|
אבל אין הדברים האלו אמורים אלא כשהתקנה היא כללית על כל בני הקהל, אבל להתנות על שנים או שלושה מבני הקהל תקנה שאינה כשאר בני הקהל, לאו כל כמינייהו [=אין הם יכולים], שאם נתמנו מבני הקהל לסדר ענייניהם הוא בדבר השווה לכל נפש, אבל לחייב מקצתן ולפטור מקצתן באותה מידה עצמה, לא נתמנו38.המשיב מוסיף ומדגיש שגם הסכמת הרוב לתוכן התקנה לא תועיל במקרה זה: "ומה שכתב הרא"ש ש'הולכים בהסכמות אחר הרוב', בכולל [=זה רק כאשר התקנה הוחלה בשווה] על כל בני העיר, והמרובים נתרצו בה, והיחידים מערערים, [ואז אומרים] 'אחרי רבים להטות', אבל אם ההסכמה היא על היחידים בלבד והם מערערים - הדין עמם דאין לעשות להם לבדם דרך אחֵר ולנשארים דרך אחֵר כי משפט אחד יהיה לכולם". מכאן עובר המשיב להחלת מסקנתו על המקרה הספציפי שנדון לפניו, "מן הכלל אל הפרט":
ואף בנדון דנן, אם הסכימו שיפרע כל מי שנותן מעות לערלים בריווח אחד למאה, ואחד המרבה ואחד הממעיט ייתן כפי מה שהוא נותן לערלים - הרי הסכמתם קיימת ואין גם אחד יכול לעכב בידם. אבל להסכים על הפורעים במס ששים גרוש שיפרעו גם כן אחד למאה, ואותם שאינם פורעים ששים גרוש לא יפרעו אחד למאה, אף על פי שהם נותנים אלף גרוש לערלים בריווח -הנה כי כן, תשובות מאלפות אלה מלמדות על המתח – במישור החברתי והמשפטי כאחד – שמעוררת סוגיית ה"חקיקה האישית". הטבה שניתנת רק ליחיד, או לקבוצה מצומצמת, גם אם תכליתה ראויה, פוגעת לעתים בערכי יסוד של צדק והוגנות, ועלולה להגיע כדי קעקוע עקרון השוויון הניצב בתשתיתו של כל שלטון חוק ראוי לשמו.
אין שומעין להם, דאדרבה לקתה מידת הדין39 לחייב למי שהוא פורע הרבה במס ולפטור למי שאינו פורע הרבה, ואלו דברים שאין הדעת סובלתן40, כיון שהעשיר פורע כפי שבח ממונו וגם הבינוני יפרע כפי שבח ממונו41.