יחס המנהיגות היהודית האורתודוקסית לתקשורת ההמונים במאה ה-20
בין הסתגרות לשימוש מושכל
צוריאל ראשי
מים מדליו
"בעלי אֲסוּפוֹת" אלו תלמידי חכמים שנכנסין ויושבין אסופות אסופות: אלו אוסרין ואלו מתירין, אלו מטמאין ואלו מטהרין, אלו פוסלין ואלו מכשירין. שמא יאמר לך אדם אשב ולא אשנה? תלמוד לומר: "נִתְנוּ מרועה אחד" - אל אחד בראם ופרנס אחד נתנם, רבון כל המעשים אמרם. אף אתה עשה אזנך כאפרכסת והכנס בהם דברי אוסרין ודברי מתירים, דברי המטמאים ודברי מטהרין, דברי פוסלין ודברי מכשירין. (מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק יח ד"ה לעת זקנותו)
במקביל להתפתחותה של תקשורת המונים
1 ולאמצעי המדיה השונים החלו להתנהל דיונים הלכתיים בנוגע להתייחסות הראויה לאמצעי התקשורת השונים. התייחסות זו של המנהיגות היהודית האורתודוכסית – אשר עסקה בעצם קיומו של כלי זה ככלי המקשר את ההמונים – מצאה לה ביטוי מעל במות שונות: בפסיקת ההלכה, במאמרים תורניים, בשיחות שבעל-פה שלימים הועלו על הכתב ובמודעות הקיר (פשקווילים),
2 אשר שימשו כלי תקשורת פנימי עד עצם היום הזה בחברה החרדית.
רוב השאלות ההלכתיות במהלך המאה ה-20 עסקו בתקשורת ההמונים ומיקדו את עניינם של פוסקי ההלכה המרכזיים בתקופה זו עסקו בנושאים ספורים וממוקדים, אשר המשותף לרובם הוא דיון בהיבטים הטכנולוגיים של אמצעי התקשורת, כגון: חילול שבת הכרוך בצריכת תקשורת או ביצירתה, בירור ההלכה בנוגע לאמירת ברכות מסוימות או ענייה אחריהן, שמיעת מוזיקה בתקופות האסורות בשמיעה כספירת העומר, והאזנה לשירת נשים או צפייה בהם.
3 עם זאת התנהל דיון רעיוני ער אף לגבי עוצמות התקשורת הכתובה והאלקטרונית ובמהות התכנים השונים המועברים באמצעותם.
4
הקובץ "אור לישרים" יצא לאור בשנת 1900 "נגד השיטה הציונית" וליקט מאמרים מגוונים וחוות דעתם של רבנים שונים ממזרח אירופה נגד התנועה הציונית, שהחלה לפעול זה לא מכבר. אחד האתגרים עימם נאלצו הרבנים האורתודוכסיים להתמודד היה תפוצת הרעיונות של התנועה הציונית החילונית בקרב יהודים רבים. המוציאים לאור, שלמה זלמן לנדא ויוסף רבינוביץ' מקובנה מתארים בפתח הקובץ את כוחה של המדיה ואת הסכנה הטמונה בה:
5
לפנים בטרם המצאות חדשים לבקרים, בטרם היו מסילות ברזל, טעללעגראף [=טלגרף] וטעללעפאן [=טלפון], וכל ההמצאות אשר כמוהן, את כוח האדם וזמנו אכל מרחק איזה פרסאות, וכל הנעשה והנשמע במדינה זו לא נודע במדינה אחרת רק אחרי ימים רבים, אך לא בדברים כהווייתם וכצורתם. בכל זאת לוּ יצאה הזיה מתפלספת כזאת [=כדוגמת הציונות] להתעות אחריה את העם – אז סבוה כתרוה [=היו מסובבים ומכתרים] מבקרים עזים ויפיצו אור על תעתועיה.
ובימינו, אשר רחוקים נעשו קרובים וכל כדור הארץ היה כעיר אחת, הדפוס מפליא לעשות מעשהו במהירות נמרצה, אשר לפי החשבון השכלי ושיקול הדעת הישרה אי אפשר (היה) למתעים להתעות בימינו, ובכל זאת הניסיון והמציאות יגידו יאמרו לנו ההפך כי במידה שהזמן והמקום נכבשו לפני ההמצאות והתחבולות – במידה הזאת תקפו צרכי החיים על האדם, העמל והטרדה רבו ועצמו, וההרגשה נחלשה, עד כי אין ביקורת אמיתית ואין משפט צדק, והנקל לאוחזי עיניים לעשות תעתועיהם יומם לעין השמש ואין מתבונן ואין מרגיש. (לנדא, 1900: 18)6
רבנים שונים היו מוחים על עצם קריאת העיתונים אף ביום חול מסיבות שונות. למשל, ביטול התורה הנובע מהשקעת זמן בקריאת העיתונים.
7 הרב ישראל מאיר הכהן, מחבר הספר "חפץ חיים", תיאר במספר מקומות את יחסו לעיתונות החילונית, כפי שהייתה בתקופתו. לדבריו, הפגם הראשוני והבסיסי בקריאת העיתונים הוא בזבוז הזמן הכרוך בקריאתם – זמן יקר שהיה יכול להיות מוקדש ללימוד תורה:
ובעונותינו הרבים נהפוך הוא, כי התגבר עלינו היצר הרע מאד, ומבקש עצות ותחבולות איך ללכדנו בעוון בטול תורה... ולמשל, קריאת עיתונים, שנתרבו מאד בזמננו, ורבו כיום מאד הקוראים אותם. והנה איך לא יבלה האדם הקוראים על כל פנים שעה אחת ביום על קריאתם, ולפעמים כיון שהוא נודע לכל כי הוא קורא ויודע חדשות העולם, נמצאים כמה אנשים ששואלים אותו מהנשמע, והוא מתחיל לספר להם מכל דבר ודבר בפרוטרוט, ובין כך וכך הוא מבטל עוד כמה זמן על זה.
וישנם עוד הרבה אנשים שלא די להם בקריאת עיתון אחד, אלא קוראים שלשה או ארבעה עיתונים מכל מין ומין, ומבלים על זה כמה שעות ביום, והנה במשך שנה שלמה יצטרפו כל השעות הללו ויעלו להרבה מאות שעות שעברו עליו בהבל וריק ללא תועלת לא לגוף ואין צריך לומר לנשמה.
וכל זה הוא רק אודות הביטול תורה בעצמו המגיע מקריאת העיתונים, והנה מצוי הרבה פעמים שנמצאים בהם דברי ליצנות ולשון הרע זה על זה, ורכילות ומחלוקת אלו עם אלו. ולולא נמצאו קוראים ומקבלים לזה, כי אזי לא הדפיסו אותם. ודבר זה נעלם מכל, שכולם יהיו נתפסים על זה לדין בבואם ליתן דין וחשבון לפני כסא הכבוד. (זכור למרים פרק כ"ג)
מלבד זאת ראה ה"חפץ חיים" את העיתונות ככלי המפיץ שנאה ולשון הרע. משום כך פרסם באחד הכרוזים, אשר כותרתו "בגנות המחלוקת ומעלת השלום", וכּוּוַן "למרנן ורבנן רבותינו הגאונים שליט"א [=שיחיו לאורך ימים טובים אמן] ואל כל יראי ה' החרדים על דברו":
צר לי מאד ממה שנתרבה המחלוקת בישראל, ...והכל בפרהסיא ע"י שמדפיסים גיליונות הרבה לכל צד ומשלחים לכל פינה ופינה, ...הכלל, נעשתה כל הגולה כמדורה של אש, שאין לך יום שאינו מגיע לידי נגד רצוני, עיתונים וגיליונות מכל צד ששופך בוז על צד שכנגדו...וראיתי לאחד ששמח שמצא עלילה לבזות את חברו, ופרסם את זה בגיליון, אוי ואבוי לשמחה כזו...
