|
תוכן העניינים: המטרות החינוכיות דברי פתיחה תוכניות יום השישי |
ערב שבת בגן הילדים יהיה ניכר בייחודו ובשוני שלו מיתר ימי השבוע: באווירה החגיגית שלו, בהכנות, בנושאים שבהם יעסקו ביום זה, בשירה, במוסיקה מיוחדת וכו'. התפילה פעילויות ארוחת עשר בשעת הארוחה הגננת יכולה להשמיע תקליטים של שירי שבת של עדות שונות, חזנות עממית וכיו"ב. סיפורי תורה כמו-כן הגננת יכולה להציג תמונה או איזה מוצג שהוא מעניין מהפרשה, העשוי להמחיש את המסופר. היא תוכל גם לצייר ציור סכמטי תוך כדי סיפור. יש אפשרות להוסיף גם גוון מוזיקלי: שירים ידועים וכיו"ב. * פיתוח תכני השבת ישולבו בהקשר לסיפורי התורה לדוגמא: קדושת השבת - בהקשר לסיפור הבריאה או פיקוח נפש דוחה שבת בסמיכות לנושא חנוכה וכדו'... ההכנות לשבת יש לשתף את הילדים במידה רבה ככל האפשר בפעולות ההכנה, ואפשר לעשות זאת על ידי חלוקת הילדים לקבוצות. כל קבוצה תצטרך לבצע עבודת הכנה אחת. עבודות ההכנה צריכות להיות בלתי-שגרתיות, כאלה אשר אינן מתבצעות בדרך כלל בשאר ימות השבוע. באופן כללי אפשר לחלק עבודות הכנה אלה לשלושה סוגים: |
1. עבודות ניקיון וטיהור לשבת (כגון: ניקוי האצטבאות מאבק, רחיצת הבובות וכיו"ב).
2. הכנת מאכלים מיוחדים (אפיית חלות, אפיית עוגה, הכנת מאכלים מיוחדים לעדות השונות). 3. עבודות קישוט והידור לשבת (הלבשת הבובות, קישוט פינת הבובות ופינות אחרות, סידור פרחים, כיסוי במפיות, עריכת השולחן למסיבת קבלת שבת וכיו"ב). |
את רוב עבודות ההכנה מוטב להתחיל משעות הבוקר המוקדמות, מיד לאחר שיחת הבוקר. הגננת צריכה לארגן את הילדים בצותות, כך שחלקם יעסקו בעבודות ניקיון וסדר, אחרים יצטרפו (לגננת) לעבודות האפייה או להכנת המאכלים לשבת, ומרביתם יעסקו בעבודות יצירה ובמשחק, ויהיו חופשיים להתבונן ולהשתתף בעבודות ההכנה של חבריהם האחראים לכך. יש לדאוג, כמובן, שעבודות ההכנה יתבצעו לחילופין, במשך שבועות מספר, על-ידי כל הילדים באופן שווה (על-ידי מינוי תורנים מתחלפים וכד'). את עבודות הקישוט וההידור לשבת מוטב לבצע לאחר ארוחת העשר (ריכוז הביניים) כשרוב הילדים עסוקים בדרך כלל במשחקי חצר, ורק אותו צוות ילדים אשר מונה לכך מבצע את עבודות הקישוט. צוות זה גם יוציא את דברי המאפה (או את המאכלים האחרים שהוכנו) מן התנור, ויערכם למסיבה. באותו זמן מוטב לא לאפשר לשאר הילדים להיכנס ולהתבונן ו"לעזור" לצוות בעבודתו. כך תקבל עבודת הכנה זו אופי של "הכנת הפתעה" לילדי הגן, והילדים העובדים יוכלו לעשות זאת בשקט ובריכוז הדרוש לכך. כל זה באשר לצד המעשי. אשר לפיתוח נושאים כמו "הכנות לשבת", "מאכלי שבת" וכיו"ב, ראי להלן בפרקים העוסקים בכך. מסיבת שבת רצוי שתהיה פעולת מעבר מעין טקסית בין הפעילות הקודמת ובין מסיבת "קבלת שבת". לאחר עבודות ההכנה ירחצו הילדים את ידיהם (יסירו את סינוריהם), מוכנים לשבת במקומותיהם למסיבה. כיוון שהמסיבה נערכת, בדרך כלל, לאחר משחקים חופשיים בחצר, יסתדרו הילדים בשקט ובסדר, לקול מוסיקה המושמעת על גבי תקליט, או לקול הקשת הגננת על כלי הקשה, כך שהילדים יכנסו לקצב הנגינה אל הגן ויתפסו את מקומותיהם שם. סידור הכיסאות לאחר שיסודרו הכיסאות בעיגול או בריבוע, נעמיד במרכז השטח הפנוי שולחן קטן, מכוסה במפה חגיגית (לבנה), ועליו שני פמוטים ונרות וכן סמלי שבת אחרים (חלות, בקבוק יין וגביע וכיו"ב) וממתקים ערוכים בצורה נאה ומושכת. תכנית המסיבה מסגרת קבועה כדאי לפתוח תמיד באותו שיר אשר במשך הזמן יסמל את פתיחת המסיבה, ואחר כך לעבור לשירים אחרים מוכרים היטב. אפשר גם לפתוח את המסיבה בהשמעת שירי שבת מתאימים מתקליטים, והילדים ילוו את אשיר בפיזום (כך נאפשר לילדים לבטא את השתתפותם). הדלקת הנרות לאחר ההדלקה אפשר לדקלם דקלומים מתאימים (למשל: "היום נרות הדליקה אמא" או "אמא עוצמת עניים"), לשיר שירים על נרות שבת ולברך מברכות השבת. הדקלומים והשירים יכולים להיאמר על ידי כל הילדים או בחלוקת תפקידים. כמו כן יכולה הילדה המדליקה לפתוח בברכה "שבת שלום", והילדים ישיבו: "שבת שלום ומבורך". מוקד המסיבה סיום המסיבה לבסוף, מן הראוי להדגיש, שאין לחסוך במאמצים כדי להנעים על הילדים את המסיבה, כי ההנאה מן השבת בגיל הרך היא אחת הערובות לאהבת השבת בגיל מבוגר. |