ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב דניאל אדרי הרב אלעד עלי הרב בן ציון הכהן רבין |
אב בית דין דיין דיין |
תיק מספר: | 846913/2 | |
תאריך: |
י"ח בסיון התשע"ז
12/06/2017 | |||
תובעת |
פלונית
בא כוח התובעת עו"ד שלומית ביר | |||
נתבע |
פלוני
| |||
הנדון: | גירושין – הליך פלילי נגד סרבן גט | |||
נושא הדיון: | גירושין - הליך פלילי נגד סרבן גט |
בהתאם לסעיף 3א. (א) לחוק בתי דין רבנים (קיום פסקי דין של גירושין) התשנ"ה – 1995. מחליט בית הדין להורות לשב"ס להחזיק את הבעל [א'] בבידוד לתקופה של 4 ימים.ובנוסף להן הוציא החלטות הנוגעות בעניינים אחרים של מאסר הבעל הסרבן.
המשך דיון בעניינו יתקיים ביום [...].
(א) קבע בית דין רבני, בפסק דין או בהחלטה (בחוק זה – פסק דין), שאיש ייתן גט לאשתו, והאיש לא קיים את פסק הדין, רשאי בית הדין, במטרה להביא לקיום פסק הדין, ליתן נגדו בהתאם להוראות סעיף 4, צו הגבלה כמשמעותו בסעיף 2, צו הגבלה בדרך של עיכוב או שלילה של גמלה או קצבה כמשמעותו בסעיף 2א או צו הגבלה בדרך של מאסר כפייה כמשמעותו בסעיף 3 או צו הגבלה בדרך של בידוד בהתאם להוראות סעיף 3א (להלן – צו הגבלה).יחד עם זאת, לשם הסדר הטוב והנכון וכדי שההליך יתאים להנחיית פרקליט המדינה 2.24 בעניין העמדה לדין בגין סרבנות גט, אנו קובעים כי מעמדה של החלטת בית הדין זה מיום כ"ו בתמוז התשע"ה (13.7.2015), אשר ניתנה בהרכב שלושה דיינים, "המורה לשירות בתי הסוהר שלא לספק לבעל [א'] מזון בכשרות מהדרין, לנ"ל יסופק מזון בכשרות רגילה כמקובל" – דינה מבחינת מהותה ותכליתה של ההחלטה הוא כשל 'פסק דין לכפיית גט' לכל דבר ועניין המתיר הלכתית הפעלת סנקציות של כפייה על הבעל לשם נתינת הגט לאשתו. אמנם כותרתו של פסק דין זה הוא כשל 'החלטה' גרידא, אך בהתאם לקביעת בית המשפט העליון בבג"ץ 6994/15 פלוני נ' ביה"ד הרבני הגדול ירושלים (2015) הרי שסיווגה של החלטה שיפוטית כ'החלטה' או כ'פסק דין' אינה נקבעת לפי כותרתה אלא לפי תוכנה ומהותה:
(ב) לענין סעיף זה, אין נפקא מינה אם ננקטה בפסק הדין לשון של כפייה, חובה, מצווה, הצעה או לשון אחרת.
החלטה זו סווגה על ידי בית הדין האזורי כ"פסק דין" ונחתמה על ידי שלושה דיינים [...] אשר לסיווגם הנכון של ההליכים שהתבררו לפני הערכאות הקודמות, מקובלת עלי עמדתו של היועץ המשפטי לשיפוט הרבני. עניינה של החלטת בית הדין הרבני האזורי היא במזונות אישה, שניתנה טרם שההליך בין הצדדים הגיע לסיומו. משכך, ואף שההחלטה הוכתרה כ"פסק דין", אין מדובר בהחלטה המסיימת את הטיפול בתיק, אלא בהחלטת ביניים.וראה עוד בעניין זה בע"א 7346/01ג שטנדל נ' בזק בינלאומי בע"מ, פ''ד נו(3) 61 (וראה גם א' גורן, סוגיות בסדר דין אזרחי (2013), עמ' 1133):
בשורה ארוכה של החלטות נקבע כי לעניין סיווגה של החלטה לצורך הגשת ערעור כפסק-דין או כהחלטה אחרת, המבחן הוא מהותה של ההחלטה, ולא כותרתה (ראו ע"א 277/81 גרינהאוז נ' גרינהאוז [11], בעמ' 202. ראו גם, בכיוון ההפוך, פסק-דינה של כבוד השופטת ביניש בע"א 7424/96 בנק המזרחי בע"מ נ' חברת אליהו גרציאני (1988) בע"מ [12], בעמ' 155).ומאחר והתוכן והתכלית שמאחורי החלטת בית הדין דלעיל היתה להוסיף ולהחמיר את הגבלות הכפייה על הבעל, אחר החלטות הרבות למאסר ולנתינה בבידוד, ברור כי יש בהחלטה זו קביעה הלכתית המסיימת את הדיון בעניין הכפייה, וקובעת כי הדין נותן שיש לכפות את הבעל לתת גט, וממילא הצעד שהורה עליו בית הדין שלא לספק לבעל מזון בכשרות מהדרין נכון ותקף על פי דין, ונמצא שאין החלטה זו אלא, כאמור, פסק דין לכפיית גט.
לכל מאן דבעי למידע:הבעל ביקש בית דין זבל"א (= זה בורר לו אחד - כל אחד מהצדדים בוחר דיין אחד והם בוחרים דיין שלישי) שידון בעניינו ואף בחר את הרכב בית דין זה. האישה הסכימה ואף קיבלה עליה בקניין את סמכות בית הדין הנבחר, ומשכך כתב הסירוב הוסר. בעניין הצדדים התנהלו דיונים, אך הבעל לא היה מוכן לציית לבית הדין, משכך הודיע בית הדין זבל"א שהבעל לא ציית דינא והוצא כנגדו אישור סירוב על ידי בית הדין דלאס אנדזשעלעס. וזה לשון אישור הסירוב:
מר [א'] ממתא לאס אנדזשעלעס נתבע לדין ממרת [ד'] ממתא באלטימאר ולא בא לדין אחר שהוזמן מבד"צ כבר שלש פעמים, ואכן מר [א'] הוא סרבן לדין ככל פרטי ההלכות המבוארות בשו"ע יו"ד סימן של"ד עד שיעמד לפני בית דין לתשובת המשקל ואם לא יעשה כן יכנס לנידוי וחרם.
ועל זה באנו על החתום ב' לפרשת וירא ט"ו מרחשוון תש"ע פה לאס אנדזשעלעס.
אברהם שלמה טייכמאן
אלחנן טויבער
שלמה קליין
לכל מאן דבעי למידע:כמו כן בשל העובדה כי הבעל לא התייצב לדיונים לא ניתן היה לקיים בבית הדין בחו"ל דיון בעניינם של הצדדים או לסדר גט, פסק בית הדין צדק ועד הרבנים דקליפורניה של הרב אברהם יוניון בתאריך כ"ג אדר ב תשס"ג 27.3.2003 שהאישה רשאית לפנות לערכאות.
