מיקום המאמר: 1 ספרות, ביקורות ומאמרים לפי א"ב מחברים <-- ביצוע ע"י ענת 23.02.05 -->
תוכן המאמר:
פתיח בית א בית ב בית ג בית ד תקציר: ניתוח השיר "לו" מאת רחמים מלמד |
רַעְיָתִי
לוּ יָכלְתִּי לַחֲזר
לְאָחור
בְּמִנְהֶרֶת הַזְּמָן
אֱלֵי
רֵאשִׁית צְמִיחַת אִחוּדֵנוּ
הָיִיתִי מַכְבִּיר אַהֲבָה בְּמִלּותַי
מוסִיף חִבָּה בִּשְׂפָתַי
יוצֵק בְּעֵינַיִךְ
מִדִּמְעותַי.
*
לוּ יָכלְתִּי לַחֲזר
לְאָחור
הָיִיתִי מַדְבִּיק פְּעָמַי לִפְעָמַיִךְ
חובֵק יָדַי בְּיָדַיִךְ
וְאַתְּ
לא מֵאֲחורַי
לא מִצִּדִּי
אֶלָּא נֶגְדִּי
פָּנִים אֶל פָּנִים
כְּמו הַכְּרוּבִים
קְרובִים
*
לא דַּי הֶחֱמֵאתִי
לִיפִי נַפְשֵׁךְ
לְמַעֲשַׂיִךְ.
לוּ נולַדְתִּי מֵחָדָשׁ
מִלּותַי עוטְפותַיִךְ
הַלִּטּוּפִים וְהַיַּחַד
הָאשֶׁר מִן הַפּארות וְהַפֵּרות
הָיוּ חוזְרִים עַל עַצְמָם
כְּגַלְגָּל בְּמַעְגָּל
יִכְלֶה הַזְּמָן
וְהֵמָּה לא יִכְלוּ
לוּ יָכלְתִּי.
לוּ יָכלְתִּי לַחֲזר
לְאָחור
לוּ
"הייתי מכביר אהבה במלותי/ מוסיף חיבה בשפתיי".והשורה השלישית ברצף ההבטחות יונקת מן הסבל של ההווה: "יוצק בעינייך/ מדמעותיי". החלוקה של השורות ערוכה כפסיחה ספרותית. כשהוא כותב "יוצק בעינייך" אנו מצפים להמשך מתוק כמו שתי ההבטחות הקודמות. יוצק בעינייך ממתיקותי, מאהבתי, מחיבתי. אך בשורה הבאה הוא מפתיע: "מדמעותיי". האהבה אינה רק הענקה של מתיקות זה לזה, האהבה הזוגית היא גם התחלקות בסבל. ועכשיו שהוא יודע סבל מהו, הוא גם מודע לרצון להתחלק עם האהובה גם בסבלו.
"חובק ידיי בידייך/ ואת/ לא מאחוריי/ ולא מצדי/ אלא נגדי".הוא נשען כאן על שפת הילדים במשחק המחבואים:
"אין מלפניי, אין מאחוריי ואין מצדדיי, אני הולך לחפש".גם בשיר זה הוא יוצא מחדש לחפש את בת זוגו. להבדיל משיר הילדים הזה, האהובה כאן אינה מאחוריו ואינה מצדדיו אך היא מלפניו. היא ניצבת כנגדו. ואולי יש במלה זו "נגדי" חזרה לקשר הזוגי הראשון המכונן מאז ימי קדם כל קשר זוגי בין גבר לאישה: "ולאדם לא מצא עזר כנגדו" (בראשית ב, כ). והביטוי "לאדם" אינו מתייחס רק לאדם הראשון, אלא למין "אדם", למין הגברי בכלל שהאישה היא עזר כנגדו, עזר התואם לו ועומד מולו. וגם בשיר שלנו, האישה עומדת מולו. היא כנגדו.
"פנים אל פנים/ כמו הכרובים / קרובים".ידוע לנו מן התורה בפרשת "תרומה" שהכרובים עמדו על ארון הברית. ואכן הם ניצבו פנים אל פנים וכנפיהם הפרושות השיקו בקצותיהן. בתלמוד הבבלי (מסכת יומא, דף נ"ד ע"א) נאמר בעניין גילוי הכרובים פעם יחידה בשנה ביום הכיפורים לפני העם כולו: " מגללין להם את הכפורת ומראין להם את הכרובים, שהיו מעורים זה בזה, ואומרים להם: ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה". מתברר שגם במיסטיקה היהודית , הן בספר "הזוהר" והן בקבלה הלוריאנית, מבטאים הכרובים את המפגש בין הכוח הזכרי והכוח הנקבי, ורק הרמוניה במפגש זה מבטיחה את ההמשכיות. לא מקרי הוא שעל פי התורה קולו של האל בהתגלותו לפני משה היה יורד אל בין הכנפיים, בתווך בין שני הכרובים. וכך אומר האל למשה: "ונועדתי לך שם, ודיברתי אתך מעל הכפורת, מבין שני הכרובים, אשר על ארון העדות" (שמות כ"ה, כב). ההתגלות היא בין שתי הכנפיים המשיקות של שני הכרובים, במקום בו נוצרת ההרמוניה בין הזכר לנקבה. ולא פלא שלקרבה הזאת מייחל הדובר השירי בשיר "לו". אלוהים עצמו מתגלה במפגש הזה פנים אל פנים שבין הזכר לנקבה, במקום שבו קיימת ההרמוניה הזוגית.
"לו יכולתי לחזור/ לאחור- / לו"ואנו נאמר כאן: לו יהי.