The result is that thet young persons are not just unemployed, but
many are virtually unemployable".
אני סובר שמעולם עוד לא נשמעה הודעה כזאת, שאנשים צעירים אינם ניתנים כלל להעסקה. אבל הוא קבע, וזה אולי העיקר, כי כל עוד לא יוגשם סעיף 11 של ההחלטה מדצמבר 1948, 194 (III) של עצרת האו"ם, אשר אמרה: "העצרת מחליטה, כי לפליטים הרוצים לשוב לבתיהם ולחיות בשלום עם שכניהם, יש לאפשר לעשות כן בתאריך המעשי המוקדם ככל האפשר, וכי פיצויים צריכים להינתן תמורת הרכוש של אלה שיחליטו לא לשוב" ומשום כך - כך נאמר בדו"ח - כל עוד שאין התקדמות ניכרת להגשמת הסעיף ה- 11 להחלטת העצרת 194 (III), אונר"א אינה צריכה לבצע תכניות עבודה למען יישובם של הפליטים. אני סובר שבשפת עבר, ומבלי לפגוע בכבודו של איש, להודעה כזאת קוראים סחיטה. בניגוד לתפקידה של אותה הסוכנות, היא מודיעה שאף היא - לא רק מדינות ערב- גם הסוכנות הבין-לאומית הזאת לא תעשה שום דבר כדי ליישב או להעסיק את האנשים האלה.
נוכח שני המסמכים האלה עולה חשיבותה של החלטת הכנסת מאשתקד. לא במקרה קראתי את ההחלטה הנושנה מטעם עצרת האו"ם כי אם ד"ר דוויס מביא אותה, פירוש הדבר שיש בה חומרה כלפי ישראל.
והנה אשתקד, לאחר הדיון בכנסת והתאחדותן של הסיעות - ברוב מכריע - סביב החלטה מסוימת, הורתה הממשלה למשלחת ישראל להרים ידה בעד הצעת החלטה הכוללת במפורש אותו סעיף 11, המובא כשוט בפני העולם ובפנינו על ידי ד"ר דוויס.
שרת החוץ קראה את החלטת הכנסת בנאמנות על שני חלקיה. לו היה מתקבל על ידי הכנסת רק החלק הראשון, אולי הייתה לכם הזכות המפוקפקת לטעון: כך נפרש אותה. אבל על החלק השני, שבא מיוזמת הכנסת ולא על פי הצעת הממשלה -על החלק הזה אין הממשלה "בעלת-ברית" לפרשו. כולם השתתפו בניסוחו; כולם, חוץ משתי סיעות, הצביעו בעדו, אם כך - איך יכולה משלחת ישראל, בניגוד להחלטה מפורשת כזאת, להרים יד בעד הצעה הכוללת סעיף 11, עם הברירות הידועות שלו? אני מזכיר את זה לשרת החוץ. אני רוצה לברך אותה, לקראת צאתה לעצרת האו"ם, בכל הברכות לשליחותה הקשה, אבל אני מבקש אותה: למען עמנו. וארצנו, אם בעצרת זו תעלה הצעה נוספת מעין זו, אל תרימי יד בעדה ואל תפרי עוד את החלטת הכנסת.
ב- 25 בדצמבר אשתקד, אחרי הדיון בכנסת, נשאה שרת החוץ נאום לפני ישיבת הוועדה המדינית המיוחדת, מס' 316, בעצרת מס' 16 , ושם אמרה (אני רוצה להביא דבריה במלוא הדיוק): "ממשלת ישראל האמינה תמיד כי פתרון בעיית הפליטים הערביים הוא על ידי יישובם מחדש בארצות ערב; אולם מעולם לא אמרה כי אף פליט אחד לא יורשה בכל התנאים לשוב לישראל".
אני חייב להעיר - לתשומת לבה של שרת החוץ הנכבדה, כי מירושלים ועד ניו-יורק הלכה לאיבוד מלה אחת חשובה מהחלטת הכנסת. אנחנו , אמרנו: הפתרון היחיד; והמלה "היחיד". איננה מקרית, לא בהיסח הדעת הוכנסה להחלטת הכנסת. יש הבדל אם אומרים: פתרון, או: הפתרון היחיד; כי כוונת אלה שהציעו להכניס את המלה "היחיד" לגוף החלטת הכנסת הייתה מפורשת: לא פה - שם, וביתר ציון: פה לא, - רק שם. ואת ממשיכה ואומרת: אולם הממשלה מעולם לא אמרה שלא תרשה אף לפליט אחד לשוב לשטחה של ישראל. האם באמת מסרתם לעצמכם דין-וחשבון בהקשר זה מה פירושה של הסיפה? אתם מזמינים שאלה; אמרתם: מעולם לא אמרנו אף לא פליט אחד; אם כן, מה אמרתם? כמה כן? ואז באמת תמוהה הטענה שלכם כלפי מפ"ם. בדיון ההוא - אני רואה שמר יערי נהנה ונד בראשו, אני שמח לגרום לו פעם הנאה. . .
(שרת-החוץ ג. מאיר וחבר-הכנסת מ. יערי קוראים קריאות-ביניים)
אני מבקש בכל זאת לשוב לענייננו.
דובר מפ"ם אמר בדיון האחרון: "במה מדובר אפוא? מדובר על קליטת מספר מסוים של פליטים כתרומה לפתרון הסופי של בעיית הפליטים, אשר רובם המכריע יתנחל במקומות מושבם, בארצות ערב; מדובר בקליטת מספר מסוים. של פליטים בתנאים של הסדר שלום בינינו לבין שכינינו". ואז קם אחד מתומכי הממשלה ואמר: "כל הצהרה כגון זו עלולה להיות מקור לסחיטה".
עכשיו, מר יערי, לא אוכל ליהנות אותך עוד, אני מסכים עם ההודעה האחרונה. אם כך אמרתם, הרי הודעתכם בהקשר זה מזמינה לחץ, אמרתם: בהסדר שלום, אבל מזה לא יצא הסדר שלום; תישאר ההסכמה להכנסת מספר מסוים של פליטים. וגם מההודעות שלכם יוצאת הזמנה ללחץ, והבעיה אינה בינינו לבין הערבים; ולא בינינו לבין ד"ר ג'ונסון או ד"ר דוויס; זוהי בעיה בינינו לבין מדינות רבות. צריך למנוע פה לחץ מלכתחילה ולא לפתוח פתח.
אני מבקש שהגברת שרת החוץ לא תשוב לחלק השני של הודעתה; אני מבקש שתאמר בשם ישראל ובשם בית הנבחרים שלה כפי שהוא החליט; הפתרון היחיד לבעיה זו הוא יישובם של אנשים אלה במדינות ערב; אני מבקש את הגברת שלא תצביע בעד שום החלטה אשר תכלול את סעיף 11.
בהזכירי הצבעות אומללות יש בדעתי, אדוני היושב- ראש, לעמוד על ההצבעה על פי הוראתה של הממשלה על סנקציות כנגד אחת מן המדינות הנמנות על ארגון האומות המאוחדות.
על מה הוויכוח? על הכרה בשוויון האדם? על סלידה מפני גזענות, מפני הפרדה מפלה - או אפליה המפרידה? אני חושב שיש לי זכות לומר כי אין עם בעולם הדוחה יותר מן העם היהודי את התופעות הנלוזות האלה, וגם יש לי זכות לומר כי בתוך עמנו אין גורם הבוחל בתופעות האלה-יותר מאתנו. כמונו - כן יותר מאתנו - לא. בסיפור ימיו כותב זאב ז'בוטינסקי: "השקפה אחת נתגבשה בי עוד משחר ילדותי ועד היום הזה והיא עודנה מושלת ומולכת על כל יחסי לציבור. אך יש אומרים שאין זו השקפה אלא שיגעון. אמת: אני "מטורף" לגבי מושג השוויון". והשקפה זו מולכת ושולטת על כל תלמידיו. כך למדנו וכך גם לימדנו.