נכון הוא שהודיענו בית הדין זבל"א שמר [א'] רצונו לציית דינא בנוגע לסידור ילדיו וסידור גט פיטורין, ושעל כן הוסר כתב הסירוב מיום ט"ו מרחשוון שנה זו, אך לדאבוננו עכשיו הודיענו בית הדין זבל"א שבהם בחר מר [א'] בעצמו, שאינו ציית דינא, על אף ש[ד'] כן קבלה את בית הדין בזבל"א על עצמה, אשר על כן הננו מאשרים כתב הסירוב מיום ט"ו מרחשוון שנה זו:
ואכן מר [א'] הוא סרבן לדין, ככל פרטי ההלכות המבוארות בשו"ע יו"ד סימן של"ד, עד שיעמוד לפני ב"ד לתשובת המשקל, ואם לא יעשה כן ח"ו יכנס לנידון נידוי וחרם.
ועל זה באנו על החתום כ"ט אדר תש"ע לפ"ק פה לאס אנדזשעלעס.
אברהם שלמה טייכמאן
אלחנן טויבער
שלמה קליין
"באם הבעל יעמוד בסרבנותו למתן גט מרצונו, בית הדין ידון בהטלת סנקציות נוספות כולל אפשרות לכפות את הבעל לגט באמצעות מאסר ובידוד, עד שהבעל יפנים שאין לו לעגן את אשתו, וייתן גט מתוך הבנה שלא לעגנה".בית הדין האזורי זימן את הבעל אין ספור פעמים והבעל מסרב ליתן גט ואף אין מעלה טענה שמעוניין בשלום בית. הבעל אינו רוצה בשלום בית אך מבקש דרישות בשמיים שלא ניתן להיעתר להם, כמו פיצוי של מיליוני דולרים שתשלם לו האישה, ועוד. בית הדין היה מוכן לקבל את בקשתו להקים בית דין של זבל"א בשנית, אך בהודעה מחו"ל הדיינים לא היו מוכנים לבקשה זו הואיל והבעל כבר נקט בדרך זו אך לא ציית דינא לבית הדין שהוא עצמו בחר. בית הדין זימן לארץ את רבו של הבעל עם ילדיו והם ניסו לשכנעו ליתן גט, שוחחו עמו שעות, אך הבעל סירב ללא כל סיבה, וכאמור, אפילו לא טען שרצונו בשלום בית.
"ברור דבדין מאוס עלי אין צורך שתגיד דווקא 'מאוס עלי' אלא כל היכא שטוענת שאינה רוצה אותו הרי זה כטוענת מאוס עלי וכן הובא בכנסת הגדולה סימן ע"ז ס"ק יט בשם שו"ת מהר"א ששון דאם אומרת איני רוצה בו וכדומה הוי כמאוס עלי".וכן כתב הרב צימבליסט בפד"ר חלק ט' עמוד 183 וזה לשונו:
"יש לומר שגם להרמב"ם אין צורך דוקא שתאמר הלשון 'מאיס עלי' אלא כל שמוכח מתוך דבריה שאינה רוצה בו בשום פנים ויש אמתלא לדבריה שלא משום שנתנה עיניה באחר או בממון אלא שבאמת ובתמים היא ממאנת בו, כל זה הוא בכלל מאיס עלי.ועיין עוד בשורת הדין חלק ב' עמוד קצ"ג בפסק דינו של הרב יעקב אליעזרוב בחיוב בעל נכפה בגט וזה לשונו:
"והנה כל שניכר לבית הדין שהאישה אינה חפצה בבעל ומסכמת למחול על כתובתה, יש לה דין מאיס עלי ואין צריך שתאמר דווקא 'מאיס עלי', דאף האומרת איני רוצה בו ושנאתיו הווי ליה כאומרת מאיס עלי, כן כתב בשו"ת מהר"א ששון סימן קפו".כידוע ישנה מחלוקת ראשונים ואחרונים בדין מאיס עלי האם כופין או לא כופין ואין כאן המקום להאריך וכבר הארכנו בעניין זה בפסקי דין אחרים.
"כשאישה אומרת לא בעינא ליה יתן לי גט וכתובה, והוא אומר לא בעינא לך אבל איני רוצה ליתן גט, מסתברא דאין דנין אותה כמורדת וכו' אלא מיהו משהינן לה תריסר ירחי אגיטא דילמא הדרי בהו, לאחר שנה כופין אותו לגרש וכו'".על דינו של רבינו ירוחם הסתמכו גם בפסקי דין רבניים חלק י"א (עמודים 89-95 בית הדין הרבני האזורי ת"א יפו בפני כב' הדיינים הרבנים ח"ג צימבליסט, ע' אזולאי, ש' דיכובסקי שליט"א) וכתבו "כאשר הבעל והאישה שניהם מורדים זה בזה, כופין, או על כל פנים מחייבים את הבעל לגרשה". וכתבו עוד שם "הואיל וכאמור אף הוא אינו חפץ בשלום בית, ואף הוא מורד בה, אם כן מן הדין הוא חייב לגרשה וכמו שהבאנו מדברי רבינו ירוחם שבכגון זה כופין אותו לגרשה ואף אם לא נגיע לידי מידה זו של כפייה, מכל מקום יש לחייבו לגרשה וכו'."
"כשמתברר לבית הדין כי לזוג אין כל סיכוי לחזור לשלום בית, פוסקים גירושין אף לפי תביעת הצד האשם בהפרת שלום הבית [...] אחרי העיון בכל החומר שבכל התיקים כולל תיקי בית דין זה, נראה אמנם שאין האישה אשמה במצב האומלל שנוצר, וכל כולה, ואם תרצה אמור רוב רובה של האשמה רובצת על שכם הבעל, אך הלעולם תאכל חרב? ברור שאין להניח מצב זה להמשיך ללא סוף, וכיון שברור שאין עוד תקנה וזוג זה לא ישובו לחיות בשלום, יש לשים קץ ולהפריד בין הזוג".בנידון דידן שאין תוחלת ואין סיכוי הקטן ביותר לשלום בית, וגם הבעל עצמו כלל לא מעלה טענה של שלום בית, ויתירה מזו, הבעל, ואחי האב שייצג אותו הצהירו בדיונים שהוא מוכן לתת גט, ורק העלו טענות בעניין הסמכות או עניינים אחרים שמהווים מניעה לדבריהם למתן הגט, כפי שכתבנו לעיל חובה על בית הדין לשים קץ למצב הבלתי נסבל ולהפריד בין בני הזוג. ונראה כי הסנקציות שהוטלו עליו הכוללות את רוב או כל המרכיבים האפשריים במסגרת ההלכה ותקנות הדיון, כולל מאסר בפועל של מספר שנים, אינן משנות את עמדתו של הבעל בסירובו למתן גט לאישה, כשהוא שם לו למטרה לאמלל ולעגן את האישה וממשיך בסירובו למתן הגט, משכך יש לכופו ליתן גט.
"ובתשובה אחרת הארכתי בס"ד להוכיח שדעת כמה פוסקים ראשונים ואחרונים, שבית דין שפסקו לכוף את הבעל לגרש, על פי איזה פוסקים, אפילו טעו בדין, והוי גט מעושה שלא כדין, אין הגט פסול אלא מדרבנן. ומכל שכן בכפייה שבזמן הזה שאינה כפייה בשוטים, אלא בישיבה בבית הסוהר, ואין כל דמיון בין בית הסוהר של זמנינו לבית הסוהר שבזמנים הקודמים. והו"ל כספק ספיקא בדרבנן. ולדעת הרבה פוסקים עבדינן ספיקא בידים בדרבנן להקל, וכל שכן בספק ספיקא, ומכל שכן בשעת הדחק ומקום עיגון כזאת. וק"ו בן בנו של ק"ו בדין מאיס עלי שרבו הפוסקים המקילים הן מצד הדין הן מצד התקנה ואפילו הרא"ש שחולק על הרמב"ם כתב, דבדיעבד שכפו את הבעל להוציא מה שעשו עשוי. וכן כתב הרשב"ץ, דאם נתגרשה בגט כזה, תנשא לכתחלה, ועל אחת כמה וכמה בנדון דידן.אין ספק שבמקרה דידן יש גם טענת מאיס עלי ועוד טענה מבוררת על כל הטענות שהעלתה האישה כלפי בעלה, אלימות, איומים ופגיעה נפשית לילדים וכו'. משכך אין מנוס ואין ברירה בפני בית הדין אלא לכפות את הבעל למתן הגט.
