ילדי מודיעין השתעשעו בשדות.
איש לא אמר "היזהרו!", "הסתלקו!", "אל תקלקלו!".
פתאום קרא שמעי: ראו מה מצאתי!
אליעזר ויהודה התבוננו בהתפעלות בגבעולים הירוקים.
שמעי: אלו הם גבעולי חיטה! לא חרשנו ולא זרענו, ובכל זאת צמחו!
עתה שמו לב, כי במקומות שונים בשדה צמחו גבעולים בודדים, גבעולים שיצמיחו בעוד כמה חודשים שיבולים נושאות גרעיני חיטה.
החברים שלנו בדקו, ומצאו, שגם בשאר השדות נבטו שיבולים.
לא בשפע כמו בשנים הקודמות, אך בכל זאת שיבולים.
מוזר! שיבולים בשדות ללא חרישה וזריעה!
מה עושים כאשר אין מבינים? שואלים את טוביה.
וטוביה מסביר: זהו הספיח!
בזמן הקציר של השנה השישית נשרו גרעינים מן השיבולים המלאות.
הגרעינים נפלו על האדמה, והיו מונחים שם במשך כל הקיץ, כאשר החלו הגשמים להשקות את האדמה, נבטו הגרעינים והצמיחו גבעולי חיטה ושעורה.
זהו הספיח. הוא נספח על היבול של השנה הקודמת.
- ומותר לקצור את הספיח? מותר לאכול את הספיח הזה? - שאלו אליעזר יהודה ושמעי במקהלה.
וטוביה השיב: מן התורה מותר היה לאכול ספיחים, אך חכמים גזרו: אסור לאכול ספיחים בשמיטה.
הם אמרו: "כל הספיחין אסורין" (משנה, מסכת שביעית).
ומדוע אסרו?
כי אנשים היו זורעים חיטה בשמיטה בלילה, בסתר, וכאשר צמחו השיבולים, שאלו אותם: איך גדלו לכם שיבולים רבות בשדה, בשמיטה?
והם היו משיבים: מעצמם גדלו. לא חרשנו ולא זרענו. ספיחים הם!
יהודה קרא: אלו הם עוברי עברה!
זורעים בשמיטה ומשקרים לחכמים, ועוד נותנים לכולם לאכול שיבולים שנזרעו בשמיטה!
שמעי: לכן גזרו חכמים על הספיחים, כי אם אסור לאכול ספיח, מי ירצה לזרוע ולרמות?
שמעי מצא יריעת קלף ריקה ורשם עלה:
חכמים אומרים: כל הספיחין אסורין
|
את הקלף הזה תלה שמעי כמו מודעה ליד בית הכנסת.
אנשים רבים קראו את המודעה, והתחילו לשאול שאלות:
- מה זה ספיח?
- מה אמרו חכמים?
- מדוע אמרו חכמים כך?
ואליעזר, יהודה ושמעי שמחו להשיב לכל שואל כל מה שלמדו מטוביה.
תארו לכם שאתם מצטרפים אל הנערים ממודיעין.
עזרו להם להשיב על השאלות (לפחות על שתיים מן השאלות).
חשוב לדעת!
איסור ספיחים חל רק על גידולים חד שנתיים, על צמחים שנזרעים מחדש בכל שנה ושנה,
כמו שיבולים, ירקות וקטניות (קטניות הם צמחים שאנחנו אוכלים את הזרע שלהם, כמו אורז, אפונה וחומוס).
עצי הפרי הם רב שנתיים. העץ נשאר באדמה שנים רבות. אותו העץ מצמיח פירות חדשים בכל שנה ושנה. לכן אין איסור ספיחים על פירות האילן.
פירות האילן מותרים באכילה בשמיטה.
על פירות האילן נאמר בתורה:
והייתה שבת הארץ לכם לאכלה,
לך ולעבדך ולאמתך
ולשכירך ולתושבך הגרים עמך.
ולבהמתך ולחיה אשר בארצך
תהיה כל תבואתה לאכול (ויקרא כ"ה, ו'-ז').
- לא הבנתי לא הבנתי - קרא עץ התפוזים. - יש על פירותיי איסור ספיחין, או לא?
- ועליי? - שאל הגזר.
- ועליי? - שאלה האפונה.
- ועליי? - שאל עץ הזית.
השיבו תשובות ברורות לכל השואלים.
תוכלו להוסיף שואלים ושאלות.