האם הוויכוח הוא על אהדה למדינות אפריקה המגלות ידידות כלפינו? כל לבנו להן. אני סבור שגם עשינו משהו למען שחרורן. אולי אין חברי הממשלה זוכרים ואולי אינם רוצים לזכור, ישאלו את כתב "ניו יורק טיימס" במדינתנו והוא יאמר להם, כי נשיא גאנה, מר נקרומה, הודיע לפני שנים רבות כי הוא שאב השראה ממלחמת הארגון הצבאי הלאומי בהתנגדותו לקולוניאליזם. ואולי זכות היא לומר, אדוני היושב-ראש, כי עמידתו, סבלו, וגבורת רוחו של דב גרונר השפיעו על תהליך ההשתחררות של עמים משועבדים מבחינת השראה יותר מכל המאמרים והנאומים האנטי-קולוניאליסטים והאנטי-אימפריאליסטיים שנכתבו או הושמעו מאז ועד היום הזה. בעקיפין עשינו משהו בשבילם. ואנו מאחלים להם כל טוב. לא על זה הוויכוח.
אבל האם ממשלת ישראל צריכה להרים יד בעד החלטה האומרת - והכנסת חייבת לדעת מה אמרה ההחלטה שנתקבלה בעצרת האו"ם לפני ימים מספר -
א) לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ממשלת דרום-פריקה, או לא לקשרם;
ב) לנעול נמלי כל מדינה לכל ספינה המניפה דגל דרום-אפריקני;
ג) לחוקק חוק האוסר על ספינותיה של כל מדינה לייצא סחורות, לרבות נשק ותחמושת, לדרום-אפריקה;
ד) לא לתת לאווירונים של דרום-אפריקה את זכות הנחיתה או המעבר. ויש עוד החלטה חמישית - להמליץ בתנאים מסוימים לפני מועצת הביטחון לדון באפשרות של גירוש דרום-אפריקה מארגון האומות המאוחדות.
גם ההצבעה מעניינת. 39 מדינות לא נתנו ידן להצעה זו, 16 הצביעו נגדה, 23 נמנעו. ועשיתי את החשבון בין המדינות ישנה גם דרום-אפריקה, נוציא אותה, כי הוא צד מעוניין ביותר. 38 מדינות לא נתנו ידן להצעה זאת, בתוכן רק שתי מדינות טוטליטריות. 36 מדינות חופשיות, דמוקרטיות, רובן ידידותיות למדינת ישראל, לא נתנו יד להצעה הזאת, ואילו בין 62 המדינות שהצביעו בעדה - עשרות מדינות טוטליטריות, דיקטטוריות חשוכות, אפלות.
גם רשימת היוזמים היא מעניינת. יש שם גם מדינות ידידותיות. אבל הרשימה השניה אף היא מעניינת: הודו אינדונסיה, איראן, מאלי, מאוריטניה, מרוקו, פקיסטן, סודן סוריה, טוניס, ומצרים, הקרויה עדיין הרפובליקה הערבית המאוחדת. אלה יוזמי ההצעה.
אולי תקרא הלאה?
אמרתי: ישנן מדינות ידידותיות. האם זה הדבר המכריע? האם הטעיתי את הכנסת כאשר אמרתי: ישנן מדינות ידידותיות? הרי אני צריך להשאיר לך משהו גם לתשובה.
לא אדבר על כך.
תסלחי לי, גברתי, זמני מתקרב לקצו.
האם זה ויכוח הוגן? לא לדבר על זאת בכלל בנאומך? על טילים לא דיברת, על ג'ונסטון לא דיברת, על דרום-אפריקה לא דיברת.
נגד הצעה זו הצביעה ארצות הברית. האפשר לחשוד בממשלת קנדי שהיא תומכת בגזענות? אך עתה גייסה ממשלה זו עשרות אלפים חיילים כדי להכניס סטודנט כושי אחד לאוניברסיטה. צרפת הצביעה נגד הצעה זו. האפשר להאשים אותה בתמיכה בגזענות? צרפת ידועה בשנאתה את הגזענות. נמנעו: דניה, שבדיה, נורבגיה, פינלנד, רוב הדמוקרטיות האירופיות.
