חקיקה אישית (פרסונלית) בדיני מיסים

אביעד הכהן *

פרשת מצורע, תשפ"ד, גיליון מס' 541

עורכים: אביעד הכהן, מיכאל ויגודה
עריכה לשונית: יחיאל קארה

2 הרחבנו דברים בסוגית החקיקה האישית (פרסונלית) ותקפותה מתוך עיון במקורות שונים של המשפט העברי. הערנו כי אחד מביטוייו המרכזיים של העיון בסוגיה זו הוא בתחום דיני המיסים, וכעת אנו מבקשים להשלים את הדיון בו.

מטיבה וטבעה, השתת מס יוצרת לא אחת מתחים חברתיים וכלכליים. גם אם תכליתה ראויה, שליחת היד של הממשלה והשלטון לכיסו של הנישום אינה פעולה שמתקבלת תמיד בברכה, לשון המעטה. כך, מקל וחומר, כאשר הנישום חש הפליה כלפי משנהו, שלטענתו אינו ממוסה כמוהו. על רקע זה, ניתן להבין מדוע קיימת הסתייגות מקביעת "נורמה אישית", בין להקל ובין להחמיר, בדיני המיסים. מעבר לפן השלילי שביצירת כל "חקיקה אישית", קיימת הסתייגות גדולה עוד יותר מיצירת נורמה כזו בדיני המס. כך במשפט העברי, וכך במשפט הישראלי3.

במשך מאות שנים פעלה הקהילה היהודית כחברת מיעוט בתוך החברה הכללית. המלך או השליט נהג להשית עליה תשלום מיסים, לעתים בהיקף גדול ביותר, וזאת מלבד מיסים שונים שהשיתה הקהילה על חבריה כדי לממן את פעילותה4. על רקע זה נוצרה במשפט העברי מסכת גדולה של "דיני מיסים"5.

אחד מפרקיה החשובים נוגע לשאלת הפטור – מלא או חלקי - שניתן לאדם או לקבוצה מסוימת מתשלום מס, ועמידתו בעקרונות של שוויון, צדק ויושר6. פעמים רבות, המס לא הוטל על היחיד כ"מס גולגולת", אלא על הקהילה כולה וחבריה נדרשו לקבוע את חלוקת הנטל ביניהם. הקהילות עצמן, נהגו לפטור מתשלום המס בני קבוצות מסוימות, כגון עניים7, "כלי קודש" ששימשו בתפקידים שונים בקהילה (כגון רב, מלמד ושמש בית הכנסת)8 או תלמידי חכמים9. לא אחת, ביקשו יחידים להשתמט מעול המס בתואנות שונות ומשונות. לצד זה, גם השלטון הזר פטר לעתים מתשלום מס יהודים שנמנו עם "אנשי החצר" שלו או היו מקורבים אליו, או מסיבה אחרת10. מתן 'פריבילגיה' או פטור מעין זו היה נפוץ ביותר בימי הביניים. עדות לניסיון להשתמט מתשלום המס באה למשל, בשאלה שנשאל הריב"ש - רבי יצחק בר ששת (ספרד וצפון אפריקה, המאה הט"ו)11: "הקהל עשו הסכמה [=תקנת קהל] בכוח חרם ונידוי וקיימוה כולם12, שכל מי שיבא לדור בכאן עם הקהל, שיתחייב לפרוע עמהם בכל הוצאותיהם וצדקותיהם במסים ובכל צרכיהם. ויש בקהל זה סוחרים נותנין חוק למלך13 ועם כל זה הם פורעים עם הקהל מכוח ההסכמה ההיא. ועתה כמו ארבעה שנים בא לכאן סוחר יהודי ממדינת הים, איש פנוי, אין לו שם אישה ולא דירה, אלא ששידך שם אשה14, ויושב בכאן ועושה סחורתו. ואנשי זרוע15 מהקהל חבריו סומכים אותו ועוזרים שלא יפרע מס עם הקהל, לפי שהוא נותן חוק למלך וזו היא עיקר טענתו16...".

פטור כזה, שניתן ליחיד, הביא בהכרח להכבדת עול המס על שאר בני הקהילה שעדיין נדרשו לשאת בתשלום המס בשיעורו הכולל כפי שהוטל על הקהילה כולה. בעוד שבדין הזר, הוכר כוחו של הפטור והיה לדבר מקובל, במשפט העברי הפנימי, תוקפו הוטל לא אחת בספק. חלק מחכמי המשפט העברי שנדרשו אליו, ראו בו פגם. כך, בין השאר, מנקודת המבט הכללית של פסול "חקיקה אישית" והיותו סותר ערכי שוויון, צדק ויושר17. חכמים אחרים, נטו להכשירו למרות זאת, הגם שהיה ברור כי פניו ותכליתו מכוונים לאדם ספציפי ולא לכלל.

