תוכן המאמר:
א. מבוא ב. היחס בין איסור קרובות לתכלית הנישואין 1. דעת הרמב"ם וראב"ע 2. דעת הרמב"ן - זוגיות לשם פריה ורביה 3. דעת הרא"ש ביחס למצוות קידושין ג. הרמב"ן ו"התורה הראשונה" של הרב סולוביצ'יק ד. דעת הרמב"ם - בניית התא המשפחתי 1. תכלית הנישואין לדעת הרמב"ם 2. הגדרת מצוות הקידושין ומצוות פריה ורביה לפי הרמב"ם ה. בין הרמב"ם לרמב"ן ו. דעת רבנו בחיי - איחודם של בני הזוג ז. זוית נוספת - מצוות עונה ח. סיכום |
ניתן להצביע על שתי תורות בסיסיות בדבר מוסד הנישואין: האחת מפתחת מערכת ערכים המופנית כלפי חוץ, ומוצאת את משמעותם של הנישואין מחוץ לזיווג, בעוד שהאחרת מפתחת מערכת ערכים אימננטית, ומגלה את משמעותם של הנישואין בהם ובתוכם.לפי התורה הראשונה, הקשר הזוגי משרת את החובה החברתית להוליד ילדים. לכן, אין הבדל עקרוני בין בני האדם לבין שאר היצורים בטבע, למעט העובדה שאצל בני האדם הקשר ממשיך אף לאחר זמן ההפריה, כיון שגם לאחר הולדת הוולדות יש לגדלם ולחנכם. לעומת זאת לפי התורה השנייה מטרת הקשר היא עצם האיחוד של בני הזוג, לשם השלמת אישיותו של כל אחד. מזווית זו, הקשר הזוגי אצל המין האנושי שונה לחלוטין מהקשרים הזוגיים שיש בעולם הטבע.
על פי חסידי התורה הראשונה, יש בנישואין מחויבות לקידום טובתה של הקבוצה, אשר הישרדותה היא המטרה העליונה... הנישואין מעמידים למעשה שני אנשים לשירותה של החברה... היא שוללת את היחיד והמיוחד שבנשואי הזוג.
התורה בדבר מערכת הערכים האימננטית מעבירה את מרכז הכובד מן החוץ אל תוך האיחוד שבנישואין. בהתאם לכך, ערכם העיקרי של הנישואין איננו נעוץ בתועלת שהקולקטיב מפיק מהם, אלא בזה שהם יוצרים חוויה אישית המעשירה ומעצימה את חייהם של שני האנשים שנמשכו זה לזה. בני אדם... צמאים לאהבה וידידות... בנישואין הם מוצאים את סיפוקם.
איסור העריות כל עניינו למעט במשגל, לשנוא אותו ושלא יבקש ממנו אלא מעט מזעיר... לכל העריות מקרב הנשים משותף עניין אחד, והוא שברוב רובם של המקרים כל אחת מהן מצויה תמיד עם האיש בביתו, מתאפשרת בקלות וקרובה להילקח, ואין גינוני רשמיות נדרשים (כדי) להביאה אליו. והדיין לא יוכל למצוא פסול באיש בגלל הימצאה של זו אתו. אילו היה דין הערוה כדין הפנויה, כלומר שמותר לשאתה לאשה, והיא היתה אסורה עליו (רק) מבחינת שאינה אשתו, היו רוב האנשים נכשלים בזנות אִתן תמיד. ומכיון שביאתן נאסרה לחלוטין והורתענו מזאת הרתעה חזקה ביותר, כלומר במיתת בית דין ובכרת, ואין אפשרות לבוא על אלה, יש ביטחון שלא נתקרב אליהן והדעת מוסחת מהן.לדעת הרמב"ם התורה אסרה את הביאה על הקרובות אפילו ע"י נישואין, כדי שאדם לא יתייחס אליהן כאל שאר הנשים המותרות לו וכיוון שנמצא עימן תמיד - יש חשש שיחטא עימן. ביסוד דבריו עומד העיקרון שאדם לא נמשך ולא מתאווה לדבר שאי אפשר לו להשיג.3 וכיוון שהקרובות נאסרו לגמרי אפילו ע"י נישואין, הוא לא יהרהר בהן כלל ולא יגיע לידי מכשול.
ובעבור שיצר לב האדם כבהמות, לא יתכן לאסור כל הנקבות, והנה אסר כל הנמצאות עימו בכל עת.גם לפי ראב"ע עיקר הטעם של איסור קרובות הוא לצמצם את תאוות האדם, אלא שאי אפשר היה לאסור את כל הנשים ולכן אסר רק את המצויות עימו בכל עת.