(קונטרס מכתבים ותקנות א)
מלבד זאת הצר ה"חפץ חיים" על תוכנם הירוד והשלילי של העיתונים. בין היתר הוא מאשים את הקוראים המעודדים בעצם הקנייה את הדפסת העיתונים הפסולים לדעתו:
והנה בעונותינו הרבים המציא היצר הרע שהוא השטן תחבולה חדשה להחטיא את אחינו בני ישראל בעוון של ליצנות ולגרום הסתלקות ההשפעה מהעולם והיא על ידי קריאת העיתונים שנתרבו מאוד בזמנינו שנמצא בהם דברי ליצנות ולשון הרע ורכילות ומחלוקת ודברי כפירה ומינות. ואם לא היו נמצאים קוראים ומקבלים כל כך לזה כי אז לא הדפיסו אותם. (שם)
הדברים קיבלו אף משנה תוקף וחריפות, כאשר נודע ל"חפץ חיים" כי נפח העיתונים הולך וגדל לקראת שבת. או אז התחוור לו כי כל הסיבות, אשר הצר עליהן בימות החול, התעצמו מדי שבת בשבתו:
ועוד שמעתי שערורייה נוראה, שימי השבתות והמועדים שנקבעו להיות ימי מקרא קודש להרבות בהם תורה ויראה, ...נהפך בעונותינו הרבים שגבר השטן והנהיג שבכל ערב שבת קודש ויום טוב מדפיסים אותם כפלים מימות החול, והעורכים משתדלים אחרי כל מיני ליצנות ושחוק וניבול פה ומדפיסים אותם בגיליונות של ערב שבת קודש וערב יום טוב, והרבה מאחינו בני ישראל מבלים את כל יום השבת הקדוש בקריאת עניינים כאלו. אוי לאוזניים שכך שומעות ואוי לעיניים שכך רואות, מה שנעשה בעונותינו הרבים שמזלזלים כל כך בקדושת השבת והחגים, שאפילו בחול אסורים לקרות בהם משום מושב לצים, ועונש הליצנות גדול למאוד. (שם)
ומפני כך מסיים ה"חפץ חיים" את קריאתו להימנע מקריאת עיתונים בימות החול ועל אחת כמה וכמה בשבתות, ואף איחל ברכה למי שיישמע לו:
על כן אחי ורעי, הרוצה להינצל מהעונש הקשה של העוון המר הזה יתרחק בכל היכולת מלקרות בעיתונים כאלו שנמצאים בהם דברי ליצנות וניבול פה וכפירה, וכל זה אפילו בחול אסור, וביותר יזהרו בזה בשבתות ובמועדים שאותם הימים נקראים ימי מקרא קודש... (שם)
עם זאת, הבינו חכמי ישראל כי המדיה אינם רק כלים העלולים להפיץ כפירה, אשר יש להיאבק בהם, או איום על דמותו התורנית של היהודי הצורך תקשורת, אלא הם תוצר חדש של ההתקדמות האנושית ומחייב לתת את הדעת על השאלות ההלכתיות שהם מעוררים בתחומים שונים.
שנים רבות עוד בטרם הומצאו אמצעי תקשורת המונים המודרניים, אשר הפעלתם כרוכה בחילול שבת, התלבטו הפוסקים השונים לגבי קריאת עיתונים בשבת. מתוך הפולמוס ההלכתי שהחל להיווצר סביב עניין זה, הנראה כפרטי, לכאורה, ניתן לראות את יחסם של חכמי ישראל לעיתונות מבחינה עקרונית.
הראשון שהעלה עניין זה לדיון בספרות השאלות ותשובות (להלן: השו"ת) הוא רבי יעקב עמדין, בן המאה ה-18 בספרו שאלות יעב"ץ. בתקופתו החלו העיתונים לתפוס מקום חשוב בחיי הציבור ואף יהודים רבים החלו לצרוך את העיתונות המקומית.
ההלכה אוסרת קריאה בשבת ב"שטרי הדיוטות" – מכתבים מסחריים ואגרות שלום. וכך קובע הרב עמדין בספרו בסימן קס"ב:
ולעניין לקרות בקורנטין [=עיתונים], הנדפסים בכרכים ובעיירות גדולות מדי שבוע בשבוע במדינה זו, להודיע בקרב הארץ חדשות וקורות מתרגשות מענייני מלחמה ושאר מאורעות זולתיות [=זולת] ההווים בעולם יום יום נראה לי פשוט שאינם בכלל 'שטרי הדיוטות'. ובייחוד בזמן שיש מלחמות ושעת חירום בעולם, שלפעמים יש צורך גדול לידע איזה צד גבר, ויש לחוש אפילו מעסקי נפשות.
