תוכן המאמר: מקום ההדלקה הדין לכתחילה היכן ידליק מי שגר בבית משותף? 1. בפתח ביתו 2. הדלקה בחלון 3. הדלקה בתוך ביתו. מסקנות הדלקה מעל עשרים אמה תלמידים הגרים בפנימיות מקום ההדלקה לבחורי ישיבות (ולגרים בפנימיה) היכן ידליק בישיבה: בחדר אוכל או בפנימייה? היכן ידליק בפנימייה: בחלון או בדלת? פרטים נוספים על מקום ההדלקה גובה ההדלקה לכתחילה כשמדליקים בפתח הדלת זמן ההדלקה זמן ההדלקה לכתחילה מהו משתשקע החמה? כמה זמן צריכים הנרות לדלוק? זמן ההדלקה בדיעבד 1. הדלקה מאוחרת כשיחזור לביתו: כמה צריכים להיות ערים? 2. הדלקה על ידי שליח בזמנו 3. הדלקה מפלג המנחה סדרי העדיפות להלכה מילות מפתח: הלכות חנוכה |
"תנו רבנן: נר חנוכה מצוה להניחה על פתח ביתו מבחוץ".רש"י מפרש:
"מבחוץ - משום פרסומי ניסא, ולא ברשות הרבים אלא בחצירו - שבתיהן היו פתוחין לחצר".מפירוש רש"י משמע, שמדובר בבית הנמצא בתוך חצר - ועל כך אומרת הברייתא, שיש להניח את הנר בפתח הבית, ולא בפתח החצר. וכך משמעות לשון הברייתא "על פתח ביתו".
"ומיירי דליכא חצר אלא בית עומד סמוך לרשות הרבים. אבל אם יש חצר לפני הבית - מצווה להניח על פתח החצר".כלומר, במקרה שיש בית בתוך חצר - יש להניח בפתח החצר. הברייתא שאומרת להדליק ב"פתח ביתו" מדברת על בית ללא חצר.
"ותמיהני, כיוון דרש"י והר"ן והרמב"ם ור"י וסמ"ג והגמ"י - דרבים הם - ופירשו דלא כהתוספות, איך לא הביאו דעתם כלל וצ"ע".3. ניתן לצרף לכך, שלפי רש"י מסתבר שלא יוצא בהדלקה זו (כשנוהג כתוס'), שכן המצוה היא על הבית, ופתח החצר אינו מוגדר כבית, אולם לפי התוס' ודאי שיוצא כשנוהג כרש"י (שאין זה גרוע ממניח על שולחנו).
"אם היה דר בעלייה מניחה בחלון הסמוכה לרה"ר".ומדוע שלא ידליק במקרה זה, בפתח הבית? כתב רש"י - "שאין לו מקום בחצר להניחה שם". ובתניא רבתי, כתב בהסבר רש"י: "שאין לו בית בחצר להניח שם - כן פירש רש"י ז"ל". דהיינו, למי שדר בעלייה אין 'פתח בית' לכיוון החצר - ולכן ידליק בחלון העלייה.
"הכא מיירי שהעלייה פתוחה לבית, דהשתא כי מנח לה על פתח הבית או על פתח העלייה לא מינכרא מילתא, דמשום עלייה הוא, ולפיכך מניחה בחלון הסמוך לרשות הרבים".כלומר, רק אם פתח הבית מכוון לתוך החצר - מדליק בפתח החצר, שאז ניכר הדבר שהנרות הודלקו ממנו. לכן, כיוון שפתח העלייה אינו מכוון כנגד החצר, לא ידליק בפתח החצר, כיוון שאין ניכר הדבר שהנרות הם מן הדר בעלייה "לא מינכרא מלתא דמשום עלייה הוא".
"ובשעת הסכנה מניחו על שולחנו ודיו".הגמרא הדגישה "שעת סכנה". ופירש רש"י, שהיה להם לפרסיים חוק שאין להדליק נר ביום אידם (ביום חגם) אלא בבית עבודה זרה שלהם. והטור פירש שהיתה סכנה, כיוון שהגויים לא הרשו לקיים המצוות.
"לא סוף דבר סכנות נפשות... אלא אפילו סכנת צער או איבה כמו בצרפת... ולפיכך היה אומר מורי הרב ז"ל, שכשנושב רוח - מדליקה מבפנים בביתו".ובכיוון דומה כתב בערוך השולחן (תרע"א, כד):
"והנה עתה אין אנו מדליקין בחוץ ואף שאין סכנה אצלינו, מכל מקום כמעט הוא מהנמנעות, מפני שבכל המדינות שלנו ימי חנוכה הם ימי סגרור גשם ושלג ורוחות חזקים ואי אפשר להניחם בחוץ אם לא להסגירם בזכוכית, וכולי האי לא אטרחוהו רבנן. ועוד, דבזה לא יהיה היכר למצווה כל כך, וגם לא בכל המקומות יניחו לעשות כך, ולכן כולנו מדליקין בבית".הנימוק העיקרי של ערוך השולחן הוא שמחמת הקור יכבו הנרות. והוסיף שבזכוכית לא הטריחו להדליק (וכן, כנראה שבזמנו כשהדליקו כך - בזכוכית - לא היה בהדלקה כזו היכר לנרות חנוכה).
"הנכון להדר ולהדליק מבחוץ, וכדי שלא תכבה ידליק בעששית... אלא לפי שלא ראיתי לרבנן קשישאי דעבדי הכי, אינני גוזר ואומר שיהא הדבר חייב בהחלט... וההוצאה מרובה להמציא כלי חדש כזה... אמנם אם נוכל לו בקלות נראה שנכון לעשות כן".(המדליק בתוך ביתו עדיף להדליק במקום האכילה - דמקום אכילה עיקר- רמ"א תרע"ז א', ובמ"ב שם.)
"דרק כשתיקנו להניח על פתח ביתו מבחוץ לפרסם ניסא, שהוא טעם גדול ועיקר בנרות חנוכה... והנדון היה אם יניחם בימין שהוא בצד המזוזה או משמאל - דבזה פליגי אמוראי... איפסק הלכתא משמאל, כדי שתהא נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין, כדי שייכנס בין שתי מצוות. אבל לא היו מתקנין עיקר התקנה מטעם זה... לכן שפיר כתב המג"א דאם יש לו חלון הסמוך לרשות הרבים יניחנו בחלון. ופירש בלבוש טעמו, דפרסומי ניסא עדיף מסברא שייכנס בין שתי מצוות. ולפי מה שכתבנו הוא ברור...אם כן, מבאר הרב פיינשטיין, שעיקר המצווה הוא הפרסומי ניסא. וכיוון שעיקר פרסום הנס הוא בפתח הבית או בפתח החצר, הוסיפו פן נוסף - שההדלקה תיעשה בצד שמאל, כדי שיהיה מוקף במצוות. אך כמובן, שכשאי אפשר לשני הדברים להתקיים - פרסומי ניסא עדיף.
לכן אף שעיקר בזמן הזה הוא ההיכר לבני הבית, מאחר שאי אפשר לנו להדליק מבחוץ, מכל מקום, מה שאפשר לעשות ביותר פרסום, ודאי יש לעשות, וכן אני נוהג שאני מדליק בחלון הנראה בחוץ להעוברים ושבים..."
"נר של חנוכה שהניחה ללמעלה מעשרים אמה פסולה".וכן נפסק בשו"ע (תרע"א ו'). [20 אמה= 9.60 מטר לגר"ח (טפח=8 ס"מ; אמה=6 טפחים=48 ס"מ)].
"אכן אם החלון גבוה מקרקע רה"ר למעלה מעשרים אמה, ואין היכר לבני רה"ר, אז טוב יותר להניח בפתח [מאשר בחלון]".כמה תשובות ניתן לתת לדבר זה:
"אמר רב ששת: אכסנאי חייב בנר חנוכה. אמר רבי זירא: מריש כי הוינא בי רב, הוינא משתתפנא בפריטי בהדי אושפיזא; לבתר דנסיבנא איתתא - אמינא השתא ודאי לא צריכנא דקא מדלקי עלי בגו ביתא".וכך נפסק בשו"ע (תרע"ז, א).
[בתחילה, כשהיה הולך לבית רב היה משתתף בפרוטה עם בעל הבית, אך לאחר שהתחתן לא הוצרך לכך כי אשתו הדליקה עליו בביתו.]
"וי"א דבזמן הזה שמדליקים בפנים ממש ידליק במקום שאוכל, וכן נהגו".וכן פסק החזון איש.
"לעניין הבחורים שלומדים בישיבה, ויש מקום אכילה שהוא לכל התלמידים ביחד, ויש להם מקום לינה שהוא בכל חדר מקום לישון לשלושה או גם ליותר, צריכין להדליק במקום הלינה משום שמקום הלינה הוא מיוחד יותר ממקום האכילה שאינו מיוחד כלל לשום פרטי...
אבל מקום הלינה הוא מקום שנקבע לכל אחד באיזה חדר הוא ילין וגם כל חפציו שיש לו הוא מניח שם, וגם בחדר ההוא עצמו יש לכל אחד מיטה קבועה שעומדת במקום אחד כל הזמן, שלכן מקום הלינה הוא נחשב מקום מיוחד ושם צריך להדליק נר חנוכה..."
"מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק".
"מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק..."ומביאה הגמרא שני פירושים לכך:
א. "דאי לא אדליק - מדליק".הרבה ראשונים (תוס' שם בשם ר"י פורת, רא"ש, ראבי"ה [י"תכ] תתקע"ב) הבינו ששני הפירושים חולקים אחד על השני:
ב. "אי נמי - לשיעורא".