תוכן המאמר: מבוא: ההגבלות על תחולת "דינא דמלכותא דינא" חלק א: חוקיות הדין הצגת הבעיה ניסיון לפתרון ודחייתו חלק ב: הצעתנו לפתרון הוכחות נמצאנו למדים, עפ"י ה"שלטי גיבורים" רמב"ם רשב"א דעות חולקות "מידת הישרים" ו"השכל הישר" הנוהג והמשפט הבינלאומיים סיכום תמצית: כיצד אפשר לקבוע מתי דינא דמלכתא תקף, ומהם קני המידה על פיהם ימדד תוקפו של דין המלכות. מילות מפתח: דינא דמלכותא |
"וכתבו... דיהודי שברח מעירו והשר מחזיק בקרקע שאין בה טסקא או אפי' יש בה טסקא, והניח הקרקע ביד אחרים לפרוע הטסקא, אם ישראל אחד קנאו מיד השר, מחזיר לבעלים ונטל מה שהתנהו דאין זה ד"ד כי מנהג הוא בכל המדינות וחוק לישראל הוא ע"פ השרים והמלכים ללכת לדור בכ"מ שירצה ולא יעכב השר משלהם כלום. והבא לשנות מנהג זה גזילה היא כמו מוכס שאין לו קצבה, וכתבו התוס' דאם יש שר שבא לשנות הדין ולעשות דין לעצמו, אין זה דינא דמלכותא, שהרי זה הדין אינו הגון כלל, ונראה דר"ל דוקא אותן המלכויות שבכבר יש להן דין זה שכל א' יכול ללכת לדור באשר חפץ הוא, דאם משנה הוי גזלנותא, אבל אם היה החוק בהיפך שם, יש ללכת אחר המנהג והדין הוא כדמוכח מההיא דפועלין שנכנסו לתבוע שכרן מבעה"ב שכתב שם הרא"ש דאע"פ שנמצא דין א' בתלמוד מפורש לאופן אחד ואנו רואים שאותו הדין הוא מיוסד ע"פ הנהגת אותו הזמן, שעתה בזמננו אין אנו נוהגין כמנהג הימים ההם שיש לנו לשנות הדין כפי המנהג שנוהגים בזמן הזה...".
"שזה דין המלכים כולם ליקח כל ממון שמשיהם כשכועסין עליהם, והרי המלך הפקיע שעבודן ונעשית חצר זו או שדה זו כהפקר וכל הקונה אותה מן המלך זכה בה".נמצאנו למדים, שהרמב"ם העניק גושפנקא לדין מלכות בעייתי כיון שהוא לא סתר את "דין המלכים".
"ועוד הוסיף הרמב"ן ז"ל ואמר, שאם בא מלך לעשות דין חדש אע"פ שחקק אותו לכל, אם לא היה כן מחוקי המלכים הראשונים לאו דינה דינא. ואין כן דעת רבינו ז"ל ורבותינו ז"ל, אלא הרי הוא יכול לעשות דין חדש ולומר כל העושה כך יענש כך, ועונשו עונש מן הדין". דעה זו אכן מתאימה לרמב"ם המאבחן את חוקיותו של דין המלכות עפ"י גדרי "דין המלכים" הנוהג, ולא עפ"י "חדש" או "ישן".
"אלא שכן הסכימו כל המחברים וכל המפרשים דלא אמרו 'דינא דמלכותא דינא' אלא בדברים שהם חוקי המלכים ידועים ומוסמכים. ותדע, שהרי שמואל כתב להם לישראל... וכן לכל המלכים חוקים ידועים. אבל בא ליטול מבני ארצו יותר מיכן אינו דין. וזהו שאמרו 'דינא דמלכותא דינא' ולא אמרו דינא דמלכא דינא. כן הורו כל בעלי הוראה ועיקר".
"והנה כתבו הראשונים ז"ל, שאין גזלנותא דמלכותא דין. המלחמה הותרה לו לפעמים, אבל גזלנותא במדינתו לא הותרה. והילכך חוק שהוא עושה, הוא בכלל דינן וגם הותר לו משפט המלך כפי ההסכמה. אבל דבר שמידת הישרים להחזיק לאוון לא ניתן לו". אגב, את מקור דוקטרינת המשפט הטבעי אפשר אולי כבר למצוא בגמרא באמרתו הידועה של רבי יוחנן: "אלמלא לא ניתנה תורה, היינו למדין צניעות מחתול וגזל מנמלה ועריות מיונה". יש במלומדים שאכן סבורים לעניין "דינא דמלכותא דינא", ש"ההכרה בדין המלך תלויה... במידת התאמתו לצדק הטבעי, ובכך מאמצת לה ההלכה קטגוריה מחשבתית של המשפט הטבעי".הצד השווה בין הצעתנו ובין גישת דוקטרינת המשפט הטבעי הוא שבשניהם מוסכם שעפ"י ד"ת פונים למערכת נורמות שונה מזו של ד"ת, ולדעתנו לא בהכרח יש סתירה בין שתי ההצעות, שכן אפשר לראות במנהג הבינלאומי מדד משפטי-מעשי לכללי הצדק הטבעי, אליבא דחוקות הגוים.