"המורם מכל האמור שהואיל ומצאנו חברים רבים גדולים ועצומים מרבותינו הראשונים דס"ל כשיטת הרמב"ם ז"ל שכופין את הבעל לגרש בטענת מאיס עלי, וכן תיקנו רבנן סבוראי בבי דינא דמתיבתא, ונהגו בתקנה זו עד סוף זמן הגאונים קרוב לשש מאות שנה, ועשו מעשה רב לכוף את הבעל להוציא בטענת מאיס עלי. אף על פי שרבים מהפוסקים אינם סוברים כן, וגם מרן (בשו"ע אבן העזר סימן עז') סובר שאין כופין, מכל מקום כשיש עוד צירופים להקל, שפיר סמכינן על זה הלכה למעשה. (ועיין להגאון אגודת איזוב (חאה"ע ס"ס יט) בד"ה עוד יש) וכו' ובפרט שיש לצרף בזה כמה ספיקות וספקי ספקות. (וכמו שכתבנו בסימן יח אות ד). וכבר נודע בשערים המצוינים בהלכה מה שכתב הרשב"ץ ח"ב (סי' ח) וזה לשונו, ואף על פי שיש בתשובות גדולי האחרונים שאין כופין בזה [בדין מאיס עלי] כלל, מכל מקום אנן לא קטלי קני באגמא אנן, ומילתא דתליא בסברא, אין לדיין אלא מה שעיניו ראות. ע"ש. וכן הוא בשו"ת יכין ובועז ח"ב (סי' מד). וע"ע בשו"ת מהר"א אבן טוואה בחוט המשולש (סי' לה). ובשו"ת מעשה איש (חאה"ע ס"ס א). ע"ש. הא קמן שאף הרשב"ץ דקאי בשיטת הפוסקים שחולקים על הרמב"ם, כשיש עוד סניפין פסק להקל כדעת הרמב"ם. ודון מינה ואוקי באתרין. (ובתשובה אחרת הארכתי בס"ד להוכיח שדעת כמה פוסקים ראשונים ואחרונים, שבית דין שפסקו לכוף את הבעל לגרש, על פי איזה פוסקים, אפילו טעו בדין, והוי גט מעושה שלא כדין, אין הגט פסול אלא מדרבנן. ומכל שכן בכפייה שבזמן הזה שאינה כפייה בשוטים, אלא בישיבה בבית הסוהר, ואין כל דמיון בין בית הסוהר של זמנינו לבית הסוהר שבזמנים הקודמים. והו"ל כספק ספקא בדרבנן. ולדעת הרבה פוסקים עבדינן ספקא בידים בדרבנן להקל, וכל שכן בספר ספיקא ומכל שכן בשעת הדחק ומקום עיגון כזאת. וק"ו בן בנו של ק"ו בדין מאיס עלי שרבו הפוסקים המקילים הן מצד הדין הן מצד התקנה, ואפילו הרא"ש שחולק על הרמב"ם כתב, דבדיעבד שכפו את הבעל להוציא מה שעשו עשוי. וכן כתב הרשב"ץ, דאם נתגרשה בגט כזה תנשא לכתחלה. ומה גם שהאישה צעירה לימים ויושבת גלמודה גמולה דא מבעלה, ויש חשש לפי ראות עיני בית הדין פן תצא ח"ו לתרבות רעה, אם תהיה תקוותה לקבלת גט למפח נפש. בהיות שזה שנים רבות יושבת בדד כבולה בחבלי העיגון. וכבר הבאנו (בסימן יח אות יג) דברי הגאון מהר"ח פלאג'י דבכה"ג כופין את הבעל להוציאה בגט. ועיין עוד בשו"ת חקקי לב (חאה"ע סי' נז דק"ה ע"א), שהביא מה שכתב בשו"ת מהרשד"ם (סי' נז), ומשאת בנימין (סי' מד), שיש להקל הרבה בעיגונא דאיתתא כדי שלא יצאו בנות ישראל לתרבות רעה, ולא יבואו ח"ו להמיר דתם, ובפרט כשהאישה ילדה ורכה בשנים. ושכן כתב הרא"ם בתשובה (סימן לו), שאין לך שעת הדחק גדול מזה להשאיר האישה עגונה כל ימיה, ובודאי דנפיק מינה חורבא, וכל שכן בזמנים הללו שבעוה"ר רבו הפרצות ונתמעטו הצנועות. עיין שם. וכיוצא בזה כתב הגרח"מ לבטון בשו"ת נכח השלחן (חאה"ע ס"ס יד) עיין שם. ובנדון דידן הרי כמה פעמים התחננו אליו ממש חברי בית הדין (בהרכבים שונים משך שנים רבות), ובקשוהו בדברי פיוס וריצוי שיואיל לפטרה בגט פן תצא ח"ו לתרבות רעה, והוא כמו פתן חרש יאטם אזנו, וגם לאחר החלטות בית הדין לחייב את הבעל לגרש את אשתו (בחשבם אולי יקיים מצוה לשמוע דברי חכמים (ב"ב מח) ובהסתמך גם על הפוסקים שכתבו שאפילו להחולקים על הרמב"ם וס"ל שאין כופין במאיס עלי, מ"מ חייב לגרשה) הבעל ממשיך בסירובו ונותן כתף סוררת לכל עצות והחלטות בית הדין. וכל דבריהם נשארו כקול קורא במדבר. וגם כשהאישה פקעה סבלנותה ואיימה בפני בית הדין ובפניו שאם לא יגרשנה תצא לתרבות רעה (ודברי התנצלותה לאחר זמן בפני בית הדין על זה, נאמרו אך ורק על פי עצת עורך – הדין שלה), וגם בעיני בית הדין נראה ברור שאין זה בבחינת גזים איניש ולא עביד, אלא קיים חשש מבוסס שאמנם אם ימשך מצב ביש זה לבלי סוף תצא האישה לתרבות רעה. ואין כל סיכויים שהאישה תסכים אי פעם לשוב ולחיות עם הבעל הזה, ולמרות מאמצים גדולים בדברי פיוס ברצי כסף ותחנות ובקשות חוזרות ונשנות פעמים אין מספר לאמור: הבעל עננו! ואין קול ואין עונה ואין קשב. ובדברים לא יוסר עבד. ובצירוף כל הסברות הנ"ל פסקנו בכוח ב"ד יפה להלכה ולמעשה לכוף את הבעל לגרש עד שיאמר רוצה אני, ולזה הסכים גם ראש בית דיננו הגאון הגדול מהר"ר ראובן כץ שליט"א (הרב הראשי ואב"ד פה פתח תקוה), ובהיות שהבעל הקשה את ערפו ואמץ את לבבו ולא אבה לגרש גם לאחר פסק הדין דקמן, נלקח אל בית הסוהר ע"י השלטונות בכדי להכריחו לציית לבית הדין."ודון מיניה ואוקי באתרין, כאשר כל מילה וכל משפט שייכים בדיוק למקרה דידן וכאילו פסק דין זה נכתב על המעשה שלפנינו.
