רשת תקשורת המחשבים - האינטרנט - מוסיפה, משפיעה ומשנה את דרכי ההוראה, את
תכניה ואת מקורותיה בתחומי ידע שונים [1]. מוסדות חינוך להשכלה גבוהה בארץ ובעולם
מפתחים חומרי הוראה וקורסים המשלבים שימוש במשאבים חינוכיים המצטברים
באינטרנט .[2]
אנחנו, צוות מורים, המלמדים קורס "מחשבים בחינוך" במכללה לחינוך על שם קיי, פיתחנו בשנים האחרונות דרכים לשילוב סביבה מתוקשבת בהוראת הקורס, ובמאמר זה נתאר את הניסיון, שצברנו במהלך ההתנסות שלנו, נדון בתרומתה של הסביבה המתוקשבת לסטודנטים ולצוות המורים ונעלה את הקשיים, המתעוררים במהלך הקורס, וכן ננסה להפיק לקחים לצורך שיפור בעתיד . במבוא נסקור את הניסיון שהצטבר בארץ ובעולם בדרך השילוב של סביבה מתוקשבת בהוראת קורסים שונים . בפרק הראשון נציג את הקורסים ואת האתר המשותף באינטרנט . בפרק השני נתאר את דרכי שילוב האינטרנט בהוראת הקורסים, ונדון בתרומת הסביבה המתוקשבת לתהליך העבודה של הסטודנטים ושל המורים . בפרק השלישי נעלה את הבעיות, הקשיים והלבטים הן של הסטודנטים והן של צוות המורות. |
דרכי שילוב האינטרנט בהוראה הן מגוונות למדי - מפעילויות להכרת האתרים בתחום הידע של הקורס עד לקורסים המיועדים ללמידה מרחוק. אתר [World Lectures Hall [3 מכיל הפניות ליותר מ- 300 קורסים מתוקשבים הנלמדים בכל רחבי העולם. סקר קורסים אלה מאפשר לאתר את המרכיבים האופייניים של הקורסים ולתאר את הדרכים לשילוב האינטרנט בהוראה. על פי הסקר הסביבה המתוקשבת משמשת לדברים הבאים: הפצת המידע על הקורס - סילבוסים, דרישות הקורס, משימות, לוח הזמנים, דרכי הוראה. הפצת חומרי ההוראה - לפעמים ניתנת ביבליוגרפיה וצוין ספר הלימוד הבסיסי, לעתים מצורפים הרצאות או דפי הוראות אם הקורס יישומי. יש מקרים שהחומר ללמידה עצמית ניתן לסטודנטים על גבי .CD Rom חומרי ההוראה לעתים הם טקסטים ובמקרים מסוימים הם משלבים אמצעים משוכללים כמו גרפיקה עשירה, סרטי אנימציה וסרטי וידאו, צירוף קול, מצגות PowerPoint ברמה משוכללת. הפניות למקורות באינטרנט - מדור זה קיים בכל הקורסים . מתן פעילויות מתוקשבות - בחלק מהקורסים הסטודנטים מקבלים משימות להכרת משאבים חינוכיים באינטרנט, ובאמצעות טפסים מתוקשבים עליהם לענות על השאלות המפנות של המרצה. תקשורת בין המרצה לבין הסטודנטים ובין הסטודנטים לבין עצמם - כמעט בכל הקורסים התקשורת מתבצעת באמצעות הדואר האלקטרוני, לפעמים באמצעות פורום משותף לקבוצה. דרכי הערכה מגוונות כגון: על פי ביצוע משימות, באמצעות מבדק עצמי המוצג באתר הקורס , באמצעות מבחן מתוקשב שמוצג ברשת או נערך בכיתה, על פי עבודה מסכמת, על פי השתתפות בדיונים קבוצתיים, על פי הערכת אתרים ומקורות מידע באינטרנט ועוד. עבודות הסטודנטים - מוצגות בחלק מהאתרים ולפעמים ניתנות עבודות לדוגמה מהשנים הקודמות. בין האתרים הארציים המיועדים להוראת תחום ידע בסביבה מתוקשבת נציין את האתר "סביבות מתוקשבות" של מכון מופ"ת [4], בית הספר הוירטואלי "אביב" של האתר החינוכי "סנונית" [5], אתר של מט"ח [6] ועוד. הוראת קורסים בסביבה מתוקשבת דורשת שינוי תפיסה הן של דרכי ההוראה והלמידה והן של תפקידי הלומד והמורה במהלך הקורס. תפקיד המורה משתנה מ"מקנה הידע " ל"מתווך", המורה יותר מתמקד בפיתוח מיומנויות למידה עצמית אצל סטודנטים. הסביבה המתוקשבת הופכת את הסטודנטים מ"לומדים פסיביים" ללומדים עצמאיים המסוגלים למצוא מידע ולהעריך את רמתו ואיכותו. תהליך זה, ככל שינוי תפיסה, אינו פשוט לא למורה ולא לסטודנטים. רוב המורים המנסים לשלב את הסביבה המתוקשבת בקורסים שלהם נמצאים בשלב התחלה של צבירת ניסיון ולכן חשוב להם להיחשף ללקחים מהתנסויותיהם . אחד המקורות להכרת הניסיון החלוצי הוא הכנס הווירטואלי העולמי שהתקיים ב 9 - 7 - באפריל 1998 [7]. אנו נתייחס לנושא זה בפרק האחרון של המאמר.