כלומר, כאשר היעב"ץ מתיר לאדם, המעוניין להתעדכן בחדשות העולמיות ובייחוד בעיתות חירום ובתקופות מלחמה, לקרוא עיתונים בשבת. בהמשך דבריו הוא אף קובע כי אי-קריאת העיתונים בשבת עלולה לגרום צער לאדם המשתוקק לדעת חדשות, והרי בשבת אסור להצטער, כדבריו:
הצער למונע, בפרט הרגיל לקרותן, שנפשו שוקקת וכוספת לדעת המתרחש בהם, על כן היה נראה בעיניי היתר גמור לכולי עלמא [=לכל הדעות].
יחד עם זאת הוא פוסק כי העיון בשבת במדורי הבורסה וה"דרושים", שהיו בעמודים האחרונים של העיתון, אסורים מבחינה הלכתית:
אמנם עדיין איני חוכך להחמיר מטעם אחר, דהיינו מפני שבסופן רגילים להודיע גם כן הסחורות והקרקעות ובתים הנמכרים ושאר ענייני משא ומתן ועסקי תגרים, שזה וודאי אסור לקרותו בשבת.
הרב יהושע נויבירט פסק בספר 'שמירת שבת כהלכתה', המקובל בבתים רבים כספר היסוד להלכות שבת בעשרות השנים האחרונות, כי "מעיקר הדין, מותר לקרוא החדשות בעיתון, אבל אסור לקרוא, ואף לא לעיין בענייני מקח וממכר המתפרסמים בעיתון" (נויבירט, תשל"ט: שפ"ה – שפ"ו). כמו כן אסור לקרוא בשבת מודעות אבל המתפרסמות בעיתון "מכיון שיש בהן משום צער, שמצטער בקרייתן". בהמשך ההלכה, קובע הרב נויבירט כי מצד הדין יש להקל בעיון "בספרות ובעיתונות מקצועית שאין בה משא ומתן". יחד עם כל ההיתרים הנ"ל מסכם ואומר הרב נויבירט: "וראוי לכל ירא שמיים להימנע מכל עיון בספרות ובעיתונות בשבת וביום טוב".
9 עד היום נוהגים חלק מהעיתונים החרדיים להפריד בערבי שבתות בין עמודי החדשות ובין המדורים לדברי תורה, כך שהקוראים יוכלו להפריד בקריאה בין החלק "האסור" לחלק "המותר". חלוקה זו מתקיימת בחלק מהעיתונות החרדית, אך אין בה כדי להצביע על היחס העקרוני לאמצעי התקשורת באשר הם.
על מנת להבין את הגישה החרדית לתקשורת יש לחזור לשורשיה. במהלך המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20, החלו רבים מקרב ראשי הציבור החרדי, שהיה מרוכז רובו ככולו במזרח אירופה, להבין כי עליהם להתמודד עם איום חדש מבחינתם.
10 תנועת ההשכלה התחילה, כאמור, להחדיר את רעיונותיה באמצעות עיתונים,
11 הנקראים על ידי רבים מקרב הציבור החרדי, והשפיעה בעיקר על בני הנוער שבהם.
12
כל העיתונים החרדיים בראשית דרכם ראו את תפקידם כחומה נגד המתבוללים והמשכילים, אשר פרסמו רבות באותה עת. תפקיד העיתון היה לסייע בליכוד היהדות החרדית ובחישול הסולידאריות היהודית במקום בו פעלו קהילות חרדיות – מפרנקפורט בגרמניה ועד עיירות פולין ורוסיה. העיתון, שראשיתו בתגובת נגד לתנועת ההשכלה וכותביה, נשא על כתפיו, בין היתר, אף את תפקיד המחנך, המגדיר לקוראיו את הנורמות החברתיות-דתיות הראויות בעיני ראשי הציבור ומנהיגיו הרבניים.
