בחינת בגרות בתנ"ךלבתי ספר דתיים, הנתיב הטכנולוגישאלון 002213, קיץ תשס"א 2001 |
רש"י (לפסוק ט'): "ואני הנני. מסכים אני עמך. שהיה נח דואג לעסוק בפריה ורביה עד שהבטיחו הקב"ה שלא לשחת העולם עוד".הסבר את הקשר בין הקמת הברית לבין האמור בפסוקים א'-ז', לפי דברי רש"י ולפי דברי ספורנו.
ספורנו (לפסוק ז'): "ואתם פרו ורבו. ואל תשפכו דם האדם".
(לפסוק ט'): "ואני הנני מקים את בריתי. על זה התנאי שלא תשפכו דם נקי אני מקים את בריתי שלא לשחת עוד הארץ.
רש"י: "רוח הקודש מעיד על ראובן שלא אמר זאת אלא להציל אותו".לפי רש"י מי אמר את הדברים: "למען הציל אתו מידם", ומדוע אי-אפשר לפרש שמילים אלה הן המשך של דברי ראובן?
"אמר אחד מחכמי לב: הרוצה להתגבר על שונאיו יוסיף בעבודת השם".כיצד אפשר לראות בפסוקים ח'-י"ב, שהמתפלל מתנהג לפי עצה זו? בסס את דבריך על הכתוב.
רש"י: "הרי שלושה זמנים חלוקים: בערב - משש שעות ולמעלה זבחהו, וכבוא השמש - תאכלהו, ומועד צאתך אתה שורפהו, כלומר, נעשה נותר ויצא לבית השרפה".צטט מפסוק ו' את "שלושת הזמנים" שעליהם מדבר רש"י.
רש"י: "מגיד שאם נמצא ההורג אחר שנתערפה העגלה, הרי זה ייהרג, והוא הישר בעיני ה' ".לפי רש"י, מהו הדבר "הישר בעיני ה' "?
תשובות, שאלון 002213, קיץ תשס"א 2001 |