כך התיצב הגר"א לימין הפוסקים השוללים את הדעה, המיוחסת לרש"י ומובאת ע"י הרמ"א, (בהגהותיו ליורה דעה ס' ק"ס סעיף ט"ז): "יש אומרים דמותר לישראל לומר לחבירו ישראל, לך והלוה לי מעות מפלוני ישראל ברבית, ומותר לתת אחר כך הרבית לשליח להביאו לו, דלא אסרה תורה אלא רבית הבא מיד לוה למלוה, והשליח אינו עושה שום איסור, דהאי, רבית לאו דידיה הוא, ואי משום שלוחו של אדם כמותו - אין שליח לדבר עבירה" מרן ה"בית יוסף" טוען "שכל הפוסקים הם נגד זה, ולדעתו לא אמרו רש"י מעולם ואיזה תלמיד טועה כתבו". ה"לבוש" מוסיף "איישר חילי אצוה למוחקו מכל הספרים", וכן הביא דברי בעל "טורי זהב": "ושום אדם לא יסמוך על זה כלל וכלל, אפילו בשעת הדחק וצורך גדול". הרמ"א בעצמו המביא כאמור דעה זו מוסיף "ואין לפרסם הדבר בפני עם הארץ", אך הוא חוזר ומדגיש "וכן עיקר, אף על גב דיש מפקפקין בהיתר זה ומחמירים לאסרו, יש לסמוך עליו בעת הצורך", הגר"א שולל נמרצות ראיה זו וטוען "וכבר כתבו ב"י ולבוש וט"ז שהוא טעות גדולה, ואיזה תלמיד טועה כתבו, ואף ש"דרכי משה" (הוא הרמ"א עצמו) וב"ח וש"ך קיימוהו, לא נראה, וטעות גמורה היא".
יחד עם זאת יש לציין את יראת הכבוד שלו בפני הראשונים. לדברי התוספות (עירובין ע"ו ע"ב) המביעים דעה שאחד התנאים וכו' טעו מגיב הגר"א בהערותיו "חס ושלום דטעו", כן הוא מציין בפירושו לתיקוני זוהר וכן הוא בתורה שעתה אין אנו מקבלין שום דבר חדש בתורה, כמו בזמן בית המקדש אלא מה שאנו מוצאין כתוב בספרי הראשונים וכו', משא"כ עתה מלכה ושריה בגויים אין תורה, ואין לנו אלא ספיחי הראשונים, הלואי שנוכל להבין דבריהם, וכמ"ש ואינון בשולי כרמא, לא ידעין וכו' עד שיבא משיח".
יש לציין, כי בביאורו לשו"ע אין הגר"א מצטמצם לפסקי מרן והרמ"א בלבד ולפעמים הוא נזקק לבירור מקורות הרמב"ם. בשו"ע (אהע"ז סימן ל' סעיף ג') מביא המחבר את ההלכה בדבר מסירת כסף הקידושין לידי האישה והוא מצטט כמעט כלשונם את דברי הרמב"ם (בהלכות אישות ד', כ"א-כ"ד) בסעיף ה' נאמר "היו עומדים ברשות הרבים או ברשות שאינה של שניהם, וזרק לה קידושיה, קרוב לו - אינה מקודשת, קרוב לה - הרי זו מקודשת. מחצה למחצה או שהיו ספק קרוב לו ספק קרוב לה, ואבדו קודם שיגיעו לידה, הרי זו ספק מקודשת". בעל "באר הגולה" מעיר שמרן הולך בעקבות הרמב"ם (הלכות קידושין פ"ד הכ"ב). קודם לכן, בסעיף ד' מביא מרן את ההלכה בדבר "היתה עומדת בסימטא או בצידי רשות הרבים, וזרקם לתוך ד' אמותיה מקודשת", לא על יסוד הרמב"ם שכן הרמב"ם השמיט הלכה זו, אלא על יסוד המשנה במסכת גיטין (ע"ז ע"א). הגר"א מסביר שהרמב"ם לא כתב את הדין של ד' אמות "שאין דרכו לכתוב אלא מה שכתבה הגמרא להדיא, לכן לא כתב אלא מילתא דרבי יוחנן, דהוא דינא דמתניתין כן הקידושין, אבל מילתא דרב סמך על מה שכתב בהלכות גירושין, וכן בסעיף י"א לא כתב אלא דין חצירה שמפורש בגמרא בקידושין "ואם היה סלע שלה וכו'" אבל שאר החילוקים, שאמרו בגיטין (שם ושם ע"ט ע"א) לא הזכיר וסמך על מה שכתב בהלכות גירושין.
מתוך דיוקים במדרשי חז"ל, בש"ס ובמפרשיו, מגלה הגר"א מקור למנהגי ישראל שתורה הם, ואין צורך להוסיף כי בכלל מקורות ההלכה כלולים הזוהר וספרי הקבלה, ולפעמים מביא הגר"א סעד מדברי הזוהר להלכה הפסוקה או למנהג מקובל בישראל.
בשו"ע אור"ח (סימן תר"ד) פוסק הר"מ "גם אין אומרים קודם עלות השחר בערב יום הכיפורים הרבה סליחות ויש מקומות נוהגים להרבות בסליחות והכל לפי המנהג". הגר"א מציין כי לחילוקי המנהגים בדבר אמירת סליחות בערב יום הכפורים קודם עלות השחר יש שורש בתלמוד "מחלוקתם כמ"ש האחרונים דפליגי אם הלילה גם כן יו"ט או דוקא ביום" והוא מוסיף "והעיקר שאין המצוה להרבות אלא ביום, וגמרא ערוכה היא בכתובות דף ה' א', וע"י רש"י שם ד"ה אית ליה". הגר"א מדייק איפוא מקושית הגמרא שם "אלא מעתה יום הכיפורים שחל להיות בשני בשבת - ידחה, גזירה שמא ישחוט בן עוף, אי נמי התם אית ליה רווחא וכו', ורש"י מפרש "אית ליה רווחא - לשחוט בלילה", שהסעודה אינה עד למחר, ומכאן שהסעודה לא היתה אלא ביום, ובלילה לא היו נוהגים יום טוב, ועל כן מותר להרבות בסליחות בערב יום הכיפורים קודם עלות השחר, ואילו לדעה השניה הרי הלילה גם כן יו"ט ואין להרבות בו בסליחות.
אף מקורה של הגהת הרמ"א "נהגו שאין מתחילין בב' ובד' נושאין נשים אלא במילוי הלבנה" מסומנת ע"י הגר"א בזוהר ובתקונים (יו"ד קע"ט ס"ק ד' ה').
בשו"ע או"ח (סימן כ"ד סעיף ד') מביא מרן דעת-הראשונים: "יש נוהגים להסתכל בציצית כשמגיעים לוראיתם אותו", ובבאורו (שם ס"ק ח') מציין הגר"א מקור למנהג זה "ברעיא מהימנא (שלח קע"ד ע"ב) דא היא סימנא מלכא לאדכרא ולמעבד", וכן להלן (בסימן כ"ה סעיף א') "אחר שלבש טלית מצויץ יניח תפילין שמעלין בקדש", והגר"א מציין "דברי המחבר וכ"כ ע"פ הזוהר (ח"ג ק"כ ע"ב) שציצית ואח"כ תפילין, וכמו שכתוב בכמה מקומות שציצית הוא הכסא ותפילין הוא אדם שלמעלה (תיקוני זוהר סוף תיקון מ"ד). לדברי מרן "וילך לבוש בציצית ומוכתר בתפילין לביהכ"נ ושם יתעטף בטלית גדול", מציין הגר"א את מקורו (ח"ג רס"ה ע"א) ושם מודגש שבחו של הנוהג כך.
יש להוסיף כי היו לו כנראה דברי קבלה מפי רבותיו, ורבי מנחם מנדל משקלוב מוסר בשמו "שמעתי מאדמו"ר הגאון ז"ל כך קבלה בידינו מן הגאונים, איש מפי איש עד משה רבינו ע"ה".