מדוע היינו צריכים להצביע בעד ההצעה הזאת? מסבירים לנו שזה עניין של עקרון. מהו העקרונות ביחס לסלידתנו מפני גזענות אין שום חילוקי דעות בבית הזה. אבל אם מצביעים על הטלת חרם, סנקציות, מניעת בואן של אניות ואווירונים וכו' - עוד אדבר על ההסתייגות המילולית - הזוהי עקרוניות? עכשיו ברור כי בערב הסעודית ובתימן הייתה עבדות. והראיה: הבריגדיר סלאל אומר שיבטל את העבדות ופייסל אומר שאף הוא יבטל את העבדות. כלומר: הייתה עבדות. האם איזו מדינה שהיא בעולם הציעה לנקוט נגדן את הפעולות הללו? היש אפליה יותר חמורה בעולם מאשר עבדות? אני יודע את האפליה הקיימת באפריקה, הייתי עד לה, וכל אדם שוחר צדק מתקומם נגדה. הספסלים האלה על חוף דרבן "רק ללבני עור". קשה לראות את הכתובות האלה מבלי שנפשו של אדם תתקומם. אבל לא עבדות, עבדות ממש. הרי יש כאן איפה ואיפה.
אומרים לנו שזה ענין לחישוב. - יש מדינות דרום-אפריקאיות שעזרו לנו להעלות הצעה האומרת כי מדינות ערב ומדינת ישראל צריכות להיכנס למשא-ומתן ישיר. יפה מאד, ואנחנו מודים להן על כך. אך אל נפריז בכך. אין זה נכון לחשוב שאם רק נשב לשולחן משותף, נפתור את כל הבעיות בינינו לבין מדינות ערב. אמריקה וסין ישבו חודשים על חודשים ליד שולחן אחד בוורשה ולא פתרו שום בעיה במשא-ומתן ישיר.
הנשיא קנדי אמר, כי אותה פגישה בין השגרירים בוורשה אין בה מאומה כדי ליצור מצב שארצות-הברית של אמריקה תכיר בסין הקומוניסטית. הודו וסין ישבו יחד. האם פתרו את הבעיה? נפתחו לועי התותחים, הבה נראה את ההתפתחות שם. עכשיו מציעה סין משא-ומתן, ואילו נהרו - שהוא מדינאי בעל תכונות מיוחדות, שלא אפרט אותן כאן - אומר: אינני מוכן לשבת לשום משא-ומתן כל עוד לא ייסוגו. הוא, שהטיף לכל הבריות תמיד להיכנס למשא-ומתן, והזהיר שכל מלחמה מקומית עלולה להצית אש עולמית, הוא אומר: לא נשב למשא-ומתן עד שלא ייסוגו, או עד שלא נגרשם. כי הוא דואג למולדתו ולשלמותה כפי שהוא מבין אותן - ומי יכול להבינן זולתו?
אם כן, אין להגזים בענין זה של משא-ומתן, ואפילו ביחס להצבעה.
אני מניח שקרוב לשליש של האומות המאוחדות הצביעו בעד ההצעה הקוראת לשני הצדדים לבוא במשא-ומתן. אבל שני -שלישים לא נתנו יד לפתיחת משא-ומתן בין מדינות שהן כולן חברות באו"ם, הרי דווקא הצבעה כזאת באה ללמד על אנומליה מסוימת במצב עד היום. ארבע-עשרה שנה אחרי הקמת המדינה. אינני בא לזלזל בהצבעה זו של שליש מהאומות המאוחדות, אבל אין להגזים בערכה וצריך לראות גם את הצד השני של המטבע.
הבגלל זה אנו צריכים לתת יד להטלת סנקציות על מדינה, מתוך חישוב מוטעה? נכון מה שאמר נציג בריטניה באו"ם, מר קולין גרוב, כי "ההחלטה הזאת עלולה לשמש תקדים שיש בו סכנה לקיום האו"ם עצמו. יש בארגון זה מדינות מסוימות שמדיניותן מעוררת התנגדות אצל חבריו האחרים. היש לגרשן אם אויביהן מסוגלים לגייס מספר מספיק של נציגים?"
