ולסיכום נוכל להסיק מסקנות אלה: ראש המנהיגים בישראל היה משה רבנו, וממנו נפרדו שלושה ראשים:
האחד הכוהן הגדול, שהיה מיועד להיות לא רק ראש הכוהנים המשרתים בבית ה', אלא גם מראשי זקני העם השופטים את העם לפי משפט התורה;
השני הוא המלך, המנהיג המדיני, שהתורה הגבילה אותו "לבלתי רום לבבו מאחיו ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאל" (דברים יז, כ);
והשלישי הוא הנביא, דובר ה', המביא גם לכוהן-השופט, גם למלך וגם לעם כולו דברי הדרכה, מוסר ותוכחה בשם ה'. עם ייסוד המלוכה תפש המלך את השלטון העליון, וכפי הגדרת חז"ל (הוריות פ"ג א"ג): "אין על גביו אלא ה' אלהיו". למרות כל אזהרות התורה, לא התגברו מלכי ישראל בדרך כלל על הנטיה הטבעית ש"כל שלטון מביא לשחיתות, ושלטון מוחלט מביא לשחיתות מוחלטת". השתלשלות זאת הביאה לסיומה של תקופת בית ראשון, שהיה סיום מר של חורבן וגלות. אך אלוהים זכר את בריתו לישראל: "ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם" (ויקרא כו, מד). וכעבור קצת פחות משבעים שנה לגלות בבל הופיע נביא ונחמה בפיו: "כה אמר ה' שבתי לירושלים ברחמים ביתי יבנה בה" (זכריה א, טז).