|
משכן במדבר ואולם עמדת היהדות והמשפט העברי מורכבת יותר. בפרשת יתרו, שנקראה לפני שבועיים, נאמר בעשרת הדיברות: "לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ממעל ואשר בארץ מתחת ואשר במים מתחת לארץ" (שמות כ, ד). ההכרה שזכו לה האסתטיקה והיצירה האומנותית מכאן, וההגבלות שהוטלו עליהן מכאן, מגדירות את מסגרת הדיון בסוגיה שמקובל לכנותה בימינו "חופש היצירה". חופש היצירה - הערה מושגית מקדימה בימי קדם בימי הבית השני |
"כי לא קם בדורותינו, ואין ביום הזה לא שבט ולא משפחה, ולא בית אב ולא עיר ממנו, אשר יעבדו לאלילים מעשה ידי אדם, כאשר היה בימי קדם" (יהודית ח, יח).
|
ואולם גם אם הוקל החשש מפני הפגניות הקדומה, חלה עתה תמורה נוספת שמנעה מן החכמים את התרת הרסן, הלוא היא עליית ההלניזם. מעמדה של האסתטיקה ביוון העתיקה וההשפעה ההלניסטית העזה על ארץ-ישראל, בעיקר במאות ג'-ב' לפני הספירה, היה ניכר. ציורים ופסלים היו לביטוי החיצוני של תרבות יוון, שהכתה שורשים וצברה השפעה הן אצל יהודים הן אצל לא-יהודים בערים חשובות רבות בארץ ישראל שנפוצה בהן ההתיישבות היוונית. תקופה זו קדמה רק במעט למועד התגבשות המשנה (במאה הב' אחה"ס), וממילא נתנו רוחותיה של תקופה זו את אותותיהן במשנה, ואחר כך בתלמוד, שהיו עתידים להוות את בסיס התרבות היהודית ברוב שנות הגלות. התפיסה הבסיסית, שמצאה דרכה לתלמוד, הייתה: "ארור האדם שילמד את בנו חכמת יוונית"3, וברי שגם האסתטיקה והאומנות נקראו "חכמה יוונית". כאמור, זוהתה האומנות עם ההלניזם, וראיה מרכזית מהמקורות לנאמר לעיל, ניתן ללמוד מפרשנות ר' חייא לפסוק "יפת אלוהים ליפת וישכן באהלי שם" (בראשית ט, כז), האומר: "טעמא דכתיב: יפת אלוהים ליפת - יפיותו של יפת יהא באוהלי שם"4. דבריו מלמדים בבירור על זיהוי האסתטיקה - "יפיותו של יפת" - כתרבות זרה שמצאה את דרכה לאוהלי שם. מובן שלא היה בדבר כדי לתמרץ פתיחות רבה ליצירה האומנותית, במיוחד תחת ההנהגה הפרושית שהחזיקה בהגמוניה השלטונית בארץ ברוב השנים שקדמו לחורבן.
בימי מצור ומצוק בעידן של תמורות ראשון רבני ארץ-ישראל, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, שהיטיב להכיר את הוויית חיי יהדות הגולה, וזכה לפרספקטיבה שלא זכו לה רבים מבני דורו, כתב: |
משחשך האור, משגלתה השכינה, משנעתקו רגלי האומה מבית חייה, החל הצמצום להיות נתבע. כל עז חילוני עלול להיות לרועץ, כל יופי טבעי וחשקו עלול להאפיל את אור הקודש ותם הטהרה והצניעות, כל מחשבה שלא נתגדלה כולה במחנה ישראל יכולה להרס את סכר האמונה והחיים הישראליים, כל שמינות קטנה מביאה לידי בעיטה. מכאן, באו העוצב והסיגוף, הקדרות והפחדנות, וביותר ממה שפעלו אלה על החיים הגשמיים, פעלו על החיים הרוחניים על רוחב המחשבה9. |
הרב קוק היה מודע בלא ספק גם לפילוסופיות ההומניסטיות-ליברליות שהיה להן חלק רב בעיצוב המושג המודרני "חופש היצירה", והדבר ניכר בהשקפותיו. הוא אינו מבקש להצטמצם לדיון בחששות שיסודם בעבודה זרה או בהתבוללות, וניכרת הערכתו לערכה העצמי של היצירה האומנותית לאדם רחב המחשבה, שעולמו אינו מצטמצם עוד לפחד ולסיגוף, כלשונו.