כבר במאה הט"ו נדרש המהרי"ק - רבי יוסף קולון, מחכמי איטליה, לסוגיה זו18, אגב שאלה שהופנתה אליו בעניין השלכותיו של פטור ממס שנתן השליט המקומי לקבוצת "בעלי החנויות"19, המלווים בריבית. ככל הנראה20, בין השאר ביקשו השואלים לדעת האם מיקודו של הפטור רק בקבוצה קטנה ומוגדרת הופך אותו לחקיקה פרסונלית שאין לכבדה. וכך משיב המהרי"ק: "ורוב הדעות מסכימות21 דלא אמרינן דינא דמלכותא דינא אלא בדבר שהוא כללי, לאפוקי [=להוציא] זה הדין שאין כללי רק חוק הוא מאת המלך הניתן לבעל חנויות. וגם כי לפי הנראה לעניות דעתי לא ניתנה הדת אלא בין היהודי המלווה לגוי... אבל לא בין הבעל חנות והמנהיג, ואתם חכמים ונבונים להבין הדבר לאשורו".

בעוד שחקיקה שהיא לטובת אדם בודד עשויה להיכנס בקלות יחסית תחת כנפיה של "חקיקה אישית" ולהיפסל בשל כך, קשה יותר להגדיר את קו הגבול כאשר מדובר בחקיקה לטובת "קבוצה", אפילו היא קטנה בממדיה. כך, למשל, במקרה הנזכר שבו החקיקה נעשתה לטובת בעלי מקצוע מסוים ("בעלי חנויות"). נקל לשער שככל שמספר הנמנים על אותו מגזר-קבוצה יהיה קטן יותר כך תיטה הכף לראות בחקיקה הנעשית לטובתם "חקיקה אישית", ולהיפך: ככל שמספרם של הנמנים עם בני הקבוצה יהא רב יותר, כך תיטה הכף לטובת הכשרת התקנה שנעשתה בשבילם. ביטוי לספק זה ניתן בהגהת הרמ"א - רבי משה איסרליש (פולין, המאה הט"ז), שבהתבססו על תשובתו הנזכרת של המהרי"ק, כתב כדברים האלה22: "ואם המלך חקק לבעל אומנות אחת, כגון שחקק למלווה בריבית איזה דבר, יש אומרים דלא אמרינן ביה דינא דמלכותא דינא [=שאין אומרים לגביו את הכלל 'דין המלכות – דין הוא], הואיל ואינו חקוק לכל"23.

כמאתיים שנה לאחר המהרי"ק, נדרש גם רבי יעקב ריישר (אשכנז, סוף המאה הי"ז)24 לשאלה דומה שהופנתה אליו, אך הפעם הוסף בה מפורשות שיוזמת החקיקה שהיטיבה עם היחיד לא הייתה של השליט המקומי אלא של אדם פרטי שהיה אמור ליהנות הימנה: "עוד נשאלתי ממדינת אשכנז, על דבר דברי ריבות שיש לו עם פרנסים ומנהיגים ויישובי מדינה. והמעשה שהיה כך היה: הקצין25 הנ"ל האט זיך חירות גיריכט מהמלכות [=קיבל פטור מהשלטון] על משך שלשים שנים רצופים על כל מסים וארנונית יהיה מי שיהיה, כל מה שהפה יוכל לדבר והלב לחשוב, זאל הקצין הנ"ל פטור זיין זמן הנ"ל [=הקצין יהא פטור מתשלום המס כל משך זמן זה]. על כל פנים, האט זיך [=הואיל הוא] הקצין, ברצון נפשו הטוב כל שנה ושנה, צו געבן [=לתת] לסיועת [לסיוע] בני המדינה איזה סך מסוים... בני המדינה זענין מרוצה גיוועזין [=היו מרוצים] לפשר הנ"ל...".

כאמור, פטור זה ניתן לקצין בעקבות יוזמה שלו, עובדה שהייתה עשויה לבטל את תוקף הפטור בדין העברי26. כמתואר בהמשך התשובה, ה'פשרה' בין הקצין ובני הקהילה בדבר פטורו מן המס לא נמשכה זמן רב. ברבות הימים החלו ה"קצין" מקבל הפטור ובני הקהילה לבוא ב"קטטות ומריבות" בעניין הפטור שניתן לו, ורבי יעקב ריישר נדרש לפסוק בעניין. בראש תשובתו הוא מדגיש את הכלל הגדול שחל בדיני מיסים במשפט העברי ולפיו בתחום זה "דין המלך – דין הוא"27. בהמשך דבריו הוא מוסיף שאפילו לא היינו אומרים כן, במקרה זה יעמוד הפטור בעינו מכוח ה"פשרה"-ההסכמה שאליה הגיעו הצדדים בתחילת הדרך: "כיון שכל בני המדינה נתרצו לזה ונתפשרו עם הקצין, ואין אחר הפשר כלום". הרב ריישר מדגיש שבמקרה זה אין גם צורך במעשה 'קנין' כדי לתת תוקף להסכמה, כיוון שנפסק להלכה שהתחייבות של 'קהל'-ציבור אינה מצריכה קניין כדי לתת לה תוקף.

