תוכן המאמר:
א. הדרכה בכתיבת צוואה 1. אין קניין לאחר מיתה 2. צוואת שכיב-מרע 3. על מנת לצאת ממחלוקת 4. תוכן הצוואה ב. נוסח של צוואה שטר צוואה ג. שאלת צוואה לקויה ד. דברי שכיב מרע ככתובים וכמסורים ה. מצוה לקיים דברי המת 1. בממון שלא הושלש 2. בצדקה ו. זמנו של שטר מוכיח שהקנה מחיים ז. מנהג ודינא דמלכותא 1. צוואות נוטריוניות 2. נגד חזקת היורשים ח. הפקר ויאוש ט. חשבון בבנק תמצית: הנוהל המקובל היום הוא שאדם מוריש את כל רכושו לאשתו, ואם אינה בחיים - הוא מוריש את נכסיו בשווה בין כל ילדיו. נוהל זה אינו תואם את ההלכה הנותנת לאישה כתובה ומגורים, ואינו תואם את החוק הנותן לאישה מחצית הנכסים. באשר לירושת הילדים, בהלכה הבנים יורשים את עיקר הרכוש, והבכור יורש פי שניים. הרוצה להעביר את רכושו לאשתו, ואם לא תהייה בחיים לחלק את רכושו בשווה בין כל ילדיו, צריך לכתוב צוואה שתהיה בעלת תוקף גם על פי ההלכה. במאמר זה הדרכה לכתיבת צוואה כזאת. מילות מפתח: צוואה, ירושה. |
"אני נותן/מחלק/מצווה כי לאחר מותי...",הפסול בכל אלה הוא, שאין אדם יכול לצוות לאחר מותו, שהרי "אין שלטון ביום המות", ובעת מותו כבר זכו היורשים בנכסיו, ואין ביכולתו להוציא מהם.
או: "לאחר מותי אני מצווה, יקבל...",
או: "פלוני ופלוני ירשו/יקבלו", וכיוצא.
שטר צוואההיות ואין אדם יודע יום פקודתו, והיות וברצוני לסדר צוואה ולהביע רצוני האחרון והוראותיי מה ייעשה ברכושי, לכן אני החתום מטה: ____________________ בן ____________, ת"ז ____________ כתובת ___________________________________________. ובהיותי בדעה צלולה, שפויה ומיושבת עלי ומוכשרת מכל הבחינות הדרושות על-פי דין תורה והחוק, מצווה בזה ברצוני הטוב והגמור, בלי אונס והכרח כלל וכלל, כדלהלן: - א. הנני מבטל בזה כל צוואה אחרת שנעשתה על ידי באיזה זמן מן הזמנים; ואין שום תוקף לשום צוואה אחרת או תעודה אחרת, מלבד לצוואתי הנוכחית הזאת. וכל זמן שלא אבטל או אשנה שטר צוואה זו בכתב, בחתימתי ובחתימת שני עדים, או באופן חוקי אחר - יעמוד שטר צוואה זו בתוקפו ובחזקתו, כתוקף של שטר צוואה בריא, ובתוקף שטרות דנהיגין בישראל העשויים עפ"י תקנת חז"ל, דלא כאסמכתא ודלא כטופסי דשטרי, וכתוקף שטרי צוואה המוכרים עפ"י דין תורתנו הקדושה ועל פי החוק האזרחי במדינת ישראל לפי פקודת הירושות, או לפי כל חוק אזרחי אחר שיבוא במקום החוק הזה. ב. כל מה שאני נותן לזוכים עפ"י שטר זה, הנני נותן במתנה גמורה ושלמה, מהיום ולשעה אחת קודם פטירתי, על מנת שלא אחזור בי עד אז אלא ע"י צוואה או שטר ביטול צוואה כשרים וחתומים על ידי ועל ידי שני עדים, או באופן חוקי אחר. ובתנאי כתנאי בני גד ובני ראובן: אם לא אחזור בי כנ"ל, יחול הקניין מהיום ולשעה אחת קודם פטירתי; ואם אחזור בי כנ"ל, לא יחול הקניין לגבי כל דבר אשר אחזור בי. ובכל מקום שבו הנני מזכיר בשטר צוואה זה זכייה ומתנה לזוכים, הרי הוא לפי התנאי הזה. ג. הנני נותן כל רכושי הרשום בספרי האחוזה (טאבו) על שמי, כולו או חלקו, וכן את כל מטלטלי ונכסי דניידי שלי, וכל רכוש אחר כגון כספים במזומן, השקעות במניות, אגרות-חוב, חסכונות לזמן ארוך, מלוות ממשלתיים וכדומה הרשומים על שמי, כולו או חלקו- לאשתי _____________________ בת __________, ת"ז ____________ הגרה ב _______________________________, במתנה גמורה ולא כאפוטרופוס. ד. ובמקרה ויום פקודת אשתי הנ"ל יגיע בעודי בחיים, אני נותן את כל רכושי שיהיה לי, במתנה גמורה לשלשת ילדי בחלקים שווים: 1. לבתי ______________ ת"ז _____________ מ _________________________. 2. לבני _______________ ת"ז _____________ מ _________________________. 3. לבני _______________ ת"ז _____________ מ _________________________. מהיום ולשעה אחת קודם פטירתי, על מנת שלא אחזור בי, ובתנאי כתנאי בני גד ובני ראובן: אם לא אחזור בי, יחול הקניין מהיום ולשעה אחת קודם פטירתי; ואם אחזור בי, לא יחול הקניין לגבי כל דבר אשר אחזור בי. ה. האמור בסעיפים ג-ד לא יכלול כל נכסי דלא ניידי או כל רכוש אחר כגון: השקעות, וחסכונות הרשומים כבר על שם אחד מילדינו או נכדינו, או שארשום בעתיד על שם אחד מהם. רק מה שיהיה רשום על שמי בזמן פטירתי, יחולק שווה בשווה, כאמור בסעיף ד. ו. כל הכתוב לעיל עשיתי וערכתי מרצוני הטוב והגמור, ובדעה צלולה ומיושבת כצוואת בריא הקיימת לעולם, שתחול שעה אחת קודם פטירתי, כל זמן שלא אערוך צוואה אחרת מקוימת כדין תורה, או אבטל צוואה זו בפני עדים כחוק. והקניתי לכל השייך בכתיבה ומסירה וקניין גמור ושלם אגב קרקע - כל דבר בקנינו באופן היותר מועיל עפ"י דיני תורתנו הקדושה ותקנות חז"ל ועפ"י חוקי המדינה. ועל רכוש שאין קניין נתפס בו - כמו מלוה על פה שאיננו עתה בעין, או רכוש שלא בא לעולם עדיין וכיו"ב - הנני מודה בהודאה גמורה וחלוטה, שכנגד זה כפי הסכום שיעלה שעה אחת קודם פטירתי אני מתחייב לזוכים הנ"ל מעתה, הן בנדר והן בתורת שעבוד, באופן שאני מחויב כבר עתה לשלם כל סכום. והשעבוד נעשה באופן המועיל, והכל נעשה באופן שלא יישאר שום פקפוק וערעור מצד יורשי ולא משום אדם בעולם, וגם נעשה בקניין גמור ושלם אגב סודר, במנא דכשר למקניא ביה שקנו אחרים מידי על כל הנזכר, בלי שום טענות אסמכתא או כל טענה אחרת לבטל הצוואה או הקניין והשעבוד. ושטר זה נעשה בפרסום, ולא במילתא טמירתא, ובאופן היותר מועיל עפ"י דיני תורתנו הקדושה. ז. אני מברך את אשתי, ילדינו ומשפחותיהם, שיזכו לחיים טובים וארוכים, מתוך בריאות טובה ונחת מצאצאיהם. בקשתי האחרונה היא, שישרור שלום אמת ביניהם כל ימי חייהם. כל זה ערכתי ועשיתי בדעה צלולה ומיושבת בצוואת בריא מעתה שיחול שעה אחת קודם מותי, שלא לשנות ולא לחזור מצוואתי והודאתי מעתה ועד עולם, רק ע"י צוואה אחרת או ביטול צוואה זו אם תעשה כדין תורה בזמן מאוחר מצוואה זו. ועל הכתוב כנאמר כאן, לאחר שקראתי והבנתי את תוכנו, חתמתי את שמי, פה ___________, בתאריך _________________. שם המצווה וחתימתו ________________ והננו חותמים ומאשרים בזה כי המצווה הנ"ל חתם בפנינו על שטר צוואה זה לאחר שהצהיר בפנינו כי זו צוואתו ובזה אנו חותמים בתור עדים לצוואה בנוכחות של המצווה הנ"ל ובנוכחות כל אחד מאיתנו. שם ___________ת"ז__________________ כתובת ____________________ שם ___________ת"ז__________________ כתובת ____________________ |
אני הח"מ .. בהימצאי בדעה צלולה ובהכרה מלאה, מצווה אנכי בזאת את אשר ייעשה ברכושי אשר יישאר לאחר מותי כדלקמן. זאת היא צוואתי האחרונה... ורק צוואתי זאת תיחשב קיימת ובעלת תוקף חוקי. כל רכושי ... י קבלו לאחר מותי....צוואה זו לקויה מכמה סיבות:
"הנכסים בחזקת היורשים, עד שיביא ראיה שמתוך החולי הזה שנתן בו מתנה זו מת".לצורך "צירוף" נוסיף כי, אף אם נניח שבעת הציווי לא היה המצווה שכיב מרע, מכל מקום כתב המרדכי סופ"ק דב"מ סי' רנד בשם הר"מ, שאף הבריא שאמר ינתן לפלוני כך וכך אם ימות, דינו כמצוה מחמת מיתה וקנה. ועי' בשו"ת כפי אהרן חו"מ סי' יב, שהאריך להוכיח שאין דברי הר"מ שיטת יחיד, וישב כל הסתירות. וע"כ הסיק, שכל האומר לאחר מותי, אין לך מצווה מחמת מיתה גדול מזה. וכן האריך שם בסי' יג הראשל"צ מגן אברהם שרבים סוברים כדעת מהר"ם. בשו"ת מהרש"ם ח"ב סי' רכד אות א-ב הביא משו"ת מהרי"ל סי' עח, והוכיח כמותו, שאם אמר המצווה בלשון עתיד - יטול, ינתן (וכבנדון שלפנינו: "יקבל") - דינו כמצווה מחמת מיתה. משא"כ בלשון נוכח - תן, תנו - שהמקבל מהמצווה הוא רק שליח, ועל כן לא מועיל לאחר מיתה.
שטר מתנה שכתוב בו שיקנה פלוני שדה פלונית לאחר מיתה, בין שהיה בשטר קניין בין שלא היה בו קניין, כיוון שכתוב בו זמן, ובזמן הזה חי - הרי הזמן מוכיח שמחיים הקנה לו, ואינו זוכה לאחר מיתה.הוסיף על כך הרמ"א:
היינו כשציוה הנותן לכתוב זמן, או שציווה לעדים לעשות שטר מעליא, אבל צוואה שלא נכתב בה זמן רק לזכרון בעלמא, אין אומרים זמנו של שטר מוכיח עליו.על הצוואה שלפנינו נרשם תאריך. האם רישום זה נעשה משום מצות הנותן או כזכרון בעלמא? המצוה הזמין שני עורכי דין דתיים על מנת שינסחו את צוואתו. ברור שאמר להם לעשות שטר מעליא, אף שלא ידע שאין הם יודעים לנסח כהלכה. מסתבר, שכיון שציוה שיכתבו שטר טוב, אומרים בזה שזמנו של שטר יוכיח עליו, שהרי לדעת רמ"א "זמנו של שטר מוכיח עליו, היינו בשציוה הנותן לכתוב זמן, או שציוה לעדים לעשות שטר מעליא" - הרי שכל שציוה לעשות שטר טוב, יש לפרשו כאילו ניתן קודם מיתה.
לא אמר ר' יוסי זמנו של שטר מוכיח עליו, אלא משום דהתם כתב הוא זמן בשטר, או ציוה לעדים לכתוב לו זמן... ואפילו תמצא לומר שאפילו לא ציוה שטר, מן הסתם יש לו לדעת שיכתבו בו זמן. אבל כאן שאינה אלא מזכרת, ולא ציוה לחתום אם יכתבו הם בו זמן, אין אותו זמן מוכיח.עוד יש להוכיח, שיש לנו לפרש את דעת הנותן שכוונתו היא שמתנתו תחול בדרך המועילה, מדברי התוספות (גיטין ט,א) שהקשו על מה שאמרו יכול שכיב מרע לשחרר עבדו, והלא אין גט לאחר מיתה, ומתנת שכיב מרע אינה מועילה אלא לאחר מיתה. ותירצו: "דכיון דדעת שכיב מרע לשחררו, דעתו שיקנה בשעה שראויה לשחרר, דהיינו מיתה", אנו משחררים את העבד, משום שמפרשים שהמצווה התכוון שהגט יחול בדרך המועילה, אף אם אין מחשבתו בדרך המועילה.
כיון ששכיב מרע זה נתגדל בין הלועזים, ומה שציוה כתב בלשון לעז, ומנהג הלועזים שבכל צוואה שאדם כותב, כותב אותה בלשון הנחה (אני מניח לזה ולזה), ולשון הנחה הוא היותר מעולה בשכיב מרע (ההפך מדין תורה) - פשוט שיש לנו לומר, ד"אני מניח לפלוני" ליתן קאמר. שיש לנו ללכת אחר לשון בני אדם, ודורשים לשון הדיוט. ותוספות ז"ל פירשו היה דורש לשונות שלא תיקנו חכמים לכתוב, אלא הדיוטות הורגלו... ואפילו לא נכתב כאלו נכתב דמי... ונראה שיש ראיה עוד מההיא דאיזהו נשך, שאמרינן התם האי סיטומתא קני ... וא"כ בנידון דידן אפילו נאמר שמן הדין לא קנה המקבל מתנה בלשון זה, הואיל והעולם רגילים בכך, ר"ל שמנהג הלועזים הוא ששכיב מרע הרוצה לתת אומר בלשון הנחה, קני מי שהניח לו.הרי למדנו, שאף אם לא נכתב בלשון הראוי לשטר, כיון שכך נוהג מי שרוצה לכתוב שטר מעליא. יש לנו להוסיף בלשון השטר את הדבר הראוי, כדי לעשות את שטרו להיות ראוי על פי דין.
וגם קשה מאד שיבואו יורשים שיכולים לברר שהם היורשים של פלוני שמת, כיון שלא היה ידוע לנו בחייו. והרי זה כממון שאין לו תובעים, שבכהאי גוונא משמים זכו ליה, ומי יוציא מידו.אמנם עי' שו"ת חת"ס שם סי' קט ופתחי תשובה רכה, ג.