תמצית: במאמר משווה החבר פרקים ופסוקים שנכתבו פעמיים במקרא ובמהות השינויים ביניהם, המחבר דן בעשרת הדברות המופיעות הן בפרשת יתרו והן בואתחנן. פסוקי שבח ארץ ישראל, היחס לגאולת מצרים והגאולה העתידית, והיחס לעבודה זרה בתהילים. ניתן ללמוד על גישה בהתייחסות למקורות דומים במקרא. |
שמות כ, ח, יא, טז-יז:והנה במכילתא (יתרו פרשה ה) נאמר:
"זכור את יום השבת לקדשו. כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ וגו'. לא תענה ברעך עד שקר. לא תחמוד בית רעך, לא תחמוד אשת רעך."
דברים ה, יב, טו, יז-יח
"שמור את יום השבת לקדשו. כי עבד היית בארץ מצרים. ולא תענה ברעך עד שווא. ולא תחמוד אשת רעך ולא תתאווה בית רעך." השינויים הבולטים כאן הם: בדברות הראשונות כתוב "זכור" ובשניות "שמור" (שעל זה כבר דיברו חז"ל). בראשונות "כי ששת ימים" ובשניות "כי עבד היית". בראשונות "עד שקר" ובשניות "עד שווא". בראשונות "בית רעך" ואחר כך "אשת רעך" ובשניות "אשת רעך" ואחר כך "בית רעך".
"כיצד נתנו עשרת הדברות חמשה על לוח זה וחמשה על לוח זה. כתיב אנכי ה' אלוהיך וכנגדו לא תרצח, מגיד הכתוב, שכל מי ששופך דם מעלה עליו הכתוב כאילו ממעט בדמות המלך וכו'. כתיב לא יהיה לך וכתיב כנגדו לא תנאף וכו' כתיב זכור את יום השבת לקדשו וכנגדו כתיב לא תענה, מגיד הכתוב, שכל מי שמחלל את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שלא ברא עולמו לששה ימים ולא נח בשביעי וכל מי שמשמר את השבת מעיד לפני מי שאמר והיה העולם שברא עולמו לששה ימים ונח בשביעי שנ' ואתם עדי נאום ה'". דרשה זו במכילתא נוסדה על הדיברות הראשונות, ששם נאמר: "זכור - כי ששת ימים" וגו' וברור הדבר, שגם הדברות השניות ניתנו להידרש: "שמור - כי עבד היית" וגו', שכל מי שמחלל את השבת הרי הוא מעיד, שח"ו לא הוציאנו הקדוש ברוך הוא ממצרים מבית עבדים וכו'.בשבועות (כא, א) אמרו חכמים:
אי זו היא שבועת שווא? נשבע לשנות את הידוע לאדם. (כגון שנשבע על האיש שהוא אישה - רש"י שם), שבועת שקר? נשבע להחליף (אכלתי, ולא אכל, לא אכלתי, ואכל - רש"י שם).ואם כן יש הבדל גדול בין הנאמר בדברות ראשונות לבין הנאמר בדברות האחרונות, שהרי בדברות ראשונות נאמר "כי ששת ימים עשה ה'" וגו' דבר שלא ראינו בעינינו, לא אנו ולא אבותינו, אבל הוא אחד מיסודות האמונה שלנו. ואילו מה שנאמר בדברות האחרונות "כי - עבד היית בארץ מצרים ויוציאך ה' אלוהיך משם" וגו' - כל זה בעינינו ראינו ורק שבעה שבועות הבדילו בין יציאת מצרים לבין יום מתן עשרת הדברות לישראל.
דברים ו, י-יב:הרי חוץ מכמה שינויים שבפסוקים האלה נכתבו בפרשה הראשונה המלים "ואכלת ושבעת" ולא יותר ואילו בפרשה השנייה נוספו המלים:
"והיה כי יביאך ה' אלקיך אל הארץ אשר נשבע לאבותיך - ערים גדולות וטובות - ובתים מלאים כל טוב - ובורות חצובים - כרמים וזיתים אשר לא נטעת ואכלת ושבעת, הישמר לך פן תשכח את ה'."
דברים ח, י-יא
"כי ה' אלקיך מביאך אל ארץ טובה - ארץ חטה ושעורה - ארץ זית זמן ודבש - ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך, הישמר לך פן תשכח את ה'."