|
בחלק המשותף של האתר ארבעה מדורים : הנושא המרכז של השנה" הזכות לכבוד והחובה לכבד - זהו אוסף חומרים המיועדים לסייע לסטודנטים בהתנסות בהוראה. חומרים אלה הוכנו על ידי נירה מרכוס (גיל רך) והסטודנטים מקורסים אחרים מוזמנים להיעזר בהם. מקורות באינטרנט - מדור זה מכיל רשימת אתרים, הרלוונטיים לכל הקורסים. לכל אתר מצורף תקציר וצוינו האפשרויות לשימוש בהם לצורכי הסטודנטים. האתרים ממוינים על פי קטגוריות שונות. הרשימה מתעדכנת לעתים קרובות כדי לענות לבקשות הסטודנטים ולצורכי המורים. חומרי הוראה - במדור זה נאספו חומרי הוראה שפותחו על ידי מורים במכללה, והעבודות הטובות ביותר של הסטודנטים מהשנים הקודמות, כדוגמאות לפעילויות מתוקשבות המיועדות לתלמידים. חומרי הדרכה - זהו אוסף דפי הנחיות וטיפים לעבודה בסביבה מתוקשבת ולעבודה ב - Office. תת-האתרים של הקורסים מכילים סילבוס שמפורטים בו מטרות, תכנים, דרכי הוראה , דרישות הקורס ודרכי הערכה .בכל קורס מופיע מדור "עבודות הסטודנטים" שאליו יצורפו העבודות במהלך הקורס. באתר של הקורס "מחשבים בחינוך המיוחד" ניתנת תכנית שנתית על פי לוח זמנים משוער ופירוט משימות לכל שיעור שמתעדכן כל שבוע. כמו כן יש הפניה לאתר הקורס "מחשבים בחינוך המיוחד" שנלמד בשנה"ל תשנ"ח. לכל הקורסים נפתח פורום מתוקשב. מנגנון הפורום פותח על ידי מרכז החישובים של מכון מופ"ת בשנה"ל תשנ"ח. הפורום מאפשר כתיבת מכתבים בעברית, הצמדת קבצים (attachment) והפניות לאתרים בצורה היפרלינק ,(hyperlink) מיון הודעות לפי קטגוריות שונות, הוצאה רשימת אתרים המקושרים למכתבים שנשלחו אל הפורום וחיפוש על פי מילות מפתח. אנו מנצלות את ההזדמנות להודות לצוות מרכז החישובים של מופ"ת על פיתוח כלי עבודה חשוב זה להוראה בסביבה מתוקשבת.
א. אתרים חינוכיים הצענו לסטודנטים להכיר את האתר "גלים" [10] ולכתוב לפורום את ההתרשמות שלהם . תגובות שנשלחו לפורום משקפות רק חלק קטן מההתלהבות של הסטודנטים מהעושר של חומרים חינוכיים ופעילויות מתוקשבות . ב. אתרים התומכים בהתפתחות המקצועית של הסטודנטים ג. אתרים של חברות העוסקות בפיתוח לומדות מחשב
א. מאגרי לומדות מחשב הניתנות להורדה ולשימוש חופשי ב. לומדות ומשחקים אינטראקטיביים בסביבה מתוקשבת ג. חומרים ויזואליים
א. הגדרת משימות לשיעור דוגמה הממחישה את אחד היתרונות: לפעמים המשימות מתוכננות לשניים - שלושה שיעורים ואם נחלק את דפי העבודה בשיעור הראשון, ישכחו חלק מהסטודנטים להביא אותם בשיעורים הבאים. בדרך כלל המורה מתבקשת להסביר את מטרות המשימה פעם נוספת. בעת ההסבר כל הסטודנטים, כולל אלה שאינם זקוקים לו, מקשיבים ואינם מתקדמים. מתן משימות באמצעות אתר או פורום חוסך זמן להסברים נוספים, משום שניתן להפנות את הסטודנט לקריאת המשימה, המצויה בשיעורים הקודמים . ב. הבעת דעות על ידי כתיבה לפורום ג. העברת עבודות אל המורה באמצעות הפורום כל אחד מהסטודנטים יכול להיעזר בעבודת העמיתים (בהתאם למה שסוכם בכיתות , ובהתאם להנחיות אתיות) לצורכי העבודה המעשית. כך נבנה פורטפוליו משותף של הקורס ובהמשך של כל הקורסים "מחשבים בחינוך." היכרות עם עבודות העמיתים מאפשרת השוואה והערכה עצמית של הסטודנטים כלפי עבודותיהם. תיעוד מועדי מסירת העבודות מפתח אצל הסטודנטים אחריות לעמידה בלוח זמנים.
