תוכן המאמר: א. שתי גישות משפטיות ב. במדינת ישראל ג. במשפט העברי ד. אכיפת החוק: 1. הסנקציה הפלילית-ענשית 2. חובת פיצוי הנפגע ה. הצלת נפשות בפסיקה הישראלית: ו. פסק דין יעל שפר וחוק כבוד האדם וחירותו. ז. לחקיקת חוק "חובת הצלת נפשות" לסיכום תקציר: "הצלת נפשות" הוא נושא חינוכי ומוסרי, האם היא גם חובה משפטית? הצלת נפש בפסיקה האנגלו-אמריקאית, הרוסית ובמשפט העברי ובחוק הישראלי. מילות מפתח: הצלת נפש, פיקוח נפש, סנקציה פלילית, פיצוי. |
"איננו מאמינים עדיין בכנות, כי כל אחד מאתנו מחויב מבחינה מוסרית להיות שומר אחיו"2.מאידך גיסא, בניגוד לתפיסה האנגלו-אמריקאית, קובע סעיף 127 בחוק הפלילי הרוסי משנת 1960 כעבירה, את ההימנעות מלהגיש עזרה לאדם בסכנת מוות, כאשר עזרה זו הייתה נחוצה מיידית, וכאשר הייתה יכולה להינתן בלא סיכון רציני למסייע או לזולתו.
"גופא, מנין לרואה את חברו שהוא טובע בנהר או היה גוררתו או לסטין באין עליו שהוא חייב להצילו?
"וזה נכלל בפירוש מה שאמר הפסוק (דברים כב, ב): 'והשבותו לו' לרפאות את גופו, שהוא כשרואה אותו מסוכן ויכול להצילו או בגופו או בממונו או בחכמתו" (פירוש המשנה נדרים ד, ד, "ומותר לו לרפאותו בידו, שזו מצווה היא" (רמב"ם הלכות נדרים פרק ו, הל' ח).הרמב"ן מציין מקור נוסף לחובת הריפוי: "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח) ופסק הרמב"ן:
"דמכה אדם לרפואה - פטור ומצווה שאהבת לרעך כמוך" (תורת האדם מג).בנוסף לדין הכללי של "והשבותו לו" (דברים כב, א-ג) ו"לא תעמוד על דם רעך" (ויקרא יט, טז), הוקדשה סוגיה מיוחדת לחובה להתערב כאשר הסיכון בא מצד גורם אנושי:"רודף", לפיה נקרא כל היכול והמסוגל לכך - להציל את הנרדף. דין רודף" מחייב את המזדמן להתערב והוא כולל היתר, הן לנרדף והן למזדמן, לעשות כל הדרוש להצלתו של הנרדף, לרבות פגיעה ברודף. במקרה זה העדיפה התורה את חיי הנרדף על פני חיי הרודף6.
הצלת הנרדף,מדברי הרמב"ן התולה את חובת הריפוי במצות "ואהבת לרעך כמוך" מסיק הרב א' ולדינברג:
הצלת כל הנתון בסכנה,
מניעת סיכון מהזולת,
הסתכנות,
הזולת המכניס עצמו לסכנה,
שמירת הבריאות ומניעת הסתכנות,
שיפוי המציל על הוצאות שהוציא,
הבא להציל ונכשל7.
"דמהני ילפותא ילפינן חיוב הרפואה גם במקום שברור שאין פיקוח נפש, כי אם צערא או חבלת אבר וכדומה לזה, ופשוט" (שו"ת רמת רחל סי' כא).
"לא תעמוד על דם רעך" עוברים לא במעשה אלא במחדל ו"כל לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו"8.יש להניח שאין מקום לקבוע עונש של קבע, ברם סמכות טבועה בידי בית דין להעניש לפי צורך השעה:
א"ר אליעזר בן יעקב שמעתי שבית דין מכין ועונשין שלא מן התורה, ולא לעבור על דברי תורה אלא לעשות סייג לתורה"9.דוגמאות שונות סיכם הרמב"ם10 וביניהן:
"להפקיר ממון שיש לו בעלים כפי מה שיראה לגדור פרצות הדת ולחזק הבדק, או לקנוס אלם זה... לעשות מריבה עם הראוי לריב עמו ולקללו... ולאסור בבית האסורים"11.מצות העשה של "והשבותו לו" שבמצוות הצלת נפשות מקנה לבית-דין מעצם מהותה סמכות לכפות על האדם להציל, כל עוד הדבר אקטואלי, ככל מצות עשה.
"ובכל יהיה מעשיו לשם שמים ואל יהיה כבוד הבריות קל בעיניו.. . ואין כבוד התורה אלא לעשות על פי חוקיה ומשפטיה".