13
בתגובה לפעילותם של ה"משכילים" החלו לצאת עיתונים בקרב הקהילות החרדיות השונות, ואנו נציין רק את המפורסמים שבהם:
14 בגרמניה החלו הרב יעקב אטלינגר וד"ר אנוך להוציא לאור עיתון חרדי באמצע המאה ה-19 בשם "שומר ציון הנאמן". כהמשך ישיר לכך, כ-25 שנה לאחר מכן, בשנת 1870 החל הרב עזריאל הילדסהיימר, מראשי היהדות החרדית בגרמניה ותלמידו של הרב אטלינגר, להוציא אף הוא עיתון שזו הייתה מטרתו – ה"יידישע פרעסע" [=העיתון היהודי].
15 רבי ישראל סלנטר ורבי מאיר להמן השתתפו בעיתון "הלבנון" ו"איזרעליט" ואף הרב שמעון סופר מקראקא והאדמו"ר רבי יהושע מבעלז יזמו את הופעתו של העיתון "קול מחזיקי הדת" בעיר לבוב בגליציה. רבי אליהו עקיבא רבינוביץ' מפולטָבא ערך והוציא לאור באותה עת את הירחון הרבני "הפלס". קיצורם של דברים, החלה פריחה עיתונאית בקרב חוגים חרדיים ברחבי אירופה שמטרתה הייתה מתן מענה דתי-חרדי לתנועת ההשכלה מחד גיסא, וחיזוק "גאוות היחידה" בקרב הציבור החרדי באותה עת מאידך גיסא.
במקביל קראו ראשי הקהילות החרדיות להתנזרות מעיתונים שאינם חרדיים. אחד מהאדמו"רים המשפיעים של שושלת חסידות גור, הרב אריה לייב, הידוע בכינויו "שפת אמת" על שם ספרו בשם זה, פרסם מכתב חריף נגד קריאה בעיתון מרכזי בימיו "הצפירה" עוד בשנת תרס"ג (1903), ומלבד זאת פורסם על ידו כרוז, עליו היו חתומים רבים מרבני ישראל במזרח אירופה באותה עת. כרוז זה בשם "מזכרת אמנה" פורסם בעיתון "החבצלת" (גיליון 3, ה' חשוון תרס"ה) ותמציתו הייתה אזהרה מקריאת כתבים (ירחונים ועיתונים) שהופצו על ידי משכילים. הכרוז עורר את חמתם של עיתונאים משכילים, שזעמו ולגלגלו על הצנזורה החרדית.
16
בנו של ה"שפת אמת", האדמו"ר מגור, הרב אברהם מרדכי אלטר (1866-1948), הידוע בכינויו ה"אמרי אמת", היה הראשון שהעלה את העשייה העיתונאית החרדית במדרגה אחת. אדמו"ר זה היה דמות מרכזית באגודת ישראל, והחסידות בראשה עמד, חסידות גור, היא הייתה המרכזית שבחסידויות פולין, ולאחר השואה במדינת ישראל. לכן יש משקל רב לעמדתו בעולם החסידי החרדי. האדמו"ר ייסד את העיתון החסידי "הקול" בשנת 1907,
17 והיה שותף פעיל בהקמתו של עיתון "המודיע" בתחילת דרכו בשנת 1910.
18
בעל ה"אמרי אמת" היה שונה מכל קודמיו בכך שהטיל את כל כובד משקלו האישי להגשמת החזון של הוצאת עיתון, אשר יהיה חייב להיות עיתון יומי דווקא,
19 וראה בכך משימה אישית חשובה.
20 על אף מאמציו, קשיים כלכליים וטכניים הביאו לכך שהעיתון נסגר לאחר כשנה של פעילות. בתום שנה זו פנה האדמו"ר מגור לאליהו יעקב רבינוביץ' (שעיתונו "הפֶּלֶס" נסגר כתוצאה מגירעונות כלכליים) שיוציא מחדש את עיתון "המודיע" על בסיס שבועי. מאז פעל הרב רבות להוציא עיתון יומי בעיקר במרכז היהודי הגדול באותה עת, ורשה. שתי מלחמות העולם פגעו בהדפסת העיתון והפצתו, והוא התעורר מחדש לחיים במדינת ישראל.
