האחד מהם במחשבה.והמחשבי הוא האחד המנייני אשר הוא שורש כל מנין ותחילתו. וטעם האחד המנייני, שהוא אות וסימן לתחילה שאין תחילה לפניה, כי כל תחילה אמיתית תקרא 'אחד'.
והשני בפועל.
עצמיותוטעם אמרנו 'עצמיות' - שהן מידות קיימות לאל יתעלה קודם הברואים ואחריהם, תאותנה לו לעצם כבודו.
ופעליות.
שהוא נמצא
כאשר אמר אריסטו:מפני שכל מה שמחייבים לעצם כבודו מן המידות, איננו נמלט ממידות העצם או ממידות המקרה. ובורא העצם והמקרה לא תשיגהו מידה ממידותם בעצם כבודו. וכל המרוחקות ממנו מן המידות הן אמיתות בלי ספק, והנה נאותות לו, כי הוא נעלה מכל מידה ותואר ומרומם מכל דמות ודמיון.
השוללות במידות הבורא ית' אמיתיות מן המחייבות.
וזה דומה לאדם שבא אל אחד מאוהביו מן העשיריםוכן הרחיבה לשון הקודש וכל ספרי הנביאים ודברי החסידים במידות הבורא ית' במליצות הגשמיות אשר זכרנו, כפי הבנת ההמון, ובלשון שמדברים בו בני אדם איש אל רעהו.
והיה חייב בארוחתו,
והיו לו בהמות שחייב לתת להם מספוא,
ושלח אליו הרבה מן השעורים לבהמותיו,
ושלח מן המאכל הראוי לו מעט כפי הצורך והמספיק למזונו בלבד.
"דברה תורה כלשון בני אדם".ורמזו הספרים במעט מן העניינים הרוחניים, אשר יבינום אנשי השכל והלבבות, להיות הכל שווים בדעת מציאות הבורא יתעלה, ואם תתחלק אמיתת עצם כבודו בדעתם.
ההוא שלוחא דצבורא דנחית קמיה דרבי חנינא, אמר האל הגדול הגיבור והנורא העזוז החזק והאמיץ.ואמר (תהילים סה) לך דומיה תהילה אלוהים בציון.
אמר ליה: סיימתינהו לכולהו שבחי דמרך? ומה "האל הגדול הגיבור והנורא", אי לאו דמשה אמרינהו, ואתו אנשי כנסת הגדולה ותקנינהו בתפלה, לא הוה אמרינן להו. ואת שבחתיה כולי האי?!
משל למלך שהיה לו אלף אלפים דינרי זהב, והיו מקלסים אותו בשל כסף. והלא גנאי הוא לו!
סמא דכולא משתוקא.על כן אתה צריך להטריח נפשך עד שתדע את בוראך יתעלה מצד סימני מעשיו, ולא מצד עצם כבודו. כי הוא קרוב מכל קרוב מצד פעולותיו, ורחוק מכל רחוק מצד דמות עצם כבודו והמשלו [=האפשרות להמשילו]. כי לא נוכל למצאו במחשבתנו מן הצד הזה, כמו שהקדמנו.
משל למרגניתא דלית בה טימי (=חסרון).
כל כמה דאת משבח לה, את מגנה לה.
היודע את הבורא דעת יתירה, הוא נבהל בעניינו יותר.ואמר אחד:
החכם שבבני אדם בדעת הבורא, הוא יותר סכל באמיתת עצם כבודו.ונשאל קצת החכמים על הבורא מהו.
ומי שאינו יודע אותו - הוא סבור שיודע עצם כבודו.
ואמר: אלוה אחד.אך המידות שצריך להבין מבוראנו יתעלה מה שאמרתי לך, מפני שאי אפשר לנו זולת זה. ונאמר על קצת מן החכמים שהיה אומר בתפילתו:
אמר לו השואל: ואיך הוא?
אמר לו: מלך גדול.
אמר לו: ואנה הוא?
אמר לו: בצפייה.
אמר לו השואל: לא שאלתיך על זה.
אמר לו: שאלתני במילות האלה, שמורות על המידות הראויות לנברא, ולא על בורא.
אלוהי אנה אמצאךדומה למה שאמר יתברך (ירמיה כג) את השמים ואת הארץ אני מלא נאם ה'.
אך אנה לא אמצאך
נסתרת ולא תראה
והכל ממך מלא.
אם הדברים יגעים בעניין הנפש,וכיון שהגענו עד הנה מדברינו אין צורך לבאר העניין הזה יותר, מפני שאנו חייבים לרהות ולירא ולהיזהר ממנו.
קל וחומר בעניין הבורא יתעלה.
במופלא ממך אל תדרוש, ובמכוסה ממך אל תחקור,ואמרו רז"ל, כל מי שלא חס על כבוד קונו, ראוי לו כאלו לא בא לעולם.
במה שהורשת התבונן, ואין לך עסק בנסתרות.
והוא שתחשוב באבן מושלכת מרחוק, עשתה צליל והכתה אדם אחד,כי מה שדרכו שיושג בחושים הגשמיים, יימנע מהשכל להשיגו בבלעדיהם. כל שכן שיימנע מהחושים הגשמיים מה שדרכו שיושג בשכל בלבד. וכיון שנמנע משכלנו להשיג הווית עצם כבוד הבורא יתברך, איך יהיה לנו רשות להמשילו או להגבילו ולדמותו לשום דבר ממושגי חושינו הגשמיים? וזה דבר נמנע.
השיג בחוש ראותו מראה האבן ודמותה,
והשיג בחוש שמעו צליל אבן,
והשיג בחוש מישושו קרירותה וקשויה.
ואחר עמדו החושים הגשמיים ולא השיגו מעניין האבן יותר מזה.
ואחר כך השיג השכל כי יש לאבן משליך השליכה,
מפני שהתברר כי האבן לא נדה ממקומה מאליה.
וזה כמי שטרח להשיג השמש מצד אורה וניצוצה וזריחתה ורוחק האופל ממנו,וכן יקרנו כשנשיג מציאות הבורא יתעלה מצד אותותיו וחכמתו בהם, ויכולתו בכל ברואיו, נשכיל ונבין עניינו, אז יאור שכלנו בידיעתו ונשיג כל מה שיש בכוח שכלנו להשיג.
יעמוד על מציאותה ונהנה ממנה ומשתמש לאורה,
ומגיע אל העניין המבוקש ממנה.
ומי שיטרח למוצאה מצד עיגולה, וכיוון בעיניו להביט אל עין השמש,
תכהינה עיניו, ויעדר אורם, ולא ייהנה מהשמש.
ואמר אחד מן הפילוסופים:וכאשר תעמוד על המעלה הזאת מן הייחוד בשכלך ותבונתך, יחד נפשך לבורא יתעלה, והשתדל להשיג מציאותו מצד חכמתו וגבורתו וחנותו ורחמנותו ורוב השגחתו על ברואיו, והתרצה אליו בעשות רצונו, אז תהיה ממבקשי ה' ואז תשיג ממנו העזר והאומץ להבינו ולדעת אמיתת עניינו.
מי שקצר שכלו להבין עניין הפשיטות [=ההפשטות],
החזיק בשמות אשר דברו בהם הספרים הנתונים מאת הבורא,
ולא ידע כי המליצה בספרי התורות לא תהיה אלא כפי בינת מי שניתנו להם,
לא כפי מה שמליץ בה המדבר אליהם.
אך הם כמו השריקה לבהמה בעת שתות המים,
שמביאתה לשתות יותר ממה שהיה עושה הדיבור הצח והנכון.