טעם איסור העריות בשאר הבשר איננו מפורש. והרב אמר במורה הנבוכים כי הוא למעט המשגל ולמאוס אותו ולהסתפק ממנו במעט, והנשים האלה אשר אסר הכתוב בשאר האשה הן המצויות עמו תמיד, וכן בשאר עצמו מצויות לו והוא נסתר עמהן. וכטעם הזה יגיד הרב על כולן. וכבר כתב ר"א גם כן, כי בעבור היות יצר לב האדם כבהמות לא יתכן לאסור כל הנקבות, והנה אסר כל הנמצאות עמו בכל שעה. וזה טעם חלוש מאד, שיחייב הכתוב כרת על אלה בעבור הימצאן עמו לפעמים, ומתיר שישא אדם נשים רבות למאות ולאלפים. ומה יזיק אם ישא את בתו לבדה כמותר לבני נח? וישא שתי אחיות כיעקב אבינו? ואין לאדם נשואים הגונים כמו שישיא את בתו לבנו הגדול ממנה וינחילם בנחלתו ויפרו וירבו בביתו, כי הארץ לא תהו בראה לשבת יצרה.לדעת הרמב"ן, האיסור על האדם מלהינשא לקרובות אינו ממעט את התאווה, שהרי עדיין כל הנשים שבעולם מותרות לו ויכול האדם להיות נבל ברשות התורה, לשאת נשים רבות ולממש את כל תאוותיו. מצד שני יכול האדם להינשא רק לאחותו מבלי להמשך אחר היצר. מוכח מכאן שאיסור עריות לא מעלה ולא מוריד מהאופציות שפתוחות בפני האדם להתבהם או להתקדש. ממילא אין גם שום צורך להחמיר בעונש על החוטא,6 שהרי האדם יכול למלאות תאוותיו גם בדרכים אחרות.
ודע כי המשגל דבר מרוחק ונמאס בתורה זולתי לקיום המין, ואשר לא יולד ממנו הוא אסור, וכן אשר איננו טוב בקיום ולא יצלח בו תאסור אותו התורה. זה טעם: "אל כל שאר בשרו" "כי את שארו הערה" - ירחיק הדבר מפני השאר, והלשון נגזר מן: "הנשאר בציון והנותר בירושלם", ולכך יאמר שארה הנה זמה היא, כלומר אינם נשואין ואישות כי לא יצליח, אבל היא זמה מחשבת תאוה בלבד.10הרמב"ן סובר שכל מטרת הזיווג היא רק להביא ילדים, ומלבד זה חל איסור להינשא.11 נישואי קרובים נאסרו כיוון שאינם מאפשרים הצלחה רבה בהולדת וולדות.
נישואין של ברית הריהם קהילה של הקרבה... איסור ניאוף הוא ע"פ ההלכה, בסיסם של חיי הנישואין. אם יתנה חתן שאין הקידושין אוסרים את הניאוף, התנאי בטל ומבוטל... כיבוש היצר רב העוצמה הקורא לחיים של מתירנות, מקדש את האחדות המינית. אבל הקתארסיס שבחיי האישות, אליבא דהלכה, אינו מתמצה רק באיסור על קיום יחסים מחוץ למסגרת הנישואין. תביעתה קשה הרבה יותר: ההלכה מטילה את משמעתה גם על תחום היחסים האינטימיים ביותר שבין הבעל לאשתו... רק הפרישות והמשמעת העצמית מטהרות וגואלות את היצר הפרימיטיבי והגס - הלחץ הביולוגי שבו לא ניכר מותר האדם מן הבהמה.חיי הזוגיות על פי מה שאסרה והתירה התורה, מאפשרים את תיעול היצר למטרה חיובית ובכך גואלים אותו. לדעת הרב סולוביצ'יק הגאולה של היצר היא בכך שהוא יוצר את התלות ההדדית וטיפוח רגש האהבה (עיין לקמן בדיון על מצוות עונה). לדעת הרמב"ן - גאולת היצר היא ע"י שמכוונים אותו למצוות פו"ר. כל עוד הדחף המיני משרת את מצוות פו"ר - הוא מזדכך ונגאל.12
ומה יאמר הרב בפצוע דכא שהוא (אסור לבוא בקהל ה' ו)מותר באשה (שאינה) מקהל ה' כגון גיורת ומשוחררת? וזה ראיה שכל שאינו לקיום המין אינו אסור!ר' בחיי מוכיח שאע"פ שיסוד הנישואין צריך שיהיה במטרה להוליד וולדות, אין איסור לשמש לשם דבר אחר. וז"ל בדברים כ"ג, ב:
לא יבא פצוע דכה וכרות שפכה בקהל ה': שלא יחשב כאחד מקהל ה' שיקח בת ישראל. והטעם לפי שעיקר הנישואין לפריה ורביה, כי לא תהו בראה לשבת יצרה, וכיון שאין אלו ראוין להוליד הרי נשואין הללו לבטלה. וממה שאמר בקהל ה' נראה שהוא מותר באשה שאינה מקהל ה' כגון גיורת ומשוחררת, כי לא אמר הכתוב פצוע דכא וכרות שפכה לא ישא אשה, שאם אמר כן היה מובן מזה שהתשמיש שלא לקיום המין היה אסור, אבל עתה מתוך מה שאסר בקהל ה' והתיר לו שלא בקהל ה' יורה שהתשמיש מותר אפילו שלא לקיום המין.נמצא שר' בחיי מסכים עם הרמב"ן בחדא ופליג עליה בחדא: מסכים שהבסיס לנישואין הוא מצוות פו"ר,16 ואלו הנישואין שנכללים בכלל "קהל ה'", ופליג עליה שעצם התשמיש שרי אף שלא למטרת פו"ר. לכן אדם שנישואיו אינם בכלל "קהל ה'" אלא לשם התשמיש בלבד - שרי אף שאין המטרה לשם פו"ר. וכן אדם שנשא אשה לשם פו"ר, וזה הבסיס לנישואין, מותר לאחר הנישואין לשמש אף כשהסיבות אחרות. לא אסרה התורה אלא כאשר כל יסוד הנישואין והקשר איננו לצורך הבאת ילדים בריאים וראויים לעבודת ה', אולם כאשר בסיס הקשר מאפשר הולדת ילדים, הרי שבמקרים הפרטיים - שבהם לא ניתן להוליד - לא אסרה התורה את התשמיש. ועוד, שישנן "מטרות משנה" גם כשמצווה זו איננה.
ועתה יש לנו לדעת ולהבין אי זה היא המחשבה הנכונה באותו מעשה, ואי זו היא המחשבה המקלקלת אותו ומאבדת את שכרו... ומצאתי תוכן המעשה הזה על ארבע כוונות לבד... שלוש שהן עיקר קיבול השכר, והרביעית שכרה מועט מן השלוש... הראשונה לשם פריה ורביה והיא הנכונה שבכולם שהוא מקיים בה שתי מצות עשה, ומצות עונה שהוא בלא יגרע.17 והשנית לתקון הולד (ששה חודשים אחרונים של ההריון, וזה אף שבחלק מחודשים אלו התשמיש קשה לאשה ואין כאן מצות עונה)... וגם זו הכוונה נמשכת בכוונת פריה ורביה. והשלישית אע"פ שאין בה לא זה ולא זה (למשל כשהיא מניקה או זקנה) אלא כשהיא משתוקקת אליו והוא מכיר בה שהיא משתדלת ומרצה אותו ומתקשטת לפניו כדי שיתן דעתו עליה... גם על זו יש קיבול שכר והיא מצות העונה... והרביעית שהוא מתכוון לגדור עצמו בה כדי שלא יתאוה לעברה כי הוא רואה יצרו מתגבר ומתאוה אל הדבר ההוא ואולי יצא עניינו לידי חולי מדרך הרפואות (שכשלא יממש תאותו יחלה). גם בזו יש שכר אך לא כראשונות... ואם יש בו חמישית בדברי הרופאים שהיא מועלת לגוף, הרי זו נכנסה בכלל הכוונה הרביעית.הכוונות הראשונות שמונה הראב"ד קשורות להולדת הוולדות, והן מצוות עשה חיוביות שיש לאדם לרדוף אחריהן. הכוונה השלישית איננה נובעת מערך עצמי שקיים בנישואין, אלא היא חלק מהחיובים הנלווים18 לנישואין ולא סיבה להן. אם במהלך חיי הנישואין אשתו מתאוה לו, הוא חייב למלאת צרכיה כמו שאר החובות שחייב לאשתו. לעומתם, הכוונה הרביעית היא כדי להימנע מחטא או כדי שלא ינזק מבחינה רפואית. הראב"ד מדגיש שגם זה מותר.
למה אין מברכין אשר קדשנו במצוותיו וצוונו לקדש את האשה?בעקבות שאלות אלו, הרא"ש קובע שברכת האירוסין איננה על מצוות הקידושין, משום שאין מצווה חיובית לקדש אשה, וז"ל:
ועוד, היכן מצינו ברכה כזאת שמברכין על מה שאסר לנו הקב"ה והלא אין מברכין שאסר לנו אבר מן החי והתיר לנו את השחוט?19
ועוד מה עניין להזכיר עריות בכאן?
ועוד למה לנו להזכיר חופה בכאן כיון שמברכין ברכת אירוסין בבית האירוסין ובלא חופה?
ונראה לי כי ברכה זו אינה ברכה לעשיית המצוה כי פריה ורביה היינו קיום המצוה, ואם לקח פלגש וקיים פריה ורביה אינו מחוייב לקדש אשה. וכן הנושא זקנה ואיילונית או עקרה וכן סריס חמה (מלידה) שנשא, מברכין ברכת חתנים ואין חיוב במצוה זו (פי'- שאין להם חיוב לשאת אשה, כיון שלא יכולים להוליד) שאין בה קיום מצות פו"ר. והלכך לא נתקנה ברכה במצוה זו.הרא"ש קובע שאין חובה בחיי אישות בפני עצמם. החובה שעל האדם היא לקיים מצוות פו"ר, ואם קיים מצווה זו אין הוא מצווה לקדש אשה. מצוות קידושין אינה מצווה העומדת בפני עצמה, אלא הכשר לקיום מצוות פו"ר.20
...והנה השם יתעלה שהוא אדונינו ואנו עבדיו, שהוא קדוש שאין קדוש כמוהו, וצווה אותנו להיותנו קדושים כאשר הוא קדוש... ומאחר כי כל מעשינו הם בדמיון מעשי השם, נמצא שכל זמן שאנו עושים טוב וישר שאנו מקדשים שמו הגדול... לפי שאנו מתדמים לבוראינו יתברך ויתעלה, וכל זמן שלא נתנהג כשורה ויהיו מעשינו מקולקלים אנו מחללים שם שמים, אחר שאנו צריכים להדמות לו... קדושת השם או חילולו תלוי במעשינו... דע כי בהיות חומר האדם וטבעו סבת היותו טוב או רע מצד תכונת המזג כפי הטיפה שממנה נתהווה, נמצא חיבור האדם סבת קדושת השם או חילולו כפי הבנים שיוליד, צוה אותנו על זה והזהירנו ואמר כי נצטרך לקדש עצמינו בשעת התשמיש... מפני שזאת הסיבה להוליד בנים צדיקים מקדשים שם שמים או רשעים מחללים שם שמים.הזיווג איננו רק לשם המשכיות החברה האנושית ואף לא רק לשם המשכיות עם ישראל. מטרת מצוות פו"ר היא להוליד וולדות כדי שיקדשו שם שמים. המצווה כוללת את חינוכם של הילדים וגידולם להיות טובים וישרים. הרמב"ן מחדש, שהאופן שבו בני הזוג מתחברים, משפיע על המזג של הילוד.