הזכרנו כבר כי לעתים מציין הגר"א בדרך אגב מקורות לפסקי הרמב"ם, ומן הענין לציין הלכה אחת שבה מביא הגר"א את הזוהר, כמקור לדברי הרמב"ם וכן לשיטת סידור ההלכות על ידו, בהלכות יבום (פ"ד ה"ו) מפרט הרמב"ם את סדר החליצה "וחולצת המנעל ומשלכת אותו לארץ". הטור המביא את דבריו מוסיף "ואיני יודע - - - למה הצריכה להשליכה לארץ? ונושאי הכלים מסבירים בדרכים שונות את טעמו. בעל "בית יוסף" סבור שהרמב"ם אורחא דמילתא נקט, ולא משום דבעינן השלכה לארץ" ובעל "בית חדש" מציין את הטעם, שכבר הובא ע"י מהר"י מברונא, שהשלכה נועדה להראות כי לא חלצה אותו אלא לשם מצות חליצה, אולם אין הם מציינים את מקורו של הרמב"ם, עד שבא הגר"א ובביאורו לסדר חליצה (שו"ע אהע"ז קס"ט) הוא מציין כי "הוא מנהג קדמונים, ומביא מקור לכך מספר הזוהר (ריש חוקת ק"פ ע"א) להראות שנפש המת נרגעת, והיא מותרת להקים בית חדש.
לפעמים הוא מסתמך על דברי "ספר חסידים" מחסידי אשכנז. (ביור"ד סימן רסה סעיף יא) מביא הרמ"א מ"הגהות ר"פ בשם מנהגי מהרי"ל": "ולכן נוהגין שלא ליתן שני ילדים לבעל ברית אחד, כדאמרינן גבי קטורת, חדשים לקטורת". הגר"א מעיר על כך בניסוח נמרץ: "דבריו אין להם שחר, דאם כן מאי טעמא מאדם אחד דוקא, ואחר לא יעשה ב' פעמים לעולם", והוא מוסיף "ומעולם לא ראינו סנדק שמתעשר, אלא המנהג הוא לפי צוואת ר"י החסיד (סימן לה): "לא יעשה לחברו סנדק לשני בניו אלא אם כן מת אחד".
אין כאן מקום לעמוד בארוכה על מעמדו של הגר"א בין גדולי הפוסקים, אולם נציין את דבריו של בעל "חזון איש" כלפי מחבר שהעיז כלפי הגר"א:
"אנו מתיחסים להגר"א בשורה של משה רבנו ע"ה, עזרא ע"ה, רבינו הקדוש, רב אשי הרמב"ם הגר"א שנתגלה תורה על ידו, כקדוש מעותד לכך, שהאיר במה שלא הואר עד שבא ונטל חלקו - והוא נחשב כאחד מן הראשונים, ולכן חולק עליהם בכמה מקומות בתוקף עוז, וגם על הרי"ף והרמב"ם הוא חולק ומדרגתו ברוח הקדש, בחסידותו ובגודל תבונתו, וביגיעתו ובבקיאותו, בעיון העמוק בכל התורה המצויה עתה בידינו, אי אפשר כלל לצייר את אפשרותם", והוא מוסיף "כן לא יתכן לתמוה עליו למה יחלוק על השו"ע, המה למאות, קובץ אגרות (ח"א סימן ל"ב).
וכן הוא חוזר על כך בחו"מ ספר שלישי, ירושלים תשי"ב ס' ל"ה מכתבי ב) וטוען כי "הגר"א, שהוא כאחד מן הראשונים אשר ניתן לו רשות לחלוק על הראשונים".