דוגמה נוספת לפטור מס אישי שניתן ליחיד ופגע בשאר בני הקהילה מצויה בתשובה שכתב רבי יוסף נחמולי, מחכמי שלוניקי שביוון במאה הי"ח28. וכך מתואר המקרה שבא לפניו: "ראובן מתושבי עיר המוריאה29, ועקר דירתו משם וקבע דירתו בעיר לארסו30, יע"א [יגן עליה אלוקים]. ויהי אחרי עבור ימים, מספר ירחים [=חודשים], תבעו ממנו תושבי עיר לארסו יע"א, שיפרע עמהם במשא מלך ושרים31, מיסים וארנוניות. וכה היה דברו: שהוא פטור ומסולק לפרוע פרעות32, יען יש לו מאמר המלך מזה ימים ושנים, קודם בואו פה לארסו, יגן עליה א-להים, שיהיה פטור מכל מיני מיסים וארנוניות ומס גולגולת של המלך. וגבירי ויחידי העיר טוענים, מאחר שהוא נושא ונותן בעיר, והוא חלק מחיותם של אנשי העיר, צריך שיישא בעול עמהם אף שפיטרוהו מצד המלך. זאת עוד, שאפילו יצא הדין שהוא פטור, הוא דווקא במשא מלך ושרים, דברים הנוגעים במירי33, ברם בכל מיני הוצאות וצדקות אשר יצטרכו בציבור חייב לשלם. ועל זה שאלו ממני את דבר המשפט להיכן דין נוטה, ויבוא שכרו מהשמיים".

בתשובתו, דן ר' יוסף נחמולי בין השאר באחת מסוגיות היסוד שנדונו בדיני המיסים במשפט העברי ועניינה בשאלה מי נחשב 'מוחזק' בכסף שמיועד לתשלום המס, הנישום או הקהל. לשאלה זו חשיבות מיוחדת לאור הכלל שבכל מקרה של ספק בשאלה ממונית, אין מוציאין את הנכס או הכסף מידי האדם ש'מוחזק' בו. הספק במקרה דנן נובע מכך שחלק מחכמי ההלכה סברו שבכל דיני מיסים - דין המלכות דין הוא, וממילא יכול בעל הפטור לטעון "קים לי" כמותם. לנוכח הספק בשאלה כיצד להכריע מחלוקת זו, פוסק ר' יוסף נחמולי שדין מקרה זה כדין כל מחלוקת ממונית שנפל בה ספק, ומכיוון שראובן נחשב 'מוחזק' בכספו שטרם שולם כמס, לא ניתן לגבותו ממנו. אכן, המשיב מסייג פטור זה רק לנכסי 'מירי': "ברם כל ההוצאות שיצטרכו הציבור לעשות, כגון צדקות ופיזורים אחרים, ופדיון שבויים וכיוצא, זה ודאי חיוב מוטל עליו לשלם עם הציבור"34.

בהיותה פוגעת בעקרון השוויון, היושר והצדק, שורת ההיגיון מחייבת לכאורה את המסקנה שחקיקה אישית תהיה פסולה לא רק כשהיא מבקשת להיטיב עם אדם מסוים, אלא גם כשהיא מחמירה רק עמו.

ביטוי לכך ניתן בתשובתו של רבי יאשיהו פינטו35, מחכמי ארם-צובה (חלב שבסוריה, ראשית המאה הי"ז). עניינה, בניסיון הקהילה בירושלים36 לקבוע בתקנות חובת מס בשיעור מוגדל. וזו לשון השאלה: "ראובן יצא מעירו לשכון כבוד בעיר הקודש ירושלים תיבנה ותיכונן. ונתפשר [=הגיע להסכמה] עם מנהיגי וראשי הקהל וחבר עיר37 למשך חמש שנים שייתן כל שנה [מס בשיעור] ששים גרוש ובזה יהיה פטור מלתת עוד שום דבר... ואחר כך חידשו תקנות ומכללם שמי שפורע ששים גרוש בשנה, יפרע אחד למאה ממה שמלווה לערלים [=שאינם יהודים]. וראובן אינו רוצה לפרוע מידי [=דבר] מלבד הששים גרוש, עוד חרה לו כי הפורעים חמשים או ארבעים או שלושים [=גרוש] לא תיקנו עליהם פירעון הנזכר [=אחד למאה] זולת מי שפורע ששים, והם שנים לבד, יורנו מו"ר שורת הדין ושכרו כפול מן השמים".

