבה מאוד של זכות העמידה, ולהחזיק בדעות כמעט רדיקליות לגבי אחותה התאומה - השפיטות.
דוקטרינת "לוקוס סטנדי" או "זכות העמידה בדין" דרשה באופן מסורתי שרק צד בעל נגיעה מהותית כלשהי למקרה - כגון צד שזכויות הפרט או האינטרסים שלו נפגעו - יוכל להישמע בבית המשפט. הגבלה זו נתפשה במשך זמן רב כאמצעי חשוב שבעזרתו יכלו בתי המשפט להגן על עצמם מפני הצפה של מה שמכונה בספרות המשפטית התדיינויות "מיותרות" - מקרים שאינם מצריכים סעד משפטי, והטיפול בהם רק מסיט את בתי המשפט מעיסוקם הראוי.
לדידו של אהרן ברק עומס העבודה של בית המשפט חשוב פחות מתפקידו הייחודי בהגנה על שלטון החוק, שהרי כדבריו "באין דיין - אין דין".
(10) לתפיסתו של ברק, היישום המסורתי של דוקטרינת זכות העמידה פוגע בשלטון החוק בכך שהוא פותח פתח לפעולות בלתי חוקיות של הרשויות: "ובמקום שאין בית המשפט מתערב, נפגם עקרון שלטון החוק. שלטון היודע מראש כי הוא לא נתון לביקורת שיפוטית, הוא שלטון העשוי שלא להשליט את החוק, והעשוי להביא להפרתו, וכל זאת תחת צילה של דוקטרינת המעמד".
(11)
לאחרונה, באחת מהופעותיו בפני ועדת חוקה, חוק ומשפט, חשף ברק את הרקע האישי לעמדותיו בנושא זכות העמידה. בשנת 7791, כשכיהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, היה עליו להתמודד עם השערורייה שפרצה בעניין חשבון בנק בלתי חוקי שהחזיקה לאה רבין בארצות-הברית. שר האוצר, יהושע רבינוביץ', הודיע לברק על כוונתו להטיל על רבין קנס מנהלי כדי למנוע הגשת כתב אישום פלילי. כאשר הודה רבינוביץ' שדאגתו האמיתית נתונה לסיכויי הבחירה מחדש של ממשלת המערך, מחה ברק וטען שהתכסיס לא יתקבל על דעת בית המשפט שידון בנושא. על פי ברק, רבינוביץ' השיב: "לאיש אין זכות עמידה - מי ילך [לבית המשפט]?" זעמו של ברק על המצב הזה הוביל אותו להכרעה גורלית: "אז אמרתי לעצמי שאם פעם אוכל להשפיע, צריך לעשות ליברליזציה של סטנדינג [זכות העמידה]. אסור שרק מי שיש לו אינטרס יכול לעשות זאת".
(12)
עם חלוף הזמן זכה ברק, כמבוקשו, בכוח השפעה, והוא אכן הגשים את שאיפתו לליברליזציה. הנוהג המקובל לפני כן היה שבתחום דיני הפרט נדרש הצד התובע להוכיח הפרה של זכות אישית, בעוד שבעניינים הנוגעים לגוף ציבורי או ממשלתי די היה באינטרס אישי של העותר כדי שעניינו יידון. אך ברק סבר כי בתי המשפט אינם צריכים לדרוש אפילו אינטרס אישי בעניינים ציבוריים כאלה; דעתו הייתה שכל מי שמבקש הכרעה משפטית בנושא הכרוך בהפרה בוטה של שלטון החוק, או בנושא שלדעת בית המשפט יש בו עניין לציבור, זכאי לעמידה.
(13) ברק קידם את עמדתו במרץ רב בקרב עמיתיו, ובמשך הזמן הפך בית המשפט העליון גם את העותר שאין לו אינטרס אישי לבעל זכות - זכותו של הפרט להבטיח את שמירת החוק על ידי השלטון.
