מיקום המאמר: ספרות, מאמרים ובקורות, בחלק של מאמרים לתכנית הלימודים <-- ביצוע ע"י ענת 13.12.05 -->
מילות מפתח: שואה |
אֲבִי עָלָה בְּלֶהָבָהבשיר "תסריט" (ראה בהמשך) מופיע סיפור חייה של הדוברת, כשהוא משולב עם שאלות שמעצימות את הסיטואציה הכמעט-בלתי נתפסת: ילדה קטנה שמונחת בתוך סל על פסי הרכבת. האִזְכּוּר למשה הקטן ביאור אינו עוזר לפעוטה שעל פסי הרכבת, שכן בשיר זה אין אחות שניצבת בין קני הסוף. השיר פותח בשאלה:
בְּלִי רֶכֶב וּבְלִי פָּרָשִים
וְאִמִּי אָחֲזָה בּו מֵרְצונָה.
אָבִי ואִמִּי עֲזָבוּנִי
לְמִי שֶאֲסָפַנִי. [עמ' 20]
"מָה הֵם תְּנָאֵי הַפְּתִיחָה שֶלכבר בתחילת השיר ניתן להבחין בהבדל שבין "חבילה עטופה מלמלות" ובין חבילה רגילה. החבילה הזאת אינה נמצאת בדוכני הדואר, אלא במקום הכי פחות בטוח לחבילה: על פסי הרכבת. לשון הצְפָנים ("פַּסֵּי רַכֶּבֶת") מכניסה אותנו למציאות השואה. ובכן, החבילה הזאת היא חבילה-אנושית, שבימים נורמליים נראית כמו נסיכה אהובה ומפונקת, וכעת היא נמצאת במקום הכי לא מתאים לה. ובכן, שואלת הדוברת: מה הם תנאי הפתיחה של חבילה שכזאת?
חֲבִילָה עֲטוּפָה מַלְמָלות
עַל פַּסֵּי רַכֶּבֶת
בְּתוךְ סַל
וְרַק
הַשֵּם בְאותִיות מְסֻלְסָלות
הוּא
הַנּותֵן תּקֶף לְקִיוּמָהּ". ["תסריט",עמ' 14]
נְטוּעָה / בֵּין גֶּבֶר וְאִשָּההיא ניצלת מגורל של חבילה על פסי הרכבת, מוטבלת לנצרות, סרט לבן בשערותיה, ומעניקה למציליה, זוג חשוך ילדים, "אושֶר זְמַנִּי / שֶל שַיָּכוּת". והם "אוּלַי הועִידוּהָ / לִרְעות אַוָּזִים / בִּכְפָרָם / מִשְעֶנֶת זִקְנָתָם". בשלב זה, כשתנאי הפתיחה הִשְתַּנוּ, שואלת הדוברת: מה הם תנאי ההמשך של ה"חבילה" שכעת היא ילדה נוצריה כפרית רגילה שברגילות? לאן מוּבָלים חייה?
כְּמו מַלְאָכִים
מִימִינָה וּמִשְמאלָה". [שם, עמ' 15]
הָיִיתִי שָם בֵּין הַמֵּתִיםאת שירי הספר פותחת תחושה של אסון גדול. בשיר "ברית מלח", שמוביל אותנו באסוציאציות שלו להחרבת סדום ולאשת לוט, מתוארת מנוסה מטורפת אל ההר, בה אין זמן וגם אסור להביט אחורה.
וְלא יָדַעְתִּי לְמִי אֲנִי
וְאָמַרְתִּי
לִמְתִים אֶהְיֶה עֵדוּת
[...]
וְחטֶר צָעִיר פָּרַץ וְעָלָה
וּמִמֶּנוּ חֲמִישָה עֲלֵי כּותֶרֶת
כְּדָם
כִּי זֶה קול הָאָדָם" [שם, עמ' 43]
"אַל תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ וְאַל תַּעֲמוד / פֶּן תִּסָּפֶה". ["ברית מלח", עמ' 3]תחילתו של השיר מתארת את הזוועה. זוהי דרך חד-כיוונית, שאם תעצור לרגע (לנוח, לנשום אויר) או אם תביט אחריך (אולי לחפש אבא, אחות) - זה יהיה סופך, כמו אשת לוט. כותרת השיר "ברית מלח" מהווה כאן איום מוחשי.
"וּבְבא הַיּוםשיר זה מתאר תחושה שקשורה לחווייה קונקרטית, אבל הוא גם מבטא את המַהֲלָךְ של כל הספר: אם תחילתו מְתאֶרֶת זוועה, הרי שבשיר שפותח במילים "הייתי שם בין המתים" (עמ' 43), נמצאת הדוברת במקום אחר, במַקום של העֵדוּת, במקום שבו יש המשך לאדם (בדמות חמישה עלי כותרת, חמישה ילדים), לא סוף:
בּו יִתְפַּשֵּט הַמֶּלַח
מִנְצִיבוּתו
וּבָא בִּבְרִית
מֶלַח
יָדועַ תֵּדַע
הִגִּיעָה הַשָּעָה
לְהַבִּיט אָחור
לְלא מורָא
פֶּן תִּסָּפֶה" [שם]
הָיִיתִי שָם בֵּין הַמֵּתִיםדוקא בשיר ששמו "התחנה טרבלינקה" (עמ' 32) מופיעה נחמה. הנחמה בשיר זה משולבת עם הכותרת הכי טעונה שקשורה לשואה: התחנה הסופית, טרבלינקה, אומרת הדוברת להוריה, זוהי תחנה סופית שלכם, אבל למשפחה שלכם יש המשך. זוהי אולי תשובה לשאלה שסוגרת את השיר "תסריט": "וַעֲדַיִן תּוהָה / מָה הֵם תְּנָאֵי הַשְּלִיחוּת". טרבלינקה הופכת מתחנת-מות לתחנת-רדיו עם בשורה מיוחדת.
וְלא יָדַעְתִּי לְמִי אֲנִי
וְאָמַרְתִּי
לִמְתִים אֶהְיֶה עֵדוּת.
...
בִּקְרב אֵלַי לַהַט הַחֶרֶב הַצּורֶפֶת
כְּּשֶדָּם בְּדָּם נָגַע
וְחטֶר צָעִיר פָּרַץ וְעָלָה
וּמִמֶּנּוּ חֲמִישָה עֲלֵי כּותֶרֶת
כְּדָם
כִּי זֶה קול הָאָדָם. [עמ' 43]
טְרֶבְּלִינְקָה,ולא פחות מכך "תנאי השליחות" מופיעים בשיר "קיטלוג" (עמ' 51), שבו היא תוהה "לְאֵיזֶה דּור אֲנִי שַיֶּכֶת / רִאשון / שֵנִי / או שְלִישִי ". מול התהייה בבית הראשון, ישנה בקשה מאוד ברורה בבית השני:
תַּחֲנָה אַחֲרונָה שֶלָּכֶם,
אֵיךְ אֶפְשָר לְשַדֵּר לְשָם?
[...]
אוּלַי
דֶּרֶך שָם
אֶפְשָר לְשַדֵּר
לְבַשר לָכֶם
שֶנֶּכְדַּתְכֶם הָרִאשונָה
עומֶדֶת לְהָקִים
בַּיִת.
וְרַק כְּשֶהָרֵאוּת אֵינֵה לְקוּיָה
לְהַבִּיט
לְחַבֵּר רֵאשִית לְאַחֲרִית
אֲנִי מְבַקֶּשֶת
אַל תַּכֵּנִי
לִשְכּח.
מָה הֵם תְּנָאֵי הַפְּתִיחָה שֶל
חֲבִילָה עֲטוּפָה מַלְמָלות
עַל פַּסֵּי רַכֶּבֶת
בְּתוךְ סַל
וְרַק
הַשֵּם בְּאותִיות מְסֻלְסָלות
הוּא
הַנּותֵן תּקֶף לְקִיוּמָהּ.
מָה הֵם תְּנָאֵי הַפְּתִיחָה שֶל
חֲבִילָה עֲטוּפָה מַלְמָלות
שֶסְבִיבָהּ מִתְגודְדִים
כַּפְרִיִים מִצְטַלְּבִים
כִּי בְּעֵת כָּזאת
גַּם תִּינקֶת
הִיא שֵם שֶל פַּחַד.
מָה הֵם תְּנָאֵי הַהֶמְשֵךְ
בְּאֵין אָחות
בֵּין
קְנֵי הַסּוּף
וְרַק
שוטֵר פּולָנִי
עומֵד
לִרְאות מַה יֵעָשֵה לָהּ
לַהֲבִיאָהּ
פֶּתִח הַמִּנְזָר.
מָה הֵם תְּנָאֵי הַהֶמְשֵךְ שֶל
תִּינקֶת יְהוּדִיָה
נִמְשֵית מִן הַדָּם
וּמֻטְבֶּלֶת לְנַצְרוּת.
מָה הֵם תְּנָאֵי הַהֶמְשֶךְ
שֶל יַלְדָּה קְטַנָּה בַּתְּמוּנָה
סֶרֶט לָבָן בְּשַעֲרותֶיהָ
נְטוּעָה
בֵּין גֶּבֶר וְאִשָּה
כְּמו מַלְאָכִים
מִיְמִינָהּ וּמִשמאלָהּ.
שֶנָּתְנָה לָהֶם אוּלַי
אשֶר זְמַנִּי
שֶל שַיָּכוּת,
שֶאוּלַי הועִידוּהָ
לִרְעות אַוָּזִים
בִּכְפָרָם
מִשְעֶנֶת זִקְּנָתָם.
וּמָה הֵם תְּנָאֵי הַהֶמְשֵךְ שֶל
יַלְדָּה וְהִיא רַק
בַּת חָמֵש
הַמּוּצֵאת אֶל אַחֶיהָ
לִרְאות בְּסִבְלותָם
בָּאָה בַּיָּמִים
בָּאָה בַּשָּנִים
וְעֲדַיִן תּוהָה
מָה הֵם תְּנָאֵי הַשְּלִיחוּת.