כפי שעולה מלשון השאלה, התקנה שחייבה תשלום מס בשיעור מוגדל ("אחד למאה"), אמנם נוסחה על פניה בלשון כללית והוחלה על כל חבר בקהילה שהוא נישום שמשלם מס בשיעור ששים גרוש ומעלה. אולם, הלכה למעשה היו בקהילה רק שני אנשים כאלה, וממילא התקנה נשאה אופי של "חקיקה אישית" שכוונה רק כלפי אותם שנים ונועדה להחמיר עליהם.

בתשובתו, דן המשיב, הרב פינטו, בסוגיות שונות שעניינן יכולת הקהל להתקין תקנות שיש בהן "רווח להאי ופסידא להאי", רווח לזה והפסד לזה, שנדונו לרוב בספרות המשפט העברי. לאחר מכן, הוא מתמקד בשאלת תוקפה של התקנה למרות היותה, על פניה ומצד תוצאתה, מעין "חקיקה אישית". לאחר דיון בכללי התקנת התקנות, הוא כותב: "על פי הדברים האלה יש כוח בטוּבֵי הקהל, שנתמנו מרצון כל הקהל, להסכים הסכמות על כל בני הקהל, [ו]אף על פי שיש יחידים מעכבין בקהל - לא צייתנן להו [=אין שומעין להם]". אכן, הוא מסייג את דבריו:

אבל אין הדברים האלו אמורים אלא כשהתקנה היא כללית על כל בני הקהל, אבל להתנות על שנים או שלושה מבני הקהל תקנה שאינה כשאר בני הקהל, לאו כל כמינייהו [=אין הם יכולים], שאם נתמנו מבני הקהל לסדר ענייניהם הוא בדבר השווה לכל נפש, אבל לחייב מקצתן ולפטור מקצתן באותה מידה עצמה, לא נתמנו38.

המשיב מוסיף ומדגיש שגם הסכמת הרוב לתוכן התקנה לא תועיל במקרה זה: "ומה שכתב הרא"ש ש'הולכים בהסכמות אחר הרוב', בכולל [=זה רק כאשר התקנה הוחלה בשווה] על כל בני העיר, והמרובים נתרצו בה, והיחידים מערערים, [ואז אומרים] 'אחרי רבים להטות', אבל אם ההסכמה היא על היחידים בלבד והם מערערים - הדין עמם דאין לעשות להם לבדם דרך אחֵר ולנשארים דרך אחֵר כי משפט אחד יהיה לכולם". מכאן עובר המשיב להחלת מסקנתו על המקרה הספציפי שנדון לפניו, "מן הכלל אל הפרט":

ואף בנדון דנן, אם הסכימו שיפרע כל מי שנותן מעות לערלים בריווח אחד למאה, ואחד המרבה ואחד הממעיט ייתן כפי מה שהוא נותן לערלים - הרי הסכמתם קיימת ואין גם אחד יכול לעכב בידם. אבל להסכים על הפורעים במס ששים גרוש שיפרעו גם כן אחד למאה, ואותם שאינם פורעים ששים גרוש לא יפרעו אחד למאה, אף על פי שהם נותנים אלף גרוש לערלים בריווח -
אין שומעין להם, דאדרבה לקתה מידת הדין39 לחייב למי שהוא פורע הרבה במס ולפטור למי שאינו פורע הרבה, ואלו דברים שאין הדעת סובלתן40, כיון שהעשיר פורע כפי שבח ממונו וגם הבינוני יפרע כפי שבח ממונו41.

הנה כי כן, תשובות מאלפות אלה מלמדות על המתח – במישור החברתי והמשפטי כאחד – שמעוררת סוגיית ה"חקיקה האישית". הטבה שניתנת רק ליחיד, או לקבוצה מצומצמת, גם אם תכליתה ראויה, פוגעת לעתים בערכי יסוד של צדק והוגנות, ועלולה להגיע כדי קעקוע עקרון השוויון הניצב בתשתיתו של כל שלטון חוק ראוי לשמו.

הערות:


* פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט"; עמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים.

1 בג"ץ 5119/23 התנועה לטוהר המידות נ' הכנסת (30.7.23). פסק הדין ניתן בהרכב מורחב של תשעה שופטים ונימוקיו המפורטים פורסמו ביום 26.10.23.
2 אביעד הכהן, "חקיקה אישית (פרסונלית)", פרשת השבוע 538 (תשפ"ד).
3 סוגיה זו עלתה לדיון גם במשפט הישראלי בעקבות פטורי מס שעוגנו בחקיקה. ראה למשל חוק הנשיא חיים ויצמן (גמלה ועיזבון), התשי"ג-1953, וסעיפים 4-3 שם. ברבות השנים, בוטל חוק זה ובמקומו נקבע ההסדר שבסעיף 9(1) לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], ולפיו יינתן פטור ממס על "תשלומים, שירותים וטובות הנאה המשתלמים או הניתנים מאוצר המדינה לנשיא או לנשיא לשעבר או לשאיריו בקשר למילוי תפקידו כנשיא, למעט משכורת וקיצבה". לימים, בשנת 2018 הורחב פטור זה והוחל - גם רטרואקטיבית - על ראש הממשלה.
4 אחד המסים הנפוצים ביותר בהקשר זה היה "מס הבשר" או "מס סחורות", מעין מכס ('גאבילה' בלשון חלק מהמקורות), שהרווחים ממנו שימשו למימון משכורות "כלי הקודש" בקהילה (כגון רב, שוחט, חזן) ולהקמת מוסדות חינוך ומימונם.
5 ראה: יעקב בזק, הלכות מיסים במקורות העבריים, ירושלים, תשכ"ד; אביעד הכהן, "פרשנות דיני מיסים – בין המשפט העברי למשפט המדינה", ספר יעקב נאמן (אהרן ברק, דוד גליקסברג עורכים), ירושלים תשפ"ג, עמ' 148.
6 על חשיבותם של עקרונות אלה באופן מיוחד בדיני המס, ראה אביעד הכהן, "צדק ויושר בדיני המס", פרשת השבוע 105 (תשס"ג).
7 כך, למשל, תקנת קהילת הואסקה שבספרד משנת 1340, פטרה מתשלום מס הגולגולת אנשים שהונם לא הגיע כדי 50 סולידוס ((Solidus. ראה יצחק בער, תולדות היהודים בספרד הנוצרית (ת"א, תשמ"ז), עמ' 123.
8 בער, שם. על פטור "כלי קודש", אנשי דת ומוסדות דת ממיסים מסוימים בדין הישראלי, ראה: דוד גליקסברג, מיסוי מוסדות ללא כוונת רווח, נבו, 1995; אריאל פינקלשטיין, מיסוי ענף המקובלים בישראל, ירושלים תשע"ו; ע"א 3159/19 הרב יקותיאל אבוחצירא נ' פקיד שומה – היחידה הארצית לשומה (18.10.20) [גילוי נאות: הח"מ ייצג את המערער בתיק זה].
9 לפטור תלמיד חכמים מתשלום מס שורשים עמוקים. כבר בתלמוד (בבא בתרא ז ע"ב - ח ע"א) נפטרו "תלמידי חכמים" משני סוגי מיסים: מס למלך ("כרגא") ומס שנגבה לצורך הגנת העיר, וזאת מן הטעם ש"רבנן לא צריכי נטירותא" [=חכמי תורה אינם נזקקים לשמירה]. לעומת זאת הם חויבו בתשלום מס לצורך "כריא פתיא", דהיינו: מס לחפירת בורות מים (רש"י) או לתיקון הדרכים (תוספות בשם רבנו חננאל). ברבות הימים התפתחה אודות פטור זה ספרות משפטית ענפה ביותר במקורות המשפט העברי. ראה למשל: יוסף הקר, " 'אין פורענות באה לעולם אלא בשביל עמי הארץ' - ניתוח היסטורי-הלכתי של תשלום מס הג'זייה על ידי חכמים בארץ ישראל במאה השש-עשרה", שלם ד (תשמ"ד), 118-63. חלק מהטוענים לפטור "מי שתורתו אומנותו" משירות בצה"ל בימינו נסמכים על הלכות אלה. לעניין זה, ראה לאחרונה: Aviad Hacohen, "'Neither Seen nor Found': Why is the Mi Sheberach Prayer for IDF Soldiers Absent in the Lithuanian Haredi Community?", in: Praying for the Defenders of Our Destiny: The Mi Sheberach for IDF Soldiers, Aviad Hacohen and Menachem Butler eds. (Cambridge, MA, 2023), pp. 265-316.
