עיין בתהילים, מזמור א'.
א. עיין בפסוקים א'-ג'.
כתוב בקצרה מה מאפיין את ההתנהגות של הצדיק לפי פסוקים א'-ב',
ומהו מצבו של הצדיק.
ב. עיין בפסוקים ד'-ו'.
"
עַל-כֵּן, לא-יָקֻמוּ רְשָׁעִים--בַּמִּשְׁפָּט " (פסוק ה').
באר דברים אלה שאומר המשורר על הרשעים, והסבר על מה דבריו מבוססים.
א. עיין ב
תהילים, מזמור א'.
מהו המשל המתאר את ההצלחה של הצדיק, ומהו המשל המתאר את הרשע?
ב. עיין ב
תהילים, מזמור ט"ו.
איזה גמול מובטח לצדיק במזמור זה?
עיין בתהילים, במזמורים א' ו-ט"ו.
א. ציין חמש מתכונותיו של הצדיק לפי מזמור ט"ו.
ב. מה ההבדל בין העתיד המובטח לצדיק לבין העתיד המובטח לרשע לפי מזמור א'.
עיין בתהילים, מזמור ט"ו.
א. באר כל אחת מההתנהגויות הבאות של הצדיק.
- "
נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס" (פסוק ד').
- "
כַּסְפּו לא-נָתַן בְּנֶשֶׁךְ" (פסוק ה').
ב. איזה גמול מובטח לצדיק לפי פסוק ה', ואיזה גמול נוסף מובטח לו לפי המזמור?
עיין בתהילים, מזמור ט"ו.
במזמור זה הצדיק מתואר כמי שנזהר שלא לפגוע באחרים - לא בדיבור ולא במעשה.
א. כתוב שתי התנהגויות של הצדיק, שמראות כי הוא נזהר שלא לפגוע באחים בדיבור.
(עליך לצטט את לשון הכתוב, ולהסביר אותה בקיצור במילים שלך).
ב. עיין ב
ישעיהו, פרק א', פסוקים כ"א-כ"ג.
ציין שתי התנהגויות של הצדיק במזמורנו, ושתי התנהגויות המנוגדות להן, לפי
ישעיהו.
עיין בתהילים, מזמור ט"ו.
א. (1) באר כל אחד מהאיסורים הבאים שמהם נזהר הצדיק:
- "
לא-רָגַל עַל-לְשׁנו" (פסוק ג').
- "
נִשְׁבַּע לְהָרַע, וְלא יָמִר" (פסוק ד').
(2) עיין ב
ויקרא, פרק י"ט, פסוקים ט'-כ"ב.
צטט מ
ויקרא את הציווי המקביל לכל אחד מהאיסורים שבסעיף א (1).
ב. הצדיק המתואר ב
תהילים, מזמור ט"ו נזהר שלא לפגוע באחרים לא בדיבורים ולא במעשים.
ציין שתי התנהגויות של הצדיק שמראות כי הוא נזהר שלא לפגוע באחרים במעשים.
עיין בתהילים, פרק י"ט.
א. באיזו דרך "
הַשָּׁמַיִם מְסַפְּרִים כְּבוד-אֵל"?
ב. מהו הנושא של פסוקים ח'-י"א? הסבר, כיצד הוא מתקשר לנושא של פסוקים א'-ז'?
עיין בתהילים, מזמור י"ט, פסוקים י"א-ט"ו.
א. "
גַּם-עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב." (פסוק י"ב).
לפי פסוק זה, מי הוא "עבדך", במה הוא נזהר, וכיצד הוא מסביר את "זהירותו"?
ב. עיין בפסוקים י"ג-י"ד.
צטט שתי בקשות של המתפלל בפסוקים אלה, והסבר אותן.
עיין בתהילים, פרק כ"ג.
א. במה דומה ה' לרועה לפי פסוקים א'-ג'?
הסבר, לפי זה, את דברי המתפלל:
"גַּם כִּי-אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת, לא-אִירָא רָע " (פסוק ד').