(פי' - שלא לשם הנאה, אלא לשם יצירת הוולד) הוא סוד הדעת... ואם כן הנה החיבור הוא עניין עלוי גדול כפי הראוי. והסוד הגדול הזה הוא סוד המרכבות שהיו מחוברות זה בזה כדמיון זכר ונקבה... כי מכאן תראה סוד על חיבור הראוי, וזהו סוד שאמר בבנייני שלמה "כמער איש ולויות" המערה בלויה שלו... ואם תבין סוד הכרובים והקול הנשמע מביניהם תדע מה שאמרו חז"ל: בשעה שאדם מתחבר עם אשתו בקדושה שכינה שרויה ביניהם, ובסוד איש ואשה י"ה, נתחממו שכינה מסתלקת מביניהם, אש אש...דברי הרמב"ן אפופים סוד ואין לנו עסק בנסתרות. אולם מבין השורות אנו יכולים לפחות לחוש את האווירה של הדברים: התכלית המשותפת של בני הזוג - להוליד בנים מקדשי השם, היא המאחדת אותם להוויה אחת. איחוד זה מתבטא בשכינה השורה בניהם.
והחברים שלושה סוגים: חבר התועלת, וחבר הנאה, וחבר לדבר נעלה. החבר לתועלת הוא כגון חברות שני שותפין וכחברות המלך וצבאו. אבל חבר הנאה שני סוגים: חבר תענוג וחבר בטחון. חבר תענוג, הוא כחברות הזכרים לנקבות וכיוצא בזה. וחבר בטחון, הוא שיהא לאדם חבר שדעתו סומכת עליו שאינו נשמר ממנו לא במעשה ולא בדבור, ומגלה לו כל ענייניו הטוב מהן והרע בלי שיחוש ממנו שיבואהו בכך בזיון לא אצלו ולא אצל זולתו, הרי כאשר יהיה לנפש בטחון באיזה אדם עד כדי כך יהיה לו נחת רב מאוד בשיחתו וידידותו. וחבר לדבר נעלה, והוא שתהיה כמיהת שניהם ומטרתם לעניין אחד והוא עשיית הטוב, וירצה כל אחד מהם להעזר בחברו כדי להשיג אותו הטוב לשניהם יחד, וזהו החבר שצוה בקנייתו, והוא כגון חברות הרב לתלמיד והתלמיד לרב.מה ההפרש בין "תועלת" ל"הנאה"? בחבר התועלת האחד איננו זקוק לשני אלא הוא זקוק למה שיש לו. בחבר ההנאה האחד זקוק לעצמיותו של השני, כי בחבר ההנאה הקשר הוא בין שני בני האדם, כיון שעצם ההתקשרות לאחד - יוצרת הנאה לשני, בין אם זו הנאת הגוף (תענוג) ובין אם זו הנאה נפשית (בטחון), ולכן החברות היא הסיבה בעצמה. אולם אצל חבר התועלת, החברות היא תוצר לוואי לכך שהאחד זקוק למשהו שיש לשני אבל לא לשני בעצמו. המשותף לשתי חברויות אלה שהן אגואיסטיות. האדם מחפש את מימוש הצרכים שלו. אולם במדרגת "חבר המעלה" שני החברים מתאחדים למען אידיאל משותף - צד שלישי. המטרה המשותפת מבטלת את המימוש האישי למען מימוש משותף, וכך נוצר האיחוד השלם.
ואומר שידוע שאדם זקוק לידידים כל חייו... בהיותו בריא ומאושר הוא מתענג על חברתם; במצוקה הוא מבקש מקלט אצלם; ובהיותו זקן ותשוש בגופו הוא נעזר בהם. ענין זה מצוי ורב יותר אצל ילדים. וכן בקרב קרובים. האחווה, האהבה ההדדית והעזרה ההדדית מגיעות לידי שלמות בקרב הקרובים בייחושׂ, באופן שבין בני שבט אחד המתייחשׂ על אב-קדמון אחד, אף אם הוא רחוק יש בְּשֶׁל זאת אהבה וסיוע הדדים וחמלה הדדית, שהם המטרה הגדולה ביותר של התורה.על דבריו אלה חוזר הרמב"ם במשנה תורה בתחילת הלכות אישות (א, ד):
בגלל ענין זה נאסרה הקדֵשה, שיש בזאת שיבוש הייחושׁ, והנולד ממנה זר לאנשים. לא ידועה לו משפחה, ואיש מבני משפחתו אינו מכיר אותו. וזה המצב הגרוע ביותר לו ולאביו... ולהביא תועלת כללית והיא ידיעת הייחושׂים נאסרו הקדֵשה והקָּדֵש. לא נמצא אופן להתיר את המשגל אלא בייחוד אשה ונשׂיאתה בפומבי, מפני שאילו היו מסתפקים בייחוד בלבד היו רוב האנשים מביאים קדֵשה אל ביתם לזמן-מה מתוך הסכמה ביניהם והוא היה אומר שזאת אשתו. לכן עליו לערוך ברית ומעשׂה מסוים אשר בו הוא מייחד אותה לעצמו והוא האֵרוּסִין, ושייתן פומבי לדבר, והוא הנִשׂוּאִין.
קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק, אם רצה הוא והיא, נותן לה שכרה ובועל אותה על אם הדרך והולך לו; וזו היא הנקראת קדשה. משנתנה תורה נאסרה הקדשה שנא': "לא תהיה קדשה מבנות ישראל". לפיכך כל בועל אשה לשם זנות בלא קידושין - לוקה מן התורה, מפני שבעל קדשה.לדעת הרמב"ם, הקדשה - היינו אשה שמופקרת לכל, נאסרה לאחר מתן תורה כיוון שהדבר גורם לבעיות ייחוס. התורה קבעה שאין היתר לשמש אלא ע"י כתובה וקידושין.24 מכאן, שמטרת מוסד הנישואין לפי הרמב"ם היא להעמיד את מערכת היוחסין בעם ישראל. שמירת הייחוס מאפשרת הקמת חברה בריאה, כאשר לכל אדם יש תשתית חברתית קרובה, שתומכת בו בצרכים הפיזיים והנפשיים ומרעיפה עליו אהבה. למעשה הקשר של כל עם ישראל איש לאחיו עד כדי מסירות נפש למען הכלל ולמען היחיד, נובע מהיחס של כל אדם מישראל - דרך אבותיו ואבות אבותיו - לאברהם יצחק ויעקב אבות האומה. אדם שאין לו ייחוס, לא רק שאין לו סביבה קרובה תומכת, אלא שהוא גם נפלט מכלל ישראל. לפי דברים אלו, מובן מדוע התורה טורחת כל כך להדגיש ולפרט את אילן היוחסין בירידה למצרים, במדבר סיני ולקראת הכניסה לארץ ישראל. כך עשה גם עזרא בשיבת ציון, וכן הלך ופירט גם ספר דברי הימים בתחילתו. העמדת אילן היוחסין הישראלי, יוצרת את תחושת השייכות של הפרט לאומה הישראלית.
דמחייבין דבית ישראל למינסב נשי ואולודי בני ומיעסק בפריה ורביה, דכתיב: קחו נשים והולידו בנים ובנות...ואפשר שלכן הביא הרמב"ם בספר המצוות את מצוות הקידושין מיד לאחר מצוות פו"ר. גם בקיצורי המצוות שבתחילת הלכות אישות כתב הרמב"ם: "מצוה לפרות ולרבות ממנה", וכן את הלכות פו"ר הכניס כחלק מהעניינים שבין איש ואשתו בפרק ט"ו.
ביסוס הנישואין - כפי שמבקשים לעשות הרומנטיקנים המחזיקים בתיאוריה האימננטית על אהבה סובייקטיבית... הוא משימה מסוכנת. מי יודע מהי אהבה של אמת? למעשה, הבעיה שבנישואין המודרניים נובעת מהדגשת יתר של יסוד הסובייקטיביות שבנישואין. ההלכה אומרת כי הנישואין מספקים את הצורך הבסיסי של האישיות האנושית, כלומר, הצורך בקיום מסגרת קהילתית... רק במסגרת מספר מינימלי של משתתפים, מספר שנקבע בידי ה-לוהים עם הבריאה: שלושה אנשים כשאחד מהם הוא הילד... האדם עורג לא רק לאהבה שיאהבוהו אחרים אלא גם לאהבה שיוכל להרעיף עליהם... שני בני אדם בודדים נפגשים ונשבעים אמונים זה לזה - הם יוצרים קהילה.
