תקציר: האם להלכה יש ממד היסטורי? היהדות האורתודוכסית סירבה להכיר בממד ההיסטורי כדוגמת החת"ם סופר שאמר: "חדש אסור מן התורה". הממד ההיסטורי הוכר כפועל בסביבה אשר בה נמצאים היהודים ובארצות, שבהן היהודים הסתגלו לסביבה החברתית-הכלכלית-התרבותית הכללית. ואילו בתחום היהודי ההיסטורי אינו קיים. התחום היהודי, לפי ביטוי, שהשתמש בו ר' יצחק בריער, שייך למטה-היסטוריה, הוא מעל להיסטוריה. הפעילות ההלכתית עצמה תיאלץ להתנהל בתוך הממד ההיסטורי ההולך ומשתנה לנגד עינינו, ועלינו לבחון יפה את הזיקה שבין ההלכה לבין ממד היסטורי זה. מילות מפתח: שינויים בהלכה, יום טוב שני, מעמד האשה, שמיטת כספים. |
נשווה את הדרך בה תפס איש מדע או פילוסוף בימי-הביניים, את פעילותו המדעית או הפילוסופית שלו - עם התפיסה שאנו מוצאים היום אצל איש המדע. אכן, בשביל איש המדע בימי-הביניים היה כל מדע של אמת, מדע במלוא מובן המילה, בבחינת המדע של הנצחי, של האמיתות שאינן משתנות. והמדע עצמו לא השתנה. השפעת הזמן על המדע התבטאה בכך שניתן היה להוכיח משפט נוסף, להוסיף נדבך נוסף על עבודותיהם של הקודמים. ההבדל הוא אפוא כמותי, בעוד שהמדע הוא אותו מדע, המתמטיקה היא אותה מתמטיקה, והפילוסופיה ביסודה אותה פילוסופיה שלמדו מן הקדמונים.איש המדע של המאה ה-20 יודע שהמדע שלו הנו שונה באופן יסודי מהמדע של אלה שקדמו לו במאה שנה. הוא אף יודע, כי בעוד חמישים שנה המדע, שהוא עוסק בו היום, יהיה מיושן, לא רק לגבי פרטיו אלא אף לגבי הנחות היסוד שלו. המדע, איננו המדע של הנצחי והוא עצמו אינו [663] נצחי. הוא עצמו שייך לממד ההיסטורי, והוא הדין לגבי יתר תחומי הרוח של האדם. מתוך כך מקבלת הבעיה של יחס הנצחי לזמני צורה חדשה באופן רדיקאלי.
"וכן נהגו לעשות בא"י כל הדורות שחיו לפנינו עד עתה, חדשים מקרוב באו לשם מחכמי פרובנציה והנהיגום לעשות שני ימים טובים בראש-השנה, ע"פ הלכות הרי"ף".הוא גם מביא שאלה למר רב ניסים ז"ל מלפני רב האי גאון ז"ל:
"למה אמר אדוננו כי בני ארץ-ישראל תופסים ראש-השנה שני ימים, הלוא אנו רואים עד עתה שאין תופסים אלא יום אחד?"אמנם רב האי דחה עמדה זו, אבל "בעל המאור" מביא ראיה מעצם השאלה, שנהגו יום טוב אחד של ר"ה עד סמוך לזמנו ורק לאחרונה שינו את המנהג.
בעוונותינו לא נשארו בארץ-ישראל בימים ההם אלא מעטים ואינם בני תורה, ורואה במנהג הזה מנהג עמי-ארצות.עובדה היא, שהיו ראשונים אחרי הרמב"ן שמצאו ביסוס איתן לנוהג של יו"ט אחד. למשל, הרשב"א בחידושיו, אע"פ שאין הוא מוכן לקבוע הלכה למעשה, נוטה באופן תיאורטי - לראות את המנהג של יו"ט אחד של ר"ה בארץ-ישראל כמעוגן בסוגיית הגמרא.
"ועוד, כי עכשיו אין אנו מורגלים לטעון טענת שמיטה כלל, ואדרבא, אנו רגילים לגבות שטרות שעברה עליהם השביעית, ואם כי דברי תימא הוא, מכל מקום מצינו, שמנהג זה היה נוהג מימות רבנו אשר".כאן מביא הוא את התשובה של הרא"ש, כדי להוכיח שכבר אז נהגו הלכה למעשה לא לשמט כספים.
"ואמנם לא ידעתי מנהג אשכנז היום הזה, אם נהגו לגבות כאשר הוא המנהג לארץ הלזו (היינו באיטליה) ואם לאו" באופן כללי עברה ההלכה תהליך של פורמליזציה ורציונליזציה. ואם כי מתוך דברי רבנו אשר, שכתב, שמעולם לא זכה אדם בפניו בטענת פרוזבול בארץ אשכנז (הכוונה לכך, שהלכה היא, שמי שטוען: פרוזבול היה לי ואבד - נאמן. זה מה שהוא מכנה טענת פרוזבול), מדברי הרא"ש משתמע שבימיו היו טוענים טענת שמיטה באשכנז ואפילו ע"י פרוזבול לא היו זוכים בפניו, היינו ע"י "טענת פרוזבול".
"וכלל העולה על דעתי בקצרה, שהלכה זו רופפת הרבה, וראוי להלך בו אחר המנהג".תשאלו, מה באמת היה המנהג באשכנז?
"אף על פי שכתב ר"י [ז.א. רבנו יצחק בעל התוספות] וכן הוכח מדברי רבנו תם וכמה גאונים. וכן פרש רש"י בפרק קמא דעבודה זרה, ששמיטת כספים נוהגת בזמן הזה, לא חזינו רבנן קשישי בדורותינו דהוו מורו לנהוג עתה שמיטת כספים" (זאת אומרת, לא ראינו רבנים זקנים בדורותינו שמורים לנהוג שמיטת כספים), "ואדרבא, שמעתי, שהיה אחד טוען שמיטת כספים לפטור מהלוואה, היה כאחד מן המתמיהים".פרוש הדבר, שגם באשכנז באותה תקופה היו גובים חובות שעברה עליהם השביעית ושמיטת כספים למעשה בטלה.
"אנו שרויים בין האומות ואי-אפשר לנו להשתכר בדבר, אם לא נישא וניתן להם, הלכך אין לאסור ריבית, שמא ילמד ממעשיו יותר משאר משא ומתן".ז.א. בימינו, שאנחנו שרויים בין הגויים וכל פרנסתנו מהם, אין כל מקום לאסור ריבית יותר ממשא ומתן אחר עימהם. אנחנו רואים כאן ניסיון להסברת המציאות כשונה באופייה מזו שאליה התכוונה התקנה, והמצדיקה התעלמות מן התקנה.