תוכן המאמר: סיפוח ליטא לברית המועצות התכנון למבצע ההגליה ההמוני וההכנות החשאיות מבצע ההגליה ותלאות הדרך הגולים והאסירים: מוצא סוציאלי, גיאוגרפי ופוליטי תנאי החיים בגלות קשר פנימי, קשר עם חו"ל, עזרה הדדית מושבה של דייגים יהודים בסביבה הארקטית בין יהודים וליטאים: אפשרות הלחימה נגד הנאצים תקציר: מצבם של יהודי ליטא בשנים 1940-1950 תחת השלטון הסובייטי, הגרושים ותכנית ההגליות לסיביר. תנאי החיים הקשים ושמירת החיים היהודיים במחנות מסוימים. מילות מפתח: ליטא, קומוניזם, שואה, ברית המועצות |
"כל אותם האנשים שכתוצאה מעברם הסוציאלי או הפוליטי, מהשקפתם הלאומית-שוביניסטית, או בשל חוסר יציבותם המוסרית והפוליטית - הם מהווים סכנה למשטר הסוציאליסטי ומשום כך עלולים להיות מטרות אנטי-סובייטיות, ומנוצלים על-ידי סוכני - ביון של מדינות זרות ומרכזים קונטרבולוציוניים ".סניפי מוסדות הביטחון נצטוו להכליל ברשימות אלה, בנוסף לחברי מפלגות אזרחיות לאומניות ופשיסטיות, גם את הסוגים הבאים:
"לטהר את הרפובליקה הליטאית מאֶלֶמנט קונטֶרֶבולוּציוני, ינוהל בצורה חַלַקַה בלי רעש ופאניקה ותוך התאמה מלאה עם הוראות הקומיסאר העממי לביטחון המדינה של ס.ס.ס.ר., החבר מֶרקוּלוב".בהתאם להנחיות נדרש כל מחוז להקים בחשאיות רבה מספר מתאים של צוותות (לרוב מורכבים משלושה אנשים) שעליהם הוטלה עיקר המשימה, דהיינו:
"עם הכניסה לביתו של האיש שיש לגרשו, חייב החבר האחראי של הצוות המבצעי לרכז את בני משפחת המגורש לחדר אחד תוך כדי נקיטת אמצעים מתאימים נגד כל התפרצות אפשרית".לאחר ביקורת זהותם של בני-המשפחה, בהתאם לרשימה, מחייבות ההוראות לבצע גם חיפוש קפדני אחר נשק, ספרות קונטרבולוציונית, מטבֵּע-זר ודברי-ערך בכמויות גדולות, ולאחר החיפוש להודיע למגורשים שלפי החלטת הממשלה, עומדים להעבירם לאזורים אחרים של ברה"מ. לפי ההוראות הללו, הורשו המגורשים לקחת עמם "בכמות שלא עולה על 100 ק"ג מצרכים וחפצים מהסוגים הבאים:
1) בגדים;
2) נעליים;
3) לבַנים;
4) כלי-מיטה;
5) צלחות;
6) כוסות;
7) כלי-מטבח;
8) מזון - כדי קיום המשפחה לחודש;
9) הכסף שברשותם;
10) שק-חפצים או ארגז לאריזת חפצים".
"בשעת לילה מאוחרת של ה- 14 ביוני 1941 התעוררנו לשמע נקישות ממושכות בדלתנו. על שאלתנו מי שם, הכריז מישהו ברוסית: 'פְתַח, אנו מן הנ.ק.ו.ד.' שניים התפרצו לחדרנו הקטן עם אקדוחים שלופים, בליווי ראובן וידֶצקי מן הנוער הקומסומולאי. הם ערכו חיפוש יסודי, וציוו עלינו להתכונן לדרך תוך 20 דקות. הורשינו לקחת חפצים עד 100 ק"ג. באפלת הלילה הובילונו במשאית בליווי חיילים לתחנת-הרכבת. אסרו עלינו להיפרד מההורים ומקרובים. הוכנסנו לקרון-משא, הדלתות נסגרו על מנעול ובריח וזקיף סובייטי שמר עלינו... ביום המחרת הופיעו אמא, אבא, אחים ואחיות. עומדים הם מרחוק ואין מרשים להם להתקרב. מבעד לאשנב המסורג רואה אני אותם בוכים... למחרת באישון הלילה, באחת התחנות, דפקו על דלת הקרון ושאלו על ניסן. הוא נצטווה לצאת את הקרון ויותר לא ראיתיו. הוא נספה במחנה רֶשוטי ב- 1942..."מסיבות שונות לא נאמר בכל המקרים לַמועמדים-לגירוש שהמדובר מחוץ לגבולות ליטא. כך, למשל, טענו אנשי השלישייה המבצעית שפרצו אותו לילה לביתו של בּוריס ברנשטיין, איש-הציבור הידוע בקובנה, ש"עליהם לעבור לעיר אחרת".
"בדירה זו, בה התגוררו גם קרובי משפחתי, אף הם פליטים מווארשה, יהודה ולודבסקי והמהנדס פוצימוק, היו אנשי-משטרה סובייטיים, והדיירים היו עסוקים באריזת חפציהם. התבקשתי גם אני להראות תעודותיי וכאשר התברר שאני פליט ומופיע ברשימות המבוקשים, נאמר לי שהוצאה נגדי פקודת מעצר וגירוש... עם היחידה המשטרתית נמצאו בדירה גם שני אזרחים מקומיים, יהודי ופולני, אשר מתפקידם היה לשמור על החיילים-השוטרים שלא ישתמשו לרעה בסמכויותיהם. עלה בידי להיכנס אתם לשיחה... הראיתי להם את התעודות והם הסכימו להעביר מכתב ממני אל אחד המכירים אותי לפי בחירתי. הרהרתי רגע קט למי לפנות, והכרעתי נפלה על סוצקבר. מצאו אותו עוד באולפני הרדיו, ואם כי בינתיים נתברר שצו ההגליה נגדי הוצא בקשר לבקשתי לקבלת היתר יציאה ואשרה לארץ-ישראל - לא היסס סוצקבר ופנה מיד למנהל הכללי של רשות השידור, המוסיקאי היהודי-ליטאי הידוע, צ'רינסקי, ושניהם פנו בתוקף לכל המוסדות. ובאמת, כמעט ברגע האחרון לפני הירידה מהבית למשאית, שצריכה הייתה להסיעני לתחנת-הרכבת - לקרונות הגירוש - הגיע צו לשחררני. חזרתי לחופש".אם ראש המשפחה המיועד לגירוש לא נמצא בבית בעת בוא השלישיות להוציאו, לא נלאו הללו מלחכות שעות רבות לשובו, כפי שאירע למשפחת טראקנישקי. ראש המשפחה, סוחר עשיר, ממנהיגי "אגודת ישראל" ויו"ר הקהילה הדתית בקובנה, השכים אותה שבת לבית-הכנסת ושם נודע לו שמחופשים אותו. בעצת רבה של קובנה, הרב דובער שפירא, לא חזר לביתו אלא לפנות בוקר למחרת, ונוכח לדעת שעומדים להוציא את בני-ביתו גם בהעדרו.
