תוכן העניינים: [בתרגום לעברית] ניסן: א. מראש חודש ניסן ועד שמונה בו הוקם התמיד. ב. ומשמונה בו ועד סוף המועד נקבע החג. אייר: ג. בשבעה באייר חנוכת חומת ירושלים. ד. בארבעה עשר בו זבח פסח קטן. ה. בעשרים ושלושה בו יצאו בני חקרא מירושלים. ו. בעשרים ושבעה בו ניטלו מסי הכתר מיהודה ומירושלים. סיון ז. בארבעה עשר בסיון כיבוש מגדל צור. ח. בחמשה עשר בו ובששה עשר בו גלו אנשי בית שאן ואנשי הבקעה. ט. בעשרים וחמישה בו הסתלקו גובי המכס מיהודה ומירושלים. תמוז: י. בארבעה עשר בתמוז נתבטל ספר הגזרות. אב: יא. בחמשה עשר באב זמן עצי כהנים. יב. בעשרים וארבעה בו חזרנו לדיננו. אלול: יג. בשבעה באלול יום חנוכת חומת ירושלים. יד. בשבעה עשר בו יצאו הרומאים מירושלים. טו. בעשרים ושנים בו שבנו להרוג משומדים. תשרי: טז. בשלשה בתשרי בטלה האזכרה מן השטרות. מרחשוון: יז. בעשרים ושלושה במרחשון נסתר הסורג מן העזרה. יח. בעשרים וחמשה בו נכבשה חומת שומרון. יט. בעשרים ושבעה בו שבה הסולת לעלות על המזבח. כסליו: כ. בשלושה בכסליו ניטלו הפסלים מן החצר. כא. בשבעה בו יום טוב. כב. בעשרים ואחד בו יום הר גריזים. כג. בעשרים וחמשה בו חנוכת שמונה ימים. טבת: כד. בעשרים ושמונה בטבת ישבה הכנסת על הדין. שבט: כה. בשנים בשבט יום טוב. כו. בעשרים ושני בו בטלה העבודה שאמר השונא להביא להיכל. כז. בעשרים ושמונה בו ניטל אנטיוכוס מירושלים. אדר: כח. בשמונה ובתשעה באדר יום תפילת המטר. כט. בשנים עשר בו יום טוריינוס. ל. בשלושה עשר באדר - יום ניקנור. לא. בארבעה עשר ובחמשה עשר באדר ימי פורים הם. לב. בששה עשר בו הרשו לבנות חומות ירושלים. לג. בשבעה עשר בו קמו הגויים על פליטת הסופרים במדינת כלקיס ובית זבדין והיתה הצלה לבית ישראל. לד. בעשרים באדר ישב העם בתענית על הגשמים וירדו להם. לה. בעשרים ושמונה בו באה בשורה טובה ליהודים שלא יתבטלו מן התורה. תקציר: ספר הכולל את רשימת הימים הטובים שאסור להתענות בהם. במגילת תענית שלושה חלקים: א) עיקר המגילה בארמית; ב) תוספת באורים שנאספו מהדברים הנאמרים אודותיה בתלמוד ("סכוליון"); ג) תוספות למגילת תענית מימי הגאונים. במגילה אוסף ויכוחים עם הצדוקים, במשניות א, ב, י, יב, יט, כד. פרטים על מגילת תענית בערך "מגילת תענית" באנציקלופדיה יהודית דעת מילות מפתח: משנה, צדוקים, תענית |
[ראה משנה כה]יום שמת הרודוס מפני שהיה הורדוס שונא את החכמים. ששמחה היא לפני המקום כשהרשעים מסתלקין מן העולם. שנאמר וגם יד ה' היתה בם להומם, וכתיב ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות מקרב העם וכתיב וידבר ה' אלי לאמר. וכן הוא אומר: איש טוב זה ואל בשורה טובה יבא. ואומר ויצו המלך את בניהו בן יהוידע ויפגע בו וימיתהו וגומר.
[ראה משנה כא]ולמה שנו זה מזה, שבראשון אינו כתוב "ודילא למספד", ובזה כתוב?
אמרו לו: התפלל שירדו גשמים.אותו היום עשאוהו יום טוב, לפי שאין הגשמים יורדים אלא בזכותן של ישראל.
אמר להם: צאו והכניסו תנורי פסחים בשביל שלא ימקו. התפלל ולא ירדו גשמים. עג עוגה ועמד בתוכה כדרך שעשה חבקוק הנביא שנאמר על משמרתי אעמודה ואתיצבה על מצור ואצפה לראות מה ידבר בי ומה אשיב על תוכחתי. אמר: רבונו של עולם בניך שמו פניהם עלי כשאני כבן בית לפניך. נשבע אני בשמך הגדול שאיני זז מכאן עד שתרחם על בניך.
התחילו הגשמים יורדין טפין טפין.
אמרו לו: רבי ראינוך לא נמות. כסבורין אנו לומר אין הגשמים הללו באין אלא להתיר שבועתך.
אמר להם: בני אל תמותו.
אמר: רבונו של עולם, לא כך שאלתי, אלא גשמי בורות שיחין ומערות.
התחילו הגשמים יורדין בזעף, כל טיפה וטיפה, כמלא פי חבית. ושערו חכמים טיפה אחת לוג.
אמרו לו: ראינוך לא נמות. כסבורין אנו לומר אין הגשמים הללו באים אלא להחריב את העולם.
אמר להם: בני אל תמותו.
אמר: רבונו של עולם, לא כך שאלתי, אלא גשמי רצון ברכה ונדבה. ירדו כתקנן, עד שעלו ישראל מירושלם להר הבית מפני רוב הגשמים.
אמרו לו: כשם שהתפללת עליהם שירדו, כך התפלל עליהם שלא ירדו וילכו להם.
אמר להם: אין מתפללין על רוב הגשמים. אלא לכו והביאו פר הודיות.
הלכו והביאו לו פר הודיות. סמך שתי ידיו עליו ונתפלל ואמר: רבונו של עולם, ראה עמך ישראל ונחלתך אשר הוצאת בכוחך הגדול ובזרועך הנטויה, שאין יכולין לעמוד לא ברוב זעמך ולא ברוב טובך. כעסת עליהם - אין יכולין לעמוד. השפעת להם טובך - אין יכולין לעמוד. יהי רצון מלפניך שיהא רוח.
מיד נשבה הרוח ונתפזרו העבים וזרחה החמה ונתנגבה הארץ, ויצאו הכל לשדה, וראו את המדבר שהוא מלא כמהין ופטריות.
שלח לו שמעון בן שטח: אלמא חוני המעגל אתה, גוזרני עליך נידוי. שאלו היו שנים כשני אליהו, לא נמצא שם שמים מתחלל על ידך? אבל מה אעשה לך, שאתה מתחטא לפני המקום כבן שהוא מתחטא על אביו, ועושה לו רצונו. אומר לו הבא לי חמין - ומביא לו, הבא לי צונן - ומביא לו, תן לי אגוזים - ונותן לו, תן לי רמונים - ונותן לו, תן לי אפרסקין - ונותן לו. ועליך הכתוב אומר "ישמח אביך ואמך ותגל יולדתך".