בימי החזרה לציון |
אחד מסימני התחיה המובהקים הוא הפעולה הנכבדה העומדת לצאת מאגודתכם הנכבדה: "תחיית האומנות והיופי העברי בא"י. מלבב המחזה ומרהיב לראות את אחינו רבי הכשרון, גאוני היופי והאומנות, המוצאים מקום הגון בשדרות הרחבות והגבוהות של החיים הכלליים, ורוח מרום נשא אותם להביאם ירושלימה, לעטר את עירנו הקדושה, שהיא כחותם על ליבנו, בפרחיהם הנחמדים, להיות בקרבה לכבוד ולתפארת גם לברכה ותועלת10.
|
מכתב זה הוא חלק מתפיסת עולם הרמונית, שבמסגרתה משתקפת הערכתו את חשיבותן של היצירה האומנותית והאסתטיקה גם במקומות אחרים. במאמר אחר, אומר הרב קוק שה"הנאות האסתטיות... מענגות את החיים במעלה עליונה מאוד", ו"בעלי האומנויות שבחכמות היפות מתעלים - מתעדנים ומתברכים על ידי השפעתם"11. אמנם הוא מדגיש שאין מדובר באומנות חסרת גבולות, ושלא הותרו כל הרסנים, אך יחסו הבסיסי לאומנות הוא חיובי במובהק. הנה כי כן, התמורה שהביאה בכנפיה שיבת ציון של ימינו במכלול הוויית חייו של העם סימנה גם את ראשיתו של תהליך שעתיד להגדיר מחדש את גבולות חירות היצירה גם במסגרת המשפט העברי.
המשפט בישראל: חירות היצירה כזכות חוקתית בינו שנות דור ודור תקצר היריעה מלתת בה תשובות סופיות לשאלות המתעוררות בעניין זה, ובמקרה הטוב נוכל רק להציג שאלות לדיון, אך ברי שהשאלות הערכיות הן רלוונטיות גם להוויה הישראלית העכשווית: היצירה האומנותית בישראל פורחת, אך ניכר לעין כל שבצד האיכויות הרבות שבה, היא מאפשרת גם ביטוי מרובה ליסודות אומנותיים העשויים להתפרש כמעודדים למשל התנהגות אלימה או יצרית, כגון סגנונות מוסיקליים מסוימים. מידת החיוב במצב דברים זה אינה נקייה אפוא מספקות, והמשפט העברי שואף להתמודד עם סכנה זו. ודומה שאין זו אלא שאלת המדינה ה"יהודית דמוקרטית" (סעיף 1א ל"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו"), המבקשת לפלס לעצמה את הדרך לשילוב סולם ערכים יהודי במדינה חופשית שבה רשאי כל אדם ליצור כל דבר אומנות, כשהמגבלות המשפטיות על היצירה מצטמצמות למינימום ההכרחי ביותר בלבד. הדיון האמתי אינו חד-ממדי, ואף אינו מצטמצם לעולם המושגים המשפטי. הסוגיה היא רב-ממדית, ומעורבות בה שאלות משפטיות, ערכיות, תרבותיות וחינוכיות. וכבר נתן ביטוי לרב-ממדיות של המדינה ה"יהודית דמוקרטית" כב' נשיא בית המשפט העליון, השופט א' ברק, לפני שנים רבות, כשאמר: "הדרך להתמודד עם יצירה כזו במשטר דמוקרטי אינה באמצעות הכח השלטוני אלא באמצעות חינוך והסברה"17. השיח הציבורי בשאלת אופן שילובם של ערכים יהודיים במדינה חופשית ודמוקרטית רחוק מסיומו, והדיון בחופש היצירה ממחיש זאת היטב. דיון ציבורי יסודי ומעמיק לא זו בלבד שלא הסתיים, אלא ספק אף אם החל כלל. ולא נאמר בפרשתנו - ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכו, שהרי המקדש לא נועד לשמש רק מקום משכן להקב"ה, אלא גם עבור בני ישראל: יצירת המשכן נועדה להביא את השכינה אל בני ישראל. עבורם נחוץ המשכן: "ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם". |
הערות:* ד"ר אלכסנדר רון, שופט בית משפט השלום, אילת. 1. ברכות נה ע"א. 2. ראה, למשל: סנהדרין סד ע"א; יומא סט ע"ב; ערכין לב ע"ב. וראה גם א"א אורבך, "הלכות עבודה זרה והמציאות הארכיאולוגית וההיסטורית במאה השניה ובמאה השלישית", בתוך: מעולמם של חכמים, ירושלים תשמ"ח, עמ' 125. 3. בבא קמא פב ע"ב. ועיין גם פג ע"א. 4. מגילה ט ע"ב. ולמען הסר ספק בדבר זיהויו של יפת שבתורה עם תרבות יוון, עיין שם ברש"י. 5. משנה עבודה זרה א, ח. יש ראיות רבות נוספות למגמה זו. ראה למשל: עבודה זרה נב ע"א; א"א אורבך, שם. 6. ראה א' שבייד, "האמנות כבעיה קיומית בהגות היהודית בזמן החדש", בתוך: אמנות ויהדות, ירושלים תשמ"ט, עמ' 156-117, ובמיוחד בעמ' 118-117. 7. ראה, למשל, יעקב כץ, היציאה מן הגטו - הרקע החברתי לאמנסיפציה של היהודים - 1770-1870, תל-אביב 1986. 8. ראה ז' כהנא, "אמנות בית הכנסת בספרות ההלכה", בתוך: מחקרים בספרות התשובות, ירושלים תשל"ג, עמ' 349. 9. הרב א"י הכהן קוק, אורות, ירושלים תשכ"ג, עמ' סז. 10. הרב א"י הכהן קוק, איגרות הראיה, א, ירושלים תשכ"ב, עמ' רג. 11. הרב א"י הכהן קוק, אורות הקודש, ג, ירושלים תשכ"ד, עמ' שו. לערכה של הספרות בעיניו, ראה עולת ראיה, ב, ירושלים תשמ"ג, עמ' ג. וראה י' צוקרמן, "על האומנות במשנתו של מרן הרב קוק", בתוך: יובל אורות, בעריכת ב' איש שלום וש' רוזנברג, ירושלים תשמ"ח, עמ' 157-153. 12. דברי כב' הנשיא שמגר, בג"ץ 806/88 Universal City Studios Inc ואח' נ' המועצה לביקורת סרטים ומחזות ואח', פ"ד מג(2) 22, 27; בדיון בעתירה שהוגשה כלפי המשיבה שאסרה על הקרנת הסרט "הפיתוי האחרון של ישו". 13. דברי כב' הנשיא ברק בבג"ץ 4804/94 חב' סטיישן פילם בע"מ ואח' נ' המועצה לביקורת סרטים ומחזות ואח', פ"ד נ(5) עמ' 661, 680; בדיון בעתירה שהוגשה נגד החלטת המשיבה לפסול קטעים פורנוגרפיים בסרט "אימפריית החושים". 14. ראה, למשל, בג"ץ 6126/94 גיורא סנש ואח' נ' רשות השידור ואח', פ"ד נג(3) 817, בעמ' 832-831. 15. בג"ץ 6126/94 הנ"ל, דברי הנשיא ברק בעמ' 835. 16. דברי כב' הנשיא ברק בבג"ץ 14/86 לאור נ' המועצה לביקורת סרטים ומחזות, פ"ד מא(1) 421, 433. 17. בג"ץ 14/86, בעמ' 433. |