תוכן המאמר:
א. חטאו של 'בן סורר ומורה' חטאו של 'בן סורר ומורה' לפי הפרוטסיס חטאו של 'בן סורר ומורה' לפי האפודוסיס ב. משפטו ועונשו של 'בן סורר ומורה' חובות הזקנים עונשו של 'בן סורר ומורה' : ביצועו ומטרתו סיכום ג. דין 'בן סורר ומורה' במשפט התלמודי מהות העברה כמות הבשר והיין שבגללם יתחייב הבן כ'בן סורר ומורה' אופן ביצוע העברה מינו של 'בן סורר ומורה' הגיל שבו ניתן לחייב בן כ'סורר ומורה' מעמדם ותפקידם של הורי הזולל וסובא נכות הורים התאמה בין ההורים תהליכי העמדת זולל וסובא לדין מתי יבוצע גזר הדין ? מקרים שבהם הורשע אך לא נסקל מדוע יומת בן סורר ומורה? תכליתו של דין בן סורר ומורה סיכום הערות |
(י"ח) כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סורֵר וּמורֶה אֵינֶנּוּ שׁמֵעַ בְּקול אָבִיו וּבְקול אִמּו וְיִסְּרוּ אתו וְלא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם: (י"ט) וְתָפְשׂוּ בו אָבִיו וְאִמּו וְהוצִיאוּ אתו אֶל זִקְנֵי עִירו וְאֶל שַׁעַר מְקמו: (כ) וְאָמְרוּ אֶל זִקְנֵי עִירו בְּנֵנוּ זֶה סורֵר וּמרֶה אֵינֶנּוּ שׁמֵעַ בְּקלֵנוּ זולֵל וְסבֵא: (כ"א) וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירו בָאֲבָנִים וָמֵת וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ:לפי חוק זה יידונו בפרק הנוכחי הנושאים הבאים: חטאו, משפטו ועונשו של 'בן סורר ומורה'.
שְׁמַע אַתָּה בְנִי וַחֲכָם וְאַשֵּׁר בַּדֶּרֶךְ לִבֶּךָ:האב המייסר את בנו, תובע ממנו לשמוע אליו, כדי שילך בדרך הנכונה, בדרך החכמה. הוא דורש מבנו להימנע מלסבוא יין ומלזלול בשר, מכיוון שאחריתו של הסובא והזולל הוא עוני וריש והאב אינו רוצה שזה יהיה גורל בנו.
אַל תְּהִי בְסבְאֵי יָיִן בְּזלֲלֵי בָשָׂר לָמו:
כִּי סבֵא וְזולֵל יִוָּרֵש וּקְרָעִים תַּלְבִּישׁ נוּמָה: (משלי כ"ג 19-21).
לְמִי אוי לְמִי אֲבוי לְמִי מִדְיָנִים לְמִי שִׂיחַ לְמִי פְּצָעִים חִנָּם לְמִי חַכְלִלוּת עֵינָיִם:תמונה זו מתארת את מצבו של הבן אשר לא שמע אל אביו להימנע מסביאה ולא הלך בדרך החכמה (שם כ"ג 21-19). מקור זה מתאר את אחת התוצאות הקשות של השתייה המרובה והיא 'טירוף הרטט הכהלי' (delirium tremens)87 במצב זה השיכור מאבד את הקשר עם סביבתו, והוא הוזה וחסר ישע ותחושה 88 השכרות נזכרת בכתובים מקראיים נוספים, ומהם ניתן ללמוד על תוצאותיה השליליות וההרסניות של השתייה לגבי המרבה בשתיית משקאות משכרים. שתיית משקאות חריפים גורמת לשותה הרגשת שמחה מפוקפקת,89 או נוסכת בו הרגשה של גבורה,90 יהירות 91 וקולניות,92 הגורמים לו להתפאר, ללעוג ולצעוק.93 לשתייה לשוכרה השפעות שליליות חמורות גם על תפקודו השכלי והנפשי של השיכור. במקרים רבים הוא אינו מבחין