"גט מעושה, בישראל – כשר, ובעובדי כוכבים – פסול, ובעובדי כוכבים, חובטין אותו ואומרים לו עשה מה שישראל אומרים לך (וכשר)".נמצא שגט מעושה שלא כדין פסול, ונחלקו הראשונים האם פסול מדרבנן או מדאורייתא, ומדברי הרמב"ם (פרק ב מהל' גירושין הלכה כ) עולה שפסול מדרבנן, וזה לשונו:
הגמרא (דף פח עמוד ב) דנה ומסכמת:
אמר רב נחמן אמר שמואל, גט המעושה בישראל, כדין – כשר, שלא כדין – פסול ופוסל, ובעובדי כוכבים, כדין – פסול ופוסל, שלא כדין – אפילו ריח הגט אין בו. מה נפשך? אי עובדי כוכבים בני עשויי נינהו, איתכשורי נמי ליתכשר? אי לאו בני עשויי נינהו, מיפסל לא ליפסל? [...] וטעמא מאי? כדין בכדין דישראל מיחלף, שלא כדין בכדין ישראל לא מיחלף.
"לא היה הדין נותן שכופין אותו לגרש וטעו בית דין של ישראל או שהיו הדיוטות ואנסוהו עד שגירש, הרי זה גט פסול, הואיל וישראל אנסוהו יגמור ויגרש, ואם הגויים אנסוהו לגרש שלא כדין, אינו גט"מדברי הראשונים משמע דלא כרמב"ם. הטור אבן העזר סימן קלד כותב וז"ל:
"והא דאינו גט כשהיה אנוס, דוקא כשאנסוהו שלא כדין אבל אנסוהו כדין כגון שהוא חייב להוציא ואינו רוצה ואנסוהו בית דין עד שהוציאה הוי גט".מדבריו שכתב שאם אנסוהו שלא כדין 'אינו גט' משמע שפסול מדאורייתא. וכתב הבית שמואל (סימן קלד ס"ק י) שכן משמע מדברי רש"י והר"ן בסוגיא שם, ועיין עוד בבית יוסף סימן קלד.
"הא דאינו גט כשהוא אנוס, הני מילי כשמסר מודעא. אבל אם לא מסר מודעא, אם אנסוהו שלא כדין, פסול, וכדין, כגון שהוא חייב להוציא ואינו רוצה, ואנסוהו בבית דין עד שהוציא, הוי גט. ומצוה על כל בית דין שבכל מקום ובכל זמן לכופו לגרש לבטל המודעא".וכעין זה פסק השו"ע גם בסעיף ז' וזה לשונו:
"אנסוהו ישראל לגרש שלא כדין, ואמר רוצה אני, וגם ביטל המודעא, או לא מסרה, פסול".הבית שמואל (סימן קל"ד ס"ק י') חולק על פסק השו"ע ופוסק כרש"י הר"ן והטור וז"ל:
"פסול. משמע לכאורה דפסול מדרבנן, וליתא אלא אפילו מדאורייתא פסול כמו שכתוב ברש"י והר"ן ובטור, וכן משמע בסעיף ז', וכן אם אנסוהו עכו"ם כדין הגט בטל ולא כרמב"ם סוף פרק ב".ואין כאן המקום להאריך בזה.
"כל אלו שאמרו להוציא, כופין אפילו בשוטים. ויש אומרים שכל מי שלא נאמר בו בגמרא בפירוש כופין להוציא, אלא יוציא בלבד, אין כופין בשוטים אלא אומרים לו חכמים חייבוך להוציא, ואם לא תוציא, מותר לקרותך עבריין".הרמ"א (שם) כתב וזה לשונו:
"וכיון דאיכא פלוגתא דרבוותא, ראוי להחמיר שלא לכוף בשוטים, שלא יהא הגט מעושה (טור בשם הרא"ש) [...] וכל מקום שאין כופין בשוטים, אין מנדין אותו גם כן (מרדכי ריש המדיר). ומכל מקום יכולין ליגזור על כל ישראל שלא לעשות לו שום טובה או לישא וליתן עמו (שערי דורא בשם ר"ת ובמהרי"ק), או למול בניו או לקברו, עד שיגרש (בנימן זאב רפ"ט). ובכל חומרא שירצו בית דין, יכולין להחמיר בכהאי גוונא, ומלבד שלא ינדו אותו [...] ובכל מקום דאיכא פלוגתא אם כופין או לא, אף על גב דאין כופין לגרש, מכל מקום כופין אותו ליתן כתובה מיד, וכן הנדוניא דאנעלת ליה (מרדכי ריש המדיר)".הרי שיש מקרים בהם כופים ומקרים בהם רק מחייבים, ומספק אין כופין אבל ניתן למנוע ממנו טובות המגיעות לו (הרחקות דר"ת).
"ועל הגט אשר מתחילה נאסר הבעל כדי שיגרש ולבסוף הותר וגרש בבטול מודעות [...] אבל היכא שהאנס מאנס לעשות דבר אחד ושוב מתירו מאותו אונס ולמחר מבקש ממנו לעשות אותו מעשה עצמו אשר עליו אנס אותו בתחילה, מאן לימא לן דלא חשיב אונס כיון שבידו לחזור ולאנס אותו כבתחילה, וכל שכן דאיסור אשת איש החמור שראוי להחמיר עליו כמו שכתבת. ואמנם שמעתי שיצא הדבר בהיתר על פי רוב חכמי אשכנז אשר היו בימים ההם בימי מהר"ר יוחנן טרייב"ש ומהר"ר שלמה שפירא ז"ל ובאולי לא היה מעשה כזה ממש כי אני בעניותי לא ראיתי לפום ריהטא ראייה ברורה שיוכלו לסמוך עליה על מעשה כזה להתיר איסור כזה. וזה המתיר אשר התיר בודאי שלבו גס בהוראה מאד".ועיין עוד בשו"ת מוהריט"ץ (ח"א סי' מ') שדן גם הוא במקרה בו אנסו איש אחד לגרש ונתנוהו בבית הסוהר וקרעו את ההתחייבות שכתבו עליו, והביא דברי מהרי"ק הנ"ל שאם האונס עצמו במקומו עומד, מי יהיה גס לבו בהוראה להתיר אשת איש, וודאי עומד הוא בחזקתו הראשונה עד שיברר לנו שנשתנה העניין כלומר שאין ביד האנס לאנסו כבתחלה וכו' וכתב "ובוודאי בנידון דידן אף על פי שהלקוהו והוציאוהו ויריצוהו מן הבור וקרעו החו'גיט [ההתחייבות], עוד האונס במקומו עומד כיון שיכול לחבשו כבראשונה עד שיגרש, לפי שדיין העיר התפאר שבזה יפה כוחו לעשותו שייתן גט כיון שאמרו לו שהיא מצוה רבה ויהיה לו לזכות כמו שבא בשאלה, אם כן האונס בעצמו במקומו עומד, ולא נסתלק אפילו קצתו, כיון שהדיין תקע עצמו על הגירושין, ואף על פי שקרעו הח'גיט מכל מקום לא מקרי תשש כח האנס במקצת כיון שעיקר הגדול שהיה נתינת הגט במקומו עומד", עכ"ל. וכעין זה כתב גם בשו"ת מהריק"ש סי' קל"א.
