מיקום המאמר: תנך, מאמרים, ירמיהו לא <-- ביצוע ע"י ענת 29.01.06 -->
תקציר: ביאור פרק לא בירמיהו על יסוד הטבע באזור ענתות מילות מפתח: מדבר |
ירמיה פרק לאלעתים מזומנות יעבור ההולך במדבר במישורים גדולים זרועי אבנים, המתרוממים ויורדים בגלי גבעות נמוכות, רחבות וארוכות, הסוגרות מקרוב את כל האופק (תמונה 1) . או יש אשר יעבור במדרוני הגבעות התלולות-מחודדות, מימינו ומשמאלו ניצבים המדרונות הגבוהים ועליהם פזורים שיחים דומים במראיהם ולפניו תסתיר את האופק גבעה לבנה אשר מתחתיה מתפתל הנחל היבש העמוק, הנמשך למרגלות ההלך (תמונה 2) .
(א) כּה אָמַר ה' מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוךְ לְהַרְגִּיעו יִשְׂרָאֵל:
(ב) מֵרָחוק ה' נִרְאָה לִי וְאַהֲבַת עולָם אֲהַבְתִּיךְ עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד:
ירמיה פרק לאוהשאירו מהם רק שרידים - שרידי חרב - הנה הן תועות במדבר ומבקשות דרכן חזרה אל אמונת ה' ואל נווה מרעיתן, ארצם האבודה. וברגעי תשובה וחרטה אלה "מוצא חן" בעיניו העם הזה לסלוח לו חטאותיו, והוא אומר: "הלוך להרגיעו ישראל" - אלך ואופיע לפניו בדרכיו האבודות לנחמו ולהרגיעו ולהובילו בדרך הסלולה. והוא מופיע לעיני העם מקצה הארץ, כסמל התקווה היחידה להכרת הדרך, והעם הזה מתפרץ בקריאת השמחה:
(א) כּה אָמַר ה' מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוךְ לְהַרְגִּיעו יִשְׂרָאֵל:
(ו) צאן אבְדות הָיוּ עַמִּי רעֵיהֶם הִתְעוּם הָרִים שׁובְבוּם
(ז) כָּל מוצְאֵיהֶם אֲכָלוּם
ירמיה פרק לאוה' אמנם אינו מכזיב וקורא לבת-עמו בחיבה:
(ב) מֵרָחוק ה' נִרְאָה לִי
וְאַהֲבַת עולָם אֲהַבְתִּיךְ עַל כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד:ומכאן והלאה משתפכת נבואת הנחמה הממשית, ללא משל, על כל פרטיה היפים:
ירמיה פרק לא
(ג) עוד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל עוד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחול מְשַׂחֲקִים:
(ד) עוד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שׁמְרון נָטְעוּ נטְעִים וְחִלֵּלוּ:
(ה) כִּי יֶשׁ יום קָרְאוּ נצְרִים בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּון אֶל ה' אֱלהֵינוּ: