אנו רואים כי כיוון הסטייה של הפסח מתהפך בעקבות החישובים אל אלבתני, ולפי החישוב האמיתי הידוע לנו היום. חג הפסח מתקדם לכיוון הקיץ 4.5 ימים בכל אלף שנים, בהתאם להפרש שבין הלוח שלנו (רב אדא) לבין האורך האמיתי של שנת החמה.
כיוון התנועה של הפסח היום שונה מה שהיה בתקופת התלמוד. עיבור השנה נועד לבטל את נסיגת הפסח לכיוון החורף בקצב של 11 ימים לשנה. לפי חשבון השנים של שמואל עדיין נסוג הפסח לכיוון החורף, בקצב של שעה וחצי בכל 19 שנים. סביב סטייה זו היו ויכוחים עם הנוצרים.
השאלה שעלינו לברר היא: כיצד נתייחס אנו לסטייה המצטברת של הלוח העברי מאורך שנת החמה הידוע לנו היום. אנו יודעים כי חג הפסח מתקדם לכיוון הקיץ, ואינו נסוג עוד לכיוון החורף כפי שחשבו. מכאן שהפסח אינו חורג מתקופת ניסן לכיוון תקופת טבת, אבל במרוצת השנים יחול בחודש אפריל, ואחר כך בחודש מאי, ויכנס לתקופת הקיץ.
א. האם יש בתוך תקופת האביב גבול שאסור לחג הפסח לעבוד אותו? אם אנו קובעים את 21.3 עד 21.6 כתקופת ניסן - מהו התאריך המאוחר ביותר בתקופה זו שפסח יכול לחול בו? האם גם חג הפסח, כמו הפסחא הנוצרית, אסור לו לעבור את החודש הראשון של תקופת האביב (הוא ניסן של חמה, כפי שמצאנו את הניסוח בירושלמי)? הפסחא, כפי שהוסבר למעלה, אינה יכולה לחול אחרי 25-26 באפריל (כך למשל, מתרגם The living bible את הפסוק "זכור את חודש האביב": Always remember to celebrate the passover during the month of april ובהערה מוסברת המלה אביב: The first month of the hebrew calender)
ב. איך להתייחס לסטייה המצטברת, והאם ניתן לפתור אותה? מספר הפעמים שחג הפסח חל אחרי ה-21.4 גדל והולך עם השנים: עד סוף האלף השישי יעבור חג הפסח גבול זה 30 פעמים, באלף השביעי יקרה הדבר 104 פעמים לפחות, ובשנת ו'תשצ"א יחול הפסח ב-30 באפריל. מנדלבאום (H. Mandelbaum proceeding of the association of orthodox jewish sciuntists, 3-4 (1976) pg 81) כותב, כי אחרי 689, 473 שנים ינוע חג הפסח 8 פעמים לאורך כל תקופות השנה.
חוקרי הלוח התלבטו בבעיות אלו.
באשר לשאלה הראשונה, א"א עקביהו כותב, כי חג הפסח חייב לחול "במשך חודש האביב, היינו לא קודם תקופת ניסן ולא מאוחר מחודש ימים אחריה (בהקדמה לספר "קורות חשבון העיבור" לצ"ה יפה, עמוד 18). בדומה לו כותב אלקינס (C. Elkin proceeding of the association of orthodox jewish scientists 6 (1980) pg 102 (, כי באופן איטואיטיבי אנו חשים כי הפסח צריך להתחיל בתוך חודש מן התקופה.
אשר לשאלה השנייה, רבי עובדיה דוד (בהערותיו להלכות קידוש החודש ט', ג) כותב על הסטייה של חשבון התקופה לפי שיטת שמואל: "ואם תאמר: יתחייב שתהיה התקופה אחר שנים רבות אייר, לפי שיתקבץ מכל מחזור שעה ותפ"ה (485) חלקים. נאמר: וכן הדין. אבל עד בוא מורה צדק ויודיענו מה יהא הדין בעת המאוחר". ברוח דומה כותב רבי ישראל הכהן מראדין (ביאור הלכה תכ"ז, א) לגבי עניין אחר: "ואין לנו לדאוג כל כך יותר, כי בוודאי בעת ההיא (שנת תשמ"ג!) וגם הרבה קודם יהיה גאולה ונקדש על פי הראיה".
רבי עובדיה אינו רואה פתרון חשבוני לבעיית הלוח, ורק "מורה צדק" יוכל לפתור את הבעיה. דברים דומים לאלה כותב מנדלבאום.
בורנשטיין הציע לתקן את הלוח ולעבור למחזור של 687 שנים (התקופה כ-287). פלדמן (M. Feldman, rabbinical mathematics and astronomy. herman press n.y. 1985 pg 207-8) מציע מחזור של 334 שנים. צ"ה יפה מציע לשנות את סדר השנים המעוברות במחזור 10 השנים ועל ידי כך למנוע את התקדמות הפסח מעבר ל-21.4. א"ה פרנקל (בערך "לוח" באנציקלופדיה העברית) טוען, ש"הנימוק לשנות את הלוח בטעות יסודו, שהרי משמעות המונח 'חודש האביב' אינה אסטרונומית כי אם חקלאית, ויש גם שנים שבהן לפסח תאריך מוקדם מדי לפי המצב החקלאי (כמו למשל בשנה ה-5 ועוד יותר ב-16 למחזור, שבהן חל עכשיו פסח בסביבות ה-27 במרץ). פרנקל סבור, כי התיקון יהיה בשינוי מקומן של השנים המעוברות בתוך המחזור של 19 השנים (כפי שהציע צ"ה יפה) "אך ניתן לדחות עוד כ-1000 שנים".
אין בידינו פתרון לשאלה השנייה, העוסקת בעניין העקרוני של התאמת אורך השנה של רב אדא עם אורך השנה הידוע לנו היום. אך באשר לשאלה הראשונה, כיצד להתייחס לסטייה המצטברת של שנת החמה מן הלוח שלנו, מצאנו בדיוננו, כי הבעיה אינה חריפה ואינה קרובה. ראינו כי כיוון התזוזה של חג הפסח התהפך: בתקופת התלמוד עיברו כדי שפסח לא ייסוג לכיוון החורף. לפי שיטת שמואל נסוג הפסח לכיוון החורף. לפי החשבונות הידועים לנו היום הפסח מתקדם לכיוון הקיץ, בקצב של 4.5 ימים לאלף שנים.
השאלה היא עד כמה יכול חג הפסח להתקדם לכיוון הקיץ, בלי שהדבר יסתור את הפסוק: "שמור את חדש האביב ועשית פסח". בדיוננו מצאנו שתי שיטות לגבי הזמן המאוחר ביותר בו יכול חג הפסח לחול: לפי רש"י למסכת ראש השנה וסנהדרין, התאריך המאוחר ביותר הוא 44 ימים אחרי התקופה: 30 יום ראשונים של תקופת ניסן צריכים לחול בחצי הראשון של ניסן, לפי דברי רמב"ן שהוזכרו למעלה צריך הפסח לחול בתחילת תקופת ניסן, וניתן לומר כי דברי רמב"ן דומים לדברי רש"י. לפי מדרש סוד העיבור, וכן לדברי רבנו חננאל שהובאו למעלה, צריך הפסח לחול בתקופת האביב, ולא קצבו באיזה חלק של תקופת האביב.
בכל מקרה הפירוש: "שמור את חדש האביב ועשית פסח" - במשמעות של שמור את שלושים הימים הראשונים של תקופת האביב, ועשה בם פסח - פירוש כזה אינו הפירוש של הפסוק, ולכן אין צורך לשנות את הלוח כדי להתאימו לפירוש זה. כיוון שהפסח מתקדם לכיוון הקיץ בקצב של 4.5 ימים לאלף שנים, שהרי הפסח יעבור את תקופת האביב בעוד כ-10,000 שנה, ועד אז יישמר הפסוק "שמור את חדש האביב ועשית פסח" גם במתכונת הלוח הקיים.