בין טוב לבין רע; הוא מבולבל,94 שוגה בהזיות,95 אינו מסוגל להבחין בנעשה סביבו 96 ולעתים אף מאבד את שפיות דעתו. 97 במצבים אלה הוא עובר עברות חמורות שונות, כגון התכחשות לאל,98 עברות מין חמורות,99 תגרות והתכתשויות עם אנשים שונים.100 לשתיית כמויות גדולות של משקאות משכרים יש השפעות שליליות גם על התפקוד הפיזי. השיכור מתנודד בלכתו, 101 אינו יודע אנה הוא פונה, 102 ויש שאינו מסוגל כלל לעמוד על רגליו. 103 הוא מגיע לאפיסת כוחות,104 גופו רועד, 105 והוא נזקק לשינה מרובה. 106 במקרים שונים הוא אינו מסוגל לשלוט בהפרשותיו, ועל כן מתגולל בקיאו 107 ובצואתו. 108 יש מקרים שהשתייה היתרה אף גורמת למוות. 109
לַמְאַחֲרִים עַל הַיָּיִן / לַבָּאִים לַחְקר מִמְסָךְ:
אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם / כִּי יִתֵּן בכיס בַּכּוס עֵינו יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים:
אַחֲרִיתו כְּנָחָשׁ יִשָּׁךְ / וּכְצִפְענִי יַפְרִשׁ:
עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרות / וְלִבְּךָ יְדַבֵּר תַּהְפֻּכות:
וְהָיִיתָ כְּשׁכֵב בְּלֶב יָם / וּכְשׁכֵב בְּראשׁ חִבֵּל:
הִכּוּנִי בַל חָלִיתִי / הֲלָמוּנִי בַּל יָדָעְתִּי
מָתַי אָקִיץ / אוסִיף אֲבַקְשֶׁנּוּ עוד: (משלי כ"ג 35-29).
(א) הוי הַשַּׁאֲנַנִּים בְּצִיּון וְהַבּטְחִים בְּהַר שׁמְרון נְקֻבֵי רֵאשִׁית הַגּויִם וּבָאוּ לָהֶם בֵּית יִשְׂרָאֵל... (ג) הַמְנַדִּים לְיום רָע וַתַּגִּישׁוּן שֶׁבֶת חָמָס: (ד) הַשּׁכְבִים עַל מִטּות שֵׁן וּסְרֻחִים עַל עַרְשׂותָם וְאכְלִים כָּרִים מִצּאן וַעֲגָלִים מִתּוךְ מַרְבֵּק: (ה) הַפּרְטִים עַל פִּי הַנָּבֶל כְּדָוִיד חָשְׁבוּ לָהֶם כְּלֵי שִׁיר: (ו) הַשּׁתִים בְּמִזְרְקֵי יַיִן וְרֵאשִׁית שְׁמָנִים יִמְשָׁחוּ וְלא נֶחְלוּ עַל שֵׁבֶר יוסֵף: (ז) לָכֵן עַתָּה יִגְלוּ בְּראשׁ גּלִים וְסָר מִרְזַח סְרוּחִים: (עמוס ו 1, 3-7).ככל הנראה נזכר היין פעמים רבות יותר מהבשר בתיאורי משתאות, משום שהשפעתו על השותה גלויה לעין, ואולי אף משום שהשתיינים והמתהוללים נזקקו לו יותר מאשר לבשר. מתעודות שונות מהמזרח הקדום, המתארות משתאות שבהם השתתפו בני אדם 120 או אלים,121 ניתן ללמוד כי הזלילה והסביאה לא נחשבו להתנהגות שלילית והרסנית. 122 לא כן לפי המחשבה הסוציולוגית-התאולוגית של המקרא. מהסקירה הסינופטית של כתובים מקראיים המתארים את תוצאותיה הקשות של ההתמכרות לסביאה ולמשתאות, ניתן להסיק באופן ברור כי התנהגות זו היא הרסנית למתמכר ולחברה. על פי מחשבת המקרא, הזלילה והסביאה אינן 'עבריינות נוער' גרידא, אלא זוהי התנהגותו של אדם, שאינו מקבל את כללי ההתנהגות החברתיים-הדתיים הבסיסיים הנדרשים מהאזרח בישראל.
החטא | המקור | הוראות לחקירת אשמת העבריין | הרשות השופטת | עונשו של העבריין | מקום ביצוע העונש | הוראות לביצוע גזר הדין | נוסחת פסקת ההנמקה | נימוק נוסף לעונש |
נָבִיא או חלֵם חֲלום
המדיחים לעבוד עבודה זרה |
דברים י"ג
6-2 |
לא צוינו | לא צוינה | לא צוינה | לא צוין | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ | "כִּי דִבֶּר סָרָה
עַל ה' אֱלהֵיכֶם... לְהַדִּיחֲךָ מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוְּךָ..." |
איש או אישה העובדים עבודה זרה | דברים פרק י"ז
7-2 |
(ד) וְהֻגַּד לְךָ וְשָׁמָעְתָּ וְדָרַשְׁתָּ הֵיטֵב וְהִנֵּה אֱמֶת נָכון הַדָּבָר נֶעֶשְׂתָה הַתּועֵבָה הַזּאת בְּיִשְׂרָאֵל:(ו) עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים או שְׁלשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת לא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד: | לא צוינה | וּסְקַלְתָּם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ
|
שער העיר | יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּו בָרִאשׁנָה לַהֲמִיתו וְיַד כָּל הָעָם בָּאַחֲרנָה | 'וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ' | לא צוין |
אי ציות לפסיקת הכהן או השופט שמושבם 'במקום אשר יבחר'
(זקן ממרא) |
דברים י"ז
י"ב-י"ג |
לא צוינו | לא צוינה | וּמֵת הָאִישׁ הַהוּא | לא צוין | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל:
וְכָל הָעָם יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלא יְזִידוּן עוד: |
לא צוין |
רוצח במזיד | דברים י"ט 13-11 | לא צוינו | לא צוינה
(הזקנים?) |
וְנָתְנוּ אתו בְּיַד גּאֵל הַדָּם וָמֵת | לא צוין | לא צוינו | לא תָחוס עֵינְךָ עָלָיו וּבִעַרְתָּ דַם הַנָּקִי מִיִּשְׂרָאֵל וְטוב לָךְ: | לא צוין |
עד זומם | דברים י"ט 20-16 | וְדָרְשׁוּ הַשּׁפְטִים הֵיטֵב וְהִנֵּה עֵד שֶׁקֶר הָעֵד שֶׁקֶר עָנָה בְאָחִיו | הכּהנים והשופטים | וַעֲשִׂיתֶם לו כַּאֲשֶׁר זָמַם לַעֲשׂות לְאָחִיו | לא צוין | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ:
וְהַנִּשְׁאָרִים יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ וְלא יסִפוּ לַעֲשׂות עוד כַּדָּבָר הָרָע הַזֶּה בְּקִרְבֶּךָ: |
לא צוין |
גילוי חלל אשר לא נודע מי הִכּה אותו | דברים כ"א 9-1 | לא ידוע מיהו | זקנים שופטים וכֹּהנים | לא ידוע מיהו העבריין | עגלה תיערף ליד נחל איתן | יש הוראות לביצוע טקס עריפת העגלה | "וְאַתָּה תְּבַעֵר הַדָּם הַנָּקִי מִקִּרְבֶּךָ כִּי תַעֲשֶׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' " | לא צוין |
בן סורר ומורה | דברים כ"א 21-18 | לא צוינו | זקני העיר | וּרְגָמֻהוּ כָּל אַנְשֵׁי עִירוֹ בָאֲבָנִים וָמֵת | לא צוין | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ | לא צוין |
לא נמצאו בתולים לנערה שבעלה קרב אליה | דברים כ"ב 21-20 | הורי הנערה פורשים השמלה בפני הזקנים | זקני העיר | "...וּסְקָלוּהָ אַנְשֵׁי עִירָהּ בָּאֲבָנִים וָמֵתָה..." | פתח בית אבי הנערה | כל אנשי עירה ישתתפו בסקילה | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ | "כִּי עָשְׂתָה נְבָלָה בְּיִשְׂרָאֵל לִזְנוֹת בֵּית אָבִיהָ" |
ניאוף | דברים כ"ב 22 | לא צוינו | לא צוינה | "וּמֵתוּ גַּם שְׁנֵיהֶם הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִם הָאִשָּׁה וְהָאִשָּׁה" | לא צוין | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִיִּשְׂרָאֵל | לא צוין |
ניאוף (משכב עם מאורסה) | דברים כ"ב 25-23 | לא צוינו | לא צוינה | "וְהוֹצֵאתֶם אֶת שְׁנֵיהֶם אֶל שַׁעַר הָעִיר הַהִוא וּסְקַלְתֶּם אֹתָם בָּאֲבָנִים וָמֵתוּ | שער העיר | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ: | אֶת הַנַּעֲרָ עַל דְּבַר אֲשֶׁר לֹא צָעֲקָה בָעִיר וְאֶת הָאִישׁ עַל דְּבַר אֲשֶׁר עִנָּה אֶת אֵשֶׁת רֵעֵהוּ |
גניבת אדם מישראל | דברים כ"ד 7 | לא צוינו | לא צוינה | "ומת הגנב ההוא" | לא צוין | לא צוינו | וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ | לא צוין |
'Nothingis is said oubt the investigation on the part of the elders into the truth of parents' allgation: no doubt this is charge'.180 passed over, as an understood thing, in the case of criminal.השמטת חקירה משפטית מתעודות משפטיות, משום שחיובה היה ידוע וברור, - מצויה גם בתעודות משפטיות מהמזרח הקדום. למשל, בתעודה 2,50 Yos,
The common denominator of all the offences entailing the punishment Of death by stoning is they are thought to strike at the moral and religious fibers which the community as a whole sees as defining its essence and integrity.נראה כי לאור דברים אלה נוכל להסביר את פסוק 21. האפודוסיס קובע, כי גזר דין המוות חייב להתבצע בידי 'כל אנשי העיר' (21א), שהם גבריה הבוגרים של עיר זו, 202 החייבים להתאסף בשער העיר, 203 או מחוץ לעיר,204 על מנת להוציא את הבן להורג. חובה זו, אשר הוטלה על קהילת אנשי עירו של 'בן סורר ומורה', נובעת מהתפיסה שהתנהגות הבן אינה רק התנגשות חמורה בין הבן לבין הוריו, אלא יש לה השפעה שלילית חמורה והרסנית על הקהילה; התנהגות זו היא עברה פלילית, הפוגעת בקהילה ובחברה הישראלית. לכן גזר הדין יתבצע על ידי כל בוגרי קהילת עירו של הבן העבריין, החייבים בשמירת הברית והאחראים לקיום הוראות החוקים שבמסגרת ברית זו,205 ואת חובתם זו ימלאו באמצעות סקילת הבן באבנים. באופן זה קיימו הפרט והכלל את הוראות החוק, וכך תוגשם המטרה הראשונה מבין שתי מטרותיו של עונש חמור זה, כפי שהן מנוסחות בפסוקית ההנמקה החותמת את החוק: '... ובערת הרע מקרבך וכל ישראל ישמעו ויראו' (21ב). הנמקה זו 206 לעונשו של 'בן סורר ומורה' היא מיוחדת לספר דברים ומשקפת את מטרתו הדידקטית של הספר.207. היא בנויה משני מרכיבים, האחד 'ובערת הרע מקרבך/מישראל', והאחר 'וכל ישראל ישמעו ויראו' 208. שני מרכיבים אלה נזכרים יחדיו בפסוקית ההנמקה רק פעמיים נוספות בלבד. 209 הנוסחה 'ובערת הרע מקרבך/מישראל' נזכרת בנפרד בשמונה חוקים שונים 210 ואילו 'וכל ישראל ישמעו ויראו' נזכרת פעם אחת. 211פסקת הסבר לעונש הבנויה ממרכיבים אלה מצויה רק בחוקים הגוזרים עונש מוות על עבריין. 212 חלקה הראשון של פסוקית זו קובע כי 'בן סורר ומורה' עשה מעשה המוגדר כ'רע' שיש 'לבערו', כלומר לעוקרו, לחסלו. 