תאריך היציאה | מס' תעודות המסע | תחנת היעד | האזור | מספר קרונות | מס' המגורשים לפי אומדן |
15.6.41 | 119148 | לוקוטי | אלטאי סיביר | 35 | 1,225 |
17.6.41 | 119154 | קולונדא | אלטאי סיביר | 75 | 2,625 |
17.6.41 | 119157 | בארנאול | אלטאי סיביר | 59 | 2,065 |
18.6.41 | 118548 | בִּיסק | אלטאי סיביר | 70 | 2,450 |
18.6.41 | 119159 | ביסק | אלטאי סיביר | 71 | 2,485 |
19.6.41 | 119163 | ביסק | אלטאי סיביר | 71 | 2.485 |
19.6.41 | 119163 | ביסק | אלטאי סיביר | 55 | 1,925 |
15.6.41 | 119149 | זאטשיינובו | אלטאי סיביר | 5 | 175 |
20.6.41 | 119164 | נובוסיבירסק | אלטאי סיביר | 86 | 3.010 |
21.6.41 | 119165 | נובוסיבירסק | אלטאי סיביר | 73 | 2,555 |
21.6.41 | 119164 | מאֶדוואֶזיא גוּרא | ס.ס.ר. קארֶלופינית | 43 | 1,505 |
21.6.41 | 119167 | מאדוואזיא גורא | ס.ס.ר. קארלופינית | 24 | 840 |
15.6.41 | 119150 | סְטאַרובּיֶילְסק | אוקראינה | 25 | 875 |
19.6.41 | 119162 | סְטארוביילסק | אוקראינה | 61 | 2,135 |
21.6.41 | 119166 | סטארוביילסק | אוקראינה | 59 | 2,065 |
21.6.41 | 119167 | מאדוואזיא גורא | קאזאחסטאן | 29 | 1,015 |
16.6.41 | 110153 | באבינינו | קאזאחסטאן | 13 | 455 |
18.6.41 | 185549 | מינסק | ביילורוסיה | 5 | 175 |
22.6.41 | 119172 | אורשַא | ביילורוסיה | 12 | 420 |
ס"ה 19 רכבות | 871 | 30.485 |
---|
"עדיין היה להם מראה האומר כבוד ובהלה גם יחד. היה זה מעין מצעד מעולם אחר... רבנים במצנפות פרווה, עורכי-דין ובנקאים, דמויות מרשימות ועבי- כרס, יהודים ולא-יהודים לבושים במיטב המעילים, הכובעים והפרוות. עימהם היו ארגזים ומזוודות אלגנטיות כאילו נסעו לריביירה. הופעתם הפכה לסנסאציה - כולם נעצו בהם עיניים והשמועה עברה מפה לפה: 'הליטאים הגיעו! ' התבוננו בזקנים המטופחים, במשקפי הזהב, בהרי החפצים, ותיארנו לעצמנו מה יקרה עם כל אלה מחר, כשאנשים אלה יישלחו בקבוצות למסע רגלי מאות קילומטרים... לאחר-מכן הגיעה אכן הידיעה שרק מעטים בלבד מבין הללו נותרו בחיים".אחד המסעות הללו, בו נקלעו כאמור גם גולים-אסירים מליטא, ממחנות "בֶּה-בַּה-קַה" (בילומורסקי-באלטיסקי-קאנאל) שבקאַרֶלו-פינלנד, אירע בזמן פינוי המחנות הללו כמה שבועות אחר פרוץ המלחמה. רבבות העצורים הובלו ברגל אל יערות-העד של הטייגה, מזרחית וצפונית לארכאנגלסק. וכך מתאר זאת בזיכרונותיו אחד האסירים, יחזקאל פּוּלרֶביץ מקובנה:
"זקיפי הקונבוי, רגלים ופרשים, הקיפו את טורי האסירים ולא הרשו אף לאחד לצאת מהשורה ימינה או שמאלה.., שבילים צדדיים בתוך הטייגה העלו ענני אבק שמילאו את הנחיריים, הפה, וחנקו בגרון. הלשון בפה יבשה כקרש והצימאון בער ושרף. מי שפיגר ונשאר תשוש-כוח מאחורי החטיבה המתקדמת, נורה על-ידי הקונבוי. בין מיפקד למיפקד, בחניות, היה מפקד הקונבוי מתרה באסירים שכך וכך נהרגו תוך 'ניסיונות לברוח'... מימיני בשורה הלך הד"ר לוויטן מקאונאס... הוא התקשה מאוד בהליכה. באחד הימים קרה האסון: הוא התחיל להפציר בי לתת לו להישאר, אין לו כוח יותר, אחת היא לו, שיגמרו אותו בבת- אחת... נמצאנו כבר בשורת הצועדים האחרונה. איש הקונבוי דרך את הרובה והיתרה בנו לא לפגר. אך אצל הד"ר לוויטן אפסו כבר כל התקוות. הוא צנח ונפל תחתיו ולא יכול היה עוד להתרומם. העמסתיו על כתפי והלכתי. ברגעים הראשונים השתוממתי עד כמה היה קל, אך בהוסיפי ללכת יותר ויותר התחלתי להרגיש במשא ולא עבר הרבה זמן עד שאף אני הייתי בין הנחשלים. התכופפתי, עיני לארץ, והתקדמתי... אספתי את שארית כוחותיי ובריצה השגתי את הפיגור. ושוב נחשלתי ושוב רצתי קדימה כשהמשא על כתפי, כאחוז 'אמוק', עד שאיבדתי את הכרתי. כמה זמן עבר עלי כך לא אזכור, אך קרה הנס: החטיבה עמדה לנוח. הדרך באותו לילה באה אל קיצה".ברם, נסים כאלה לא היו חזיון נפוץ ולא בכדי רבו הקורבנות בין האסירים.
"באוגוסט 1942 קיבלנו מן הנ.ק.ו.ד. צו, לפיו על כל המשפחות שאין להם ילדים קטנים להתכונן לעזוב את הסובחוז קארפּובַה. שלחו עגלות רתומות לסוסים, הטעינו את החפצים ואנו הלכנו ברגל, בליווי שוטרי נ.ק.ו.ד. שהיו רכובים על סוסים עד העיר ביסק... הדרך ארכה 3 ימים. בביסק נודע לנו שיסיעו אותנו לאזור הים הצפוני, למקום בשם טיקסי על נהר הלֶנַה - מהלך של 4,000 ק"מ. בקרונות-משא לא-סגורים התקדמנו לבּארנאוּל ולנובוסיבִּירסק, ומשם במסלול הרכבת הטראנסיבירית. אחרי שבוע של טלטולי דרך הגענו לתחנת-הרכבת אַסיטְרבַה. משם המשכנו במשאיות בדרך-לא-דרך, בהרים ובגיאיות, מאות קילומטרים עד לתחנת-מים על נהר האנְגַרַה. כאן הטעינו אותנו כבקר וכצאן בספינת-משא ולאחר שלושה ימי שייט הגענו לא הרחק מנמל מוכטַויה שעל הלנה. הועברנו לספינה גדולה ולאחר שעברנו יותר מ-1,000 ק"מ בשבע יממות, במורד זרם הלנה, הגענו לנמל אלקמינסק. היינו קבוצה של ארבע משפחות, 10 נפשות, והתמקמנו בחדר בן 12 מ'. למחרת בואנו יצאנו לעבודה בטייגה, הנמשכת לאורך הנהר לנה. עבודתנו: הכנת עצי הסקה לספינות. את מנות הלחם מקבלים לפי הנורמות. כיוון שלא הורגלנו לעבודה כזו ולתנאים, לא הגענו לנורמה ורעבנו ללחם. הקור הגיע ל-40 מעלות והתיש את כוחותינו".בעוד הללו מסתגלים ו"מתבססים" במקומות גלותם החדשים, היו עדיין ראשי המשפחות וכן גם מספר אסירים בודדים כלואים במחנות-העבודה בתנאי רעב קשה, עבודת-פרך מתישה ומחלות אנושות. תנאי המעצר היו קשים והביאו למיתות המוניות. על כך מספר ישראל יברוביץ מקובנה:
