ראשי הפרקים:
הקבלות למזמורנו הצורה הפיוטית המשקל תמצית: המאמר עוסק בפרשנויות למזמור ח' שבתהילים ובניתוח המזמור. |
א. למנצח על הגתית מזמור לדודא: כותרת. על המונחים 'למנצח'... 'מזמור לדוד' עיין במבוא לספר תהלים. הגתית - שם זה, שנמצא גם בראש הפרקים פ"א ופ"ד, מציין כלי זמר (רש"י) או לחן שמוצאו מגת פלשתים. אחרים סוברים שהוראתו ניגון שיר ששרו הדורכים בגת, ושנקרא במקומות אחרים במקרא 'הידד' (ישעיהו ט"ז, י'; ירמיהו כ"ה, ל'). לפי דעה זו יתכן שמזמורנו נאמר בבית המקדש בחג האסיף.
ב. ה' אדנינוב: ה' - הוא שם העצם, או המיחד והמפרש, של הקב"ה (ספרי במדבר סי' קמ"ג; יומא פרק ו' משנה ב'), ואילו יתר השמות הם רק כינויים. חז"ל אמרו ששם הוי"ה הוא קיצור של 'היה הוה ויהיה' (זהר, דברים קכ"ז) ורומז על מידת הרחמים (בראשית רבה, פרשה י"ב, ש'). לפי דעה חדשה השם בן ארבע אותיות 'מורה על אישיותו המיחדת של אלקי ישראל'. אדנינו - משמעו של הריבון אדנות ומלכות, וכינוי הגוף - נו מציין שהמשורר מדבר בשם כל עדת ישראל, או שהוא משתף אליו את כל היצורים (ראה גם המבוא למזמור). הצירוף 'ה' אדנינו' בא גם בנחמיה י', ל'.
מה אדיר שמך בכל הארץ
אשר תנה הודך על השמים:
ג. עוללים וינקים יסדת עז למען צורריךג: מפי עוללים וינקים יסדת עז - כמה פרושים הוצעו למשפט זה, והנראים ביותר הם: א. אתה מראה את כחך האלקי בזה שנתת כשרון הדיבור - יתרון המבדיל את האדם מיתר בעלי החיים ומרוממו עליהם - לילד רך, יצור כה זעיר וחלש; ב. אתה, יוצר העולם, האדיר והנשגב, תייסד את הכרת אלקותך בתפילה הזכה של ילדים קטנטנים תמימי הדעת, כי בתהילתם הטהורה ביחוד תמצא חפץ (והמשורר מרגיש קרבת רוח לתינוקות אלו שעוד לא נטמאו בחטאות העולם); ג. כל אנשי תבל, אף הגדולים והדגולים ביותר, אינם אלא כעוללים, ודברי שבחם לה' הם רק כהמית יונקי שדיים כלפי גדולתו של הקב"ה. עוללים - ילדים רכים, יונקים (השוה: שמואל א, ט"ו, ג'; ירמיהו מ"ד, ז'). יסדת - לפי הבאורים הנ"ל יש להבין את העבר כהוה: אתה מיסד ומכונן בתדירות (אבל עין גם במבוא למזמור). עז - תהלה וכבוד, כמו, 'עזי וזמרת יה' (שמות ט"ו, ב'); 'הבו לה' כבוד ועז' (תהלים כ"ט, א'); 'בכלי עז' (דברי הימים ב, ל', כ"א). וכן הבינו את המלה השבעים, הפשיטא, והוולגטה. אחרים סוברים שהוראת המלה: כח, גבורה; או: מעז, מחסה. והכוונה שתפילת הילדים מהוה מגדל עז לפני האויבים (השוה: החשמונאים ס, ג', י"ט והלאה). למען צורריך - משום צורריך, כמו, 'למען שוררי' (תהלים ה', ט'). הצוררים הם הכופרים בה'. להשבית - להשתיק, וכן 'הידד השבתי' (ישעיהו ט"ז, י'), 'והשבתי... קול ששון וקול שמחה' (ירמיהו ז', ל"ג). אויב ומתנקם - נרדפים ל'צורריך'. מתנקם משמעו העיקרי: מי ששואף לעשות נקמה (השוה: ירמיהו ה', ט'). כוונת הפסוק היא שבתפילת הילדים לבורא העולם, בה הם מכירים ומשבחים את מעשיו הנפלאים ביצירת התבל, יש כדי להשתיק כל טענות השטנה שאויבי אלקי ישראל (והם גם צוררי עם ישראל טוענים נגדו). בפסוק זה נמצא כעין פרוט לרעיון החרוז השני - 'מה אדיר שמך בכל הארץ' - שבפרק הקודם, כמו שפסוק ד' מרחיב את השבח שבחרוז השלישי של פסוק ב'. בכתובים אלה יש מבנה אדריכלי מיוסד על המדה, 'כלל ואחריו פרט'. תקבולת מתאמת.