קשיים ובעיות א. הקצבת זמן ללימוד כלים מתוקשבים ב. עבודה בפורום בעיות פסיכולוגיות * מחסום של הסגנון המועדף להבעה - תקשורת באמצעות הפורום דורשת מיומנויות הבעה בכתב. המחקרים מראים שקיימים הבדלים בסגנון המועדף להבעה אצל אנשים שונים. יש אנשים שהם מוכשרים יותר בהבעה בעל פה ופחות בהבעה בכתב. בנוסף לכך בין הלומדים בקורס יש סטודנטים עולים חדשים שנתקעים בקושי בכתיבה. חשוב לעודד אותם לא להתבייש לכתוב אל הפורום ולהתחשב בקשיים אלה בעת הערכת פעילותם בפורום. * החשש לשגיאות כתיב - מנגנון הפורום לא מאפשר תיקון שגיאות כתיב לאחר שליחת ההודעה. הדבר עלול ליצור מחסום בכתיבה. * מחסום החשש לאי-הבנה של הקורא - מסר כתוב שונה ממסר שמועבר בעל פה. בשיח בעל פה אנחנו יכולים לפרט את המסרים שלנו אם נדמה לנו שלא הצלחנו להעביר אותם בבהירות . המסר שהועבר בכתב משאיר אפשרויות לפירוש אחר, לכן הוא דורש דיוק ומחוסר זמן אנחנו איננו מצליחים תמידבזאת. * מחסום החשיפה שיש בכתיבה והביקורת הנלווית לכך - הסטודנטים שלנו רק מתחילים את דרכם במקצוע, לכן קיימים מצבים שהם מרגישים אי-ביטחון להביע דעתם בצורה פומבית. * שיקולי השקעת הזמן - הבעה בכתב דורשת ריכוז וזמן. אם אין באפשרות הסטודנט להתרכז ולהשקיע זמן בכתיבה ייתכן שהוא יוותר על העומק ויסתפק בתגובות שטחיות. ג. מורה בכיתה מתוקשבת ד. לבטים * כמה זמן להקדיש ללימוד כלים מתוקשבים ומיומנויות חיפוש מידע באינטרנט? * כפי שציינו קודם הדבר דורש זמן ניכר ובמיוחד הקניית כלים לחיפוש מידע. אנחנו מקוות שבשנים הבאות בעיה זו תיפתר משום שהחל מהשנה כבר בשנה א' נלמדים כלים מתוקשבים -לפחות כניסה לאינטרנט. * כיצד ליצור תקשורת בין אישית בפורום, האם כדאי לאלץ אותה? * מצד אחד, אם קיימת אפשרות לתקשורת עם הסטודנטים פנים אל פנים אין צורך לאלץ אותה דרך הפורום. מצד שני, ההתנסות ביצירת תקשורת עם אנשים זרים חשובה בהמשך ההתפתחות המקצועית של הסטודנטים. לדוגמה, אם יעלה צורך לפנות דרך הפורום למומחה, חשוב שצורת ה"דיבור" תהיה ברורה ומתאימה למדיה מיוחדת זאת. * האם כדאי לפתח דיון משותף לכיתות שונות? * ברצוננו להפגיש בעתיד את הסטודנטים הלומדים בארבעת הקורסים כדי לאפשר להם לדון באמצעות הפורום. כיצד לבנות פעילות זו? אולי להעביר את היזמה לסטודנטים? כמה זמן תארך פעילות זו? האם זו תהיה פעילות בעלת ערך ללומדים? * למידה במצבים של שבירת אחדות הזמן והמקום * אחד מיתרונות הפורום מתבטא בכך שהוא מאפשר תקשורת ללא אחדות זמן ומקום. האם כדאי להשקיע זמן ומאמץ להתנסות זו? באיזה שלב? סיכום הסביבה המתוקשבת מפתחת ותומכת במיומנויות לומד עצמאי, בלמידה בשיטת הבניית ידע (קונסטרוקטיביסטית), ובלמידה שיתופית בצוותא . ידוע שהסטודנטים מאמצים מודלים להוראה בהם לימדו אותם. יש לצפות שבהמשך הדרכתם כמורים הם ינצלו את הניסיון שרכשו בקורס כדי ללמד בסביבה מתוקשבת. מיומנות התקשורת באמצעות הפורום המתוקשב פותחת ערוץ זמין לפניות אל מומחה , עמיתים למקצוע, שתאפשר לשמור על המשכיות הקשר עם צוות מורי המכללה והקשר בין הסטודנטים לבין עצמם גם לאחר סיום תקופת הלימודים במכללה. חשוב לציין ששיתוף הפעולה בין המורות הוא אחד מהרווחים של התהליך. הרווח יכפיל את עצמו אם יתאפשר ליצור קשר עם מורים במכללות אחרות (שמלמדים את הקורס "מחשבים בחינוך") ונפתח פורום משותף למורים בו נוכל לדון בשאלות ורעיונות בהוראת הקורס. אם יש התעניינות בשיתוף פעולה, נשמח אם תכתבו ל-נירה מרכוס בדואר אלקטרוני . |
