פרשת חיי-שרה
ראב"ע חיי-שרה פרק כג
[כג, א]
חיי -
לשון רבים ולא יתפרדו.
ומנהג הלשון להקדים המספר הרב על המעט. והפך הדבר, כמו:
שני יעקב:
[כג, ב]
ארבע -
שם אדם גדול בענקים. ולהיותו אברהם הוא על דרך דרש, כי לא היה מהענקים וכאשר מתה שרה היה אברהם במקום אחר, על כן אמר:
ויבא אברהם.
ולבכתה -
לבכות עליה.
וכן:
ובכתה את אביה.
[כג, ג]
פני מתו -
רמז לגוף. ועוד תמצא פי' לאמר.
[כג, ד]
גר -
לבדו הוא הלן.
ותושב -
הוא הגר היושב בארץ.
אמר: הנה אני תושב עמכם והמוות גזור עלינו ואין לי מקום שיהיה לי. אחזה כמו נחלה, או מקום שאוחז אותו בכסף להיות קבר למתי.
[כג, ו]
אדני -
ולא אדונינו, לשון המדבר. ואין מדרך מוסר לשום אחרים שותפים עמו.
נשיא אלהים -
דרך גדולה בעבור כי אתה נביא.
יכלה-
ימנע, כי ימצא בה"א גם באל"ף באחרונה:
[כג, ז]
ודקדוק
וישתחו - בספר היסוד.
והאומרים כי השתחויתו הייתה לשם לא אמרו כלום, כי הכתוב אמר שהשתחוה לבני חת. והשתחויה שישוח ראשו וזה משפט הנותן שבח לאחר, וגם משה השתחווה לחותנו.
[כג, ט]
מערת המכפלה -
מערה בתוך מערה.
בכסף מלא -
וההפך חסר.
[כג, יא]
לא כן אדני -
אך שתשמעני:
[כג, יב]
לפני עם הארץ -
וזאת ההשתחויה הייתה לפני עם הארץ, לעפרון לתת שבח לו:
[כג, יג]
אך אם אתה לו שמעני -
אם אתה תעשה כן, לו תשמעני. או טעמו: אם אתה תעשה כן,
לו נתתי כסף השדה:
[כג, טז]
עובר לסוחר -
שלא יקח כ"א כסף נבחר.
[כג, יז]
ויקם -
נתקיים ועמד השדה למקנה. והנה זה הפסוק דבק עם הפסוק שהוא למעלה.
וכן:
גר ותושב אנכי.
והעשרה שהזכיר הגאון אינם דבוקים.
[כג, יח]
וטעם
לעיני בני חת –
את אנשי המקום.
וטעם
לכל באי שער עירו –
כל עובר ושב:
[כג, יט]
ואחרי כן קבר אברהם את שרה -
ומאז נתקיים השדה לאחוזת הקבר לו ולזרעו ונזכרה זאת הפרשה, להודיע מעלת ארץ ישראל על כל הארצות לחיים ולמתים.
ועוד: לקיים דבר ה' לאברהם להיות לו נחלה.