10 ראה למשל טור, חושן משפט, סימן קסג: "ואדם שהוא בטל ואין לו שום משא ומתן בעיר, אם בני העיר פייסו בשבילו, כגון כשבא גובֶה המס לגבות חוק הקצוב והוא מטילו על בני העיר לפי אמידת דעתו עד כדי קצבתו, ואמרו לו בני העיר 'אדם זה בטל הוא ואינו ראוי לפרוע המס' ומחמת זה פטרו, וגבה מהם חלקו שנתמעט, צריך לשלם להם חלקו שהטיל עליהם, אבל אם מעצמו פטרו גובֶה המס - פטור אף על פי שהטיל חלקו על שאר בני העיר".
11 שו"ת הריב"ש, סימן קלב. מלשון הפתיחה "עוד שאלת" עולה לכאורה כי תשובה זו היא המשך לשאלות הקודמות מסימן קכח ואילך, שנשלחו כולן "לבגאיה, לרבי שם טוב הלוי". הנמען, ר' שם טוב הלוי, נמנה עם תלמידי הריב"ש ולימים היגר לאלג'יר.
12 יש כאן עדות לצורך בהסכמת כל בני הקהילה - כדעת חלק מן הראשונים, דוגמת רבנו תם - לתקנה שטמון בה פוטנציאל לפגיעה בממונו-קניינו של אדם. לעניין זה, ראה מנחם אֵלון, המשפט העברי (ירושלים תשמ"ח), עמ' 581-580.
13 טיבה המדויק של "נתינת חוק" זו לא נתבאר. לדעת חלק מחכמי ההלכה, דובר על תשלום סכום מסוים שנתן סוחר לשליט, והיווה מעין 'תעודת ביטוח' בשבילו שהשליט לא 'יפריע' לו במסחרו. ראה למשל תשובת אחיו הבכור של ר' חיים בנבנשת בעל כנסת הגדולה (ר' יהושע בנבנשת, בעל "שדה יהושע"), שנזכרה ללא ציון שמו המפורש בשו"ת בעי חיי, חושן משפט, חלק א, סימן רמא ("כשהסוחרים נותנים חוק למלך כדי שלא יגיע להם נזק בשביל סחורתם"), ובהמשך שם: "... ואותו 'חוק' הוא כסף גולגולת, כמו שנוהגים היום במצרים, שתיכף בא הסוחר בעיר לוקחין ממנו הכרא'ג".
14 בלשון התשובה נרמז ש'שידוך' זה היה פיקטיבי, ואולי נועד רק לשם יצירת מצג שלפיו מקום מושבו האמתי של אותו סוחר הוא ב'מדינת הים', על מנת להתחמק מתשלום מס במקום מסחרו האמיתי. הסתייעותו ב"אנשי זרוע" מטה את הכף לכך.
15 על "אנשי זרוע" יהודים בימי הביניים, ראה למשל אברהם גרוסמן, "עבריינים ואלמים בחברה היהודית באשכנז הקדומה", שנתון המשפט העברי ח (תשמ"א), 152-135; נחום רקובר, "אלים בהליך השיפוטי", בתוך שלטון החוק בישראל, ירושלים תשמ"ט, עמ' 136-107.
16 בהמשך הדברים העלה הנישום טענה של פטור מכוח "כפל מס", שהייתה בין הטענות הנפוצות ביותר בדיני המס במשפט העברי.
17 לצד הפן הפורמלי, שעניינו בתוקפו המשפטי של הפטור, היו לו השלכות רבות משמעות גם במישור החברתי, של ה"נשיאה בנטל" המשותפת לכל. על היבטיה החברתיים והכלכליים של 'מדיניות המס' בקהילה היהודית, ראה למשל יהודה אלטשולר, התפתחותם ומשמעותם של מיסי הקהל באשכנז מראשית ההתיישבות ועד למגפה השחורה, עבודה לתואר דוקטור, רמת גן תשס"ט.
18 שו"ת מהרי"ק, סימן סו. עדות חשובה על הדרך שבה פנו יהודי איטליה לשליט המקומי באופן יזום וביקשו ממנו פטור ממס (ואולי גם מהתחייבויות אחרות) מצויה בקטע שפירסם ראובן בונפיל, "קווים לדמותם החברתית והרוחנית של יהודי איזור וויניציאה בראשית המאה הט"ז", ציון מא (תשל"ז), עמ' 80, הערה 64. מדובר בטיוטת בקשה שהגיש שמואל מפירושה ("גיבור" פרשת הגט תמרי-ונטורוצו שהסעירה את כל חכמי הדור). בבקשתו, מבקש שמואל מהדוכס: "הוד מעלת הדוכס, וינטורה בן משה, יהודי מפירושה, עבד אסיר תודה של הוד מעלתך, מתחנן בכל הענווה, שבטובך ובחמלתך כדרכך תואיל להעניק לו חסד גדול, שאהיה חופשי ופטור מכל חוק ותקנה שנעשו או שעתידים להיעשות נגד היהודים, שדרים ושיבואו לדור בפירינצי, ושחנינה גמורה [=פטור מלא] תוענק למתחנן זה, כעבד נאמן ואסיר תודה ביותר של הוד מעלתך, על מנת שיוכל ביתר נוחות לעסוק בלימודיו, הואיל ומתחנן זה מעולם לא עשה ולא ביקש לעשות משא ומתן ולא עסק אחר, רק להתנהג במידות טובות, ואין לו עסק עם אחרים מלבד נוצרים מלומדים ובעלי מידות אחרים".