"כל התנאים שבהם היו נתונים האסירים במחנות של אותה תקופה, הביאו את מותם בנפול עליהם עץ כרות ביער. אחרים קפאו בזמן העבודה בטייגה. יש כאלה שדלקת-הריאות הפילה אותם ולא הוסיפו לקום. אשרי אלה שמיתות כאלה היו מנת חלקם. המוות הכי אכזרי היה זה שבא בהדרגה ונמשך ימים ולילות אין סוף (ברוסית יש הגדרה מדויקת למוות כזה: מוות מתוך 'אִיסְטשַצִ'ניַה'. זה מתחיל בחולשה העוברת לאפיסת כוחות וגומר במוות איטי, שאתה מייחל ומתפלל לו, מוות שישחרר אותך מן החיים האלה). היה זה המוות הכי נפוץ והכי 'מקובל' במחנה: דעיכה כמו נר שעווה".בתנאים האיומים האלה עברו רבים מהם גם דרישות וחקירות להוכחת אשמתם. לימים, בעיקר ב-1943, נשפטו רובם ככולם לתקופות מאסר מוגדרות: בעלי הפעילות הפוליטית לשעבר נידונו ברובם לפי סעיף 58 ל10-5- שנים, ואילו רוב החרשתנים והסוחרים לפי סעיף 35 ל- 5-3 שנים. במידה שהאסירים נותרו בחיים אחר ריצוי תקופת עונשם, הם הועברו לאזורים מסוימים כסקצפאריסילאנצי (מועברים מיוחדים) עד אמצע שנות החמישים. רק חלק מהמשוחררים הורשו להצטרף לבני-משפחותיהם ב"סילקה". עם זאת הורשו לא מעט מבני הגילים לרכוש השכלה גבוהה בדרך זו או אחרת.
"יקירי, אני נמצאת עם בני שלמה ויהושע ביישוב לכריתת עצים ביערות אלטאי, מחוז טרואיצְקי. אנו בריאים ושלמים. את צבי לא ראיתי יותר משנה, מאז שאסרוהו. ואין שום ידיעות ממנו... את חבר מייַסטאס אין רואים [רמז שאין בשר]. פיאֶנה [חלב] מקבלים לפעמים. הודיעו לי את כתובות בני-המשפחה, אם הן ידועות לכם".בעקבות מכתבים כאלה, לא זו בלבד שהקרובים בחו"ל החלו להריץ חבילות (בגדים, אריגים, טבק, תרופות, חוטים, תה, קפה, סבון וכו'), אלא שבכמה מקרים אף הפכו למעין מרכזי קשר ומידע, וקישרו בין בני-המשפחה בתוך ברה"מ גופא. ותופעה זו גברה והלכה ולימים לבשה צורה מאורגנת וממוסדת ביוזמת ארגונים ציבוריים יהודיים ברחבי העולם בכלל ויוצאי ליטא בפרט.
"סידרנו שולחן ארוך וכולם - כל הסובחוז - היהודים התאספו, ואנחנו סידרנו סדר על כל ה'פיצ'יווקעס' ועם כל השירים... ובריקודים ובאקסטאזה. אחת בשם מיגאנץ קפצה על השולחן לרקוד... דרך החלון הסתכלו ה'שיקסעס' והחבר'ה המקומיים וגם המה נכנסו לאקסטאזה, והתחילו לרקוד זה ליד זה".היו מקרים שאפילו במקומות נידחים ביותר, בהם התגורר קומץ זעיר של מגורשים, ציינו הללו בצורה כלשהי את מועדי ישראל, כשהם נעזרים בלוחות מאולתרים בחישובים שונים ואף מפי השמועה. "אם היה בא חג" - מספר בעדותו ראש קן בית"ר מווילקומיר - "היינו כבר יודעים בדיוק את היום והיינו מדברים על זה ומעלים זיכרונות ולפעמים... היינו גם שרים שירים עבריים".
"מסרתי בקשות כמה פעמים שייקחו אותי מתוך המַחְ-סֶגֶר (מחנה-הסגר) אל החזית... אחרי שקיבלתי כמה סירובים כתבתי גם מכתב לסטאלין והסברתי שהצבא היהודי מוכרח מנקודת השקפה היסטורית להשתתף במלחמה הזאת, תחת דגלו היהודי... כתבתי שם שהמתנדבים לצבא היהודי הזה יבואו מכל העולם, גם מארצות-הברית ומכל פינות העולם, וזה יחיש את פתיחת החזית השניה,., לאף אחד לא סיפרתי את זאת משום האחריות. ידעתי שהרבה מאוד מהיהודים שהיו אתנו ביחד יסכימו ללכת לחזית... התשובה הייתה מעניינת... את זה ראיתי כשבאה דלגאציה שלימה עם איזשהו גנראל נ.ק.ו.ד. לראות אותי - מי אני - ולחקור אותי. באמת נחקרתי וכנראה שלמדו מי אני ובזה נגמר העניין.,. בכתב שום תשובה לא קיבלתי".בעוד שהשלטונות הסובייטיים נרתעו בסופו של דבר מגיוס המגורשים והאסירים לשירות פעיל, הרי לא ויתרו עליהם לצורך התעמולה המדינית. על כך מספר מפקד קן בית"ר לשעבר בשאוולי:
"בשנת 1942 הייתי כלוא במחנה-כפייה פאֶצ'ורלאַג בסיביר. רבבות מתו שם בכפור, במחלות וברעב, ויחסם של אנשי המשטרה הפוליטית אלינו היה אכזר מכל. אפשר אפוא לתאר את תדהמתי כאשר בוקר אחד הוזמנתי אל המשרד, ושם שני קצינים בעלי דרגות גבוהות ביקשוני באדיבות לשבת, לנוח ולהתכבד בתה ובסוכריות... הם שאלוני באדיבות להשקפותיי על המצב הכללי ועל גורל המלחמה. לגמתי מן התה החם ואמרתי: 'נו, מה יש לדבר, זאת מלחמה קדושה ויש להלום בפאשיסטים במלוא העוצמה'. ומה דעתך כיהודי? - 'כיהודי? שאלה תמוהה, הנאצים רוצחים את בני עמי בכל אירופה. יש למגר את נגע הנאצים'. אם אלו דעותיך - אמר אחד הקצינים - בוודאי לא תסרב לחתום על מסמך זה. הוא הניח על המכתבה דף נייר מודפס. קראתי את תוכנו של המסמך הייתה זו פנייה ליהדות העולם, פנייה לעזור לברית-המועצות במאבקה נגד הנאציזם בתרומות כספיות... מובן שחתמתי... לאחר שחתמתי, על מסמך זה, טפח לי אחד הקצינים על שכמי באומרו שאין לו ספק כי לתלאותיי בא הקץ, שאני עתיד להשתחרר ממאסרי, שהרי בני-ברית אנחנו".למרות זאת נותר אסיר זה במחנה-המעצר עד שנת 1947, עד סיום מועד עונשו. כמו רבים מן המשוחררים האחרים, הוגבל בזכויותיו האזרחיות, דהיינו: ניתן לו היתר להתיישב אך ורק במרחק של 201 ק"מ ממרכז אדמיניסטרטיבי כלשהו. במילים אחרות: גלות נצחית באזורים הצפוניים של ברית-המועצות, בטייגה, ביערות, בחבלים הנידחים שבאסיה המרכזית וכדומה. מכיוון שבליטא שרדו כמה מבני-משפחתו, הסתכן וחזר לשם. לאחר זמן קצר, נעצר על-ידי שלטונות הביטחון בליטא והוגלה בשנית, הפעם לחבל קְראסנויַארְסק.