21
בשנת 1950 (י"ט אלול תש"י) כינס נשיא אגודת ישראל, הרב יצחק מאיר לוין, קבוצה מצומצמת והודיע על הקמתו המחודשת של עיתון חרדי – "המודיע". במאמר שפרסם הרב יצחק מאיר לוין, חתנו של האדמו"ר מגור, הרב אברהם מרדכי אלתר, בגיליון האלף של עיתון "המודיע" (חנוכה תשי"ד – 1954), סיפר כי כאשר יצא לאור עיתון המשכילים "המגיד" בפרוסיה אמר חמיו, האדמו"ר: "אילו שמעו החרדים לדבר השם בקולי, היו מוציאים לאור מיד עיתון אחר, שיעלה עליו". במלאת 35 שנה לעיתון "המודיע" כתב האדמו"ר מגור, מחבר הספר "פני מנחם" את הדברים הבאים:
ספק רב אם רבים מקוראי "המודיע" מודעים לעומק הטוב שהעיתון הזה מעניק לקוראיו. לא כל-כך הטוב שכן כתוב בו, אלא דוקא מניעת הרע, מה שלא כתוב בו. את הדף החלק והנקי שהוא הותיר אחריו אחרי עשרות שנות הופעה...טוב הדבר שרוב הציבור שלנו אינו יודע מהכיעור הרב בעולמנו. איננו מכיר את הכיעור האיום שבעיתונות הזרה לנו – וממה מנוע "המודיע". ואיני מדבר רק על דעות כוזבות ומידות רעות, אלא אפילו ביחס לעיתונות שאינה מוצהרת כחילונית כמה כיעור של לשון הרע, שקר ורכילות יש בה – ומכל אלו נמנע "המודיע".
("המודיע", מוסף ל"ה להמודיע – אלול תשרי תשמ"ה עמ' 2)
תיאור אידיאלי מעין זה שמתאר האדמו"ר מגור, שחצרו שלטה וניהלה את עיתון "המודיע", מקפל בתוכו את אחד ההיבטים המרכזיים של העיתונות החרדית (מלבד היבט המלחמה נגד מחשבות זרות וחינוך ציבור הקוראים פנימה) – צִנזור מידע חיצוני מעל דפי העיתון. היבט זה אינו תוצאה של אתיקה עיתונאית מיוחדת, אלא של תפיסת עולם עקרונית יותר כי חובת הציבור שלא לדעת דברים רבים.
22
בעולם החרדי היה ברור, שהעיתונים בלבד ייחשבו כאמצעי תקשורת לגיטימי במאבק נגד המשכילים וממשיכי דרכם.
23 הס מלהזכיר את העיתונים החילוניים, הטלוויזיה או את הרדיו כאמצעים, אשר ניתן לנצלם ולו למטרה חיובית, מאחר שהללו רוויים בכפירה ובגסות.
24 פורץ הדרך בעולם החרדי בתחום זה היה הרבי מלובביץ' – הרב מנחם מנדל שניאורסון.
ייחודית בכל העולם החרדי בסוגיה זו כבסוגיות אחרות הייתה השקפת עולמו המורכבת של האדמו"ר האחרון לשושלת אדמו"רי חב"ד – הרב מנחם מנדל שניאורסון (להלן: רמ"מ).
25 מחד גיסא, הייתה בגישתו שלילה של קריאת עיתונים וקל וחומר צפייה בטלוויזיה, אך מאידך גיסא קרא לניצול תקשורת ההמונים להפצת רעיונות יהודיים בכלל וחסידיים בפרט. בשיחה עם מר אלתר ולנר, כתב עיתון 'הצופה' ומנהל סוכנות עתי"ם, אמר הרבי: "עיתון צריך להיעשות מתוך עבודת ה'. על העיתון לשמש מקור כוח לחיזוק היהדות בעם-ישראל – אחרת אין צורך בקיומו של העיתון". בהמשך שיחתו הביע את הסתייגותו מעצם קריאת העיתונים ומאר כי "עצם קריאת העיתון הוא עניין של ביטול תורה, אבל כיום – שנתמעטו הדורות [=חלה ירידה רוחנית עממית] – יש הצדקה לעיתון, וההצדקה היחידה היא שהעיתון נועד למי שאם לא היו קוראים את העיתון הדתי, היו קוראים דברים אחרים, שלא בקדושה, וממילא העיתון הדתי מונע התרחקות יהודים אלו מיהדות" (רודרמן, תשס"ו: 8).
