תמצית: המאמר עוסק בזיהויו של הפרעה המשעבד את ישראל במצרים כרעמסס השני, בהוכחות וברמזים לכך.
מילות מפתח: תנ"ך-היסטוריה, היסטוריה-מצרים, מצרים, היסטוריה יהודית. |
"וישימו עליו שרי מסים למען ענתו בסבלם ויבן ערי מסכנות לפרעה את פתם ואת רעמסס" (שמות א', י"א).התעודות המצריות לא שיירו עדות ישירה על עבדותם של בני ישראל במצרים. וכמה טעמים לכך: א) עבדים שמיים ישבו, דרך קבע, במצרים, והמצרים לא ראו עניין מיוחד להציב זכר לישיבתם של העברים בארץ גושן. ב) התעודות המצריות, שנתגלו בדלתה המצרית בסמוך למקום מושבם של בני ישראל מועטות בשעור יחסי. ואם השתיירו הדים לעבדות ישראל במצרים הרי שנרשמו בתעודות שנכתבו בצפונה של מצרים. בסופו של דבר, אין ללמוד מאומה משתיקתם של המקורות ומכל שכן, כשכיסויים מרובה מגילויים.
"ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף" (שמות א', ח')בתורה לא נאמר, מי היה אותו פרעה. השערה רווחת אצל רבים מההיסטוריונים היא, שהכוונה לרעמסס השני, שמלך במאה ה- 13 לפה"ס (1224-1290 לפה"ס). ואף על פי שאין ראייה וזכר לזהות זו, אפשר למצוא לה רמזים כלשהם.
"נגד אבותם עשה פלא בארץ מצרים שדה צען" (שם, י"ב מ"ג).ואין זה אלא טבעי שפרעה יעסיק את העברים בעבודת בנייה בבירתו, שהוקמה בקרבת מקום למושבם בארץ גושן. והרי הכתוב אינו מונה את כל הערים שאותן הקימו או בנו מחדש העברים, אלא את אלה, שחשובות היו במיוחד למצרים ובהן הכבידו בעיקר את אוכפם של העברים. וכמובן שהמילה "ויבן" אין לפרשה תמיד כמעשה-ייסוד, אלא גם כהתבצרות וכבנייה מחדש.
"ויתן להם אחזה בארץ מצרים במיטב הארץ בארץ רעמסס כאשר צוה פרעה" (בראשית מ"ז, י"א).אין צורך - לפי כתוב זה - לזהות את ארץ רעמסס עם ארץ גושן, ונראה הדבר, שתחום רעמסס כלל בו גם את ארץ גושן, שסמוכה היתה למדבר. הדעת נותנת שלתחום זה מתכוונת התורה, כשהיא מספרת על התחנות, ששימשו נקודות מוצא לבני ישראל יוצאי מצרים:
"ויסעו בני ישראל מרעמסס סכתה" (שמות י"ב, ל"ז);ובלשון אחרת, כרוניקאלית יותר:
"ויסעו בני ישראל מרעמסס ויחנו בסכת ויסעו מסכת ויחנו באתם אשר בקצה המדבר" (במדבר ל"ג; ה-ו).
"אני מוציא לפועל כל שליחות המוטלת עלי במסירות איתנה כנחושת. איני מתרשל... סיימנו להניח לשבטי השוסו (שוסים) מאדים (אדם) לעבור את מבצר מרנפתח.. אל הבריכות של פר' אתום של מרנפתח אשר בתכו למען החיותם עם מקניהם, לרצונו של פרעה, השמש הטובה של כל הארצות" (פפירוס אנסטאזי).למדים אנו מכאן, שפקודים מטעם המלכות מסדירים היו את בואם וצאתם של שבטי הנודדים למצרים. בתעודה זו מדובר על אדום, (הנזכרת לראשונה בכתובת מצרית), אך אין ספק שבדרך זו נהגו גם בשבטי נודדים אחרים שהגיעו למצרים. מבצרים מיוחדים, כמו מבצר מרנפתח, שעמדו על גבול המדבר נועדו כנראה להגנה מפני שוסי המדבר (שוסו). הנודדים הללו, כמו העברים בני יעקב לפניהם מגיעים למצרים, כדי למצוא מחיה בשבילם ובשביל מקניהם, ופרעה מרשה להכניסם למצרים לגור שם; בספר בראשית נאמר על כך בלשון ציורית מופלגת:
"ויאמר פרעה אל יוסף לאמר, אביך ואחיך באו אליך, ארץ מצרים לפניך היא במיטב הארץ הושב את אביך ואת אחיך ישבו בארץ גשן" (בר' מ"ז, ו').אין אנו יודעים בדיוק היכן היתה ארץ גושן, כיצד נקראה במצרית ומה היו תחומיה המצויירים. מסתבר שהיתה מחוז ספר בדלתה בסמוך למדבר. אפשר, שהארץ הנזכרת בכתובת המצרית לפנינו בשם "ת'כו" זהה, לפחות חלקית, עם גושן המקראית. ואם נכון הדבר, הרי שפתם ישבה על גבול ארץ גושן, ואין ספק שהיתה עיר ספר חשובה במצרים התחתונה - עיר מסכנות.
"כלו מעשיכם דבר יום ביומו" (שמות ה', י"ג).לא זו בלבד שהנוגשים אצים, אלא עצם הבנייה הנדרשת ללבנים היא הקובעת את קצב המלאכה.
"לגור בארץ באנו" (בראשית מ"ז, ד').והנה עתה היו מגרים לעבדים: "ויעבדו מצרים את בני ישראל בפרך" מכאן התנגדותם של העברים לסבלות מצרים ושבסופם באה הפריצה מבית עבדים ביד רמה שכרוכה היתה במסורת אבות מימי אברהם, יצחק ויעקב בליל שימורים.