תקציר: מאז חורבן הבית שימש בית הכנסת מעין מקדש מעט. הדבר בא לידי ביטוי במרכזיות שבית הכנסת תפס בחיי האומה בארץ ובחו"ל. עיטור פנים בתי כנסת היא מסורת קדומה מאד. הציורים והקישוטים בפנים בית הכנסת, הריהוט והצורה הארכיטקטונית נשתנו מתקופה לתקופה בהתאם לרוח הזמן. נושאי הקישוט והעיטור ביטאו לא אחת את משאת נפשם של האומנים וסביבתם לעבר וסמלי תקווה לעתיד. ניתן לראות גם השפעות חיצוניות של תרבות יון ורומי, ואת תגובות חז"ל בתלמוד ובמדרשים שביטאו לא אחת הסתייגות. מילות מפתח: מקדש, כרובים, קישוט בתי כנסת, פסיפס, פרסקו. |
"וארז אל הבית פנימה מקלעות פקעים ופטורי צצים הכל ארז אין אבן נראה" (מלכים א, ו, יח).ומוסיף הכתוב, ואומר:
"ואת כל קירות הבית מסב קלע פיתוחי מקלעות כרובים ותמרת ופטורי צצים מלפנים ולחצון" (שם, כט).לא הקירות לבד מכוסים היו אורנמנטים מעולם החי והצומח, נאחזים בשריגי צצים ושרשרות, אלא גם הדלתות המורכבות מעץ שונה קושטו באותם המוטיבים, כדי לשוות לפנים הבית מראה אחיד מרהיב עין, אסתטי והרמוני כאחד. כנאמר,
"ושתי דלתות עצי שמן וקלע עליהם מקלעות כרובים ותמרת ופטורי צצים וצפה זהב וירד על הכרובים ועל התמרת את הזהב, ושתי דלתות עצי ברושים שני צלעים הדלת האחת גלילים ושני קלעים הדלת השניה גלילים", וגו' (שם, לב-לה).יחזקאל הנביא בחזיונו הרחיב את התיאור הציורי שבספר מלכים, בעיקר ביחס לכרובים. ולתמורות וכך נאמר,
"ותמרה בין כרוב לכרוב ושנים פנים לכרוב ופני אדם אל התמורה מפו ופני כפיר אל התמורה מפו עשוי אל כל הבית סביב סביב מהארץ עד מעל לפתח הכרובים והתמרים' (יחזקאל מא יח--כ וראה רש"י ורד"ק).הכרובים מתוארים כאן אחרת מכרובי המשכן, שמשה רבנו נצטווה מפי הגבורה לשימם על הכפורת ופניהם איש אל אחיו וברקמת הפרוכת והיריעות, כפולי-פנים מעשה חושב, פני אריה מזה ופני נשר מזה, בשעה שבפסוק שלפניו מתואר הכרוב עם פני כפיר מפה ופני אדם מפה מכוונים לשני צדי תמרה. לצפוי קרקע הבית, הקירות והספן ואולי גם ליצירת הצורות הקישוטיות עצמן השתמשו בסוגי עץ בגוונים שונים, ארז, ברוש, שמן ואלמג בתוספת זהב רדוד שהיה מכוון סביב הצורות,
"שוקע במקום שקוען ובולט במקום בליטתן",כך שהאורנמנטים הציוריים נראים היו כתבליטים שטוחים משובצים בזהב (רש"י). באור העמום שחדר לפנים הבית דרך חלונות שקופים-אטומים, רחבים מבחוץ וצרים מבפנים, עשויים מסגרות מסגרות שאחת עמוקה מחברתה, נוצרה, על פני משטח הקירות והדלתות, מעין תנועת גוונים מרשימה. אמנות הצרוף והשלוב של מיני עץ, שונים בצבעם, בבנייני המקדש, מרומזת בדברי הנביא,
"כבוד הלבנון אליך יבוא ברוש תדהר ותאשור יחדו לפאר מקום מקדשי" (ישעיה ס, יג) ובמקביל "קרשך עשוי שן בת אשורים" (יחזקאל כז, ו),לפי תרגומו של יונתן, קרשי דלתות מעץ תאשור משובצים לוחיות שן פיל. תהיה על כן משמעות "קלען - כבש, כלומר הכניס, הדחיק והעמיק לתוך הצפוי, מעשה משולב של פתוח ושיבוץ.
מציורי בית הכנסת של דורא אברופוס - הנביא יחזקאל עומד בתוך הבקעה ומדבר אל זקני ישראל |
חזון העצמות היבשות - מתוך ציורי דורא אברופוס |
"דשף ויתיב", כלומר, "זז משם והתיישב כאן" (בבלי, עבודה זרה, מג, ב) והיינן דכתיב כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחננו (תהלים קב, טו).כך נוצר הקשר הנפשי לכל הדורות בין בית המקדש לבין בית הכנסת ונפתחה דרך ליהדות של חכמי ישראל ותורתם שבעל פה, תורה ששמרה על עם ישראל וייחודו בסערות הימים בארצות פזוריהם עד היום.
"ברוך ה' אלוקי אבותינו אשר נתן כזאת בלב המלך לפאר את בית ה' אשר בירושלים" (עזרא ז, כז).לא רק להקים אלא גם לפאר. בהשפעת הנביאים האחרונים נשתנו ערכי המחשבה של בני ישראל השבים מן הגולה ותודעתם הרוחנית-לאומית התגבשה במידה רבה. הקריאה הדרמטית של זכריהו הנביא,
אל תהיו כאבותיכם! (א, ד) ואזהרתו הנמרצת "אכרית את שמות העצבים מן הארץ ולא יזכרו עוד וגם את הנביאים ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" (שם, י, ב)השפיעו שהיהודים ראו בכל פסל או דמות מקור טומאה שיש לשרש אחריה ולהרחיקה מן הארץ כי תועבה היא.
"מי שלא ראה בנין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו".לבנינו המונומנטלי של הבית ולקישוטו השתמשו בחומרי בנין יקרים ביותר, זהב, כסף ונחושת קלל מעורבת בזהב ואבנים צבעוניות בכחול, לבן וירוק (כוחלא, שישא ומרמרא), גם אותן חשב המלך לכתחילה לחפות בזהב, אלא שהחכמים יעצו לו להימנע מזה
"דהכי שפיר טפי", שהבנין ייראה כגלי ים נעים (אידוותא דימא) "והעין משתעשעת בראייתם" (בבא בחרא ד, א).משום הרחקה יתירה ומחשש לעבור על אזהרת
"לא תיטע לך אשרה כל עץ אצל מזבח ה' אלוהיך" (דברים מז, כא)נאסר השימוש בעץ בקודש פנימה, ונפסקה הלכה לדורות
"שאין בונים בו עץ בולט כלל" (רמב"ם, בית הבחירה, א, ט),אם כי רבים היו הנגרים גם בין הכוהנים העושים במלאכה, כנראה שמשום כך העדיפו לצפות, את הקירות והדלתות במתכת יקרה, במקום צפוי העץ שבבית ראשון, שנאמר בו בהדגשה "כולו ארז אין אבן נראה" (שקלים ד, ד, מדות ד, א, מלחמות ה, ה, ד). מנוף הבית נעלמו לגמרי דמויות. של בעלי חיים ואין זכר לבקר ולאריות. שהיו במקדש שלמה, יתר על כן בימים ההם לדברי יוסף רווחה הדעה "שלא עשה שלמה במפעל זה מעשה דתי", אם כי חכמי התלמוד לא ראו בזה פגם (ראה תוספות ד' ה, ברובים ויומא נד, א). לא זו בלבד אלא גם הכרובים, שתפשו מקדם מרכזי במשכן ובמקדש ראשון, לא חזרו לשני (מלבד דעת יחיד הסובר שהיו שם דמויות של כרובים מצוירות בכותל [שם] וגם ידיעה אחת ממקור לא יהודי). על קישוטי קיר אחרים לא נמסר במקורות, אבל יש להסיק, מתוך השוואות, שהיו שם ציורים ופיתוחים על נושאים צמחיים וצורות גיאומטריות מסוגננות.
"אם כי לא הוסיפו על התפארה הזאת העשה צלמים (ציורים) ולא מעשה פסלים" (מלחמות ה, ה, ב).הוא חוזר על כך בספריו מספר פעמים
"כי אסור על פי החוק לתת בבית המקדש צלמים וחצאי פסלים וכל הדברים העשויים בתבנית בעלי חיים" (שם, א לג, ב).גם הורדוס נזהר מלפגוע ברגשות העם ולא המרה את פי החכמים בשטח זה, כשם שנמנע מלהיכנס לתחום המקדש,. שהכניסה שם הייתה אסורה לזרים, למרות מעמדו המלכותי. מלבד היסוד המסורתי-דתי, פעל רגש של גאווה לאומית ודחף של התגוננות. להגברת הרגישות לצורות ובמיוחד לאלו שסימלו את שלטון הרומאים השנואים ונצחונותיהם. כדוגמא יכולה לשמש התקרית עם כלי הנשק וסימני הצבא עטופי בד שהכניסו הרומאים לעיר. היהודים חשדו שמתחת לעיטוף מוסתרות הצורות השנואות וכמעט הגיעו לידי התנגשות דמים, לולא שהורדוס ציוה להסיר את העטוף וכולם פרצו בצחוק (קדמוניות טו, ח, ב). במתיחות המתמדת ששררה בימים ההם הורד נשר הזהב שעשה הורדוס בשנה האחרונה לחייו והציב אותו בגובה השער של בית המקדש, התגרות זו הניעה את הנוער היהודי למעשה נועז שהביא למותם של ארבעים תלמידי החכמים הגיבורים שפוצצו את סמל השלטון הזר לרסיסים לעיני העם בחצר בית המקדש.
"שבשעה שהחמה זורחת ניצוצין יוצאין ממנה" (בבלי שם).הקונכה נשארה במקומה עד לחורבן וכך נחרתה צורת שער ההיכל בזכרון העם וכזכר למקדש היא מופיעה כאלימנט קישוטי וארכיטקטוני בבתי הכנסת בארץ ובחוץ-לארץ, מעל לשערים, חלונות, גומחות, ארונות קודש ותשמישי קדושה כשם שגם הגפן הפכה לאחד האטריבוטים הקישוטיים הנפוצים ביותר בבתי הכנסת.
"כה אמר ה' אלוקים כי הרחקתים בגויים וכי הפיצותים בארצות ואהי להם למקדש מעט בארצות אשר באו שם' (יחזקאל יא, טז) דרש רבי שמואל בר יצחק, אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות (ילקוט שמעוני רמז שנ"א והשוה בבלי מגילה כ"ט).תאור ראשון של בית כנסת מפואר בגולה שאחרי החורבן, מפי עד ראיה, היא עדותו של ר' יהודה,
"כל מי שלא ראה דיפלסטון של אלכסנדריה של מצרים לא ראה בכבודן של ישראל" (סוכה נא, א, תוספתא שם ד).כאן לפנינו אבטיפוס של צורת בית כנסת, כפי שקבוע בהלכה והמקובלת בישראל ובתפוצות עד היום. בימה באמצע, החזן עומד על הקרן, שהיא העמוד, הציבור יושב סביב ופניהם לירושלים והזקנים יושבים בקתדראות ופניהם כלפי הצבור. מבית כנסת זה לא נתגלה עד כה אף שריד ובמקורות לא נמסרו פרטים על קישוטיו הציוריים והתבליטיים, אולם מרשימת בעלי המלאכה למקצועותיהם, הנזכרים בבריתא, זהבים, כספיים, גרדיים (אורגים) וטרסיים (חורשי נחושת), אפשר לשער שהבית היה מקושט לתפארת. גם הקתדראות של זהב היו משובצות פנינים ואבנים יקרות. מושבי כבוד לזקני העדה בכותל הקדמי, הלו נהוגים בבתי כנסת העתיקים ושמשו יסוד להלכה ולדוגמא לדורות הבאים. בכורזין שבגליל נחשף בחפירות בית כנסת עתיק מן המאה הג' ובו נתגלתה אצטבא, עשויה אבן בזלת, הקרויה "קתדרה של משה". המשענת האחורית מקושטת בשושנית גדולה והצדדיות והבסיס בפיתוחי-אבן וכתובת בשפה הארמית, גם היא מכוונת הייתה כלפי הציבור ומיועדת, כנראה, למופלא שבבית הדין (השוה בבלי סוכה שם ותוס' ד"ה והיו).
"יצר הרע של עבודה זרה נעקר מישראל" ואין סכנה נשקפת מהאליליות שתחזור ותתפשט בעם (יומא סט, ב, שה"ש רבה ו, ח ובמקבילות).בעלי האומנויות היהודיים, שעסקו במלאכתם בערים המעורבות נאלצו לצורך פרנסתם להתאים את תוצרתם לזאת של חבריהם למקצוע הנכרים ולקשט את מעשי ידיהם בקישוטי צורה לפי טעמם של הלקוחות (פרופ' אוירבך). רבים מחכמי ישראל התלבטו בבעיה כלכלית, חיונית זו 'וטרחו למצוא "אמתלא של היתר", (ראש השנה כד, ב), אולם נחלקו דעות החכמים בזה. בכל אופן היו כלי בית, תכשיטים וחפצי נוי עם צורות בני אדם נפוצים בישראל ויהודים השתמשו בהם, כשם שהיו מחזיקים אנדרטין בבית והיו מציירין דיוקנאות, עם "כתב" הסבירי על הכותל (שבת קמט, א ותוס' ד' ה ודיוקני).
לרבי חייא בר אבא היו ספלים עם צורות ורבי יוחנן התיר לשתות מהם, אם המים צפין על פניהן ומסופר שבימיו התחילו לצייר דמויות על הקירות ולא מחה בידם (ירושלמי עבודה זרה, ג, ב'). ר' אבין תלמידו (כתובות לג, ב, בב קמב, א), יליד בבל שלמד בא"י וחזר לבבל, לא מחה גם הוא, כשבימיו במאה הג' לספ. התחילו לצייר בפסיפס (ירושלמי שם, בהשלמה מתוך כ"י לנינגרד), ברם, על זהותו ותקופתו של ר' אבין נחלקו עוד הדעות.עקב התנאים שהזמן גרמם הקילו אמנם חכמים בעניין הצורות, אבל רבים מן החכמים תפשו עמדה קיצונית והתנגדו בתוקף לכל הקלה בשטח רגיש זה, אם בגלל השש וספק עבודה זרה שלש להחמיר בה ואם לשם הרחקה מן הגויים ומנהגיהם. ואם בגלל השקפה שיותר נכון להחזיק בתלמידי חכמים שיוכלו לעסוק בתורה ולא לבזבז כספים על בנית בתי כנסת מפוארים (ירושלמי נסקלים ה, ד).
וכשר' אבין, שהיה נגר במקצועו (שבת כ"ג, ב) עשה בעצמו דלתות לבית הכנסת הגדול והתפאר ביופיין בפני ר' מנא, הוכיחו זה על המעשה בלשון הכתוב "וישכח ישראל את עושהו ויבן היכלות" (ירושלמי שם).מן השרידים שנתגלו בחפירות אפשר היה לעמוד על תהליך ההתפתחות של האמנות הפלאסטית הקדומה של היהודים, הכיור, החיטוב, הפיסול והקישוט התבליטי וכן גם על אמנות הפסיפס ברצפי-תמונות, אבל עד לתחילת המאה הנוכחית לא היו בידינו הוכחות ריאליות מספיקות לשחזר את תולדות האמנות הציורית היהודית ובמייחד את שימושה בבתי כנסת.
"שלבות של כל ישראל יהיו מכוונים למקום אחד" (ברכות ל, א).מעל לשקע מצויר מקדש, שבחזיתו ארבעה עמודים, בדומה לזה, שעל המטבעות של בר כוכבא ובין העמודים שער סגור בעל שתי דלתות ולמעל לו מתנוססת. שוב הקונכה. משמאל, מנורת שבעת הקנים בגודל בלתי פרופורציונלי. המדגיש את ערכה המיוחד, לצדה לולב ואתרוג. שהם אטריבוטים בלעדיים יהודיים, המופיעים בקישוטי בתי כנסת, מערות קבורה, ארונות ותשמישי קדושה בארץ. ובארצות הגולה, מימין - העקדה, יצחק עקוד על המזבח ואברהם עומד והמאכלת בידו, מאחוריו איל נאחז בקרניו בענפי אילן ובפתח האוהל נראית דמות אשה נצבת שרה?). ה"קול מן השמים" עוצב על ידי הציירים בצורת יד המושטת מתוך ענן המסמלת את יד אלוקים העוזרת והמצילה את בני אדם בשעה שהם נתונים בסכנה. סמול זה שימש דוגמא לאמנים יהודים גם בתקופות מאוחרות יותר וגם באמנות הלא יהודית במשך הרבה דורות. כך היא מופיעה גם בפסיפס בית אלפא, שנוצר כשלש מאות שנה אחרי ציורי דורא גם בדורא עצמה בקריעת ים סוף, בחזון יחזקאל ובתמונת בן האלמנה השב לתחייה על ידי אליהו. אולי כאן מקור "החמשא", בצורת יד פתוחה, הנפוצה ביהדות המזרח כשמירה נגד עין הרע ומופיעה בשמיש בקמיעות, על צעיפים, חנר כיות וכלי בית ובבתי כנסת על מנורות, רקמות, תרשימים, ציורים ותשמישי קדושה.