כוונת כל התורה שני דברים, והם תקינות הנפש ותקינות הגוף... דע שמשתי המטרות האלה אחת נכבדה יותר, בלי ספק, והיא תקינות הנפש, כלומר, מתן הדעות הנכונות. מטרה השנייה, תקינות הגוף, קודמת בטבע ובזמן, והיא הנהגת המדינה ותקינות מצבי כל תושביה במידת היכולת. מטרה שנייה זאת היא המודגשת יותר, והיא אשר הפליגו לפרטה ולפרט את כל פרטיה, כי הכוונה הראשונה אינה מושׂגת אלא לאחר שמושׂגת זאת השנייה. זאת מפני שהוכח בהוכחה מופתית שלאדם שתי שלמויות: שלמות ראשונה והיא שלמות הגוף, ושלמות אחרונה והיא שלמות הנפש. שלמותו הראשונה היא שיהיה בריא, בטוב שבמצביו הגופניים. דבר זה אינו אפשרי אלא אם כן הוא מוצא את כל מה שהכרחי לו כל-אימת שהוא מבקשו, כלומר, מזונותיו ויתר הנהגת גופו, כגון דיור, רחצה וזולתם. אדם בודד אינו יכול להשׂיג זאת כלל. אין כל פרט יכול להשׂיג זאת אלא בהתאגדות המדינית... ושלמותו האחרונה היא שייעשׂה "מְדַבֵּר" בפעַל... בכך שידע את כל מה שביכולת האדם לדעת... ברור שבשלמות אחרונה זאת אין מעשׂים ולא מידות, אלא היא דעות בלבד... ברור גם כן שלא ניתן להשׂיג את השלמות האחרונה הנעלה הזאת אלא לאחר השׂגת השלמות הראשונה, כי האדם אינו יכול לתפושׂ מושׂכל אפילו אם הוסבר לו... בשעה שיש לו כאב או רעב חזק...הרמב"ם קובע את תיקון הנפש - להשכיל ולדעת השקפות נכונות ביחס לבורא ודרכי הנהגתו - כתכלית האדם. אולם אי אפשר לאדם להשיג את התכלית הזו ללא תמיכה חברתית ראויה. בכך מסביר הרמב"ם במשנה תורה הלכות תשובה (ט, א) את משמעות הייעודים שמופיעים בתורה בפרשות הברכה:
מאחר שנודע שמתן שכרן של מצוות, והטובה שנזכה לה אם שמרנו דרך ה' הכתוב בתורה - היא חיי העולם הבא... מה הוא זה שכתוב בכל התורה כולה... וכל אותן דברים בעולם הזה, כגון: שובע ורעב, ומלחמה ושלום... אין אותן הטובות הן סוף מתן שכרן של מצוות, ולא אותן הרעות סוף הנקמה נוקמין מעובר על כל המצוות. אלא כך הוא היצע הדברים: הקב"ה נתן לנו תורה זו עץ החיים, וכל העושה כל הכתוב בה ויודעו דעה גמורה נכונה - זוכה בה לחיי העולם הבא... והבטיחנו בתורה, שאם נעשה אותה בשמחה וטובת נפש ונהגה בחכמתה תמיד - שיסיר ממנו כל הדברים המונעים אותנו מלעשותה... וישפיע לנו כל הטובות המחזקים את ידינו לעשות כל התורה, כגון שובע ושלום, ורבות כסף וזהב, כדי שלא נעסוק כל ימינו בדברים שהגוף צריך להם - אלא נשב פנויים ללמוד בחכמה ולעשות המצוה, כדי שנזכה לחיי העולם הבא.גם את התכלית של ימות המשיח כולל הרמב"ם בעניין זה (שם, הלכה ב):
ומפני זה התאוו כל ישראל, נביאיהם וחכמיהם, לימות מלך המשיח - כדי שינוחו ממלכות הרשעה שאינה מנחת להם לישראל לעסוק בתורה ובמצוות כהוגן, וימצאו להן מרגוע וירבו בחכמה, כדי שיזכו לחיי העולם הבא...הרמב"ם חזר על דבריו בסוף משנה תורה:
לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח, לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בעכו"ם, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח, אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל, כדי שיזכו לחיי העולם הבא...ברור אם כן שהשלמות החברתית הכרחית לאדם לצורך מימוש תפקידו ושלמות זו אינה אפשרית ללא שמירת הייחוסים. לכן נאסרה הקדשה ונקבעו חיי נישואין ע"פ כתובה וקידושין.
לא טוב היות האדם לבדו, אעשה לו עזר כנגדו. יתברך שמו של הקב"ה שהוא חפץ בבריותיו שידע שאין טוב לאדם להיות לבדו, ועל כן עשה לו עזר כנגדו. ועוד כי כוונת הבריאה באדם כדי לפרות ולרבות וזה אי אפשר בלא העזר ועל כן צוהו לדבק בעזר שעשה לו. לכך חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות.
והנני מבאר לך טעם איסור העריות: דע כי הקורבה על שלשה חלקים: האחד קורבה שלא היתה שם פרוד מעולם, השני נפרדים שלא היתה שם קורבה מעולם, השלישי קרובים בשאר בשר שהיו נפרדים כבר.רבנו בחיי, כמו הרמב"ן, מקשר בין טעם איסור עריות לבין התכלית שבקשר הזוגי. אולם אין הוא מעמיד את התכלית בקיום מצוות פו"ר. לדעת רבנו בחיי הקשר הזוגי מסמל את הייחוד ה-לוהי, כפי שמתגלה בעולם.
קורבה שלא היתה בה פרוד מעולם מותרין לבא זה בזה כעין קורבת אדם הראשון עם בניו ובנותיו שהיו כולן מותרין לבוא זה בזה כעין השורש המתאחז בענפיו, והוא שדרשו רז"ל: "עלו למטה שנים וירדו שבעה: קין ותאומתו הבל ושתי תאומותיו" כי היו שבעתם סימן ליחוד כעין שבעת קני המנורה היוצאים מעיקר אחד, כן היו התולדות האלה מעיקר אחד ומשורש אחד כעין אדם וחוה שהיו שנים והיו זה מזה, ועל זה דרשו רז"ל: "ראויה היתה לו בתו לאדם הראשון אלא שעשה חסד עם קין ונתן לו בתו, שנאמר: עולם חסד יבנה". וקורבה זו שמעולם לא היתה שם פרוד היו מותרין אלו באלו לפי שהיתה בריאתם כאחד כעין השרש שהכל מתאחד בו.
נפרדים שלא היתה שם קורבה מעולם מותרין לבא זה בזה ג"כ, שכיון שהיו רחוקים ונפרדים מותרין אלו באלו, כעין הענף הנכרת מהאילן שנוטעים אותו להחזירו לשורש, כן הרחוקים ראוים להאחד ולהעשות שורש.
