תוכן הפרשה: פרק א סימן א סימן ב סימן ג סימן ד סימן ה פרק ב פרק ה סימן ו סימן ז פרק א סימן ח |
איזהו גיבור, הכובש את יצרו.רבי תנחום בר חנילאי אומר:
דעת חסרת מאי קנית, דעת קנית מאי חסרת.אף משה לא עלה עד שקראו הקדוש ברוך הוא, שנאמר: ויקרא אל משה:
העובר לפני התיבה וטעה, בכל ברכות כלן, אין מחזירין אותו.אמר רב אסי:
טעה בברכת המינים, מחזירין אותו ואומרה בעל כרחו.
ומפני מה מחזירין אותו?
חיישינן שמא מין הוא, שאם יהא בו צד מינות, קלל עצמו ועונין הקהל אמן.
וכן מי שלא אמר בונה ירושלים, מחזירין אותו, חיישינן שמא כותי הוא.
לא יכנס אדם להר הבית במקלו ובאפונדתו ובאבק שברגליו, שלא ינהג קלות ראש בו אפילו בחרבנו.אמר הקדוש ברוך הוא: את שבתותי תשמרו ומקדשי תיראו. בא להקיש שמירת שבת למקדש.
מצוה גוררת מצוה, ועבירה גוררת עבירה.לא יצר אדם על עבירה שעשה בשוגג, אלא שנפתח לו פתח שיחטא (ואפילו בשוגג ו) ואפילו במזיד. ולא ישמח אדם על מצווה שבאה לידו, אלא על מצות הרבה שעתידות לבוא לידו. לפיכך אם חטא בשוגג, אין סימן יפה לו, שנאמר: גם בלא דעת נפש לא טוב.
שגגת תלמוד עולה זדון.לפיכך כתיב: נפש כי תחטא, לפי שהיא מלמעלה, ולא כתוב אדם.
אפילו על האמת אינו יפה לאדם להישבע.למה?
לא יהא אדם מישראל פרוץ בנדרים, ולא בשחוק, ולא להטעות את חברו בשבועהמעשה בהר המלך שהיו שם אלפיים עיירות, וכולם נחרבו על שבועת אמת, והיא של שווא. כיצד?
לומר שאינו שבועה.
קשה רמה למת, כמחט בבשר החי.ומנין שהנפש מתאבלת עליו?
כל דמות שברא הקדוש ברוך הוא ביבשה, ברא בים בדגים.רבי טרפון אומר: