תוכן המאמר: השיטה שהכל קרה בדרך נס השיטה שהכל קרה בגלל הגורם האנושי הטבעי נדדה שנת המלך נסכם תקציר: העמדת שתי דרכים להבנת מגילת אסתר: הכל נס, או הכל מהלכים טבעיים. |
לאחר שלושת ימי הצום ב-ט"ז בניסן | אסתר באה למלך ומבקשת לעשות בו ביום משתה בהשתתפות: המלך, המן ואסתר. ובמשתה: אסתר מבקשת רק דבר אחד לעשות משתה נוסף למחרת - משתה שני - שגם בו השתתפו: המלך המן ואסתר. |
בלילה שבין
ט"ז ל-י"ז | שנת המלך נודדת, הוא קורא בספר הזיכרונות, מגלה שלא ניתן שכר למרדכי. מתקיימת הפגישה הלילית של אחשורוש עם המן שבה הוא מצוות את המן לקחת את מרדכי על סוס. |
למחרת
ב- י"ז בניסן | המן מוביל את מרדכי על הסוס, מיד לאחר מכן מתקיים המשתה השני שמשתתפים אחשורוש המן ואסתר, ואז אסתר מגלה לאחשורוש את מזימת המן להשמיד את היהודים, והמלך מצווה לתלות את המן בו ביום. |
בלילה ההוא נדדה שנת המלך, ויאמר להביא את ספר הזיכרונות דברי הימים ויהיו נקראים לפני המלך.מובא המדרש בילקוט שמעוני (אסתר פרק ו סימן תתרנז):
בלילה ההוא נדדה שנת המלך.המדרש מתאר התערבות ישירה של ה' שגורמת למלך אחשורוש נדודי שינה, ורש"י בפרושו על הפסוק מסכם את העניין כולו בקיצור - בשתי מילים בלבד:
א"ר תנחומא נדדה שנת מלכו של עולם.
רבי חמא בר גוריון אמר: כל בעלי שינה לא טעמו שינה כל אותה הלילה:
אסתר - הייתה עסוקה בסעודתו של המן,
מרדכי - עסוק בשקו ובתעניתו,
המן - היה עסוק בהכנת העץ.
באותה שעה אמר הקב"ה למלאך שממונה על השינה: בני בצרה, והרשע הזה ישן על מיטתו? לך ונדוד את שנתו.
באותה שעה ירד המלאך ונדד שנתו של אחשורוש, והיה המלאך עומד על גבו ואומר: כפוי טובה, כפוי טובה, עמוד ועשה טובה למי שעשה אתך טובה.
מיד ויאמר להביא את ספר הזיכרונות.
נדדה שנת המלך - נס היה.פתרון זה של "נס היה" ניתן ליישם בכל יתר האירועים המוזרים שתיארנו לפני כן:
כל איש ואשה אשר יבוא אל המלך אל החצר הפנימית אשר לא יקרא - אחת דתו להמית.הפחד של אחשורוש היה כה גדול, שחוק זה אסר אפילו על אסתר אשתו לגשת אליו, מבלי שנקראה לפני כן. החשש של המלך שרוצים להתנקש בחייו התחזק ע"י הפעילות המשותפת והמוזרה של המן ואסתר. נחזור לרש"י שכבר ראינו (אסתר פרק ו, א):
נדדה שנת המלך נס היה,רש"י אשר מבסס את פירושו על חז"ל טוען ששנת המלך נדדה בגלל שאחשורוש היה מודאג. דאגות רציניות, ידועות כגורמות לנדודי שינה. לאחשורוש היה נדמה שאסתר והמן מתכננים לרוצחו ולהשתלט על המלכות. ומדוע עלתה במחשבתו של אחשורוש שאסתר והמן משתפים פעולה? מכיוון שאסתר דורשת תמיד לזמן למשתאות האינטימיים, שלה ושל המלך, גם את המן. לא זו בלבד, אלא שבמשתה הראשון אסתר מפעילה את קסמיה הנשיים ומתחככת בהמן, ובכך מעוררת את קנאתו הגברית של אחשורוש. תיאור זה לא בדיתי אותו מלבי, אלא הוא תאור מדרשי - מדרש פנים אחרים, פרשה ה:
ויש אומרים (שאחשורוש) שם את לבו על שזימנה אסתר את המן,
שמא נתנה עיניה בו (בהמן) ויהרגהו.
"ויבא המלך והמן אל המשתה אשר עשתה אסתר" (אסתר ה, ה), כיון שנכנס המן לסעודה, קרבה אסתר את כסאה לכיסאו של המן. שאמרה אסתר, אם איני נותנת קנאה בין המלך והמן, שהמן חביב עלי, היאך אני שולטת בו? והיה הכוס נמזג למלך, ואחר כך למלכה, והיא נוטלת כוסה ונותנת אותו להמן, והמלך היה רואה ומתקנא לו.הפרובוקציה הנשית של אסתר, גורמת לאחשורוש לחשוד שקיימת מזימה של המן לכבוש את אסתר ואת השלטון. אסתר בכוונה לא מגלה במשתה הראשון את מזימתו של המן להשמיד את היהודים, כי היא מעונינת שתתפתח בלבו של אחשורוש דאגה לשלטונו מכיוונו של המן, וכך תבאש אישיותו של המן עד אשר המלך ירצה לנקום בו. רק כשיבשיל העניין (במשתה השני למחרת) היא תגלה למלך את מזימתו של המן, שהוא מתכנן להרוג את כל היהודים. תקוותה שאז אחשורוש מרוב כעסו על המן יצווה להורגו אולי לא בגלל העניין היהודי, אלא בגלל המחשבה שהמן רוצה את כיסאו.
ויאמר המלך: מי בחצר?ועל כך מוסיף המדרש ואומר (ילקוט שמעוני, פ"ו, תתרנח):
והמן בא לחצר בית המלך החיצונה לאמור לתלות את מרדכי על העץ אשר הכין לו. ויאמרו נערי המלך אליו: הנה המן עומד בחצר.
ויאמר המלך: יבוא.
אמר המלך: אמת הוא הדבר שראיתי בחלום. לא בא בשעה הזאת אלא להורגני.הביקור הלילי של המן בחצר המלך, מקום שאין לבא אליו אם לא נקראת, אינו דבר מקובל, ומחזק שוב את חשדותיו של אחשורוש שהמן רוצה להורגו. לא די במסכת האירועים עד כה ומיד מתחיל מקרה נוסף שמגביר את החשד, וכך כתוב במגילה (אסתר פרק ו, ז-ט):
ויבוא המן.המדרש, בפרקי דרבי אליעזר (פרק מט), מפנה את תשומת ליבנו להבדל בין הפריטים שמזכיר המן בתחילת דבריו לבין הפרטים שהוא מזכיר בסוף דבריו:
ויאמר לו המלך: מה לעשות באיש אשר המלך חפץ ביקרו?
ויאמר המן בלבו: למי יחפוץ המלך לעשות יקר יותר ממני.
ויאמר המן אל המלך: איש אשר המלך חפץ ביקרו, יביאו לבוש מלכות אשר לבש בו המלך וסוס אשר רכב עליו המלך ואשר נתן כתר מלכות בראשו. ונתון הלבוש והסוס על יד איש משרי המלך הפרתמים, והלבישו את האיש אשר המלך חפץ ביקרו, והרכיבהו על הסוס ברחוב העיר וקראו לפניו: ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו:
אמר לו: אדוני המלך, אם אתה רוצה לעשות יקר לאיש אשר חפץ בו, יביאו לבוש אשר לבש בו המלך, ביום שהמליכוך, ואת הסוס אשר רכבת עליו, ואת הכתר אשר ניתן בראשך ביום שמלכת.אחת הדרכים של שליט לסכל התנקשות היא לתת פרס למי שהציל אותו. פרס יעודד אחרים להלשין על אלו שמנסים להתנקש במלך. ברור עתה מדוע נבחר המן לתת את הכבוד למרדכי ועל ידי כך להיות מושפל. שהרי אם המן מתכנן להתנקש בחייו טוב ללמדו לקח ולהשפילו ואולי כך לא יעלה על דעתו לנסות ולהורג את המלך כדי לתפוס את השלטון. ועל כן הוא מצווה על המן להוביל את מרדכי על סוס ברחובות שושן.
אמר לו: רשע, לא דייך אלא הכתר שבראשי? אם כן מה הנחת לי?
כיון שראה המן שכעס המלך על הכתר, חזר ואמר: ונתון הלבוש והסוס. (ואת הכתר לא הזכיר שוב).