בגרות בתנ"ך לבתי ספר דתיים, הנתיב העיוניקיץ תשס"ב, 2002, שאלון 002211, 2 יח"ל |
רש"י: "בגודה קשה ממשובה. ישראל שהם ראשונים לקלקול ולא ראו פורענות ללמוד ממנו ולשוב, קרויין משובה, יהודה שראו שגלו אלו ולא לקחו מוסר, קרויין בגודה (=בוגדה)".על- פי רש"י, מהו ההסבר שחל בהערכת הנביא את ישראל ואת יהודה? הסבר כיצד הכינויים השונים שבהם הנביא מכנה את ישראל ואת יהודה מבטאים את ההערכה החדשה של הנביא כלפיהם.
רש"י: "'מן האדמה'- יותר ממה שנתקללה היא כבר בעוונה".(1) כיצד רש"י מפרש את הביטוי "מן האדמה", וכיצד רד"ק מפרש אותו?
רד"ק: "'ועתה ארור אתה מן האדמה'- כלומר, מן האדמה תבוא עליך הקללה שלא תוסיף תת כוחה לך".
רש"י: '"עד כי יבא שילה"- מלך המשיח שמלוכה שלו'.(1) באר את ההבטחה של יעקב "לא יסור שבט מיהודה... עד כי יבא שילה", לפי רש"י.
רשב"ם: " 'עד כי יבא שילה"- כלומר עד כי יבוא מלך יהודה, הוא רחבעם בן שלמה שבא לחדש המלוכה בשילה, שזהו קרוב לשכם".
רש"י: " 'ונתן ה''- הלוואי יתן ביד המלך".איזו בעיה רש"י מיישב בפירוש זה?
"עניין הכתוב הזה שיזכיר ויאמר כי תוליד בנים ובני בנים ובעבור היותכם ישנים בארץ ותשבו לבטח, אולי תשכחו את ה'"לפי רמב"ן, מדוע פסוק זה פותח במצב הטוב של ישראל, ולא בתיאור החטא?
רש"י: "אלא טובה הימנה".באר במה טובה ארץ- ישראל יותר מארץ מצרים, לפי פסוקים י'- י"א.
רש"י: "והיה מוסב על הפסוק למעלה (פסוק י"א)".(1) הסבר את הקשר בין פרשת "והיה אם שמע" ובין פסוק י"א.
מהר"י קרא: " 'לכן'- שלא תהיו סבורים שיהיה תולה עונשם על בניהם, אלא איש כדרכיו אשפוט אתכם".כלפי איזו טענה של ישראל מוסבים פסוקים ל'- ל"ב, לפי כל אחד מהפרשנים?
מצודת דוד: " 'לכן'- הואיל והשכל מחייב כן, לכן אשפוט גם אתכם, כל איש כפי הדרך שהוא עתה בו".