לצד הנהגת ליברליזציה בכללי זכות העמידה, הצליח ברק להסיר בהדרגה גם את ההגבלות שנבעו מתפיסה משפטית קרובה, הידועה בשם "שפיטות". בעוד זכות העמידה קובעת מי יישמע בבית המשפט, קובעת השפיטות מה יישמע בו.
(14) השימוש הקלאסי בקריטריון השפיטות מוציא מכלל בחינה משפטית שורה של שאלות הנוגעות למדיניות, כגון ניהול ענייני החוץ, שמקובל כי מוטב להניחן בידי הרשות המבצעת או הרשות המחוקקת. על ידי הרחקת סוגיות כגון אלה מהישג ידו של בית המשפט מעניקה דוקטרינת השפיטות לתחומים שלמים של פעילות ממשלתית חסינות-בפועל מפני תביעה משפטית - מצב עניינים שהיה בלתי נסבל מנקודת מבטם של ברק והשותפים לדעותיו.
בשורה ארוכה של פסיקות בית המשפט העליון מתקופת נשיאותו של מאיר שמגר, משנת 1983 עד שנת 5991, רואים אנו את השפעתם של פסקי הדין שכתב ברק על התפתחות תהליך של ליברליזציה מרחיקת לכת בעקרונות השפיטות. פסק הדין רסלר נ' שר הביטחון, מקרה משנת 1986 הנלמד היום בפקולטות למשפטים כדוגמה להתפתחות הנגישות אל בתי המשפט במדינת ישראל,
(15) הנחית מכה קשה על מסורת השפיטות והסיט אותה למסלול החדש. בשנת 1970 הוגשה עתירה לבג"ץ
(16) בדבר עיוות בשיקול דעתו של שר הביטחון כשהעניק פטור מגיוס לצבא לתלמידי ישיבה. בית המשפט מצא שהנושא הוא בגדר שאלה פוליטית שאינה ראויה להכרעה משפטית, ושהעותר לא הצליח להוכיח שנגרם לו נזק אישי; העתירה נדחתה.
(17) בשנת 1981 הגיש עותר אחר, עורך הדין יהודה רסלר, אותה עתירה לבית המשפט. בית המשפט קבע שאין בשאלה קריטריונים משפטיים שלפיהם יוכל בית המשפט להגיע להכרעה, וכי מדובר בסוגיה ציבורית שהטיפול בה צריך להישאר בידי גופים לא-משפטיים. גם הפעם נדחתה העתירה. בית המשפט קבע באותה עת כי לא יסכים להיגרר "לוויכוח ציבורי-פוליטי בנושא רגיש ומסעיר, שבו קיימים חילוקי דעות חריפים בציבור".
(18) חמש שנים מאוחר יותר, בשנת 6891, ניסה רסלר שוב; הפעם, בהרכב שופטים שכלל את השופט ברק ושופטים נוספים בעלי אהדה לעניין, קבע בית המשפט שהנושא שפיט, בעודו דוחה את העתירה לגופו של עניין.
(19) בפסק הדין הקדיש ברק לשאלת השפיטות עשרים וחמישה עמודים, והציג בהם תפישה שהשלכותיה הרחיקו הרבה מעבר למקרה הנידון.
בנימוקיו לפסק הדין בעניין רסלר הגדיר ברק את שתי הקטגוריות הקלאסיות של השפיטות: הנורמטיבית והמוסדית.
(20) שפיטות נורמטיבית היא קיומם של קריטריונים משפטיים אותנטיים המאפשרים לבית המשפט להכריע במקרה המובא לפניו; אם אין כל בסיס משפטי להחלטה, המקרה אינו שפיט מבחינה נורמטיבית ובית המשפט אינו יכול להכריע בו. לעומת זאת, שפיטות מוסדית היא התאמתו של הנושא הנידון להכרעה משפטית; בית משפט הנדרש לטיעון זה כדי להסביר את סירובו לדון במקרה מסוים כאילו אומר שאפילו יכול היה למצוא בסיס לפסיקה, קיימת רשות שלטונית אחרת שראוי להשאיר בידיה את קבלת ההחלטה. אהרן ברק אינו מחסידיהן של שתי הקטגוריות גם יחד.
