תקציר: היהדות, דוגלת בחידוש, וכמה מעיקרי האמונה מבטאים ומשקפים תפיסה זו, התבל עצמו ברוא - יש מאין. יצירה ברואה זו מופעמת לא רק על ידי חוק - ויש לזכור כי אף החוקיות שבטבע מתחדשת לבקרים, בבחינת "המחדש בטובו בכל וים תמיד מעשה בראשית" - אלא אף על ידי השגחה עליונה השודדת מערכות סדרי בראשית ומתגלה באורח נס. מבחינת נפשית אמונה בבריאה הולכת בד בבד עם צפייה לאחרית הימים; ובכל אופן, ברור שהשקפת היהדות כוללת וכורכת שתיהן. העיסוק ביעד וסיום ההיסטוריה תופסים, אם כן, מקום נכבד במחשבת היהדות ובתודעת היהודי. החזון האסקטולוגי, אם כבפרטי ספר דניאל ואם כשאיפה כללית ליום גדול ונורא בו "ונשגב ה' לבדו", נמנה בין מוקדי הנביאים מכאן, ומאוויי כל יהודי מכאן. אין ספק שמבחינה רעיונית והיסטורית האמונה בביאת וימות המשיח - הווה אומר, בהיסטוריה כבעלת ייעוד וכיוון - היא מאבני הפינה בהשקפת עולמה של היהדות. מילות מפתח: ימות המשיח, רע, עבירה לשמה. |
"תנא דבי אליהו, ששת אלפים שנה הוי עלמא שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח ובעוונותינו שרבו יצאו מהם מה שיצאו".6מאמר זה מבליט את האופי הפרוגרמטי של ההיסטוריה, תנועתה המישורית לקראת סיום.
"אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו. . . צפית לישועה"?11לחזון ולצפייה ישנם, כמובן, גוונים שונים. לא הרי הבנת הרמב"ם כתפיסת ר' יהודה הלוי, ולא הרי השגת שניהם כהרי שאיפת בעל העגלה התמים והפשוט. אך עצם המושג מהווה מכנה משותף המלכד המחשבה המסורתית על כל זרמיה וגווניה. לא כולם קיבלו פסק הרמב"ם12 שיש לכלול "הכופרים בתחיית המתים ובביאת הגואל" בין אלו אשר אין להם חלק לעולם הבא. ר' יוסף אלבו,13 למשל, תמה כיצד ניתן לחרוץ משפט כזה על רבי הלל שקבע כי
"אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה".14אך אין ספק שמבחינה רעיונית והיסטורית האמונה בביאת וימות המשיח - הווה אומר, בהיסטוריה כבעלת ייעוד וכיוון - היא מאבני הפינה בהשקפת עולמה של היהדות.
"הוא היה אומר יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא".16 ואם חז"ל קבעו כי,
"כל הנביאים לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעולם הבא עין לא ראתהקל וחומר שיפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל עונג וקורת רוח ימות המשיח.18 וכבר הטעים את הדברים מרן ר' חיים מולוזין, בפירושו למשנה:
א-לקים זולתך",17
"כי העובד על מנת שלא לקבל פרס עובד כמ"ש דוד "גמול על עבדך אחיה ואשמרה דברך",כי ביקש דוד שינתן לו גמולו בזה העולם והוא שיחיה ויזכה לשמור דברי ה' וזה יקר בעיניו מכל נהרי עדן".19 הליכותיו של רבו של ר' חיים, הגר"א מווילנא, ברוח זו, מפורסמות. שנה אחת, ראה אתרוג מיוחד בהדרו וביקש לקנותו, ברם, בעליו סירבו למוכרו בכל ממון שבעולם עד שהציע הגר"א לקנותו תמורת שכרו בעולם הבא. המוכר קפץ על המציאה והגר"א, מצדו, העיד על עצמו שמעולם לא קיים מצוות ארבעה מינים מתוך חדווה של עבודת ה' [249] צרופה כבשנה זו. ושוב, בשוכבו על ערש דווי, בכה תמרורים - מפני שעמד להינתק מזירת קיום תורה ומצוות, מעולם השעות היפות של תשובה ומעשים טובים.
Well! we are all condemns:, as Victor Hugo says/: We are all under sentence of death but with a sort .. . of indefinite reprieve, We have an interval and then our place knows us no more Some spend this interval , in lisaessness,;, some in high passion,the wisest spend .. ',at least among 'the children of this world in art and song, Of this wisdom, the poetic passion, the wisest desire of beauty the love of art for art's sake, , has most for art comes to you, proposing frankly to give nothing but the highest quality to your moments as they pass, and simply for those moments sake20
"האיכות הגבוהה ביותר לרגעיך כשהם חולפים ופשוט לשם אותם רגעים".אלא, כמובן, לא למען התוכן ההנאתי או האמנות שבהם אלא לשם עבודת הבורא שבהם. תפיסה זו מושתתת על זיקה עמוקה למצות אהבת ה'. מצווה זו תובעת, בין היתר, התמסרות לקודשא בריך הוא, ועבודתו ללא כל קשר עם תוצאותיה במישור שכר ועונש העובד. "שמא תאמר" אומרת הברייתא בספרי,
"הריני למד תורה בשביל שאהיה עשיר, בשביל שאקרא רבי, בשביל שאקבל שכר בעוה"ב, ת"ל לאהבה את ה' כל מה שאתם עושים לא תעשו אלא מאהבה".21ברם, יש להדגיש כי הניתוק בין הפעולה לתוצאותיה אינו צריך להצטמצם לשכר היחיד. הוא חייב להקיף, לא פחות, הבטחות כלל-ישראליות, ייעודים היסטוריים, וחזון אסקטולוגי. היום לעשותם - ויהא המחר מה שיהיה, אם יהיה; וזה ביחס לביאת המשיח לא פחות מאשר ביחס למנת לויתן. הברייתא מתמקדת במוטיבציה של העובד, והיא באה להדגיש שעבודת האדם צריכה להתבסס על התבטלות מוחלטת וחד-צדדית לרצונו של [250] הקדוש ברוך הוא, בהיותה נטולת כל שמץ עסקת סחר-מכר בין שני גורמים ריבוניים. אך כושר ניתוק היום ממחר חשוב לא רק כמניע לפעילות בזירת ההיסטוריה. הוא גם נחוץ להבנתה ולהערכתה. כל הרוצה להבין את ההיסטוריה ברוח היהדות חייב לראות, בצד הרצף המישורי שבה, בצד הקו העובר מששת ימי בראשית, דרך יום הקהל, ועד היום ההוא, גם את הפיצול שבה, את הערך העצמאי ואין-סופי של כל דור ודור; חייב להכיר כי, כפי שהתבטא אחד מענקי היסטוריוני המאה הקודמת, ליאופולד פון רנקה,
"כל תקופה היא סמוכה לקדוש ברוך הוא",22כל עידן במרחק שווה מן הנצח, אף אחד רק שלב ביניים בסולם המהלך הכללי. למאמר רבי אלעזר,
"'במצוותיו חפץ מאד', במצוותיו ולא בשכר מצוותיו",23משמעות מיוחדת בשעת מעשה מצווה. אך הוא משמעותי אף מחוץ למסגרת פעולה ומניעיה, בתארו מצב נפשי אידיאלי אליו חייב היהודי לחתור. במידה ויש לתפיסה זו השלכות מעשיות - ואין ספק שהן אמנם קיימות - ודאי שיש להסיק את המסקנות. אך הפרספקטיבה כשלעצמה חשובה.
"למה נכתבו המסעות הללו",כותב רש"י על אתר בשם רבי משה הדרשן,
"להודיע חסדיו של מקום שאעפ"י שגזר עליהם לטלטלם ולהניעם במדבר לא תאמר שהיו נעים ומטולטלים ממסע למסע כל ארבעים שנה ולא הייתה להם מנוחה שהרי אין כאן אלא ארבעים ושתים מסעות צא מהם וכו' נמצא שכל שמנה ושלושים שנה לא נסעו אלא עשרים מסעות".24הרמב"ם, מאידך, הבין שהמגמה הייתה להמחיש את האירועים ולהבליט את אופיים הנסי על-ידי תיאור מפורט של הרקע ההיסטורי הקונקרטי כדי להוציא מלבם של ספקנים בדורות העתידים:
"ולפי שידוע לפני ה' יתעלה, שאפשר, שיפקפקו במופתים האלה בעתיד כדרך שמפקפקים בכל הספורים ויחשבו כי שהייתם הייתה במדבר קרוב לישוב שאפשר לאדם להיות בו.. . או שהמן [251] טבעו לרדת באותן המקומות תמיד או שיש באותן המקומות בארות מים, לפיכך סולקו כל הפקפוקים הללו, והודגש ספור כל הפלאים הללו על-ידי באור אותם המסעות כדי שיראום הבאים וידעו את גודל הפלא שיש בישיבת מין האדם באותם המקומות ארבעים שנה".25אך הרמב"ן, אחרי שציטט דברי שניהם, סיכם:
"והנה מכתב המסעות מצות השם היא מן הטעמים הנזכרים או מזולתן עניין לא נתגלה לנו סודו",26 והשאיר, אם כן, מקום להתגדר; ויש להעלות הצעה שלישית, אשר, בלי להתיימר לקלוע למטרת כתיבת הפרשה, לפחות מציינת אחת מהשלכותיה. ברור שהתורה הייתה יכולה לכתוב, בקיצור נמרץ,
"ויסעו בני ישראל ממצרים ויחנו ארבעים שנה במדבר סיני ויבאו ערבות מואב".אך אז היינו רואים את כל תחנות הביניים (שהרי גם במקרה זה היינו מבינים יפה שהיו הרבה תחנות) רק כנקודות הפרושות בין שני קצוות. ואילו התורה רצתה להבליט את העובדה שחשמנה וצלמנה הן אמנם נקודות כאלה, אך הן גם מקומות שהחנייה בהם והנסיעה מהם, היות
ו"על פי ה' יחנו ועל מי ה' יסעו את משמרת ה' שמרו על פי ה' ביד משה",חשובות כשלעצמן וראויות לציון נפרד. ובכן, אלה מסעי בני ישראל - בדרך ממצרים לארץ ישראל, או, בתהליך ההיסטורי כולו.
"הרי גזר על ישראל לעבוד עכו"ם ולמה נפרע מהן?"27הם הציעו תשובות שונות:
"בהדי כבשי דרחמנא למה לך מאי דמפקדת איבעי לך למעבד ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא לעביר".29 [253]העתידנות, מצידה, מתמקדת דווקא באותם יעדים. שעה שאיש ההלכה מטיף לטיפוס על סלעי ההיסטוריה, בני רשף המגביהים עוף שואפים לדלג על הריה ולקפץ על גבעותיה. מנקודת מבט תורנית, ריצה כזו מסוכנת למדי. במקרה הגרוע, היא עלולה לפגוע קשות בקיום תורה ומצוות. ההיסטוריה המערבית והיהודית כאחת זרועות מקרי שילוב להט מהפכני משיחי ומצע והנהגה אנטינומיאניים. אך גם במקרה הטוב, קיים חשש רציני מפני זלזול ב"פכים קטנים" שלא ניתן לשבצם בנקל במסגרות מקיפות. ככל שמשתכנעים יותר שהיום שואב ערכו מזיקתו ותרומתו למחר, גוברת והולכת סכנת כרסום בהערכת זוטות שקשה להעניק להן משקל השפעה כזו. יש הרבה דרכים לדוש מצווה בעקב; ותחושת "שרגא בטיהרא למאי אהני", אף כשמקיימים אותה, היא אחת מהן.30
"רבי נחמיה אומר מנין שאדם אחד שקול כנגד כל מעשה בראשית, שנאמר, זה ספר תולדות אדם ולהלן הוא אומר אלה תולדות השמים והארץ בהיבראם מה להלן בריאה ועשייה אף כאן בריאה ועשייה".31גם ברשות היחיד קיימת חדוות יצירה וגאולת עולם. מאידך, אין טעם להזעיקה כדי להצדיק את סבל הפרט. במידה ותופעת הסבל מהווה בעיה, היא חייבת לבוא על פתרונה ביחס לכל יחיד ויחיד כשלעצמו, אין מנוס מן השאלה המנסרת שהעמיד דוסטוייבסקי בהאחים קרמזוב. "תתאר לעצמך", שואל איוון את אליושה,
"שאתה יוצר מירקם של ייעוד אנושי אשר מטרתו להעניק לאנשים אושר בסוף ולהנחילם, סוף סוף, שלוה ומנוחה, אלא, שהיה נחוץ ובלתי נמנע לענות עד מוות רק יצור אחד קטן - התינוק הזה הטופח על חזהו באגרופו, לדוגמא - ולבסס את המבנה על דמעותיו הבלתי מנוקמות, האם היית מסכים להיות האדריכל בתנאים אילו"?32מי שאיננו מוכן לענות בחיוב על שאלה זו, גם לא יוכל לראות בהרחבת המצע פתרון לבעיית הרע. והוא יסתייג מדרך זו משתי סיבות.