ביבליוגרפיה |
1. |
Leon James, 1997, "Creating an OnLine Learning Environment that Fosters Information Literacy,
Autonomous Learning and Leadership: THE HAWAII GENERATIONAL
COMMUNITY-CLASSROOM", the paper presented on 3rd ANNUAL TEACHING IN THE
COMMUNITY COLLEGES ONLINE CONFERENCE held on 7-9 April, 1998. Available Online
http://leahi.kcc.hawaii.edu/org/tcc_conf97/pres/james.html |
2. |
Nancy Mazure Hall, 1996, "Pedagogy: Teaching on the Internet: What You Need to Know before
You Go Online", in "Telecommunications for Remote Work and Learning", Available Online
http://www.cyg.net/~jblackmo/diglib/teac-all.html |
3. האתר |
http://www.utexas.edu/world/lecture/ World Lectures Hall - |
4. האתר "סביבות לימודיות מתוקשבות" של מכון מופ"ת - |
http://www.macam98.ac.il/chtml/svivot.htm
|
5. בית הספר הווירטואלי "אביב" של האתר החינוכי "סנונית" - |
http://www.aviv.k12.il
|
6. האתר של מרכז לטכנולוגיה החינוכית (מט"ח) |
http://www.cet.ac.il |
7. הכנס הוירטואלי שהתקיים ב- 7 - 9 אפריל 1998 |
- "OnLine Instructions - Trends and Issues" http://leahi.kcc.hawaii.edu/org/tcon98/ |
8. האתר המשותף של הקורסים "מחשבים בחינוך", המכללה לחינוך על שם קיי- |
http://www.macam98.ac.il/~olzang/nira/home.htm |
9. אתר המערכת החינוכית "סנונית-" |
http://www.snunit.k12.il |
10. האתר "גלים" - |
http://www.galim.org.il
|
11. האתר "שילובים" - |
http://www.macam98.ac.il/chtml/shiluv.html |
12. האתר "עוד מעט חשבון" - |
http://www.beitberl.ac.il/~intmat
|
13. האתר |
Teaching Help" http://www.foothill.net/~moorek" |
14. האתר |
KIDZ CONNECTIONS - http://www.crl.com/~colocomp/kidz.htm |
15. הערכת הלומדה - |
Animated Math http://www.macam98.ac.il/~olzang//MC/animorl.htm |
16. האתר |
Quiz Quad" -" http://www.un.org/Pubs/CyberSchoolbus/menuquiz.htm |
17. האתר |
Funbrain" - http://www.funbrain.com"
|
18. אתר הקורס "מחשבים בחינוך המיוחד הנלמד במכללת קיי בשנה"ל תשנ"ח- |
http://www.macam98.ac.il/~olzang/MC/index.htm |
19. |
Wendy burton, 1998, "FACILITATING ONLINE LEARNING: CHARTING THE
CONVERSATION", the paper presented on 3rd 3rd ANNUAL TEACHING IN THE
COMMUNITY COLLEGES ONLINE CONFERENCE held on 7-9 April, 1997.
Available Online
http://leahi.kcc.hawaii.edu/org/tcon98/paper/burton.htm |