הרבי היה הרב הראשון, שידע לנצל את המדיה המשודרת על מנת לקדם את רעיונותיו, וזיהה את הכוח העצום הטמון בתקשורת ולרתום אותה לקידום העניינים הנראים חשובים בעיניו. הוא לא נרתע ממתן "היתר" לכלי המזוהה עם שימושים, שאינם עולים בקנה אחד עם דרכה של תורה. כמו כן לא חשש מחידוש הלכתי שאין לו תקדים אצל רבותיו.
הוא מנמק את הנחייתו להשתמש ברדיו בכך שכל ענייני העולם נבראו בשביל התורה ובשביל עם ישראל. לפיכך, לדעתו, "פשיטא [=פשוט וברור], שגם כוח אדיר זה לא נברא אלא בשביל התורה ובשביל ישראל, כדי לנצלו לענייני קדושה, הפצת התורה...וכיוצא בזה".
26 ביחס לטענה שכלי זה משמש לדברי טומאה וכפירה, הגיב שכמו יתר הדברים שנוצרו בעולם למטרה חיובית הרי הם נתונים לבחירתו של האדם, ואם ירצה – ישתמש בהם לדברים שליליים.
בהמשך דבריו הוא מתקשה להבין את תפיסת העולם השוללת שימוש ברדיו לדברי תורה מפני שזהו כלי שמקורו ב"סטרא אחרא" [=מעשה שטן]: "מנין נובעת הנהגה כזו שיבוא יהודי ויכריז, ובדפוס [=וידפיס זאת] ש'סטרא אחרא' בכוחה לברוא דבר מסוים – דבר שלא היה לעולמים, היפך התורה והיפך האמונה לגמרי?!" בהמשך דבריו הוא מקשה על אלו שהתנגדו לשידור שיעורים ברדיו, מדוע יהיה ניתן להשתמש בכל אמצעי תקשורת ההמונים לכל דבר אחר מלבד תורה. מכאן הוא מסיק שהמתנגדים עושים זאת בגלל שהפצת הרעיונות מפריעים להם.
27
שלב נוסף במימוש גישתו של הרבי מלובביץ' הייתה עם תחילת השימוש בלווייני תקשורת על מנת להעביר שידורים חיים של פעילותו בבית המדרש בברוקלין, ניו-יורק. בשיחה שהעניק בחנוכה לאחר שידור הדלקת הנרות מבית מדרשו לכל רחבי העולם דיבר הרבי על כוחה של התקשורת והשפעתה. בשיחתו הוא מתייחס למימד החדש שניתן לציווי ההלכתי לפרסם את ניסי חנוכה (פרסומי ניסא) לאור התפתחות התקשורת:
בכל זה ניתוסף (כך במקור – צ.ר.) עוד יותר בשנים האחרונות – שקבעו המנהג לערוך הדלקת נר חנוכה במעמד של "פרסומי ניסא" בקנה מידה עולמי על ידי השימוש בלוויין ("סאטעלייט").
ובהקדמה – שכיון ש"כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא בראו אלא לכבודו" מובן שכן הוא גם בנוגע לכל התגליות המדעיות שנתחדשו ומתגלים בשנים האחרונות, שתכליתם ומטרתם להוסיף בכבודו של הקדוש ברוך הוא על ידי זה שמנצלים אותם לענייני קדושה, תורה ומצוותיה.
ועל דרך זו בנידון דידן [=שלנו], שמנצלים את ה"לוויין" לכבודו של הקב"ה - שעל ידו רואים (בעיני בשר) את פעולת הדלקת נר חנוכה [שנעשית במקום אחד] במקומות שונים ברחבי העולם באותו רגע ממש, ולא עוד אלא שכל הרוצה (ולא רק מבני ישראל, אלא גם מאומות העולם) יכול להפעיל "מכשיר" [טלוויזיה- צ.ר.] שעל-ידו יראה גם הוא את הדלקת נר חנוכה.