לפי תפישת עולמו של ברק לא יעלה על הדעת לקבל אי שפיטות נורמטיבית, כיוון שכאמור אין במציאות חלל ריק משפטי. החוק אומר את דברו תמיד, ומה שאינו אסור הריהו בהכרח מותר. "אין פעולות (מעשים או מחדלים) שהמשפט אינו חל עליהם. כל פעולה נתפשת בעולם המשפט. כל פעולה ניתנת 'להיכלא' במסגרת המשפט. אפילו הפעילות בעלת הגוון הפוליטי ביותר - כגון עשיית שלום או מלחמה - נבחנת באמות-מידה משפטיות".
(21)
ברם, עמדה זו אינה מוציאה מכלל אפשרות את אי השפיטות המוסדית, כלומר את הרעיון שבכמה תחומים התערבותו של בית המשפט אינה נאותה משום שלעתים הפרדת רשויות מחייבת מתן קדימות לשיקול הדעת של הרשות המבצעת או לעצמאות הפרלמנטרית. אך גם בהקשר זה מסרב ברק לקבל את האפשרות שסמכות בתי המשפט תוגבל. הוא מעלה שאלה המזדקרת לעין מיד ומערערת את המושג אי שפיטות מוסדית. אם אנו מקבלים את הפילוסופיה המשפטית שאכן הכל שפיט, ואין דבר בעולם שאי אפשר לבחנו בעין משפטית, מניין ישאב בית המשפט את הסמכות לדחות מחלוקת המובאת בפניו? בדרך זו מתהפכות היוצרות: עצם סירובו של בית המשפט לשפוט נושא בעל אופי פוליטי נתפש כהכרעה פוליטית, שאינה הולמת את בית המשפט. גם כאשר מדובר במחלוקת בעלת אופי פוליטי, טוען ברק, מצוידים השופטים בכלים רבים להחלתן של אמות מידה משפטיות; למעשה, בכל פעם שבית משפט מכריז שנושא מסוים הוא פוליטי מדי ולכן אינו נאות להתערבות משפטית, הוא מניח לממשלה לפעול מחוץ לחוק.
(22)
אך על ידי ביטול כמעט מוחלט של מושג אי השפיטות המוסדית קורא ברק תיגר על התפישה המקובלת בדבר הפרדת הרשויות, המחלקת את משימות הממשל החיוניות בין שלוש זרועות השלטון - לכל אחת מהן את המשימות שנראה כי היא מוכשרת מטבעה לטפל בהן היטב. הוא סוטה מדוקטרינת ההפרדה במובנה הקלאסי - מניעת התערבותם של בתי המשפט בשאלות פוליטיות המסורות בידי זרועות השלטון הייצוגיות - ונשען על עקרון הפרדת הרשויות דווקא כדי להצדיק את התערבותו של בית המשפט בפעילותן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת.
(23) אמנם, כך כותב ברק, הפרדת הרשויות מציבה שני סייגים למערכת המשפט, בכך שהיא מאלצת את השופט לתת תוקף למדיניות שביסודם של החוקים, וגם אוסרת על השופט להתערב בפעולות ממשלה שהן חוקיות מבחינה טכנית ונופלות "במתחם הסבירות".
(24) אולם ההפרדה הזאת אין משמעה דיקטטורה של כל רשות בתחום אחריותה. ברק דוגל במערכת יחסים המעודדים "אי-תלות תוך פיקוח הדדי מוגדר".
(25) אפילו המונח "הפרדת רשויות" מטעה, לדבריו, כיוון שלא קירות מפרידים בין הרשויות אלא "גשרים מאזנים ומפקחים".