213 החוק מגדיר את התנהגותו של הבן במונח 'רע', המגדיר התנהגות הנוגדת את הוראות החוק 214 מונח זה מנוגד למונח 'טוב' המגדיר את הדרך הנכונה לפי הוראות החוק המקראי. 215 ה'רע' חייב להיעקר מהעיר בהמתת 'בן סורר ומורה', כדי שהשפעתו השלילית תסוף, זעם ה' ישכך 216 והסדר הנכון ישוב על כנו. 217 לעונשו החמור של 'בן סורר ומורה' סיבה נוספת המוגדרת בביטוי ' . . .וכל ישראל ישמעו ויראו' (21ב). נוסחה זו מדגישה את מטרת העונש, דהיינו את גורם ההרתעה 218 עונש זה אמור להוות גורם מרתיע, כפי שנאמר בחוק הקובע את עונשו של 'עד זומם', הכולל אף הוא את שני מרכיבי נוסחת הנימוק שבסיפא של חוק 'בן סורר ומורה' : 'ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו ובערת הרע מקרבך. והנשארים ישמעו ויראו ולא יספו לעשות עוד כדבר הרע הזה בקרבך' (דברים י"ט 20-19). עונשו החמור של 'בן סורר ומורה' חייב להוות גורם אשר ירתיע ילדים מלהיות בנים סוררים, לכן יש לתת לכך הד בקנה מידה לאומי כדי ש'כל ישראל ישמעו ויראו'. ייתכן כי החוק רומז לכך כי היו בישראל דרכים אשר באמצעותן ניתן היה להודיע ברחבי ארץ ישראל על ביצוע עונש זה, שהרי אם דבר ביצוע העונש לא ייוודע בשאר ערי ישראל לא תהיה לעונש השפעה מרתיעה ולא 'כל ישראל ישמעו ויראו'.
אינו נעשה בן סורר ומורה, עד שיאכל בשר וישתה יין שנאמר: 'זולל וסבא'. ואף על פי שאין ראיה לדבר, זכר לדבר, שנאמר : 'אל תהי בסבאי יין בזללי בשר למו' (משלי כ"ג 20). 221צמצום חטאו של הבן לזלילה וסביאה בלבד נלמד באמצעות גזרה שווה בין האפודוסיס ובין הפרוטסיס:
אכל בחבורת מצווה ,225 אכל בעיבור החודש,226 אכל מעשר שני בירושלים ,227 אכל נבילות וטריפות, שקצים ורמשים (אכל טבל, ומעשר ראשון שלא נטלה תרומתו, ומעשר שני והקדש שלא נפדו),228 אכל דבר שהוא מצווה ודבר שהוא עברה, אכל כל מאכל ולא אכל בשר, שתה כל משקה ולא שתה יין - אינו נעשה בן סורר ומורה. 229מתי אפוא יתחייב הבן שזלל בשר וסבא יין? על כך משיבים : 'אינו נעשה בן סורר ומורה עד שיאכל בחבורה, שהוא כיוצא בו',230 היינו, בחבורה שכולה אנשים ריקים ופחותים שירגילו אותו לאורח חיים זה, אבל אם יש בחבורה אדם הגון הבן לא יימשך בתאוותו ואינו נעשה 'בן סורר ומורה'., 231 יתרה מזאת: גם אם אכל בשר ושתה יין בנסיבות שנסקרו לעיל, לא יתחייב כבן סורר אם 'גנב משל אביו ואכל ברשות אביו - משל אחרים ואכל ברשות אחרים, משל אחרים ואכל ברשות אביו אינו נעשה בן סורר ומורה'. ניתן לחייבו רק אם 'יגנוב משל אביו ויאכל ברשות אחרים'. 232 רבי יוסי בר יהודה מצמצם אף יותר את אפשרות חיובו של הבן הזולל וסובא כסורר ומורה. לדעתו, הבן יתחייב רק אם 'יגנוב משל אביו ומשל אמו'. 233
היה אחד מהם גידם, או חיגר, או אילם, או סומא, או חרש, אינו נעשה בן סורר ומורה, שנאמר: 'ותפשו בו' - ולא גידמין; 'והוציאו אתו' - ולא חיגרין; 'ואמרו' - ולא אילמין; 'בננו זה' - ולא סומין; 'איננו שמע בקלנו' - ולא חרשין. 241
it is for this reason that, however, theoretical and untouched by raalities it may appear to be, talmudic penology has an appeal and interest which is not only and purely historical. Here was a penological laboratory which was quite unique: the talmudic penologists had no tools to work with and no statistical or evidentiary material to proceed upon; they were unbiased, immune from political agitation and not concerned with factual the circumstances even their own era and place; they acted sub specie aeternitatis, with the object of providing just laws for an ideal society.ברם, הואיל וחכם המשפט העברי את חוקי התורה הוא מפרש, על כן סמכותו מוגבלת:
nothing he did or prescribed must in any way contradict Scripture,the actualization of the divine will; everything had to conform to, and indeed be derived from scriptural law and pronouncement.in theory at least, the talmudists did not act as free agents, but only as exegetes of divine decree and executors of the divine will. the more remarkable is the freedom and independence, and the intellectual courage, which their far-reaching reforms reflect. 265קירשנבאום הראה שחכמי המשפט העברי הבינו ש'תפקידו של משפט התורה הוא בעיקרו חינוכי-רוחני',266 והראשונים ראו את הדין "הפלילי" ככולו חינוך'. 267 לפי גישה זו העונשים הנזכרים בתורה נועדו לציין את חומרת העברה 'ואף אם לרוב לא ייענש, שהרי כמעט ומן הנמנע יהיה לחייבו על פי דין-תורה, כבר הוחדרו חומרי המעשים ללבו'. 268 הענישה במשפט העברי היא אפוא 'דתית, מיסטית, חינוכית ; היא באה לעדן את האדם, להעלות את רמתו הרוחנית ולקרבו אל אלהי המשפט'. 269 מכך נובעת מסקנה חשובה ביחס למהות המשפט הפלילי במשפט העברי:
והאמר רב יוסף, וכן תני רבי חייא: מיום שחרב בית המקדש, אף על פי שבטלו סנהדרין - ארבע מיתות לא בטלו? - לא בטלו? הא בטלו להו ! אלא דין ארבע מיתות לא בטלו: מי שנתחייב סקילה - או נופל מן הגג, או חיה דורסתו; ומי שנתחייב שריפה - או נופל בדליקה, או נחש מכישו ; ומי שנתחייב הריגה - או נמסר למלכות, או ליסטים באין עליו; ומי שנתחייב חנק - או טובע בנהר, או מת בסרונכי. 272במישור האנושי הפיקוח על הסדר בחברה, איתור עבריינים, העמדתם לדין, שיפוטם והענשתם, יתבצעו על ידי פעילות שיפוטית של רשות שלטונית, כגון המלך, או של בית דין הפועל על פי 'הוראת שעה' מתוקף נסיבות מיוחדות. 273 דרך אחרת הציע ירון. לדעתו שונותו ומוזרותו של דין 'בן סורר ומורה' הם הגורמים לפרשנות המשפטית שננקטה על ידי חכמי המשפט העברי, המבטלת את הוראת החוק לגזור עונש מוות על זולל וסובא - להלן דבריו:
Whatever the original setting of these rules [concerning Deut. 21 18-21- J.F.] may have been, in Talmudic times they must have been regarded as odd and altogether out of place. The strict interpretation' of 'son' is only one of the tools employed to whittle it down. so Mishnah Sanhedrin8.1ff. adds a set of'clarifications' imposes, detailed specifications which frustrate the provision entirely, render it meaningless, all this - needless to say- without expressing or hinting at any discomfort with the Deuteronomic rule. 274דין 'בן סורר ומורה' מעורר קשיים שונים, וביטוי מעניין לכך ניתן למצוא בדבריו הבאים של רבי יסא :