ב. " שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי" (פסוק ד').
איזה רעיון מבטא המתפלל בדבריו אלה?
עיין בתהילים, מזמור קי"ד.
א. מה היה היחס של ישראל כלפי ה' לפי הכתוב במזמור, ואיזה מאורע גרם ליחס זה?
ב. בפסוקים ה'-ח' מתנהל דו-שיח בדרך של שאלות ותשובות.
(1) ציין את הפסוקים שבהם מופיעות השאלות, ואת הפסוקים שבהם מופיעות התשובות.
(2) הסבר את המשמעות של התשובות הניתנות במזמור.
עיין בתהילים, מזמור קי"ד.
א. עיין בפסוקים א'-ד'.
(1) מה עשה ה' למען ישראל?
(2) כיצד השפיע המעשה של ה' על ישראל, וכיצד השפיע המעשה של ה' על הטבע?
ב. עיין בפסוקים ה'-ח'.
כיצד המשורר מסביר בפסוקים ז'-ח' את השינויים שחלו בהתנהגות הטבע.
עיין בתהילים, מזמור קי"ד.
א. פסוקים ה'-ח' כתובים כאילו "דוברים" שונים משוחחים ביניהם.
מי הם ה"דוברים"? ציין את הפסוקים בהם מצוטט כל "דובר".
ב. ציין שני אירועים (=מקרים) היסטוריים הנזכרים במזמור.
עיין בתהילים, מזמור קי"ד.
א. במזמור זה נרמזים כמה נסים שהיו לישראל.
ציין שני נסים שנרמזים במזמור, וצטט את הביטוי המתאים לכל אחד מהם.
ב. הסבר מהי התשובה שהמשורר נותן במזמור לשאלות שהציג בפסוקים ה'-ו'.
עיין בתהילים, מזמור קכ"ו.
א. במזמור זה שני חלקים: פסוקים א'-ג' ופסוקים ד'-ו'.
מה הנושא של כל חלק?
הסבר איך הנושא השני מתקשר לנושא הראשון.
ב. "
שׁוּבָה ה' אֶת-שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב" (פסוק ד').
הסבר את המשל ואת הנמשל שבפסוק זה.
עיין בתהילים, מזמור קמ"ה.
א. מה אפשר ללמוד מפסוקים א'-ט' על יחסו של ה' על החוטאים?
בסס את דבריך על הכתוב.
ב. "
גָּדול ה' וּמְהֻלָּל מְאד" (פסוק ג').
עיין בפסוקים ד'-ט"ז וציין שלושה דברים שבגללם ה' "מהולל מאוד".
עיין בתהילים, מזמור קמ"ה.
א. עיין בפסוקים ב', י', כ"א.
(1) מי הוא המברך בכל אחד מהפסוקים האלה?
(2) סדר ה"מברכים" בפסוקים אלה הוא מהיחיד אל הכלל.
איזה רעיון אפשר ללמוד מסדר זה?
ב. עיין בפסוקים י"ח-כ', ובתהילים, מזמור א'.
מהו הרעיון המשותף לנאמר בפסוקים אלה ובמזמור א'? בסס את דבריך על הפסוקים המתאימים משני המזמורים.
א. עיין בתהילים, מזמור קמ"ה, פסוקים י"ד-י"ח.
מהו ההבדל בין חסדי ה' המתוארים בפסוקים י"ד-ט"ו ובין חסד ה' המתואר בפסוק י"ח?
ב. עיין בפסוק ח' ובפסוק כ'.
מה אפשר ללמוד מפסוקים אלה על יחס ה' לחוטאים? בסס את דבריך על הכתוב.
עיין בתהילים, מזמור קמ"ה.
א. מהו המיוחד במבנה של המזמור?
ב. מה המשותף לשבחים של ה' המתוארים בפסוקים י"ד-ט"ז?
ומה המשותף לשבחים של ה' המתוארים בפסוקים י"ח-י"ט?