(26) מטרתו של שיווי המשקל העדין הזה איננה ממשל יעיל כשלעצמו; הסיבה הראשונה במעלה למידור הסמכויות ולריסון השררה היא דווקא השאיפה להבטיח את חירות הפרט.
(27) מאחר שהפיקוח ההדדי חיוני וזכויות האדם מונחות על כף המאזניים, חייב בית המשפט העליון, בתוקף תפקידו כשומר על שלטון החוק ומגן זכויות הפרט, ליטול חלק פעיל בבחינת פעולותיהן של הרשות המבצעת והרשות המחוקקת.
אהרן ברק מקצץ בעקרון השפיטות כמעט עד השורש. הוא מותיר רק שני יוצאים מן הכלל, ששניהם נוגעים לתדמיתו של בית המשפט. האחד הוא קיומם של תחומים שהחברה איננה רוצה להניח לבית המשפט לפלוש לתוכם, והיא מעדיפה להשאירם בידי מקבלי ההחלטות הפוליטיות. ברק מסכים שבמצב זה מוטב לבית המשפט לגזור על עצמו שתיקה; ואכן בכמה עתירות בעלות גוון פוליטי במיוחד, כגון עתירות הנוגעות לתהליך אוסלו, בחרו הוא ורוב השופטים להימנע מהתערבות.
(28) במקרים כאלה צריך בית המשפט להסתפק בהקפדה על כך שצעדי הממשלה אינם מפרים חוקים מפורשים; אם הממשלה חשה מוגבלת על ידי החוק הקיים, תמיד פתוחה בפניה האפשרות לשנות את החוק. יוצא הדופן השני הוא אי שפיטות מוסדית, כאשר "אף כי המשפט ייעשה, הוא לא ייראה כנעשה", כאשר פעולת בית המשפט עצמו מערערת את אמון הציבור ברשות השופטת.
(29) אפילו אז, מדגיש ברק, חייב בית המשפט לזכור שחובתו להגן על שלטון החוק, ולהביא בחשבון שלעתים אי התערבות תפגע באמון הציבור פגיעה קשה יותר.
(30)
אולם למעט המקרים החריגים המוזכרים, מסכם ברק ואומר, מן ההכרח להסמיך את בתי המשפט להחיל ביקורת שיפוטית על קשת רחבה ככל האפשר של נושאים כדי להבטיח שכל גוף ציבורי יפעל בהתאם לסמכויות שהעניק לו החוק.
(31) אסור להרשות לכללים מסורתיים של זכות עמידה ושפיטות לעמוד בדרכה של הביקורת השיפוטית - ואכן הם לא הורשו להפריע. בשנים האחרונות החלו הנשיא ברק ועמיתיו לחרוץ דין בעניין החלטות ממשלה ופעולות ממשלה שבעבר היו מחוץ לתחום הבחינה השיפוטית: בפסק דין רסלר נ' שר הביטחון דנו בפטור מגיוס לתלמידי ישיבה; בפסק הדין בעניין שריד נ' יושב ראש הכנסת ובמקרים מאוחרים יותר הכריעו בדבר תוקפן הפרוצדורלי של החלטות כנסת; בעניין ברזילי נ' ממשלת ישראל עסקו בסמכותו של נשיא המדינה להעניק חנינות טרום-הרשעתיות; ובמשפט ז'רז'בסקי נ' ראש הממשלה פסקו בשאלת תוקפם החוקי של הסכמים פוליטיים.
(32) הדין הישראלי בדבר זכות העמידה הפך, לדברי ארווין קוטלר, פרופסור למשפטים מאוניברסיטת מקגיל, "לדין המקיף ביותר מבין דיניהן של כל הדמוקרטיות הפרלמנטריות בעולם", ובנוסף "הלכת ה'שפיטות'... גם היא המקיפה ביותר יחסית לכל הדמוקרטיות האחרות".
(33)