בחינת בגרות בתנ"ךלבתי ספר דתיים, הנתיב העיוני, 2 יח"ל לנבחנים המשלימים ל-3 יח"לשאלון מספר 002214, קיץ תשס"א, 2001 |
שים לב! קטע זה (נספח א') מיועד לתלמידי בתי-הספר התיכוניים בלבד.
תלמידי הישיבות התיכוניות יענו על השאלות הקשורות לקטע משמות פרק כ"ג, ד'-י"ט (נספח ב'), לפי ההוראות שיבואו לפני שאלה 5. |
מכילתא: "'במשוך היובל' - כשימשוך היובל את קולו אתם רשאין לעלות בהר. רבי יוסי אומר [מכאן אמרו] לא מקומו של אדם מכבדו, אלא הוא מכבד את מקומו - כל זמן שהשכינה בהר כל הנוגע בהר יומת, נסתלקה שכינה הכול רשאין לעלות בהר".(1) למי הכוונה במילה "המה" בפסוק י"ג לפי ראב"ע, ולמי הכוונה במילה זו לפי המכילתא?
מלבי"ם: " 'ולאשא אתכם על כנפי נשרים' - כי הייתם משוקעים בתהום טומאת מצרים ונשאתי אתכם מן העומק אל הרום כנשר שנושא את גוזליו לרום שמים..."מה ההבדל בין רש"י למלבי"ם בהבנת הדימוי "ואשא אתכם על כנפי נשרים" בנוגע לעם ישראל?
שמות, כ', ט"ו-י"זלפי הרמב"ן, מה הן שתי התכליות של התגלות ה' במעמד הר סיני המפורטות בפסוק י"ז?
(טו) וכל-העם ראים את הקולת ואת הלפידים ואת קול השפרואת ההר עשן וירא העם וינעו ויעמדו מרחק: (טז) ויאמרו אל משה דבר-אתה עמנו ונשמעה ואל ידבר עמנו א/לקים פן נמות: (יז) ויאמר משה אל-העם אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא הא/לקים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתיתחטאו:
רמב"ן )לשמות, כ', י"ז): "כי לבעבור נסת אתכם בא האלקים' - ... אבל ייתכן שיאמר כי לבעבור הרגילכם באמונתו בא האלוקים, שכיוון שהראה לכם גילוי השכינה, נכנסה אמונתו בלבבכם לדבקה בו ולא תיפרד נפשכם ממנה לעולם. ולמען 'תהיה יראתו על פניכם' בראותכם כי הוא לבדו האלוקים בשמים ובארץ ותיראון ממנו יראה גדולה..."
שאלות אלו מיועדות לתלמידי הישיבות התיכוניות בלבד
|
"תשמטנה" | "ונטשתה" | |
---|---|---|
רש"י | ||
רמב"ן |
"'לא תראה את שור אחיך או את שיו נדחים' - זו מצווה מבוארת שאמר בתורה (בספר שמות, כ"ג, ד') 'כי תפגע שור אויבך או חמורו תועה השב תשיבנו לו', והוסיף בכאן לאמור 'נדחים', כי תועה, שתעה מדרכו ויכול להטותו הדרך בלא עמל גדול, ועתה הזכיר 'נדחים', שברחו ממנו והרחיקו".(1) מהו המקרה המתואר בפסוק ד' בפרקנו, לפי רמב"ן?
רמב"ם: "...וכן בעל דין מוזהר שלא ישמיע דבריו לדיין, קודם שיבוא בעל דין חברו.במה הביאור של רמב"ם לציווי "מדבר שקר תרחק" דומה לביאור של ספורנו?
וגם על זה... נאמר 'מדבר תרחק' ".
(משנה תורה, הלכות סנהדרין, פרק כ"א, הלכה ז').
מכילתא: ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו למה נאמר לפי שהוא לא תעשה כל מלאכה אין לי אלא דברים שהן משום מלאכה דברים שהן משום שבות מניין תלמוד לומר ובכל אשר אמרתי אליכם תשמרו.(1) העתק למחברתך את דברי המכילתא, ופסק אותם - סמן מרכאות, סימן שאלה, פסיק.
רש"י (לפסוק ט'): " 'ואני הנני' - מסכים אני עמך. שהיה נח דואג (=חושש) לעסוק בפרייה ורבייה עד שהבטיחו הקב"ה שלא לשחת את העולם עוד".הסבר את הקשר בין הקמת הברית לבין האמור בפסוקים א'-ז', לפי דברי רש"י ולפי דברי ספורנו.
ספורנו (לפסוק ז'): " 'ואני הנני מקים את בריתי' - על זה התנאי שלא תשפכו דם נקי אני מקים את בריתי שלא לשחת עוד הארץ".
רס"ג: " 'וראיתיה' - והראיתיה, מזכרת לביטחון לעולם מאת ה' לכל נפש חיה".לפי רס"ג, מהי הבעיה המשותפת לשני הפסוקים האלה, ומהו הפתרון שהוא נותן לבעיה זו?
בראשית, כ"ב, י"ב: "...כי עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה..."
רס"ג: " 'כי עתה ידעתי' - כי עתה הודעתי לבני אדם כי ירא אלקים אתה".
"... ראוי לאדם, כשיראה רצון איש או אישים לעשות פועל(=מעשה) מגונה, שיעתיקם (=שירחיקם) מהרצון ההוא מעט מעט (=לא בבת אחת). שאם ירצה להעתיקם יחד (=בבת אחת)... יהיה זה סיבה שלא ישמעו עליו וישלימו רצונם הרע".כיצד רלב"ג לומד דברים אלה מהתנהגותו של ראובן? בסס דבריך על הכתוב.
רש"י: "רוח הקודש מעיד על ראובן שלא אמר זאת אלא להציל אותו".(1) מדוע אי אפשר לפרש שמילים אלה הן המשך של דברי ראובן?
"אמר אחד מחכמי לב: הרוצה להתגבר אל שונאיו יוסיף בעבודת השם".כיצד מצב זה בא לידי ביטוי בפסוקים ז'-י"ד? בסס את דבריך על הכתוב.
רש"י: "הרי שלושה זמנים חלוקים: בערב - משש שעות ולמעלה זבחהו, וכבוא השמש -(1) איזו בעיה בפסוק רש"י מיישב בפירושו זה?
תאכלהו, ומועד צאתך - אתה שורפהו, כלומר, נעשה נותר ויצא לבית השרפה".
רש"י: "מגיד שאם נמצא ההורג אחר שנתערפה העגלה, הרי זה ייהרג, והוא הישר בעיני ה'".מה ההבדל בין רש"י לראב"ע בפירוש של הציווי "ואתה תבער הדם הנקי"?
ראב"ע : "כי לא יישפך דם נקי בארצך אם תעשה הישר בעיני ה'".
שאלה 20 מיועדת לתלמידים בכיתות הניסוי, שלמדו את הסוגיה "הקריאה לשלום במלחמה"
|
(ד) ויאמרו אנשי דוד אליו הנה היום אשר אמר ה' אליך הנה אנכי נותן את-איביך בידך ועשית לו כאשר יטב בעיניך ויקם דוד ויכרת את כנף-המעיל אשר לשאול בלט:על פסוקים ה'-ו' כותב רש"י:
(ה) ויהי אחרי כן ויך לב-דוד אתו על אשר כרת את כנף אשר לשאול:
(ו) ויאמר לאנשיו חלילה לי מ ה' אם אעשה את הדבר הזה לאדני משיח ה' לשלח ידי בו כי משיח ה' הוא:
"שני מקראת הללו כתובין שלא כסדרן אלא כיון שהתחיל לדבר בכריתת המעיל כילה כל דבריו... ואחר-כך חוזר לדברו הראשון.."מה הביא את רש"י לקבוע כי הפסוקים כאן אינם כתובים כסדרם?
(יז) ויאמר אל-דוד צדיק אתה ממני כי אתה גמלתני הטובה ואני גמלתיך הרעה:הפרשנים כותבים כי יש לקרוא בתמיהה את הדברים:
(יח) ואת הגדת היום את אשר-עשיתה אתי טובה את אשר סגרני ה' בידך ולא הרגתני:
(יט) וכי-ימצא איש את איבו ושלחו בדרך טובה ו ה' ישלמך טובה תחת היום הזה אשר עשיתה לי:
(כ) ועתה הנה ידעתי כי מלך תמלוך וקמה בידך ממלכת ישראל.
"וכי ימצא איש את איבו ושלחו בדרך טובה" (פסוק י"ט).(1) מהו הקושי לקרוא את הדברים האלה בניחותא (שלא בדרך תמיהה)?
תשובות לשאלון בתנ"ך לבתי-הספר העיוניים ולישיבות תיכוניות,שאלון מס' 002214, קיץ תשס"א |
"תשמטנה" | "ונטשתה" | |
---|---|---|
רש"י | לא לעשות עבודת אדמה בשביעית | לא לאכול מפירות שביעית לאחר זמן ביעור |
רמב"ן | לא לזרוע בשביעית | לא לאסוף את פירות השביעית ולהשאירם בשדה |