19 מונח זה, "בעלי חנויות", רווח מאד בספרות המשפט העברי, בעיקר באיטליה וסביבותיה, כשם 'מולבן' למלווים בריבית. בשל האיסור שקיים בנצרות ובאסלאם על הלוואה בריבית, נדרשו הרבה מהשליטים בימי הביניים לסיועם של היהודים בקבלת הלוואות ואשראי כספי. כנגדו העניקו למלווים הנחות ופטורים שונים. שכיחותה של תופעה זו משתקפת היטב גם בתולדות התקופה (כמה מגדולי הרבנים, כגון פרשן המשנה הנודע, רבי עובדיה מברטנורא, והנוסע היהודי המפורסם רבי משולם מוולטירא, בני סוף המאה הט"ו, עסקו לפרנסתם בהלוואה בריבית), וגם בספרות העולמית (הדוגמה המפורסמת ביותר לכך היא מחזהו של שייקספיר ה"הסוחר מונציה" והמלווה היהודי שיילוק שניצב במרכזו). במקורות המשפט העברי יש דיון נרחב בהיבטיה של תופעה זו, הן במישור ההלכתי והמשפטי, הן במישור ההיסטורי. לדוגמה בעלמא, ראה: חיים סולוביצ'יק, הלכה, כלכלה ודימוי עצמי - המשכונאות בימי הביניים (ירושלים, תשמ"ה); הרב שלמה יוסף זוין, "משפט שיילוק לאור ההלכה", בתוך: לאור ההלכה, ירושלים תשל"ח; אביעד הכהן וזלמן סורוצקין, "בנקאות ללא ריבית והיתר עיסקא ב'מדינה יהודית ודמוקרטית' – הלכה ואין מורים כן?", שערי משפט 4 (תשנ"ט), 100-77.
20 כפי שעולה מתוכנה וסגנונה, שאלה זו הגיעה אלינו שלא בצורתה המקורית (השאלה המקורית חסרה אך ניתנת לשחזור בקירוב לאור תוכן התשובה) והיא כוללת דיון בכמה היבטים של הכלל "דינא דמלכותא דינא".
21 לדעות חולקות, ראה להלן.
22 הגהת הרמ"א, חושן משפט, סימן שסט, סעיף ח.
23 בית הדין הרבני עשה שימוש במקור זה כדי לקבוע – בין שאר נימוקיו - שאין תוקף מדין "דינא דמלכותא" לנורמה בדיני עבודה שהוחלה על מגזר המורים (הגם שמספרם בישראל עולה כדי רבבות רבות!). ראה תיק בדר"א אשדוד מס' 1323-35-1 מיום 13.7.08 (פורסם בנבו). בפסק הדין מובאים עוד שלל מקורות בעניין זה. כך, למשל, דברי המרדכי (בספר מרדכי השלם, בבא קמא, סימן קנ, עמ' קפו) בשם ר' אליעזר ממיץ (מבעלי התוספות) שכתב "דלא אמרינן דינא דמלכותא דינא אלא כשהמלך משווה מידותיו על כל בני מלכותו, אבל אם משנה מידותיו למידה [=צ"ל: למדינה?] אחרת - לא הוי דיניה דין. וראה עוד: שמואל שילה, דינא דמלכותא דינא (ירושלים תשל"ה), עמ' 109; הרב עזרא בצרי, "הוצאת מטבע זר לחו"ל", תחומין ז (תשמ"ו) 351, בעמ' 359. ג' פרישטיק, "דינא דמלכותא והמנהג הבינלאומי: לקביעת הוגנות דין המלכות", סיני קי (תשנ"ב), עמ' קעז-קפה.
24 שו"ת שבות יעקב, חלק ב, סימן קפא. על ייחודו, ראה: שמואל שילה, "הרב יעקב ריישר בעל הספר שבות יעקב: האיש בזמנו לזמנו – ולזמנינו?", אסופות (ספר שנה), יא (תשנז), עמ' סה–פו.
25 התואר 'קצין' שימש כתואר רווח בקהילה היהודית לאחד מפרנסיה.
26 ראה הגהת הרמ"א, חושן משפט, סימן קסג, סעיף ו: "מי שמחל לו השר חלקו במסים, אם בא על ידי בקשתו - צריך ליתן להקהל חלקו, ואם פטרו מעצמו [=השר פטרו מיוזמתו-שלו] - הרי הוא שלו לבד". והשווה לתשובה שהובאה במאמרי, "חקיקה אישית" (לעיל, הערה 2), משו"ת המהר"ם מרוטנבורג.
