תוכן המאמר:
פרק ראשון: הרקע ההיסטורי רבי שלמה אלקבץ תהליך קליטתו של הפיוט "לכה דודי" לתוך סידור התפלה יציאה לקראת השבת פרק שני: דימויים ונושאים מרכזיים הימנון ליום השבת השבת - כלה השבת והגאולה פרק שלישי: המבנה הפרוסודי אמצעי נומרולוגי להבלטת המסר המרכזי סיום מעין הפתיחה ירושלים - ברמיזה בלבד ה"אני המדבר" והנמען השמחה "והוא יחמול עליך חמלה" השבת - תפארת "זכור ושמור בדבור אחד" פרק רביעי: "מליצות עמומות" ומשמען "מקור הברכה" סוף מעשה, במחשבה - תחילה סיום נספח 1 - כהן יצחק יוסף - סדר קבלת שבת ופזמון לכה דודי נספח 2 - קישוט ספרותי לא נודע בפיוט "לכה דודי" תקציר: הסבר המבנה הספרותי של הפיוט "לכה דודי" מילות מפתח: לכה דודי, מקובלי צפת, השבת - כלה |
"מעשה שאירע קרוב לזמננו והועתק מכתב המקובל הר"ר שלמה הלוי אלקבץ שהיה מתחבר בביתו של רבנו "בית יוסף" והופיע עליו רוח הקודש. וזה נוסח הכתוב..."בהמשך מובאים דברי רבי שלמה אלקבץ המספר כיצד ישב עם רבו, ר' יוסף קארו, בליל שבועות ועסק עמו בתורת הסוד "וראו שניהם מראות אלקים" ובאותה שעה קיבל עליו ר' שלמה אלקבץ לערוך מדי שנה בשנה תיקון ליל שבועות.
"וכן רבים פה ירושלים תוב"ב מחזיקים במנהג הקדמונים ויוצאים מחוץ לעיר, השדה... ועושים סדר קבלת שבת שם".היו מקומות שיצאו לחצר בית הכנסת להקביל פני השבת. את המנהג לצאת לשדה ולקבל שם את השבת ביסס ר' חיים ויטאל6 על המסופר בתלמוד (שבת קיט, ע"א; בבא קמא לב, ע"א) על ר' חנינא שנהג להתעטף בערב שבת ולומר: "בואו ונצא לקראת שבת המלכה". את אלה שלא ניאותו לקבל מנהג זה מכנה הוא "קלי עולם". ואלו דבריו:
"כי אם הוא כסברת קצת קלי עולם, החושבים כי די בקבלת שבת תוך חצרו של אדם, לא היה אומר "בואו ונצא"!, כנראה כי היו תוך העיר והיו מתחברים לצאת השדה לקראת שבת אורח הנכבד!".הרמב"ם (הלכות שבת ל', ב), בהסתמכו כנראה על מקור תלמודי זה, מזכיר מנהג קדום:
"וחכמים הראשונים היו מקבצים תלמידיהם בערב שבת ומתעטפים ואומרים:
בואו ונצא לקראת שבת המלך!".
"תני רבי שמעון בר יוחאי: אמרה שבת לפני הקב"ה: רבונו של עולם, לכולן יש בן זוג (לפי שימי החול הם ששה והרי הם שלושה זוגות של שני ימים כל אחד) ולי אין בן זוג! אמר לה הקב"ה: כנסת ישראל היא בן זוגך!".על רבי ינאי מסופר במסכת שבת (קי"ט ע"ב) שהיה לובש בגדיו בערב שבת ואומר: "בואי כלה, בואי כלה" (רש"י: הכי קרא ליה לשביתת שבת מתוך חביבות). מכאן הכינוי "כלה" לשבת והכינוי "דוד" לעם ישראל, שהשבת היא בת זוגו.
ישיש עליך אלהיךהשבת היא אפוא בחינת כלה לעם ישראל ואילו עם ישראל הוא בחינת כלה לאלהיו.
כמשוש חתן על כלה!
"לקראת כלה"בפזמון החוזר ובבית השני קורא המשורר ל"דוד" - לעם ישראל - ללכת לקראת הכלה, ובכך רומז הוא לא רק למנהגם של המקובלים לצאת אל מחוץ לעיר ולקבל שם את פני השבת, אלא גם לדין ידוע בהלכות שבת שיש להוסיף מן החול על הקודש ולהקדים את כניסת השבת ולאחר את יציאתה:
"בואי בשלום עטרת בעלה, גם בשמחה ובצהלה"!."גם בשמחה ובצהלה". הקדים הפייטן את מילת החיבור "גם" לראש המשפט כדי לחברה לתיבה "שלום" שבמשפט שלפניה ("בואי בשלום"), ושיעור הדברים כך הוא: בואי (עטרת בעלה) בשלום וגם בשמחה ובצהלה.
"אמר לו הקב"ה למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמההכל מתקנאים בעם ישראל על מנוחת הגוף ורוממות הרוח המזומנים להם מדי שבת בשבתו.
ואני מבקש ליתנה לישראל, לך והודיעם!".
"בואי כלה! בואי כלה!":
בואי בשלום עטרת בעלה
גם בשמחה ובצהלה
תוך אמוני עם סגולה
בואי כלה! בואי כלה!
בואי בשלום עטרת בע-לההפזמון החוזר הוא בקצב יאמבי, קצב יורד המורכב מהשפלה והרמה:
גם בשמחה ובצה-לה
תוך אמוני עם סגו-לה
בואי כלה, בואי כ-לה
לכה דודי לקראת כ-לה
פני שבת נקב-לה
ל-כה / דו-די / לק-ראת / כ-לה
פ-ני / ש-בת / נ - ק / ב-לה
בבית השביעי: ישיש עליך אלהיך, כמשוש חתן על כלההשמחה הנזכרת בבית השביעי היא שמחת ה'; בבית השמיני מדובר בשמחת עם ישראל ואילו בבית התשיעי השבת עצמה היא השמחה.
בבית השמיני: על יד איש בן פרצי, ונשמחה ונגילה
בבית התשיעי: בואי בשלום עטרת בעלה, גם בשמחה ובצהלה.
בבית השלישי: מקדש מלך עיר מלוכה, קומי צאי מתוך ההפכהמילים מנחות נוספות בשירנו הן המילים "עם" ו"עליך" ואף הן חוזרות ונשנות שלוש פעמים כל אחת, אף כי לא ברציפות בבתים סמוכים:
בבית הרביעי: התנערי מעפר קומי
בבית החמישי: התעוררי התעוררי, כי בא אורך קומי אורי.
בבית הרביעי: לבשי בגדי תפארתך עמי
בבית השישי: בך יחסו עניי עמי
ובבית התשיעי: תוך אמוני עם סגולה
בבית השלישי: והוא יחמול עליך חמלה
בבית החמישי: כבוד ה' עליך נגלה
בבית השביעי: ישיש עליך אלהיך.
בבית השלישי: ו-הוא יחמול עליך חמלהמה פשרה של ו' זו שבראש הטור האחרון בכל אחד מאלה הבתים? פתיחת המשפט באות ו' מוסיפה לו הוד וחגיגיות והיא שכיחה במקרא.
בבית השישי: ו-נבנתה עיר על תילה
בבית השמיני: ו-נשמחה ונגילה.
"בגדי תפארתך - עמי"הבית מיוסד על הפסוק בישעיה (נ"ב, א-ב): "עורי עורי, לבשי עוזך ציון, לבשי בגדי תפארתך, ירושלים... התנערי מעפר קומי שבי ירושלים". כמו בפסוק בישעיה כך גם בבית זה פונה המשורר אל ירושלים (ולא אל "עמי"! שהרי הפנייה היא בלשון נקבה [...התנערי ...קומי ...לבשי...] ואילו "עם" הוא מין זכר!). המשורר קורא לירושלים להתנער מעפר ולקום וללבוש את בגדי התפארה שלה. ומה הם בגדי התפארה של ירושלים? עמי - עם ישראל! שכן כאשר חסרה ירושלים את עם ישראל הרי היא כאשה ללא מחלצותיה הנאות, חסרת זוהר ונטולת הדר. לבשי נא ירושלים את בגדי תפארתך שהם עמי. על הרעיון של שיבת עם ישראל לירושלים חוזר המשורר גם בבית השישי: "בך יחסו עניי עמי!" (על פי הפסוק מישעיה יד לב: "...ובה יחסו עניי עמו").
התנערי מעפר, קומי!
לבשי בגדי תפארתך - עמי
על יד בן ישי, בית הלחמי
קרבה אל נפשי, גאלה!
"על יד איש בן פרצי"עתידה ירושלים שתתפשט לכל הכיוונים (על פי ישעיה [נ"ד, ג: "כי ימין ושמאל תפרוצי], "ואת ה' תעריצי" - [וי"ו החיבור במובן של תוצאה - ]) לפיכך תשבחי את ה' (כמו: "ואת אלהי ישראל יעריצו" -ישעיה כ"ט, כג). "על יד איש בן פרצי" - על ידי שירותיו של דוד בן ישי מזרעו של פרץ (סוף מגילת רות). את השורה השלישית יש למשוך לדעתנו לשורה שלפניה, ירושלים תעריץ את ה' על ידי שירי דוד המלך. השווה עזרא (גכ, י): "ויעמידו הכהנים מלבשים בחצצרות והלוים בני אסף במצלתים להלל את ה', על ידי דויד מלך ישראל" - על ידי המזמורים שחברם דוד המלך.13
ימין ושמאל תפרוצי
ואת ה' תעריצי
על יד איש בן פרצי
ונשמחה ונגילה!
"על יד בן ישי בית הלחמי"
"על יד איש בן פרצי"
לקראת שבת לכו ונלכההשבת כמקור הברכה נזכרת בדברי הזוהר לפרשת יתרו (פ"ח, ע"א):
כי היא מקור הברכה
"כל ברכאן דלעילא ותחא ביומא שביעאה תליין... דההוא יומא מתברכאן מניה כל שיתא יומין עלאין וכל חד וחד יהיב מזוניה להתא, כל חד ביומוי, מההיא ברכה דמתברכאן ביומא שביעא. ובגין כך, מאן דאיהו בדרגא דמהימנותא בעי לסדר פתורא ולאתקהא סעודתא בליליא דשבתא בגן שיתברך פתוריה כל אינון שיתא יומין, דא בההוא זמנא אזדמן ברכה לאתברכין של שיתא יומין דשבתא".השבת היא אפוא המקור שממנו נובעת הברכה לכל יום ויום מימות השבוע - מקור הברכה.
(תרגום: כל הברכות, שלמעלה ושלמטה, תלויים ביום השביעי... לפי שאותו יום, מממנו מתברכים כל ששת הימים העליונים, וכל אחד ואחד מקבל מזונו למטה, כל אחד ביומו, מאותה ברכה שמתברך ביום השביעי. לפיכך מי שהוא בדרגה של האמונה צריך לסדר השלחן ולתקן סעודה בליל שבת בכדי שיתברך שלחנו כל ששת הימים, שהרי באותו זמן מזדמנת ברכה שיתברכו ממנה כל ששת ימי השבוע).
לקראת שבת לכו ונלכה"מראש מקדם נסוכה". "נסוכה" - היתה לנסיך. על פי הפסוק במשלי (ח', כב-כג): "ה' קנני ראשית דרכו, קדם מפעליו מאז, מעולם ניסכתי, מראש...". הפסוק במשלי מדבר על החכמה (ולפי הגמרא [פסחים נ"ד, ע"א] הכוונה היא לתורה שנבראה קודם שנברא העולם). המשורר הסב את הדברים על יום השבת שעלה במחשבה תחילה אף כי במעשה (בפועל) בא בסוף הבריאה. השבת היא אפוא "סוף" בתהליך מעשה הבריאה ואולם במחשבה - היא שעלתה תחילה (ומכאן הביטוי "סוף מעשה במחשבה תחלה" שחדר לשפה העברית במשמעות שונה במקצת דהיינו - שאין ראוי לעשות דבר אלא אם כן קדמה לו מחשבה וכוונה מראש).
כי היא מקור הברכה
מראש מקדם נסוכה
סוף מעשה במחשבה תחילה.
"לשם ולתפארת ולתהלה"הביטוי "לשם ולתפארת ולתהלה" הוא על פי הפסוק בפרשת כי תבוא בספר דברים (כ"ו, יח-יט). שם נאמר כי ה' בחר בעם ישראל להיות לו לעם סגולה ולשמור כל מצוותיו "ולתתך עליון על כל הגויים אשר עשה, לתהלה ולשם ולתפארת...". כדי לסיים את השורה האחרונה בחרוז "-לה" שינה המשורר את סדר המילים שבפסוק ובמקום "לתהלה ולשם ולתפארת" כתב: "לשם ולתפארת ולתהלה". לי משמעות הפסוק בתורה ניתן להסיק כי כוונת המשורר לכך שה' ציווה את עם ישראל לשמור ולזכור את יום השבת ועל ידי כך יהיה עם ישראל "לשם ולתפארת ולתהלה" (ולא שה' הוא "לשם ולתפארת ולתהלה" כפי שנראה בפיוט שלפנינו במבט ראשון). שהרי בספר דברים נאמר (שם) כי ה' ציוונו "לשמור כל מצוותיו... לתהלה, לשם ולתפארת" - כדי שעל ידי שמירת המצוות יהיה עם ישראל "לתהלה, לשם ולתפארת". אף על שמירת השבת השמיע ה' את עם ישראל כדי לתיתו על ידי כך לשם ולתהלה ולתפארת, שהרי השבת היא מתנה נאה שנתן הקדוש ברוך הוא לעם ישראל ועם ישראל יכול להתפאר בה לעיני כל הגויים.
שמור וזכור בדבור אחד
השמיענו אל המיוחד
ה' אחד ושמו אחד
לשם ולתפארת ולתהלה.