הקרובים שהם קרובים יותר מדאי אסורין לבא זה בזה לפי שהיו נפרדים כבר. ועל זה נכתבה פרשה זו של עריות שהתורה תאסור הקרובים שהיו נפרדים כבר קודם הקורבה ההיא, לפי שאי אפשר לנפרדים שיהיו אות וסימן ליחוד כיון שהיה פרוד ביניהם כבר. וכלל הדבר הותרו הרחוקים לבא זה בזה כדי להראות סימני היחוד, ונאסרו הקרובים יותר מדאי לבא זה בזה לפי שהיה ביניהם פרוד, ואין בתולדות אלו סימני היחוד כיון שלא נבראו בריאה אחת כענין באדם וחוה והבנים. ושא עיניך וראה כי הענפים צריכים שיתאחדו עם השרש, וזה טעם היתר הרחוקים, וכן השרש שיתפרדו הענפים ממנו כי לא תתפרסם מעלתו כי אם ע"י הענפים, וזה טעם הקרובים, וזה טעם הפרשה באיסור העריות שכל הבא עליהן כאלו מקצץ ביחוד, ועל כן נזכר ה' המיוחד בתחלת הפרשה של עריות, הוא שאמר: "אני ה'" והבן זה.
והנכון בעיני, כי הבהמה והחיה אין להם דבקות בנקבותיהן, אבל יבא הזכר על איזה נקבה שימצא, וילכו להם. ומפני זה אמר הכתוב, בעבור שנקבת האדם הייתה עצם מעצמיו ובשר מבשרו, ודבק בה, והייתה בחיקו כבשרו, ויחפוץ בה להיותה תמיד עמו. וכאשר היה זה באדם, הושם טבעו בתולדותיו, להיות הזכרים מהם דבקים בנשותיהם, עוזבים את אביהם ואת אמם, ורואים את נשותיהן כאלו הן עמם לבשר אחד.הרמב"ן מבאר שכמו שאצל אדם וחוה נבע איחודם התמידי מהיותם "בשר אחד" ממש, כך גם כל זוג וזוג, מתקשר זה לזה בקשר תמידי כאילו היה בשרם אחד. קשר תמידי מורה על האיחוד שהוא איחוד בעצם ולא איחוד במקרה. אפשר שעל כן תקנו חכמים לברך על כל חתן וכלה את ברכת יוצר האדם, שמספרת על בריאת חוה שנבראה "עצם מעצמיו": "אשר יצר את האדם בצלמו בצלם דמות תבניתו, והתקין לו ממנו בנין עדי עד" כיון שזה "ממנו" - עצם מעצמיו, לכן זהו בניין תמידי, ולא חיבור אקראי, וכך אצל כל זוג וזוג. קשר זה מגלה את הייחוד שבבריאה, משום שאף שהם שני ענפים נפרדים, הם מתאחדים לבנות שורש אחד.
נישואין של ברית הריהם קהילה של חיבה והערכה... יחס הדדי של הכרת טובה ואסירות תודה.על כך אמר רבי אלעזר (יבמות ס"ג, א): "כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר: זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם".
האהבה, באופן בסיסי, מבטאת את עצמה במחוייבות, ביחסי תלות; זוהי הבעת יחס חיובי כלפי ישות זרה, המתפתחת לכלל תשוקה לפרוץ אל מעבר ה"אני"... המגע עימו תומך בעצמיות שלו. כאשר מבקש העלם את ידה של העלמה, הוא מתחנן בפניה שתקבל אותו, שתצהיר כי מצא חן בעיניה. הוא אומר לה כי בלעדיה יהיו חייו חסרי כל משמעות, נטולי ערך ומשעממים. פעמים רבות וידוי שכזה איננו בבחינת דברי הבאי של דמיון מטופש, אלא תיאור אובייקטיבי של מצב רוחו של הדובר. האהבה היא חוויה מעשירה ומרוממת, כיוון שהאדם הבודד מוצא חן בעיני אדם בודד אחר... חסרונה עלולה לנפץ חיים שלמים.
רק לאור קהילה זו של יעוד משותף, ניתן להבין את ההלכות שעניינן באבלות. הבעל או הרעיה מתאבלים על מותו של בן זוגם. האבל מסמל את הקרע שחל באחדותם הרגשית, את אהבתם שאינה מגיעה לפורקן, את הייאוש שחש המתאבל לנוכח דבר שנעקר מעצם מהותו.