"כבר נתבאר דאם ידוע שהוא אנוס אף אם לא מסר מודעא הגט בטל. ומה נקרא אונס בין אונס ממון כגון שכופין אותו ליתן גט אם לא ייתן ממון כך וכך, ובין אונס הגוף שמכין אותו או מושיבין אותו בבית האסורים או רוצים להושיבו וכיוצא בזה".עם זאת לגבי מאסר בימנו נחלקו האחרונים.
בענין גט או חליצה על ידי כפיית בית דין באמצעות חוק הממשלה על ידי עונש מאסר קצוב, על דבר הצעת חוק של עונש מאסר על אי ציות לפסק בית דין לתת גט לאשתו או לחלוץ ליבמתו.עם זאת, הרבה מהאחרונים כתבו שבימינו מאסר לא הווי כפייה על גט, עיין למורינו ורבינו מרן הראשל"צ הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק ג' אבן העזר סימן כ') וזה לשונו:
(א) הנה כבר מלתי אמורה שאין לסמוך בנידון שלנו על צדדי ההיתר וצירופי הספיקות של הגאון מקאוונא ז"ל בשו"ת עין יצחק ח"ב, כי שם דן על מקרה של כפייה בדיעבד, אבל כאן בעשיית חוק קבוע אנו גורמים לעשות ספק ספיקא בידים וזה אסור, כמ"ש המג"א בסי' תס"ז סק"ב בשם המהרי"ט, ובמנחת יעקב בכללי ספק ספיקא, ופמ"ג יו"ד בשפ"ד סוס"י נ"ז, ובנו"ב מ"ק חיו"ד סי' מ"ג, ומהאי טעמא אין לצרף גם כן לספק את דעת הרמב"ם שאם כפוהו בישראל שלא כדין פסול רק מדרבנן, דהא בנדון דידן אסור לגרום ספק דרבנן בידים כמ"ש המג"א סי' יו"ד סקי"א. וגם אם החוק יוגבל שיכתבו הבית דין בפסק הדין בפירוש לכפות על ידי מאסר, עדיין לא יצאנו מידי חששות של גט מעושה.
ובדרך כלל לבי מהסס נגד חוק בהסכמת הרבנים למאסר קצוב של חמש או שלש שנים בתור עונש על חטא שעבר שלא נמצא כזה בחוקי ההלכה שלנו, רק מאסר זמני בתור אמצעי של כפייה או שמירה, כמו שכתב רש"י בפסחים דף צ"א ע"א ד"ה בית האסורין של ישראל [...] או כניסה לכיפה בהורג נפש שלא בהתראה, וזו הלכה למשה מסיני היא כמו שכתב רש"י בסנהדרין דף פ"א ע"ב ד"ה והיכא רמיזא, ואין עושין דבר זה אלא להורג נפש ולא לשאר מחויבי מיתת בית דין כמו שכתב הרמב"ם (פ"ד מהלכות רוצח הלכה ט') או גלות בעיר מקלט (שהוא כעין מאסר בכלא) להורג נפש בשוגג, ועיין מועד קטן ט"ז ע"א מנלן דאסרינן וברמב"ם פכ"ד מהלכות סנהדרין הלכה ט' ומוכח גם כן שהכוונה למאסר זמני כנ"ל.
"מכל שכן בכפייה שבזמן הזה שאינה כפייה בשוטים, אלא בישיבה בבית הסוהר, ואין כל דמיון בין בית הסוהר של זמנינו לבית הסוהר שבזמנים הקודמים. והו"ל כספק ספקא בדרבנן, לדעת הרבה פוסקים עבדינן ספקא בידים בדרבנן להקל, וכל שכן בספק ספיקא".העולה מדברי מרן זצ"ל שבית הסוהר היום אינו כבזמנם ואין בו דין כפייה.
"[...] ואין כל דמיון בין בית הסוהר של זמנינו לבית הסוהר שבזמנים הקודמים. והו"ל כספק ספקא בדרבנן, לדעת הרבה פוסקים עבדינן ספקא בידים בדרבנן להקל, וכל שכן בספק ספיקא ומכל שכן בשעת הדחק ומקום עיגון כזאת. וק"ו בן בנו של ק"ו בדין מאיס עלי שרבו הפוסקים המקילים הן מצד הדין הן מצד התקנה, ואפילו הרא"ש שחולק על הרמב"ם כתב, דבדיעבד שכפו את הבעל להוציא מה שעשו עשוי. וכן כתב הרשב"ץ, דאם נתגרשה בגט כזה תנשא לכתחלה".ועיין עוד בפד"ר (חלק טו עמוד 162 והלאה) שאין מחלוקת בין דעת הרוב לדעת המיעוט בעניין מאסר, והכל מסכימים דלא הווי ככפייה, וזה לשון דעת הרוב:
"נדון בקצרה בסוג הכפייה שלדעתנו יש לפסוק במקרה דנן, יש לדון שכפייה במאסר אינה ככפיה בשוטים וגם המתנגדים לכפיה בשוטים יסכימו לכפות מאסר, כמו שכתבו בענין בית האסורין של ישראל הנזכר בגמרא פסחים צ"א א' ברש"י (שם ד"ה בית האסורין): כגון לכופו להוציא אישה פסולה". וכבר העיר הגר"ע יוסף שליט"א ("יביע אומר" ח"ג אה"ע סימן כ'), "ומכל שכן בכפיה שבזמן הזה אינה כפיה בשוטים אלא בישיבה בבית הסוהר, ואין כל דמיון [עמוד 163] בין בית הסוהר של זמננו לבית הסוהר שבזמנים הקדומים, והו"ל כספק – ספיקא דרבנן, ולדעת הרבה פוסקים עבדינן ספיקא בידים בדרבנן להקל וכ"ש בספק ספיקא".
ויש להוסיף כי כפיה בבית סוהר אף שהיא נחשבת ככפיה (עיין למשל ריא"ז גיטין פ"ט הל' ד טז, שו"ת מהריב"ל ח"א סי' עו וח"ב סי' עז ועוד) אף על פי כן נראה שבימינו הדבר שונה, וכבר כתב כן ביביע אומר שיש לצרף לקולא שהכפיה בזמן הזה שאינה כפיה בשוטים אלא בישיבה בבית הסוהר ואין כל דמיון בין בית סוהר של זמנינו לבית סוהר שבזמנים הקדומים ולכן הו"ל כספק ספיקא (שו"ת יבי"ע אבה"ע ח"ג סי' כ אות לד).כדברים אלו כתב בספר משפטי שאול (לג"ר שאול ישראלי זצ"ל סימן לו') בעניין כפייה לגט שכתב שלדעתו, מאסר בזמן הזה שאין בו מקשיי המאסר שהיו בזמנים קדומים ואין כאן אלא שלילת אפשרות לנוע באופן חופשי ושבהם לחמו של האסיר ניתן ומימיו נאמנים, אין זה גרוע מהרחקות דרבינו תם.