"וברכת את ה' אלקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך".והנה במס' חולין יז, א אמרו חז"ל: על מה שנאמר "ובתים מלאים כל טוב", שהכוונה ל"כתלי דחזירי" שהותרו באותה שעה. והרמב"ן על התורה (שם ו, י) הוסיף שגם "בורות חצובים" הם של איסור כגון "שיהיה בחציבתן דבר איסור בטיח אשר בהן" (לשון הרמב"ן),וגם "כרמים וזיתים" הנזכרים שם הם של איסור כגון שהיו "נטועים כלאים או ערלה" (רמב"ן שם). ודעת הרמב"ם היא, שעל דבר איסור אין לברך לא בתחילה ולא בסוף, שכן כתב בפרק א' מהלכות ברכות, הלכה יט: "כל האוכל דבר האסור בין בזדון בין בשגגה אינו מברך עליו לא בתחילה ולא בסוף". וכתב רבינו ירוחם (הובא בבית יוסף לטור או"ח, סימן רד), שאם אכל דבר איסור אפילו במקום סכנה אינו מברך (ועי' בשו"ע שם, סעיף ט, ובמג"א שם, ס"ק כא). ועוד כתב בפ"ח מהלכות מלכים, הלכה א: "חלוצי צבא כשיכנסו בגבול העכו"ם ויכבשום וישבו מהן, מותר להן לאכול נבלות וטרפות ובשר חזיר וכיוצא בו, אם ירעב ולא מצא מה יאכל אלא מאכלות אלו האסורים, וכן שותה יין נסך. מפי השמועה למדו: ובתים מלאים כל טוב, ערפי חזירים וכיוצא בהן. ועיין רמב"ן על התורה שם. ובכסף משנה שם כתב, שלאו דווקא במקום סכנה, אלא במקום רעבון. על כל פנים לדעת רבינו ירוחם אין לחלוצי צבא לברך על אכילת איסור בעת מלחמה.
ירמיה טז, יד-טזוהנה חוץ מכל השינויים שיש בין הפרקים הנ"ל נכתבו הפסוקים הראשונים "הנה ימים באים נאום ה' והקמותי לדוד צמח צדיק" וגו' בפרק השני ולא נכתבו בפרק הראשון. ומתוך זה יש לראות, כי שתי הנבואות אינן זהות, כי בעוד שהנבואה השנייה מכוונת לימות המשיח כמו שנראה מדברי רבי יוחנן (בבא בתרא עה, ב) שאמר "שלשה נקראו על שמו של הקב"ה, ואלו הן צדיקים ומשיח וירושלים וכו' משיח דכתיב ו ז ה שמו אשר יקראו ה' צדקנו". ואילו הפרק הראשון שנשמטו שם הדברים הנ"ל אינו מדבר על ימות המשיח אלא על שיבת ציון מבבל.
"לכן הנה ימים באים נאום ה' ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ צפון ומכל הארצות אשר הדיחם שמה והשבותים על אדמתם אשר נתתי לאבותם."
ירמיה כג, ה-ח
"הנה ימים באים נאם ה' והקמותי לדוד צמח צדיק ומלך מלך והשכיל ועשה משפט וצדקה בארץ, בימיו תושע יהודה וישראל ישכון לבטח וזה שמו אשר יקראו ה' צדקנו. לכן הנה ימים באים נאום ה' ולא יאמרו עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפון ומכל הארצות אשר הדחתים שם וישבו על אדמתם."
"טעם ראשון הוא לכם, שאיננו ראשון בשנה, אבל הוא ראשון לשם שנקרא לו לזיכרון גאולתנו. וכבר הזכירו רבותינו זה העניין ואמרו שמות חדשים עלו עמנו מבבל, כי מתחילה לא היו להם שמות אצלנו והסבה בזה כי מתחילה היה מנינם זכר ליציאת מצרים, אבל כאשר עלינו מבבל ונתקיים מה שאמר הכתוב ולא יאמר עוד חי ה' אשר העלה את בני ישראל מארץ מצרים כי אם חי ה' אשר העלה ואשר הביא את בני ישראל מארץ צפון, חזרנו (אותו) לקרוא החדשים כשם שנקראים בארץ בבל להזכיר כי שם עמדנו ומשם העלנו הש"י".וברור הדבר, שאין כוונת הרמב"ן שתיעקר יציאת מצרים ממקומה ולא יזכירו אותה כלל, אלא שתהא בגדר טפל, כמו שאמרו בברכות יב, ב לדעת חכמים דבן זומא. אבל לפי זה תתעורר תמיה גדולה לדברי בן זומא שאומר, כי הפסוק הנ"ל מתכוון, שתיעקר יציאת מצרים לגמרי ולא יזכירו אותה כלל, יוצא שלדעת בן זומא בטלה לגמרי מצוות זכירת יציאת מצרים לאחר שובם מגלות בבל, והרי אי אפשר לדברים אלה להיאמר כלל, שהרי בן זומא אמר מפורש שמזכירים יציאת מצרים בלילות, ובן זומא הרי דיבר על זמנו הוא. אלא על כורחנו שהפסוקים הנ"ל לא דיברו על תקופת הבית השני, אלא על ימות המשיח, כמפורש במשנה ובגמרא שם: "ימי חייך העולם הזה כל להביא לימות המשיח" ועל זה אמר בן זומא "וכי מזכירין יציאת מצרים לימות המשיח, והלא כבר נאמר הנה ימים באים נאום ה' ואל יאמרו עוד חי ה' אשר העלה" וגו'. ואם כן דברי הרמב"ן שכתב כי בעת שיבתם מבבל כבר נתקיים בהם הפסוק הנ"ל, שאין להזכיר יציאת מצרים, תמוה מאוד. וכבר הרגיש בזה הרב מ' כשר ב"תורה שלמה", חלק יב עמוד רפג.
תהילים קטו, ד-יא:השינויים הם: בפרק הראשון "ולא ישמעו" ובשני "ולא יאזינו". בפרק הראשון - נאמר הפסוק "ידיהם ואל ימישון" וגו' ובשני נשמט. בראשון "ישראל בטח וגו' בטחו וגו' בטחו" וגו' ובשני - "בית ישראל ברכו וגו' ברכו וגו' ברכו". בראשון נזכרו רק ישראל, בית אהרן ויראי ה', ואילו בשני נזכרו גם בית הלוי. בראשון לא נאמר הפסוק האחרון "ברוך ה' מציון" וגו' ובשני נאמר. אבל הנה שמעתי בשם אחד הגדולים, על מה שנאמר בפסוקים "פה להם, אוזניים להם אף להם". ואילו בידים ורגלים לא נאמר "ידים להם, רגלים להם", אלא "ידיהם, רגליהם". ואמר על פי מה שאמרו במסכת עבודה זרה מא, א במשנה: "המוצא שברי צלמים הרי אלו מותרין, מצא תבנית יד או תבנית רגל הרי אלו אסורין מפני שכיוצא בהם נעבד" וזהו הפירוש בפסוקים: פה להם לעבודה זרה, אוזניים להם לעבודה זרה, אף להם לעבודה זרה, אבל ידים ורגלים הן עצמן עבודה זרה כנ"ל, ולכן דקדק וכתב "ידיהם, רגליהם".
"עצביהם כסף וזהב מעשה ידי אדם, פה להם ולא ידברו עיניים להם ולא יראו, אוזניים להם ולא ישמעו אף להם ולא יריחון, ידיהם ולא ימישון רגליהם ולא יהלכו לא יהגו בגרונם, כמוהם יהיו עשיהם כל אשר בטח בהם, ישראל בטח בה' עזרם ומגנם הוא, בית אהרן בטחו בה' עזרם ומגנם הוא, יראי ה' בטחו בה' עזרם ומגנם הוא."
תהילים קלה, טו-כא:
"עצבי הגוים כסף וזהב מעשה ידי אדם, פה להם ולא ידברו עיניים להם ולא יראו, אוזניים להם ולא יאזינו אף אין יש רוח בפיהם, כמוהם יהיו עשיהם כל אשר בטח בהם, בית ישראל ברכו את ה' בית אהרן ברכו את ה', בית הלוי ברכו את ה' יראי ה' ברכו את ה', ברוך ה' מציון שכן ירושלים הללו יה."
"הללויה הללו את שם ה' וגו' שהכה בכורי מצרים מאדם עד בהמה וגו' שהכה גוים רבים וגו' כי ידין ה' עמו וגו' עצבי הגוים כסף וזהב" וגו'.ובפרשת מכת בכורות אנו מוצאים (שמות יב, יב):
"ועברתי בארץ מצרים בלילה הזה והכיתי כל בכור בארץ מצרים מאדם ועד בהמה ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים אני ה'".ואמרו חז"ל (סוכה כט, א):
"אין לך כל אומה ואומה עובדת עבודה זרה שלוקה שאין אלוהיה לוקה עמה". ואמרו במכילתא שם: אעשה שפטים אני ה', שפטים משונים זה מזה, של אבן הייתה נמסת ושל עץ הייתה נרקבת ושל מתכת נעשה חררה". ובשבלי הלקט בסדר ההגדה הביא: "של עץ נרקבת ושל מתכת נמסת וניתכת ושל אבן נופלת ונשברת".הרי שפרק קלה מדבר על תקופת מכת בכורות ואז היו האלילים נופלים ונשברים וכו'. ואילו הפרק הראשון אינו מדבר על תקופה זו אלא על התקופה שבה היו האלילים בתקפם.
"והיינו דאמרי אינשי: דזקיף ליה זקיפא בדיותקיה לא נימא ליה לחבריה זקיף ביניתא".ואילו הפרק השני המדבר בתקופת מצרים בעת מכת בכורות, שאז נתבטלה העבודה זרה וזה היה עוד לפני המעשה הנ"ל של בן הלוי - בפרק זה נזכר "בית הלוי".