עיתון קואליציוני הזדהה למעשה עם העמדה של הנציג הבריטי באו"ם, בכתבו: "עם כל עמדתה השלילית הברורה של מדינת ישראל כלפי מדיניותה של דרום-אפריקה, ספק אם צריכה היא לצרף את קולה אל הקריאה למועצת הביטחון לנקיטת צעדים לקראת גירושה של מדינה כזו מהאו"ם, הן בגלל חוסר היעילות אשר בכך והן בגלל הערך התקדימי אשר לדבר כזה. ספק רב אם צריך לתת בידי נציגי המדינות הערביות גם את התקדים הזה של הצעה לגרש מהאו"ם מדינה..."' מי פרסם את הדברים? - פרסם אותם העיתון "למרחב" במאמר מערכת, בשם תנועת אחדות העבודה.
אתם טוענים שהסתייגתם באופן מילולי. מהי ההסתייגות, ומהי ההצבעה? על כך אמרו חכמינו: "לא המדרש עיקר, אלא המעשה". ומה ערכה של ההסתייגות, אם אתם אפילו לא הצבעתם בוועדה המדינית בעד ההצעה הפרוצדורלית להפריד בהצעת ההחלטה של המדינות הללו בין הסעיפים, ובעיקר להפריד את הסעיף על ארבע הפסקאות אשר קראתי. 49 אומות הצביעו בער ההפרדה, ואתם נמנעתם מההצבעה. ההסתייגות איננה רצינית אפוא. לו הייתם מסתייגים באמת, הייתם צריכים לתת יד להצביע בעד ההפרדה, ואו הייתם יכולים במליאה להצביע בעד חלק אחד של ההצעה ולהימנע ביחס לחלק השני.
מר בן-אמיתי מעיתון "הצופה"' פרסם את הידיעה הבוקר. נדהמנו. שאלנו במשרד החוץ האם נכונה הידיעה; קיבלנו אישור לכך. ונשאלת השאלה: מדוע לא הצבעתם בעד ההפרדה בוועדה? מאידך גיסא, יש טענה שהחלטת העצרת היא בבחינת המלצה שאיננה מחייבת את המדינות הסוברניות הנמנות על האו"ם, מבחינת מגילת האומות המאוחדות. נכון, יש שמדינה הנמנעת או המצביעה נגד הצעה אומרת: אין ההמלצה מחייבת אותנו. אבל מדינה המרימה יד בעד הצעה, איננה יכולה לומר כך. מדינה המצביעה בעד הצעת החלטה מתחייבת באופן מוסרי לבצע את ההחלטה. ההצבעה מהווה את האקט המכריע. מבחינה מוסרית, מבחינה עקרונית, זוהי החלטה שהממשלה תמכה בה. האם תקראו חזרה את שגרירנו מפרטוריה? האם תסגרו את נמלינו בפני אניות הבאות מדרום-אפריקה? האם לא תייצאו סחורה לקייפטאון? או האם לא תבצעו זאת, על אף ההצבעה החיובית? מה אפוא מידת הרצינות של ההצבעה ושל ההחלטה? אתם עלולים לצאת קרחים מכאן וקרחים מכאן. או שההסתייגות איננה רצינית, או שההצבעה איננה רצינית.
אם מדינות אפריקה יתחילו לבצע את ההחלטה ואתם לא תבצעו אותה, האם לא תטענה לעומתכם: איפה הביצוע? האם לא תשאלנה: מדוע אתם עדיין סוחרים עם מפלים גזעניים אלה?
זהו צעד חמור, כפי שכבר כתב עיתון "למרחב", מבחינת תקדים כלפי מדינת ישראל. יש מספר גדול של מדיניו גם לצד הגוש הערבי. לצדם יש מספר יותר גדול של מדינות מאשר לצדנו. אם כל המדינות יעשו חישוב של מספרים, אנה נגיע? ומוטב לי לא להמשיך בניתוח פרטי הסוגיה הזאת.
בסיכום דברי אני חייב לומר, שחטאה הממשלה: ביחס לטילים הנוצרים בשביל אויבינו על ידי מומחים גרמניים - במחדל; ביחס לבעיית הפליטים - בהפרת החלטת הכנסת ובדיבור העומד בניגוד לה; ביחס להטלת סנקציות - בהרמת יד בעדן. מחדל, דיבור ומעשה - מסמלים העדר תבונה וחוסר אחריות, החייבים לשמש אות אזעקה לאומה.