(שניאורסון, תשנ"ב: 16-17)
העיתונים, כאמור, היו שופרה של ההנהגה החרדית וסייעו בבידולה ובחיזוק שורותיה הפנימיות. מתווי דרכה האידאולוגית של אגודת ישראל (להלן: אגו"י), ביטאו את השקפותיהם בשלושה עיתונים שונים: הרב יעקב רוזנהיים ב- "Der Israelit" (1906), יצחק ברויאר בעיתון "הדרך" (1942) והרב משה בלוי בעיתון "קול ישראל – אורגן היהדות החרדית" (פונד, תשנ"ט: 61). ארגון צא"י (צעירי אגו"י), שהתגבש לאחר הכנסייה הראשונה ב-1923 הכריז על הקמתם של שני עיתונים כמבטאים את תפיסת עולמו: "קול ישראל" בישראל ו"דגלנו" בפולין (פונד, תשנ"ט: 83).
לאחר קום המדינה, במקביל לפעילותו של העיתון החסידי "המודיע" המשיך לפעול העיתון "דגלנו". בשנת 1979 מונו לעיתון "המודיע" עורכים ליטאיים וחסידיים, ששמרו כל אחד על האינטרסים של מחנהו, וכך הפך "המודיע" לעיתון החסידים והליטאיים כאחד (הורוביץ, 1989: 85-86).
כאשר הרב אליעזר מנחם מן שך (להלן: הרב שך) חש כי דעתו אינה מיוצגת בעיתון וכי תנועת חב"ד – עליה חלק בצורה נחרצת – מסוקרת רבות, הורה להקים עיתון ליטאי נפרד.
28 זאת לאור ההכרה ש"בעוונותינו הרבים הסכילו הכתבנים והמשכילים להכניס בעיתונים השקפתם המנוגדת להשקפת התורה, וטבע של אנשים שאין להם דעת עצמם אלא כל מה שכתוב ומודפס – זה נקלט אצלם"
29 ו"שבלי עיתון לגמרי אין השפעה" (שך, תשנ"ה: ק"מ). תחושתו זו של הרב שך הצטרפה לדעתו של הרב ישראל יעקב קנייבסקי, הידוע בכינויו הסטייפלר. דעתו התגבשה כאשר התעלמו מדעתו ומדעת הרב שך בדבר הטלת חרם צרכנים על בנק לאומי, לאחר שהבנק הגיע לפשרה עם רבנים המקורבים לאדמו"ר מגור. כשנודע הדבר לסטייפלר הפטיר: "מֶדְרַפְט צייטונג" [=צריכים עיתון]. די היה בכך שהרעיון יתממש (הורוביץ, 1989: 86). לאור זאת קראו הרב שך והסטייפלר להקמת העיתון "יתד נאמן" וחתימת מנוי עליו.
30
לדעת טאוב, עולה מדבריו אלו של הרב שך כי ייסוד העיתון הוא תנאי להשפעה ציבורית שתגן על ייחודיות החברה הליטאית – כלפי החברה החילונית והחסידית כאחד (טאוב, תשס"ד: 58). כשתבע הרב שך ממערכת העיתון "המודיע" שלא לפרסם את תנועת חב"ד, ובתגובה טענו אנשי "המודיע" להדדיות ו"יתד נאמן" יחדל לתקוף את חב"ד, סירב הרב שך. טענתו הייתה ש"המודיע" הוא עיתון מפלגתי ואילו "יתד נאמן: הוא עיתון פרטי" (ניר, 1999: 155). ואכן בבסיס היוזמה מתאר שליח מטעמו של הרב שך לרב יעקב קנייבסקי, שהיה ברור לאחרון ש"צריך שלבני תורה יהיה עתון כדי שתהיה במה להשמיע 'דעת תורה' בכל עת ובכל זמן", ושבני תורה הרוצים לשמוע "דעת תורה" ידעו כי יש להם עיתון, ויוכלו לפרסם הכל לפי רצונם וללא כל הפרעה (שולזינגר, תשמ"ח: ל"ט). מבחינה זו, "יתד נאמן" הגשים היטב את מטרתו של הרב שך שהעיתון יהיה כלי לביטוי דעתו, ולימים של ההנהגה החרדית הליטאית (טאוב, תשס"ד: 58).
31