27 לעניין זה הוא מצטט את דברי המהרש"ל - רבי שלמה לוריא (פולין, המאה הט"ז), ים של שלמה, בבא קמא, פרק י, סימן כא.
28 שו"ת אשדת הפסגה, חלק ב, חושן המשפט, סימן א (דף ס ע"ב). חכמי הבלקן כתבו חיבורים מיוחדים ועשרות תשובות בדיני המס במשפט העברי. ראה בהרחבה אביעד הכהן, "תרומתם של חכמי קושטא, שאלוניקי ואיזמיר למשפט הציבורי העברי", אור במושבותם ב (ש' גליק עורך), ירושלים [בהכנה לדפוס].
29 ה'מוריאה' הוא כינוי לחצי האי הפלפונסי, בדרום יון. בשו"ת שונים מתייחסים אליו כיחידה גאוגראפית נבדלת. ראה למשל כנסת הגדולה, הגהות טור, אבן העזר, סימן עה.
30 היא העיר לאריסה (??????) שבצפון מזרח יוון.
31 "משא מלך ושרים" – כינוי למיסים, ראה הושע ח, י.
32 על משקל האמור בשירת דבורה (שופטים ה, ב) " בפרֹע פרעות בישראל בהתנדב עם", וכאן תוך כדי רמיזה לכך שתשלום מס הוא גם פירעון חוב, אבל יש בו גם מימד שלילי של "פרעות"-צרה גדולה.
33 ככל הנראה הכוונה היא למס שהוטל על נכסי מקרקעין מסוג 'מירי'. ראה גם שו"ת אשדת הפסגה, שם, סימן ב.
34 על נטיית חכמי ההלכה לצמצם את תחולתו של פטור מתשלום מס שניתן לאדם ישירות מהמלך, ראה למשל שו"ת הריב"ש, סימן קלב (בסופו). על מגמות מנוגדות בעניין זה, לצמצום פטור או להרחבתו, ראה: אביעד הכהן, פרשנות תקנות הקהל במשפט העברי, עבודה לתואר דוקטור, ירושלים, תשס"ג, עמ' 329-314.
35 שו"ת נבחר מכסף, חושן משפט, סימן קיב.
36 מחבר התשובה, רבי יאשיהו פינטו, נולד בחלב, עלה לירושלים בשנת 1625 ושהה בה פרק זמן קצר, שלאחריו עבר לצפת וממנה שב לחלב, לאחר פטירת בנו.
37 "חבר עיר" הוא כינוי לחכם או לחכמי התורה שבעיר, שהסכמתם – כשל הסכמת "אדם חשוב" - הייתה דרושה לשם מתן תוקף לתקנת הקהל. ראה אֵלון (לעיל, הערה 12) עמ' 581 והערה 110; עמ' 611 והערה 242; עמ' 613.
38 דברים דומים לעניין המגבלות שחלות על בני הקהילה - אפילו מדובר ברוב משמעותי שלהם - בהתקנת תקנותיהם, מופיעות בשו"ת הרשב"א, חלק ה, סימן קעח: "... ומכל מקום אם הִתְנוּ כל בני העיר בכך וקיבלו עליהם כל הקהל - תנאם מועיל לאותם שבאו באותו תנאי ולבאים אחריהם. אבל אם היה אחד בעיר שלא רצה באותו תנאי, אינו בכלל תנאם, שלא כל כמינו [=שאין כוחו] של קהל לגזול את ממונו של זה ולקחת אותו לעצמן. על חובת הציבור להישמר מפגיעה בקניינו של המיעוט, ראה (לעניין הפקעת מקרקעין): אביעד הכהן, "וכי הרבים גזלנים הם? על הפקעת מקרקעין ופגיעה בזכות הקניין במשפט העברי", שערי משפט 1 (תשנ"ז), 54-39.
39 "לקתה מידת הדין" הוא ביטוי תלמודי (ראה למשל בבא קמא פה ע"ב) הרווח גם בספרות המשפט העברי לציון תוצאה משפטית שפוגעת בעקרונות הצדק והיושר.
40 כחכמי הלכה אחרים, מעבר לנימוק הפורמלי מוסיף המשיב שהתקנה מנוגדת גם ל"שכל הישר" ("דברים שאין הדעת סובלתן") וגם משום כך דינה להיבטל. על השימוש ב"שכל הישר" כנימוק רווח במשפט העברי, ראה: אביעד הכהן, " 'מה הועילו מסכימים בהסכמתם?' – התערבות שיפוטית ופרשנות חוזה המנוגד ל"שכל הישר" ונוגד את תקנת הציבור", פרשת השבוע 530 (תשפ"ג), והמקורות שנזכרו שם, הערה 19.
41 דומה שיש כאן הד לגישה שלפיה אפשר ואין לקבוע בכל מקרה שיעור מס פרוגרסיבי אלא לעתים יש להעדיף קביעת שיעור מס אחיד. לגישה זו יש הדים גם במקורות רבים אחרים שעניינם בדיני המס במשפט העברי ואכמ"ל.