"אשר יצר אתכם בדין, וזן וכלכל אתכם בדין והמית אתכם בדין ויודע מספר כולכם בדין ועתיד להחזיר ולהחיותכם בדין" - [255]מתייחסת למתים כיחידים ולא כציבור.
"כל דור אנושי, כל יחיד, כל תקופה של ההיסטוריה, הם רק האמצעי והמכשיר ליעד הסופי הזה של שלימות, האנושות הזאת המושלמת באותה עוצמה ואושר הנשללים מן הדור הנוכחי. הן מנקודת ראות דתית והן מנקודת ראות מוסרית, התפיסה הפוזיטיביסטית הזאת של התקדמות מופרכת מפני שמצד עצם טבעה היא דוחה פתרון לייסורים, התנגשויות, וניגודים הטרגיים של החיים התקפים עבור האנושות כולה, עבור כל אותם דורות שחיו וסבלו".34
"אני קובע כי כל תקופה היא סמוכה לקדוש ברוך הוא";אך אני מסתייג מהמשך דבריו:
"ושערכה איננו מושתת בשום פנים על מה שהיא מייצרת אלא נמצא בעצם עובדת קיומה בישותה היא". ואם הוא מטיף,
"לפני הקדוש ברוך הוא, כל דורות האנושות מופיעים כבעלי זכות שווה, וזוהי אף הדרך בה צריך ההיסטוריון להתייחס לעניין",35יש להשיב: "לא ההיסטוריון היהודי".
Fulfillment of conceptions other-wrordly purely nor utopian Neither
to the individual the of relation paradoxical justice to the full do
moment every In eternal the faces individual The. process historical
history of end the confronts he and; life his of action every t and
transcends all freedom his of dimension The. death own his with
-achievements highest the even in Fulfilled not Is spirit His. realities social
life is individual's the hand other On the. . . history of
,communities historical to relation its organic In only meaningful
36. obliiigations and tasks
"כל האוכל ושותה בתשעה באב אינו רואה בשמחת ירושלים וכל המתאבל עליה זוכה ורואה בשמחתה.. .וכתב אחי ר' בנימין זצ"ל, כך הוא פירושו של דבר -
המתאבל עליה ראוי הוא לראות בנחמתה, ואם יהיה בעקבי הקץ והרי הוא נכתב בכת הצדיקים על כל הכתוב לחיים בירושלים הראויין לגאולה, וכל שאינו מתאבל עליה אינו ראוי לראות בנחמתה ואפי' אם יהיה בעקב הגאולה".37בסופו של דבר, אין בהדגשת ההווה משום שלילת ההיסטוריה אלא משום מיקודה והחרפתה. וכבר עמד על נקודה זו המשורר האנגלי, ט. ס. אליוט, לקראת סיום ארבע רביעיות:
history redeemed from time, for Is not / history without people A
On / light fails moments. So, while the Of timeless / is a pattern
is now and History chapel in a secluded ,afternoon a winter's
38. England