להשבית אויב ומתנקם:
ד. כי אראה שמיך מעשה אצבעותיךד: כי אראה - כאשר (בכל פעם ש-) אני רואה. שמיך - שהם במיוחד רשותו של האלקים, וכן מצאנו במזמור אחר: 'השמים שמים לה' (תהלים קט"ו, ט"ז). לפי הבאור הנ"ל של המלה 'כי', קשור פסוק זה עם זה שלמטה: בראותי מעשיך הנפלאים בשמים אז מכיר אני את שפלות האדם והנני מוכרח לומר: 'מה אנוש כי תזכרנו!' אמנם אפשר לפרש 'כי' במובן 'אכן' (השוה: ישעיהו ל"ב, י"ג) ואז מחובר המשפט לפסוק הקודם, ובפסוק ה' מתחיל החלק השני של המזמור, המדבר על אפסותו של האדם אלמלא ה' בחסדו גדלהו. מעשה אצבעותיך - יש מפרשים כי ביטוי יחידאי זה מראה על מלאכה אמנותית, וכאן על יצירה נפלאה; וכן כתוב: 'אצבע אלקים היא' (שמות ח', ט"ו). ואילו הצרוף 'מעשי ידיך' (פס' ז) מציין יצירה רגילה. לפי דעה אחרת הכוונה היא שכוח היצירה של ה' כל כך גדול ונשגב שבאצבעותיו, כביכול, לבדן יכול היה לברוא את צבא השמים - הירח והכוכבים - ולא היה צריך להתאמץ ולהשתמש במלא חזקת ידיו. ירח וכוכבים - אבל השמש אינה נזכרת; מזה יוצא שהמשורר מסתכל ברקיע בלילה. הפרוש שהמלה 'שמיך' רומזת לחמה ושהחרוז הראשון מדבר על היום, ושרק החרוז השני מתכון ללילה, אינו לפי הפשט. כוננתה - בראת, עשית. וכן נרדף פעל הזה עם 'עשה' בשירת 'האזינו' (דברים ל"ב, ו': 'הוא עשך ויכננך'). 'מעשה אצבעתיך' שבחרוז הראשון, אמנם הוא חסר המלים 'כי אראה' - דוגמא של חרוזים משולבים.
ירח וכוכבים אשר כוננת.
ה. מה אנוש כי תזכרנוה: מה אנוש - שאלת תמיהה. בהשואה לצבא השמים - ירח וכוכבים - המשקפים הוד גדולתו של ה', מהו לך האדם השפל והחלש שתשים לב אליו? המלה 'מה' המראה כאן על גודל הפער בין האדם לאלקים באה בניגוד ל'מה' בפסוק ב' המביע התפלאות למראה מעשי ה' האדירים והנפלאים. השם 'אנוש' מתאר בדרך כלל את האדם כיצור פחות ערך, חסר אונים ובן תמותה (כן כתוב: 'אנוש כחצי ימיו' - תהלים ק"ד, ט"ו) ולכן הוא מתאים ביותר לרעיון פסוקנו. שני השמות - אנוש ובן אדם - קבוציים הם: הכוונה לאנושות כולה. כי - אשר. תזכרנו - הינו לטובה, כמו: 'אותם זכר' (תהלים ט', יג); 'זכר עדתך קנית' (שם ע"ב, ב'). ובן אדם - שנוצר מן האדמה ואליה ישוב; גם שם זה מראה על שפלות האדם (השוה שימוש המונח בספר יחזקאל) ומהוה מקביל נאות למלה 'אנוש בחרוז הקודם. כי תפקדנו - שתשגיח עליו; הקבלה ל'תזכרנו'. וכן מצאנו: 'פקד יפקד אלקים אתכם' (בראשית, נ', כ"ה). בפסוק זה התקבולת פשוטה.
ובן אדם כי תפקדנו:
ו. ותחסרהו מעט מאלקיםו: ותחסרהו מעט מאלקים - בפסוק זה מתחיל הבית השני. הו"ו הראשונה של ותחסרהו מהפכת ברעיון, ומשמעות המשפט היא: בכל זאת, למרות שפל כוחות האדם הרמת את מצבו עד שהוא מתקרב למעלת גדולתו של אלקים. יש מפרשים אלקים - האלקות ממש, ככתוב: 'בצלם אלקים ברא אתו' (בראשית א', כ"ז). אמנם מכיון שלא נאמר 'ממך' אלא מאלקים, יתכן שהכוונה ליצורים רוחניים, שמימיים, ואפילו הפסוק הנ"ל בבראשית אפשר לבאר בדרך זו. וכבוד והדר תעטרהו - אצלת לו כבוד והדר כעטרת מלכות לראשו. משמעותה של עטרה זו מבוארת בפסוק הבא. התקבולת מתאמת.
וכבוד והדר תעטרהו:
ז. תמשילהו במעשי ידיךז: תמשילהו במעשי ידיך - כלומר, על האדמה, בניגוד ל'מעשה אצבעותיך' שבפסוק ד', הרומז לצבא השמים. הכונה: ה' ברא גם את השמים וגם את הארץ; וכמו ש'השמים' שמים לה' (תהלים קט"ו, ט"ז) כן 'לה' הארץ ומלואה' (שם כ"ד, א'), אלא ש'הארץ נתן לבני אדם' (שם קט"ו, ט"ז) - האדם הוא, כביכול, משנה למלך היוצא, ומיצגהו עלי אדמות. כל - לרבות אצל הברואים הגדולים והחזקים ביותר. שתה תחת רגליו - שמת תחת ממשלתו. הרמיסה סמל לשלטון גמור. פסוקנו מביע, בצורה פיוטית, מה שכתוב בתורה בסיפור מעשה בראשית: 'וכבשוה ורדו בדגת הים' וכו' (בראשית א', כ"ח). ההקבלה פשוטה.
כל שתה תחת רגליו:
ח-ט. צנה ואלפים כלם וגם בהמות שדי:ח-ט: שני פסוקים אלו מפרטים ומדגימים מה שנאמר בכללות בפסוק ז' (כלל ואחריו פרט; השוה הבאור לפסוקים ג' וד'). צנה - צורה יחידאית ונושנה במקום 'צאן'; הכוונה לבהמות דקות. ואלפים - בקר, בהמות גסות (ראה דברים ז', י"ג; כ"ח, ד'). צנה ואלפים הם חיות ביתיות, ואלו בהמות שדי הן חיות היער ואף על פי שאינן עומדות ברשות האדם, יכול הוא בחכמתו לשלוט עליהם ולצודן. שדי - תמונה עתיקה של 'שדה' (השוה: תהלים נ', י"א; פ' י"ד, וכו'), לפי דעה אחת יש לפעמים למלה 'שקי' המשמעות של 'הר', כמו באשורית (השוה שם נ', י': 'בהמות בהררי אלף'). אם זהו באמת המובן של המלה בחרוזנו אזי יש לפסוקים ח-ט תבנית אמנותית נאה: הבהמות הביתיות נמצאות בדרך כלל במישור ובבקעה; חיות היער מקומן בהרים; העופות - בשמים; והדגים - בים. פסוקים אלו, כמו הפסוק הקודם, מזכירים לנו מה שכתוב בבראשית א', כ"ו-כ"ח. ציפור השמים - הצרוף מקביל ל'עוף השמים' שבבראשית א', כ"ו. המלה 'שמים' רומזת ליכולת הצפרים לעופף באויר: לאדם המסתכל בהן בזמן מעופן נראות הן כיצורי שמים הטסים על פני רקע השמים. ציפור הוא שם קבוץ. עובר ארחות ימים - כל בריה העוברת ושורצת בימים, מלבד הדגים. יש סוברים שהרמז כאן לתנינים הנזכרים בבראשית א' כ"א. הנכון לבאר את המלה 'עבר' כשם עצם קבוצי. תקבולת שני הפסוקים פשוטה.
צפור שמים ודגי הים עבר ארחות ימים:
י. ה' אדנינוי: המזמור מסיים באותן המלים בהן הוא מתחיל. הכשרון האמנותי של המשורר מתגלה לא רק בזה שהחתימה היא מעין הפתיחה ועל ידי זה נוצרה מסגרת תפארת לכל השיר, המאחדת אותו לחטיבה פיוטית אחת, אלא גם בצמצום החתימה. החרוז האחרון של הפתיחה אינו חוזר בסיום, כי בעיקר האדם הוא יצור הארץ והוא מכיר את הוד גדולתו וגבורתו של היוצר בעולם התחתון. בהתחלת השיר מעין שירה משתפך מתוך לב המשורר המתרגש ומתלהב, בכל נימי נפשו, מהתבוננותו בפלאי מעשי האלקים, וזרם השבח שוטף, מתגבר, ומתגלם בתאורי הטבע ובהרהורים על עזוז כבוד ה' ועל אפסותו של האדם, על מלכות שמים ועל ממשלת בשר ודם, נציג קל עליון, הנעשה בצלמו. אך לפתע פתאום נפסקת מנגינת השיר - אין עוד מלים, כי אין די מלים. רק מירכתי נשמתו מהדהדת שנית, כחרוז חוזר, קריאת ההתפלאות שהושמעה בראשית המזמור ואחריה דממה. כי לה' אלקים דומיה תהלה.
מה אדיר שמך בכל הארץ: