תקציר: המאמר סוקר את חיבוריו של הרמ"א - "דרכי משה" על הטור ו"המפה" על השולחן ערוך, ומסביר את דרכו בהגהותיו על ספרי ר' יוסף קארו. מילות מפתח: הרמ"א, ה"בית יוסף", הטור, שולחן ערוך, הלכה. |
"ולא זה השולחן אשר ערך לפני ה' ולא נתנו עדיין לבני אדם אשר במדינות אלו, אשר רובו מנהגיו במדינות אלו לא נהיגינן כוותיה - - - כי כבר אמרו ז"ל אין למדין מן הכללות, כ"ש מן הכלל שכלל הגאון הזה לעצמו לפסוק אחרי הרי"ף והרמב"ם במקום שרוב האחרונים חולקים עליהם ועי"ז נתפשטו בספריו הרבה דברים שאינן אליבא דהלכתא לפי דברי החכמים שמימיהם אנו שותים שהם הפוסקים המפורסמים בבני אשכנז וצרפת... אשר אנו מבני בניהם, ואני ראיתי כי דבריו בשו"ע כנתנו מפי משה מפי הגבורה ויבאו התלמידים הבאים אחריו וישתו דבריו בלא מחלוקת... ע"כ ראיתי לכתוב דעת האחרונים עם המקומות שלא היו נראין לי דבריו כדי לעורר התלמידים".אלה הם דברי הרמ"א בהקדמתו להגהות השולחן-ערוך ובמלים אלו הגדיר את מטרת חיבורו ומפעלו הגדול שבו פרש את "המפה" האשכנזית על "השולחן ערוך" הספרדי.
ומה שכתבת שדקדקו חכמי פוזנא מדברי "בית יוסף" לסתור דבריך אין אני רואה בזו ממש לסתור דברים פשוטים מדוקדקים כאילו, כי "בית יוסף" לא דקדק בחילוק זה... ולא עלה על ליבו גם לזאת" (שו"ת רמ"א צ"ט).הרמ"א מבליט את יחסו השלילי ל"בית יוסף" בציינו: "אין לסמוך על דברי ה"בית יוסף", או "אין דבריו נכונים". בניגוד לבית יוסף המסתמך רק על הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש, משתדל הרמ"א לחזק גם את דעות הפוסקים האחרים אם סברתם מתבססת על שיטת בעלי התוספות. נוסף לכך התנגד הרמ"א בית יוסף בגלל אי החשבותו בדעות האחרונים ולכן ביטל את הכלל שהלכה כבתראי:
"כי ידוע שהרב המחבר בית יוסף בטבעו אל הגדולים נכסף, ופסק הלכה בכל מקום ע"פ שנים ושלושה עדים המה הגאונים הנחמדים הרי"ף, הרמב"ם והרא"ש... ואף כי הם קמאי ולא בתראי, ולא חש לדברי שצווחו בו קמאי דקמאי... לפסוק הלכה בכל מקום כבתראי וכו'". (הקדמת "דרכי משה" או"ח)ובמקום אחר מציין הרמ"א:
"וכבר כתבתי דעתי בזה דהלכה כבתראי וכל שכן במקום שהתוספות מסכימים. ואין לך בתרא כדעת הטור שכתב דטוב להחמיר, וכבר כתב מהר"י מינץ התשובה בשם תלמיד מוהר"מ דיש לפסוק כפוסקים אחרונים - - - ויש לפסוק תמיד כבתראי ואין לנטות מזה" ("דרכי משה" יו"ד סי' ל"ה אות י"ג). נקודה נוספת שעוררה את התנגדותו של הרמ"א ל"בית יוסף" היתה אי-התחשבותו של ר' יוסף קארו במנהגי אשכנז - פולין: "גם כי הרבה דינים אין אנו נוהגים כמסקנת - - - מהור"ר יוסף קארו אשר כבר נתפשטו ספריו בכל ישראל, ואם יפסוק אדם אחרי דבריו בפרט בדיני איסור והיתר אשר יסד בשולחן ערוך שלו יסתור כל מנהגים שנוהגים בהם במדינות אלו".מאידך מצא גם הרמ"א את מבקרו החריף בר' חיים בר' בצלאל [בעל וכוח מים חיים] שמתקיף את הרמ"א בזה "שכתב רק מנהגי מדינת פולין ואין לבטל מנהגי אשכנז מפני מנהגיו כמו שלא רצה בעצמו לבטל מנהגיו מפני מנהגי בני מזרח".
"שלא יחשדני המעיין - - - כי לפעמים כתבתי להקל בהפסד מרובה, או לעני בדבר חשוב או לכבוד שבת והוא מטעם כי באותן המקומות היה נראה לי כי היתר גמור הוא אליבא דהלכתא רק שהאחרונים ז"ל החמירו בדבר. ולכן כתבתי שבמקום דחק וצורך יש להעמיד את הדבר על דינו, וכן מצינו בקמאי ובתראי דעבדי הכי". (הקדמה לתורת החטאת)בקשר לעשיית שותפות עם גוי במסחר אוסר הר"י קארו מחשש שמא יחוייב לו שבועה והגוי ישבע בשם האליל. הרמ"א מצדד להקל בדבר מפני שאין הגויים בזמן הזה נשבעין בע"ז ולכן בעקבות ההסתמכות על שינוי בתנאי החיים קבע הרמ"א להקל. בדרך כלל יש לציין שמקור חומרותיו הוא מנהג יהודי אשכנז וצרפת והרמ"א שם ליבו שחומרות אלה תשארנה בתוקפן גם לאחר שהשו"ע נתקבל כספר חוקים רשמי; ברם בקולותיו הסתמך על דעות הפוסקים שקדמו לו אבל יש גם לראות את מקורן בשקול דעתו ובהתחשבותו בגורמים מסוימים, כגון תקון חיי החברה.