נאשם נחשד על ידי המשטרה בסחר בסמים. שוטרים רדפו אחריו לתפסו, ובעת המרדף ראוהו בולע שתי הבילות קטנות, שלאחר מכן התברר כי הכילו כ45- גרם סם מסוכן. הוא נתפס והובא על ידי השוטרים לבית הולים. הרופאים קבעו כי חיי הנאשם נתונים בסכנה, וכדי להציל את חייו עליהם לנתחו ולהוציא החבילות מקיבתו. הנאשם התנגד. המשטרה פנתה וקיבלה צו כשופט בית משפט השלום לביצוע הניתוח שאכן בוצע חרף התנגדותו המפורשת של הנאשם ובמהלכו הוצאו חבילות הסם ששימשו ראיה נגדו, ומכוחן הורשע בבית המשפט המחוזי. הנאשם ערער לבית המשפט העליון והפעם נחלקו דעות השופטים באשר לחוקיות הניתוח שבוצע במערער למרות התנגדותו12.השופט גבריאל בך הזדהה עם העיקרון שנתקבל והשתרש בפסיקה האנגלית והאמריקאית כי האדם הוא שליט על גופו, וכי לא ניתן להפעיל עליו טיפול פיסי, ולא כל שכן לנתח את גופו, בניגוד לרצונו וללא קבלת הסכמתו"13.
"אין אני סבור כי בסוגיא קשה וסבוכה זו עלינו לאמץ בהכרה את העקרונות שנתגבשו בארצות הברית ובאנגליה...".תפיסה זו, המעמידה את הצלת החיים כערך עליון במקום שאלה נתונים בסכנה מיידית ודאית אם לא תבוצע התערבות רפואית, כירורגית או אחרת, שקולה, לדעת השופט בייסקי, כנגד העיקרון כי האדם הוא אדון לגופו וכי לא תבוצע בו כל התערבות רפואית ללא הסכמתו15.
"סבורני כי העיקרון של קדושת החיים והצלתם כערך עליון מצדיק שלא להיצמד לאותם הכללים הדוגלים כמעט בנוקשות, למעט חריגים מסוימים, באיסור התערבות בגופו של אדם שלא בהסכמתו, בלי להתחשב בתוצאות.
דומני כי הגישה העולה מע"א 63 /322 (עשירה) ומע"א 461/62 (צים) הנ"ל היא המייצגת והתואמת את התפיסה הראויה בישראל, בהיותה הקרובה ביותר למסורת ישראל, הדוגלת בקדושת החיים. על כן, כאשר נתון האדם בסכנת מוות ודאית מיידית או שצפוי הוא לנזק חמור וודאי לבריאותו, מותר לבצע ניתוח או התערבות אחרת בגופו, אף שלא בהסכמתו. כל שכן מותר הדבר, ואף מחויב הוא, כאשר מההתערבות עצמה אין נשקפים סיכונים מיוחדים מעבר למקובל מניתוח או מהתערבות מאותו סוג, וכאשר אין קיים חשש לנכות מהותית".מעתה, לפנינו שתי גישות עקרוניות, שונות ומנוגדות זו לזו, בבית המשפט העליון, זו של השופט בך מחד גיסא ולעומתה של השופט בייסקי מאידך גיסא16, איזו מהן תגבר?!
"כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו".מאידך נאמר בסעיף 7:
א. כל אדם זכאי לפרטיות ולצנעת חייו.בעיה מרכזית העולה בפנינו היא, לכאורה, שההגנה על חיי האדם אינה עולה תמיד בקנה אחד עם ההגנה על כבוד האדם, חירותו האישית (האוטונומיה להחליט על גורל חייו), פרטיותו וצנעתו. במקרה בו נוצרת סתירה בין שני הערכים:
ב. אין נכנסים לרשות היחיד של אדם שלא בהסכמתו.
"הסינתזה בין המטרה הדו-ערכית של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, והיא: עיגון בחוקיה של מדינת ישראל את ערכיה כמדינה יהודית ודמוקרטית".קובע כבוד השופט אלון:
"לעניין האפשרות של החשת מוות אקטיביסטית, ברור ואין צורך לומר שבשאלה זו הסינתזה בין מערכת המשפט העברית ומערכת של מדינה דמוקרטית, פירושה קבלת המשותף למערכת המשפט העברי והאמריקאי בדבר איסור החשת מות אקטיבית" (פיסקה 57).מוסיף כבוד השופט אלון שם:
"גם אילו לא נמצאת הייתה בפועל אף מערכת משפטית דמוקרטית האוסרת אותנזיה אקטיבית... הרי מאחר שהאותנזיה האקטיבית נוגדת היא את מהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, כפי שעמדנו על כך לעיל, מחייבת הסינתזה שבין שני המושגים "ערכיה של מדינה יהודית ודמוקרטית" - להעדיף את המסקנה המתבקשת מערכיה של מדינה יהודית ולפרש על פיהם את המושג ערכיה של מדינה דמוקרטית".לעומת דברי השופט אלון, נאמר ע"י כבוד השופט א' ברק בבג"צ 5688/92 (ויכסלבאום נגד שר הביטחון, פסקה 11) כי
"תכנו של כבוד האדם' ייקבע על-ידי ההשקפות של הציבור הנאור בישראל, על רקע תכליתו של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".אם כי כב' השופט ברק לא דן באופן ישיר בהצלת חיים, הרי על פי העקרונות שהוא קבע נראה שהוא קרוב יותר לדעתו של השופט בך מאשר לדעתו של השופט בייסקי.
"לקבוע הסדרים, להטיל איסורים והגבלות, לאחוז באמצעים ולחייב תושבים, בעלים ומחזיקים שהם יאחזו באמצעים - כדי להבטיח את בריאות הציבור.. . ".אכן, רשויות מקומיות רבות חוקקו חוקי-עזר לסילוק מפגעים ולהגבלת החזקתם של בעלי חיים וכלבים.