אמצעי הכפייה לפי דין תורה בכגון זה הם – לכלוא אותו בבית הסוהר, ואם הוא כבר עצור על פשעים אחרים, להכניסו בצינוק או להכותו בשוטים עד שיאמר רוצה אני.ושם בעמוד 128 נכתב:
"והנה דרכי הכפייה לפי המצב החוקי כעת בארץ, הוא להושיב את הבעל בבית הסוהר עד שיאמר רוצה אני. במקרה שלנו שהבעל יושב בבית הסוהר ושפוט לארבע עשרה שנה, לא שייכת הכפייה הזאת, ומה תעשה אישה עלובה זאת כדי להשתחרר מכבלי עיגון.מדברי פד"ר זה עולה אמנם שהושבה בבית הסוהר היא סוג של כפייה אבל ניתן להשתמש בה כאשר יש צורך בכך, ויותר מכך אף פונים לאלה שמסור בידם, וודאי שהתכוונו לרשויות החוק, שיחוקקו חוק המחמיר יותר מישיבה בכלא, ונראה שרשויות החוק היו קשובות לקריאות מעין אלו, ודברי הדיינים הם הם הבסיס לקביעת החוק כפי שהוא כיום.
ומכאן פנייתנו לאלה שהדבר מסור בידם, לסדר חוק כפייה גם לאלו היושבים כבר בבית הסוהר, אם על ידי כפייה בשוטים כדינא דגמרא או צינוק וכדומה, ואז לא יישארו בנות ישראל עגונות".
"בשו"ע אבן העזר (סימן קנ"ד סעיף כ"א) נפסק להלכה שכל מקום שאמרו חז"ל כופין הכוונה בשוטין וכשאמרו יוציא קיימת מחלוקת בדבר וכתב שם הרמ"א וכל מקום שאין כופין בשוטים אין מנדים אותו גם כן, ומכל מקום יכולים לגזור על כל ישראל שלא לעשות לו שום טובה או לישא וליתן עמו או למול בניו או לקברם עד שידרש ובכל חומרא שירצו בית דין יכולין להחמיר בכהאי גוונא. במדינת ישראל האפשרות היחידה בחוק שניתנה לבתי הדין הרבניים לכפות על סרבן גט היא לכלאו בבית סוהר וגם זאת רק לאחר חצי שנה ממתן פסק הדין ובאישורו של היועץ המשפטי לממשלה. אפשרות זו לא תמיד הוכחה כיעילה ולא תמיד בוצעה. יש מקום לשקול לנקוט באמצעים חמורים יותר כלפי סרבני גט למיניהם במקרה שהבעל נתון במאסר במשך תקופה מסוימת והוא עומד בסירובו יש לכלאו בצינוק ולהרע את תנאיו, במקרים אחרים לנקוט כנגדו סנקציות כלכליות כגון שלילת קצבאות מסוימות המגיעות לו מביטוח לאומי (קצבת זיקנה נכות וכד') שלילת נקודות זיכוי שהוא נהנה מהם במס הכנסה ועוד. עלינו לנקוט בכל האמצעים שלפסקי בתי הדין הרבניים בישראל יהיו "שיניים" ובנות ישראל לא תשארנה עגונות ח"ו.עונש פלילי על סרבן גט
"אבל אם בית דין של ישראל כופין אותו על ידי עכו"ם ואומרים לו עשה מה שבית דין ישראל אומרים לך וכופין אותו על כך הוי גט, וכתב הרמ"ה דוקא בזה הלשון, אבל אם עכו"ם כופין אותו ואומרים לו תן גט, אף על פי שישראל אומר להם לכופו, פסול, ולא נהירא לאדוני אבי הרא"ש ז"ל דכיון שישראל אומר להם לכופו אפילו אם העכו"ם אומרין ליתן גט כשר".השו"ע סימן קל"ד סעיף ט' סתם כדבריו ופסק, וזה לשונו:
"אם דחקו אותו בית דין של ישראל על ידי עובדי כוכבים, והיו עובדי כוכבים מכין אותו ואומרים עשה מה שישראל אומרים לך, דינו כאנסוהו ישראל".ומדברי הבית שמואל שם (ס"ק טו) משמע שעיקר כרא"ש, שכתב וז"ל:
"הוא הדין אם אומרים סתם תן גט כיון שבא על ידי ישראל".בהבנת המחלוקת בין הרא"ש לרמ"ה נחלקו האחרונים. בקובץ שערי תורה (וארשה) חלק ג, ד הביאו שלוש דעות בין האחרונים בזה.
אכן גם לדעת הרא"ש והטור וכן נראה דעת הב"ש בסו"ס קלד ס"ק טו וכפי מה שכתבנו דתליא בפלוגתא הנ"ל יפה הכריע כי כן הוא הכרעת הרמ"א ז"ל באו"ח סימן יא וסימן לב ועי"ש במג"א ס"ק יא ובש"ך יו"ד רעא ס"ק ה דאפילו לא סייע הישראל קצת, כשר, ורק לרווחא דמילתא כתב שיסייע מעט, מכל מקום בנידון דידן פשיטא דגם לפי דברי הרא"ש וסייעתו לא מהני, דמה שערכאות של המדינה שם כופה אותו לגרש אינו מצד דת ישראל אלא כשאר נימוסיהם לעשות משפט המדינה ולהציל עשוק מיד עושקו, ואפילו יתברר שיצא חוק לגרש כדת מפני שהדין הוא כן בדת ישראל, לא יועיל, דבעינן דוקא שהכפייה תהיה מכוח בית דין של ישראל והאינו ישראל לא יהיו עושים רק מעשה מקל בעלמא, כמו שכתב הר"ן, אבל כל שאין הכפייה מכוח ציווי של בית דין של ישראל על פי דת ישראל, אפילו האינו ישראל אומרים למגרש עשה מה שישראל מצווים לך בדין תורה, לא מהני".ועיין עוד שם מה שכתב לחלק בין דיני ממונות לגט, ומה שהכריע בדין האישה מכוח ספק ספיקא, ספק סריס וקידושין לא חלו וספק הלכה כרמב"ם שגט מעושה בערכאות כשר מדאורייתא. עיין שם באורך.