כשנושא אדם אשה בין בתולה בין בעולה בין גדולה בין קטנה אחת בת ישראל ואחת הגיורת או המשוחררת, יתחייב לה בעשרה דברים... ושלושה מהן מן התורה ואלו הן: שארה כסותה ועונתה.לכאורה רמת שלושת החיובים שווה, והם נובעים מלאו "לא יגרע", היינו שהבעל לא ימנע את צורכי אשתו. לפי זה, האשה יכולה למחול על חיובים אלו, כיוון שהם תלויים ברצונה. אולם, הרמב"ם פסק שיש חילוק בעניין זה בין עונה, לבין שאר וכסות (אישות ו, ט-י):
ובמה אמרו "כל המתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל חוץ מדבר שבממון"? כגון שקדש או גרש או נתן או מכר על תנאי שהוא רוצה בתנאו שיזכה עצמו בדבר שלא זיכתה לו התורה ומנעה ממנו או יפטור עצמו בתנאו מדבר שחייבה אותו בו התורה, שאומרים לו תנאך בטל וכבר נתקיימו מעשיך, ואין אתה נפטר מדבר שחייבה אותך בו התורה, ולא תזכה בדבר שמנעה אותך ממנו.הרמב"ם כפל את דבריו בפרק י"ב הלכות ו,ז:
כיצד? כגון שקדש אשה על תנאי שאין לה עליו שאר כסות ועונה, שאומרים לו: בכסות ושאר תנאך קיים, מפני שהוא תנאי שבממון. אבל בעונה תנאך בטל, שהתורה חייבה אותך בעונה והרי זו מקודשת ואתה חייב בעונתה, ואין בידך לפטור עצמך בתנאך.
התנה הבעל שלא יתחייב באחד מן הדברים שהוא חייב בהן, או שהתנת האשה שלא יזכה הבעל באחד מן הדברים שהוא זוכה בהן - התנאי קיים, חוץ משלושה דברים שאין התנאי מועיל בהן וכל המתנה עליהן תנאו בטל, ואלו הן: עונתה, ועיקר כתובתה, וירושתה.המקור לכך שבדבר שבממון תנאו קיים הוא ר' יהודה במסכת כתובות (נ"ו, א):
כיצד? התנה עם האשה שאין לה עליו עונה - תנאו בטל וחייב בעונתה, שהרי התנה על מה שכתוב בתורה ואינו תנאי ממון.
ושמעינן ליה לר' יהודה דאמר דבר שבממון תנאו קיים, דתניא: האומר לאשה הרי את מקודשת לי על מנת שאין ליך עלי שאר כסות ועונה, הרי זו מקודשת ותנאו בטל - דברי רבי מאיר. רבי יהודה אומר, בדבר שבממון תנאו קיים.רש"י, הרמב"ם, התוספות, הר"ן ור' ירוחם פסקו כר' יהודה, ופירשו את דבריו שכוונתו לחלוק רק על שאר וכסות. רש"י בקידושין (י"ט, ב ד"ה 'בדבר בממון') הסביר את החילוק שבין עונה לשאר וכסות: "בדבר שבממון דניתן למחילה הוי תנאו קיים, אבל עונה דצערא דגופא הוא ולא איתיהיב למחילה".
נישואין של ברית הריהם קהילה "רודפת תענוגות". היהדות אינה מתעלמת מן המימד הגופני של הנישואין או מזלזלת בו. אדרבא, מרגע שפרש האדם מתוך הקרבה מן השינוי והגיוון שמציע לו הגן הארוטי מלא החטא (ניאוף, עריות) מתגלה במלואו המרכיב הטבעי שבנישואין. שני השותפים חייבים זה לזה לא רק נאמנות, אלא גם סיפוק מלא של צורכיהם הגופניים. סירובו של אחד או חוסר יכולתו למלא את חובת הזיווג כלפי בן זוגו, הם נימוק שדי בו כדי לתבוע גירושין... אסור שהנישואין יתמצו באחווה רוחנית בלבד. כל בעל חייב למלא את חובת העונה הנזכרת בתורה בהתאם ליכולתו הפיזית ולטיב עיסוקו. האשה רשאית לאסור על בעלה לצאת למסע עסקים ממושך... במקרה של מחלה או אובדן היכולת, זכאי הבעל לתקופת המתנה של שישה חודשים. אם מצבו הגופני אינו משתפר עד סוף אותה תקופה, הוא חייב לקבל את הסכמתה של אשתו או לגרש אותה ולתת לה דמי כתובתה.לאחר שאדם מקריב מעצמו ופורש מסביבתו כדי להדבק באשתו, המשיכה בין בני הזוג מזדככת. היא הופכת להיות מ"התביעה השפלה לקבל" - לרצון לתת, להיפתח ולאהוב את השני, לחוש את החוסר בלעדיו. העינוג הגופני משתלב עם הרצון להתאחד. בנוסף, הרב מדגיש שכל זה נכון רק כאשר הדחף ממשיך הלאה ברצון להעניק אהבה גם לוולד שיווצר מחיבור זה. כאן מתחברת מצוות העונה עם מצוות פו"ר.
אין ספק שהיהדות מאמינה כי היצר, כשהוא מתעלה למדרגה אישית גבוהה יותר, הוא דחף חשוב כשלעצמו, בצד המטרות האחרות שהוא בא לשרת. יצר זה גם מעודד ומטפח רגשי אהבה, בזה שהוא מביא שני אנשים נפרדים לתלות הדדית ועזרה הדדית בשעה שהם חשים בצורך פיזיולוגי.
אנחנו מתנגדים בדרך כלל לאמצעי מניעה, כיון שניתן להנות מן הזיווג רק אם האדם מוכן לקבל על עצמו את האחריות לתוצאות שההנאה מביאה עימה. הנישואין הם מוסד המבוסס על נטילת אחריות, ואחריות זו איננה מוגבלת רק לאשה שנושא האיש, אלא מקרינה גם על צאצאיהם שבכוח. באיזו זכות יכול אני למנוע את קיומו של זה שטרם נולד?