ביאורו לארבעת חלקי שולחן ערוך נכתב ע"י הגר"א עצמו, כדברי רבי חיים מוולוז'ין: "ובקונטרסים ששלחו אלי ראיתי שהוא לשון הזהב של רבינו הגדול והק' נ"ע". וכן מאשר רבי ישראל משקלוב "כי חיבוריו הקדושים על כל הארבע שו"ע המה כתב יד עצמו הקדושה, ולשונו הזהב ממש", ורבני שקלוב מוסיפים בהסכמתם "והנה הנם פה בקהילתנו, אשר מהם נדפסו אות באות", אך נראה כי לפני מסדרי הביאור היו כמה מהדורות של הביאור, כדברי רבי ישראל משקלוב מסדר הבאור:
"וסדר חיבוריו כך הם, ראשונה חיבר על כל הארבע שולחן ערוך בארבע כרכים כפליים לתושיה - - - וחיבר עוד שלוש מהדורות בשלוש כרכים, על כל הארבע שו"ע, היו נקראים אצלו בשם ליקוטים, מפני שלא כתבם על הסדר כבראשונה, רק כל מה שעלה במצודת שכלו הקדוש והטהור, רשם אצלו בכתב אמת".
ה"שולחן ערוך" ומפתו של הרמ"א
תלמידי הגר"א הרגישו כי הביאור הוא מרוכז ביותר, ויש מקום להרחבה, אך לא רצו לשנות מן הנוסח שנכתב על ידי הגר"א עצמו, כדברי רבי חיים מוולוז'ין: "אף כי באמת אם היו מבוארים יותר באריכות, היו נוהנין לאורו יותר, אמנם לא רצינו לשנות מלשון רבינו הקדוש הנמצא בכתב ידו הקדושה ממש, אשר לפי שיטתו בש"ס, הרחבה מני ים, והיה מסתפק בקיצור".
רבי ישראל משקלוב אף טוען כי יש צורך בספר מיוחד להסבר דברי הגר"א בביאורו ולאחר שהוא מסביר לדוגמא כמה עניינים הוא מוסיף "כי לזה צריך חבור בפני עצמו, יותר ויותר מחבור הפרי מגדים על המגינים".
ההקדמה הכתובה בלשון יחיד החתומה ע"י שני הבנים, ר' יהודה ליב ור' אברהם, אך נראה שהספר הובא לדפוס ע"י רבי מנחם מנדיל משקלוב והותקן לדפוס ע"י רבי ישראל משקלוב, בעל "פאת השולחן", שהוסיף הקדמה להסבר שיטתו בהתקנת הספר.
לראשונה הופיע החלק הראשון של באור הגר"א לשו"ע אורח חיים בשנת תקס"ג. שלוש שנים לאחר מכן, בשנת תקס"ו, הופיע הביאור לשו"ע יורה דעה, ואחר נפסקה ההדפסה, ותעבור המלחמה במדינה בשנת שריו"ן (תקס"ו) ותשבת ההדפסה עד תקע"ט, שאז נטל על עצמו נכדו של ר' יעקב משה, בנו של ר' אברהם, להביא לדפוס את הביאור לאבן העזר. עד הלכות קדושין נדפס ביאור הגר"א לבדו, ומכאן ואילך השלימו עם נושאי הכלים חלקת מחוקק ובית שמואל. הביאור לחושן משפט נדפס בשנת תרי"ג בקניגסברג.
לגבי מידת ההסתמכות על ביאור הגר"א להלכה נזכיר את המסורת על רבי צבי הירש פרוש מאוטילאן, שראה את רבי חיים מוולוז'ין מבדיל מעומד. באחד הימים כאשר רבי חיים ישב ולמד שולחן ערוך עם ביאור הגר"א, ניגש אליו ר' צבי הירש והראה לו דברי הגר"א בביאורו (סימן רצק ס"ו, י"ז) שם מביא הגר"א דעת התוספות ומציין "וכן עיקר" ומכאן הוכיחו את דעתו להבדיל הבדלה כשהוא יושב, אך רבי חיים הסביר לו שהגר"א כתב את ביאורו לעצמו, "לזכור כל השיטות ומקור הדינים", ומאידך "כיון שבעצמו ראיתי אותו נוהג להבדיל מעומד, הלכה היא, ואף אנכי נוהג כן". מעשה רב שנהג הגר"א עדיף איפוא בעיניו מהכרעתו המפורשת בביאורו.
פנים בית הכנסת של אבוהב בצפת
בעל "עליות אליהו" סבור אף הוא כך "וראיתי לבאר הנה כי בכמה דינים בשו"ע של הגר"א, הערה אך מקור להאמור בשו"ע ולהעתיק דברי הראשונים, ולא כתב בהם הכרעתו, אף כי דעתו והנהגתו יהיה להפוך", הוא מוסיף כי ביאורו על הד' חלקי שולחן ערוך כתב קודם שהיה ארבעין שנין, על כן נצריך לעיין ביתר חיבוריו אשר תלמידיו כתבו לעת זקנותו, אם לא חזר מדעתו, והוא מסתמך על דברי בעל "פאת השולחן" בהקדמתו "ויש לי הרבה בביאורו, שהיתה דעתו כחד מרבותינו, ואחר בעומק דעתו, פירש שיטה וגירסא חדשה".
עוד לפני מאה שנה ומעלה כותב בעל "מנוחה וקדושה": "ודע שבכל מקום שתלמד מפי הגר"א על השו"ע ותעיין רמיזותיו, אף על פי שקשה לעמוד על תוכן כוונתו, כי עמוק הוא, מכל מקום יועיל לך להיות נר לשכלך לצרף דעתו לאחת מהדעות החולקים לעשות הלכה למעשה, זה נתברר לי על שולחן ערוך אורח חיים, ומסתמא כן בכולן".
כבכל כתבי הגר"א חלו גם בביאור הגר"א לשו"ע שיבושים ע"י המעתיקים והמדפיסים שלא ירדו לעומק דעתו ומהם המציעים תיקוני שיבושים ומהם הנזהרים ביותר, שלא לשנות וכו'.
בביאורו לשו"ע יורה דעה ריש הלכות מקוואות (סימן ר"א ס"ק, ו') דן הגר"א בדברי הספרא "מעיין מטהר בכל שהוא ומקוה במ' סאה", מביא את דעתו של הר"י מבעלי התוספות בנידון, ומוסיף: "ולי אין ראייתו של ר"י מובנת כלל, דאטו שאובים לא יוכלו לילך בגידי הקרקע, והרבה סילונות של מים שהולך בתוך הבור, והבור לא נתמלא, והמים הלכו בגידי הקרקע, וכתבו בספרי הטבע שכמה פעמים מצאו דגים בתוך בורות מים מכונסים, ועוד כתבו שהביאו בתוכו דגים, ועשו בהם סימנים בטבעות כסף ומצאום בנהרות וכמה מעשים כזה".
דבריו אלה של הגר"א נידונים ע"י הפוסקים האחרונים, ולא ניכנס לבירור, זה, אך יש ענין בדעה המובאת בשמו של ר' אברהם יהושע פריינד רבה של נאסאד ומתלמידיו של בעל "דברי חיים" הטוען שדברים הנ"ל לא יצאו מפי הגר"א רק איזה תלמיד טועה כתבן בשמו ("הדרת קודש" ירושלם תש"כ, ס"ב ע"ב). הלה מוסיף מסורת שרבי ברוך מליפניק בעל "ברוך טעם" היה לומד בכל שבת ביאור הגר"א לעונג שבת.
משקוף בת הכנסת האר"י ברובע האשכנזי בצפת
ונסכם בדברי בעל "חזון איש" המוכיח כי הגר"א בביאורו "אינו מסתפק בביאור במקורו של השו"ע אלא נכנס תמיד לקבוע מסמרות בהכרעת ההלכה, ומגלה תמיד דעתו במקום שנוטה מדברי השו"ע, ודבריו ז"ל תמיד במלול ברור בלהבת אש", - והוא מביא דוגמאות לדעתו, - "ומעולם לא עבר בשתיקה אם נטתה דעתו ז"ל להלכה לנטות מדברי השו"ע ואם נמצאים מקומות מספר שהניח מלחלוק, יש באלו מקומות טעם, או משום שאין הדבר מוכרע כל כך, או שאין הנידון אלא בהידור מצווה, ולא בעיקר הלכה. סוף דבר לפי מנהגו של הגר"א לא יתכן שיכוון לחלוק על השו"ע ויכחד תחת לשונו, ויכתוב בלשון כמראה מקור הלכה, ויכוון ולחלוק אלא היה מפרש כוונתו ז"ל בגלוי".