ומכל מקום הדבר צריך עיון בעיני בעניין כזה אם האישה רוצה לדון בדיני ישראל ולברר הדבר והבעל מסרב, שעל כל פנים יוכלו בית הדין לומר גם שלא בפניו שמחויב לבא לבית הדין או לברר הדבר על ידי מומחים ויכפוהו על ידי בית דין של ישראל לגרשה. ואם כן נימא דגם אם העכו"ם עושים כן מעצמם נעשים שלוחים של בית דין של ישראל כיוון דעל כל פנים ניחא להו לבית הדין של ישראל וכאלו בית דין של ישראל אמרו להם שיכפוהו והם כופין אותו לעשות על דעת בית הדין.בהמשך דבריו כתב שגם אם הדבר נעשה על פי חוקי המדינה, מכל מקום אם האישה רוצה שיגרשנה וכופין אותו נמצא שהערכאות מחייבים אותו בגט על ידי ציווי ישראל וכדין, וזה לשונו בעיקר דבריו:
"והנה יש לדון בזה אף שהדבר הוא מחוקי המדינה כמו שכתבנו, מכל מקום היינו אם האישה רוצה בכך שיגרשנה אז כופין ואם כן הרי הממשלה עושה כן על ידי ציווי ישראל דהיינו האישה וכדין ויש לומר דכשר".הגר"י שור (חלק ד סימן לד ס"ק ב עמוד 68 והלאה), מביא את דברי הגר"מ אריק, וכתב להסביר במחלוקת הרא"ש והרמ"ה, שכל שבית דין של ישראל פסקו שהבעל חייב לגרש את אשתו והתרו בו שאם לא יעשה כן יעבור דינו לערכאות, אם כפו אותו הערכאות לגרש גם אם לא מכוח ציווי של בית דין של ישראל אלא מצד חוקיהם, הגט כשר לכתחילה. וזה לשונו:
"נראה לי ברור למעשה דכל שהבית דין יצוו עליו שמחויב לגרש את אשתו ויתרו בו שאם לא ירצה יתירו לאישה להיות קובלת עליו בדיניהם להכריח אותו על זה שיגרש את אשתו, אף שאין הכפייה שלהם מכוח ציווי בית דין ישראל אלא מצד נימוסיהם על פי משפטי המדינה, הוי שפיר גט מעושה כדין בישראל דכשר לכתחילה כאשר מגרשה בבית דין של ישראל".הגר"י שור מסביר שבין הרמ"ה ובין הרא"ש מסכימים שהגט כשר, ונחלקו בשאלה עד כמה צריך לברר שהבעל נותן גט מכוח ציווי בית דין של ישראל ולא מכוח הכפייה של הערכאות. לפי הרמ"ה יש מקום לחשוש שנותן את הגט מכוח ציווי העכו"ם ולכן צריך שיאמרו לו 'עשה כמו שבית דין של ישראל אומר לך', אבל גם הרמ"ה מודה שאם בשעת מתן הגט אומר הבעל שעושה כן מכוח ציווי בית דין של ישראל שמהני. הרא"ש סובר שאין מקום לחשש זה ומסתמא אמרינן שנותן מכוח ציווי בית הדין של ישראל. וכתב שיש לחשוש לשיטת הרמ"ה ולתקן שבשעת מתן הגט יאמר הבעל שנותן מכוח ציווי בית דין של ישראל ובכך לצאת ידי חובת כל הדעות. וזה לשונו:
אלא טעמו של הרמ"ה דצריך שיאמר לו עכו"ם הכופהו עשה כמו שבית דין של ישראל אמרו לך דחושש אף דנתרצה ליתן את הגט פן נותן רק מצד מצוות העכו"ם דלא הווי כמגרש ברצון, ואמנם אם יאמר בנתינת הגט רוצה אני כמו שבית דין של ישראל אומרים, פשיטא דגם להרמ"ה מהני אף דהעכו"ם רק בסתם כפהו ליתן גט ועל פי משפט שלהם. ולדעת הרא"ש אפילו אם העכו"ם אומר לו בסתם 'תן גט' והוא אמר 'רוצה אני' שפיר דמי, דמסתמא אמרינן דמגרש ברצון גמור מצד קיום מצוות בית דין של ישראל שציוו עליו מראש. ואפשר שגם הרא"ש סובר דצריך המגרש לומר רוצה אני כמצות בית דין של ישראל ואין בעיקר הדין מחלוקת ביניהם. ועל כל פנים בנידון דידן יש לתקן דבשעת סידור הגט יאמר לו הרב אתה נותן הגט לאשתך פלונית בת פלוני מרצונך כמצוות בית דין של ישראל והוא משיב אני נותן מרצוני כמצוות בית דין של ישראל וכשר לכתחילה אליבא דכו"ע.ובהמשך כתב לדחות את ראיות הרב יוסף שלום הלוי פייגענבוים מהמשנה למלך והר"ב אשכנזי עיין שם.
"ואף לרא"ש אין הגט כשר אלא באופן שישראל אומר להם לכופו, אבל לא סגי מה שהבעל יודע דעת בית הדין שפסקו שהוא חייב לגרשה. א"כ דבעינן שמעשה הכפייה ייעשה כדין ואם הכפייה נעשתה שלא כדין לא מהני בזה שהוא בא לבית הדין לסדר את הגט.בהמשך דבריו כתב שעיקר כרא"ש במחלוקתו עם הרמ"ה והסביר שפשוט שכאשר הערכאות מחייבות את הבעל מכוח החוק דהווי כפייה שלא כדין, היות וחסר התנאי שבית דין של ישראל יצוו לכופו וזה לשונו:
בטור אבן העזר סוס"י קלד פליגי הרמ"ה והרא"ש, להרמ"ה אף שבית הדין של ישראל מצווה לעכו"ם לכופו לתת גט, לא סגי בהכי, אלא בעינן שהגוי יאמר לו עשה מה שבית דין אומרים לך, ולרא"ש אם בית הדין ציוו לעכו"ם לכפות מספיק גם אם הגוי לא אמר לו אלא תן גט, כיון שבא על ידי ישראל והבית שמואל שם ס"ק טו פוסק כרא"ש. מכל מקום זה פשוט שבנדון דידן בזמן שהשופט בא לפסוק לטובת האישה בגלל שהבעל מסרב לתת לה גט, הרי לנגד עיניו הוא רק החוק שאושר בבית המחוקקים שלהם ככל החוקים שלהם, אם כן חסר כאן התנאי דבעינן שהבית דין יצוו לכופו".וכתב לחדש שאם האישה תובעת את הבעל בבית דין של ישראל והבעל מסרב לדון ובית הדין הוציא כתב סירוב, אם הבעל הוא מאלו שכופין אותם לתת גט, הגט יהיה כשר, וזה לשונו:
"אכן במקרה והאישה תובעת את בעלה בבית הדין והבעל מסרב להתדיין בבית הדין ובית הדין הוציא סירוב עליו בזה יש לכאורה מקום לדון דבכה"ג אם הוא מאלה שכופין להוציא שהגט יהיה כשר אם בגלל האיום נתן הגט".הגאון הרב רש"ז אויערבאך זצ"ל התייחס אף הוא לשאלה הנ"ל (שם עמוד סא) וכתב, וזה לשונו:
"הרי הכל יודעים שכל גט שיודעים ברור שהבעל נתן אותו בגלל פחד של חיוב ממון על פי חוקי המדינה ולא לפי דין התורה הקדושה או פחד מעונש מאסר, הרי זה גט מעושה שלא כדין, והגט פסול, רק אם היה פסק דין של בית דין צדק חרדי ידוע ומפורסם, שהם כשרים ומומחים בענייני גיטין, אז שפיר הם יכולים לכוף את הבעל גם על פי ערכאות ולעשות כל מה שבית הדין של ישראל אומר לו".ועיין שם עוד במאמרו של הר"צ גרטנר שדן בכל האמור באורך. ועיין עוד בעניין כפייה בגט באוצר הפוסקים סימן קל"ד אות יד (עמוד פג והלאה) שדן בכל האמור ובשיטות נוספות באורך.
"ומכאן פנייתנו לאלה שהדבר מסור בידם, לסדר חוק כפייה גם לאלו היושבים כבר בבית הסוהר, אם על ידי כפייה בשוטים כדינא דגמרא או צינוק וכדומה, ואז לא ישארו בנות ישראל עגונות".אין ספק שכל המעיין בדברים אלו, יווכח שוודאי דעתם הייתה מסכמת להפעיל הליך פלילי על סרבני הגט, עקב כך שאינם נשמעים לבית הדין הרבני, שהרי כתבו "אם על ידי כפייה בשוטים כדינא דגמרא או צינוק וכדומה", והמילה 'וכדומה' כוללת גם החלת עונש פלילי, ודו"ק.
"במדינת ישראל האפשרות היחידה בחוק שניתנה לבתי הדין הרבניים לכפות על סרבן גט היא לכלאו בבית סוהר [...] אפשרות זו לא תמיד הוכחה כיעילה ולא תמיד בוצעה. יש מקום לשקול לנקוט באמצעים חמורים יותר כלפי סרבני גט למיניהם במקרה שהבעל נתון במאסר במשך תקופה מסוימת והוא עומד בסירובו יש לכלאו בצינוק ולהרע את תנאיו, במקרים אחרים לנקוט כנגדו סנקציות כלכליות כגון שלילת קצבאות מסוימות המגיעות לו מביטוח לאומי (קצבת זקנה נכות וכד') שלילת נקודות זיכוי שהוא נהנה מהם במס הכנסה ועוד. עלינו לנקוט בכל האמצעים שלפסקי בתי הדין הרבניים בישראל יהיו "שיניים" ובנות ישראל לא תשארנה עגונות ח"ו.גם כאן המעיין בדבריו יווכח שיסכים עם אפשרות הפעלת הליך להטלת עונש פלילי לפי החוק כנגד סרבן הגט בגין כך שאינו שומע להוראות בית הדין הרבני, וזאת אם כדברי הרא"ש או כדברי הרמ"ה.
287. (א) המפר הוראה שניתנה כשורה מאת בית משפט או מאת פקיד או אדם הפועל בתפקיד רשמי ומוסמך לאותו ענין, דינו – מאסר שנתיים.ניתן להיווכח כי העונש שניתן בחוק הוא על עצם הפרת ה"הוראה שניתנה" על ידי בית הדין הרבני המחייבת את הבעל לתת גט לאשתו. או במילים אחרות, ההליך הפלילי אשר המדינה מפעילה כנגד הסרבן הוא עונש על כך שלא ביצע את מה שבית הדין הורו לו.
(ב) המפר הוראה מהוראות צו שניתן מאת בית משפט לשם הגנה על חייו, גופו או שלומו של אדם אחר מפני המפר, דינו – מאסר ארבע שנים.
מאחר ותקפות הגט במישור ההלכתי מותנית, כאמור, ברצונו החופשי של הבעל (שאם לא כן, יוביל הדבר לבטלות הגט בשל היותו "גט מעושה") הרי שנדרשת זהירות והקפדה מרבית על כך שלצד הסנקציות המוטלות, יחשב הגט ככזה שניתן מרצון ויהיה תקף על פי הדין ההלכתי.הוראה זו חוזרת על עצמה בהנחיה ומורה, בפרק הנקרא "היחס שבין שימוש בהליך הפלילי לבין תקפות הגט", בסעיף 11 להנחיה:
מאחר ותוקפו ההלכתי של הגט נקבע על ידי בית הדין הרבני, קיימת חשיבות רבה לכך שהשימוש בהליך ובסנקציה הפלילית, יעשה באופן המביא בחשבון את המבחנים ההלכתיים לתקפותו של הגט.הרי שמערכת המשפט בישראל מודעת היטב לחשש זה של 'גט מעושה' ונזהרת ממנו, מתוך רצון כן ואמתי להימנע מאפשרות פסילת הגט בעקבות כך, שאז חלילה יצא שכרינו בהפסדנו. על דרך זו מגדירה גם הנחיית פרקליט המדינה את מטרתה ותכליתה של הפעלת הליך פלילי זה נגן סרבן הגט. ההנחיה הפרקליט מצביעה על שלוש המטרות העיקריות מבחינת הדין הפלילי להענשת הסרבן על סרבנותו: א. "תיוג הסרבן כעבריין פלילי הפוגע באינטרסים וערכים ציבוריים כלליים ולא רק בנפגעת (מסורבת הגט)"; ב. ענישה כגמול על הפגיעה באישה ו"במערכת השלטונית שנתנה את הצו", קרי בתי הדין הרבניים; ג. וכן הרתעה כלפי שאר הסרבנים 'הפוטנציאליים'. לאחר ציון מטרות אלה, השייכות לתחום ההליך הפלילי, מוסיפה ההנחיה ומורה על המגמה הכללית שבהליך, בסעיף 10:
לצד התכליות האמורות, וכהשלכה משנית, שימוש בהליך הפלילי יכול לשמש כאמצעי נוסף לעידוד הסרבן ליתן גט.לשם הבטחת ניתוב ההליך הפלילי בהתאם להוראת בית הדין הרבני, וזאת כאמור, כדי להימנע מפגיעה חלילה בכשרותו של הגט, הניח פרקליט המדינה בהנחיותיו שלושה תנאים מצטברים (בסעיף 12 להנחיה), שבלעדיהם לא ניתן יהיה לפתוח בהליך הפלילי, ואלו שלושת התנאים:
12. נוכח האמור, ככלל, ועל מנת לשלול אפשרות שגט שיינתן בשל הליך פלילי יחשב כ"גט מעושה" שהינו בטל, פתיחה בחקירה והעמדה לדין של סרבן גט תעשה רק בהתקיים התנאים המצטברים הבאים:
(1) בית הדין הורה על "כפיית גט";
(2) חלפו 61 ימים ממתן הצו ל"כפיית גט" והגט לא ניתן;
(3) התביעה קיימה היוועצות עם הייעוץ המשפטי של בתי הדין הרבניים טרם נקיטת הליכים פליליים, וזאת כדי למנוע את הסיכון ל"גט מעושה".
13. לצורך קבלת החלטה לעניין פתיחה בחקירה והעמדה לדין בגין סרבנות גט, ישקלו השיקולים הבאים (אין מדובר ברשימה ממצה):
(3) חזרתו של סרבן הגט מסירובו. כמפורט לעיל, עיקר תכלית קיומו של הליך פלילי נגד סרבן גט היא שיקולי גמול והרתעה כללית, ולכן, אין במתן הגט בשלב מאוחר בכדי להוביל, מניה וביה, לסגירת תיק החקירה או לביטול כתב האישום. ואולם, אין באמור כדי לשלול מתן משקל לנתון זה.
22. חזר בו סרבן הגט מסירובו טרם שלב הטיעונים לעונש, יהווה הדבר שיקול להקלה בעונשו, אך עדיין, ככלל, יש לעמוד על הרשעה וענישה מוחשית, ובלבד שלא נמצא טעם חריג להימנע מכך.וכך גם לגבי קיצור תקופת העונש, מורה סעיף 23 להנחיה:
23. חזר בו סרבן הגט מסירובו לאחר שנגזר דינו, תביא התביעה עניין זה במניין שיקוליה לגיבוש עמדתה בפני וועדת השחרורים בעניינו.העולה מכל האמור לעיל, כי בנידון דידן, היות ובית המשפט בבואו לדון בעונש שיושת על סרבן הגט, עושה זאת לאחר החלטת בית דין על כפייה בגט, ועילת התביעה היא בגין אי ציות להוראת בית הדין הרבני, וכן כל ההליך נעשה על ידי פרקליטות המדינה רק לאחר ובעקבות ציוויו של בית הדין הרבני, ורק אחר היוועצות עם היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, וכל זאת כאמור מתוך מטרה למנוע גט מעושה שלא כדין, נראה שלכל הדעות האמורות לעיל הרי שהגט שיינתן בעקבות כך יהיה כשר.
הרב דניאל אדרי – אב"ד | הרב בן ציון הכהן רבין | הרב אלעד עלי |