לזכרו המבורך של מו"ח החבר יעקב בראור בן מוה"ר יצחק ברויאר ז"ל, שנבל"ע בי"ב סיון תשס"ח מו"ח הקפיד תמיד לחנך כל אחד מצאצאיו, למצות ולפתח את הפוטנציאל האישי הנתון לו על ידי בוראו, כדי להעפיל כל חייו לדרגה גבוהה יותר |
ואוכלין ושותין ושמחין ואין להתענות בו כלל. ורב נטרונאי ז"ל כתב: ביום א' של ר"ה א"א לישב בו בתענית משום דמדאורייתא הוא, אבל בי"ט שני ושבת לית בהוא קושיא, משום דעשרה ימים אינון משונין מכל ימות השנה. לפיכך נהגו רבותינו לישב בהן בתענית בין בחול בין בשבת.להלכה נתקבלה דעתם של הסוברים שר"ה יום חג, זאת, למרות שכאמור ר"ה נחשב גם כראשון מעשרת ימי התשובה.1
אמר רבי פינחס: 'על כן יורה חטאים בדרך' (תהילים כה) שמורה דרך תשובה. שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו? אמרה להם 'חטאים תרדף רעה'. שאלו לנבואה חוטא מהו עונשו? אמרה להן 'הנפש החוטאת היא תמות'. שאלו לקודשא בריך הוא חוטא מהו עונשו? אמר להן יעשה תשובה ויתכפר לו, היינו דכתיב 'על כן יורה חטאים בדרך' יורה לחטאים דרך לעשות תשובה.יש בתשובה אלמנט לא נתפס, אולי אפילו אלמנט ניסי. התשובה אינה מתקבלת על הדעת, (שאלו לחכמה), ולא על המסורת (שאלו לנבואה). התשובה מתבססת רק על האמונה בקב"ה ההופך את עברו של החוטא. וכפי שמוצאים אנו גם במסכת יומא פו: 'גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכויות. וכן מציין הרמב"ם בהלכות תשובה פ"ז ה"ו, את המהפך שעובר החוטא השב בתשובה,
'אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה, והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד'.
ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים, שנאמר (איוב כ"ט) מי יתנני כירחי קדם כימי אלוה ישמרני, ואיזהו ימים שיש בהם ירחים ואין בהם שנים - הוי אומר אלו ירחי לידה. ומלמדין אותו כל התורה כולה, שנאמר (משלי י"ד /ד') ויורני ויאמר לי יתמך דברי לבך שמור מצותי וחיה, ואומר (איוב כ"ט) בסוד אלוה עלי אהלי.....וכיון שבא לאויר העולם - בא מלאך וסטרו על פיו, ומשכחו כל התורה כולה, שנאמר (בראשית ד') לפתח חטאת רובץ. ואינו יוצא משם עד שמשביעין אותו,...ואומרים לו תהי צדיק ואל תהי רשע, ואפילו כל העולם כולו אומרים לך צדיק אתה - היה בעיניך כרשע. והוי יודע שהקב"ה טהור ומשרתיו טהורים, ונשמה שנתן בך טהורה היא, אם אתה משמרה בטהרה - מוטב, ואם לאו - הריני נוטלה ממךרעיון דומה ביותר מביע ה'שפת אמת' בדרשתו על התשובה לפרשת נצבים וילך בשנת תר"ן,
כי הנה עיקר התשובה אינו על עבירה דוקא, אך שצריך האדם לשוב להתדבק בשורשו, ועל זה אמרו חז"ל שמגעת על כסא הכבוד, כלומר שצריכין לשוב אל החלק שיש לכל איש נשמת אלוק ממעל כמו שכתוב ושבת עד ה' אלוקיךה'שפת אמת' מגדיר את החובה המוטלת על האדם להדבק בקב"ה, כחובת האדם לשוב אל מצבו הבסיסי והמקורי. זה מצב בו היתה נשמתו דבוקה בקב"ה. זה שורש האדם, ולשם עליו לנסות ולשוב במהלך חייו הקצרים עלי אדמות.
כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה, אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה, כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הואוהנה מצינו שדוקא בהלכות התפילה של ר"ה בחלק או"ח של השולחן ערוך, כשמדובר על אמירת התפילה 'אבינו מלכנו חטאנו לפניך', מובאת הערת המגן אברהם על סימן תקפ"ד המתבססת על דברי הזוהר, על פיה אין להתוודות בראש השנה.
כתב הרב 'בית יוסף' בשם כל בו, שלא לומר אבינו מלכנו חטאנו לפניך, שאין אומרים וידוי בר"ה וכ"כ הזוהר.אך על פי החילוק שהצענו, יוברר כי התשובה של ר"ה אינה תשובה על חטא, ולכן אין מקום להתוודות אלא ביום הכיפורים. מסיבה זו פסק המ"א ואחרים כמותו, להשמיט את פסוקי הוידוי מסדר תפילת אבינו מלכנו.
(ט) וַיּאמֶר נְחֶמְיָה הוּא הַתִּרְשָׁתָא וְעֶזְרָא הַכּהֵן הַסּפֵר וְהַלְוִיִּם הַמְּבִינִים אֶת הָעָם לְכָל הָעָם הַיּום קָדשׁ הוּא לַה' אֱלהֵיכֶם אַל תִּתְאַבְּלוּ וְאַל תִּבְכּוּ כִּי בוכִים כָּל הָעָם כְּשָׁמְעָם אֶת דִּבְרֵי הַתּורָה: (י) וַיּאמֶר לָהֶם לְכוּ אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַקִּים וְשִׁלְחוּ מָנות לְאֵין נָכון לו כִּי קָדושׁ הַיּום לַאֲדנֵינוּ וְאַל תֵּעָצֵבוּ כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם: (יא) וְהַלְוִיִּם מַחְשִׁים לְכָל הָעָם לֵאמר הַסּוּ כִּי הַיּום קָדשׁ וְאַל תֵּעָצֵבוּ: (יב) וַיֵּלְכוּ כָל הָעָם לֶאֱכל וְלִשְׁתּות וּלְשַׁלַּח מָנות וְלַעֲשׂות שִׂמְחָה גְדולָה כִּי הֵבִינוּ בַּדְּבָרִים אֲשֶׁר הודִיעוּ לָהֶם:על פי האבחנה שעשינו לעיל, ר"ה מחייב ביצוע שינוי יסודי בכל דרך החיים. אסור לעם להסתפק בבקשת מחילה על העוונות, אלא לשנות תחילה את גישתם הבסיסית כדי לשוב לשורשם, ולשמוח בקרבת ה'. עתה על העם להתאחד על ידי סיוע לזולת (שלחו מנות), ויחדיו להתקדם לקראת יישומה של הדבקות בקב"ה. ר"ה הוא היום המיועד לבצע את המהפך בדרך החשיבה, שתביא להתקדמות האדם ליעודו, ומכאן הציווי לשמוח בו. לתשובה מהסוג הראשון-התשובה על החטא, יגיע העם רק מאוחר יותר ביום הכיפורים.