תוכן הפרשה: פרק ח סימן א סימן ב סימן ג סימן ד סימן ה סימן ו סימן ז סימן ח פרק י סימן ט סימן י פרק יא סימן יא סימן יב סימן יג סימן יד סימן טו סימן טז |
אין מדליקין בשמן שריפה ביום טוב.רבי ישמעאל אומר:
אין מדליקין בעטרן מפני כבוד השבת.וחכמים:
מתירין בכל השמנים, בשמן שומשמין, בשמן אגוזים, בשמן צנונות, בשמן דגים, בשמן פקועות, בעטרן ובנפט.רבי טרפון אומר:
אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד.עמד רבי יהודה על רגליו ואמר ליה לרבי טרפון:
שבע נימין היו בכנור, שנאמר: שובע שמחות את פניך נעימות בימינך נצח (תהל' טז יא). אל תהי קורא שובע, אלא שבע שמחות.וכן דוד אומר: שבע ביום הללתיך על משפטי צדקך (שם קיט קסד).
בתוך ארבע אמות, חייב אדם לעמוד מפני הזקן, שנאמר: מפני שיבה תקום, והדרת פני זקן (ויקר' יט לב). וכורע לפניו ושואל בשלומו בתוך ארבע אמות.ותניא:
ואי זה הוא ההדור שאמרה תורה והדרת פני זקן:
שלא יעמוד במקומו,
ולא יהא סותר דבריו.
וכשהוא שואל הלכה, שואל ביראה.
ולא יקפוץ להשיב,
ולא יהא נכנס לתוך דבריו.
שכל מי שאינו נוהג ברבו כל המידות האלו, נקרא רשע לפני המקום, ותלמודו נשכח, ושנותיו מתקצרות, ולסוף הוא בא לידי עניות, שנאמר: וטוב לא יהיה לרשע ולא יאריך ימים כצל, אשר איננו ירא מלפני האלהים (קהלת ח יג).
מורא זו איני יודע מה היא. כשהוא אומר: מפני שיבה תקום ויראת מאלהיך (ויק' יט לב). הוי אומר: זו מוראת הרב.
וכן נאמר במדות ומשקלות, שנאמר בהן מורא. אלא אמר רבי אלעזר: נאמר כאן, פני זקן ויראת. ונאמר להלן, איננו ירא מלפני האלהים.
לכך חייב אדם להקדים לו שלום בכניסה וביציאה, ולנהוג בו מורא וכבוד, שנאמר: את ה' אלהיך תירא (דב' ו יג).
אסור לקרות בספרים החיצונים, שכתוב נטועים. אלו הסנהדרין.ואם תאמר, הרי זה מתיר וזה אוסר, זה פוסל וזה מכשיר, זה מטמא וזה מטהר, רבי אליעזר מחייב ורבי יהושע פוטר, בית שמאי אוסרים ובית הלל מתירין, למי אשמע?