מיקום המאמר: 1. תנך, עיונים 2. במדור אגדה <-- ביצוע ע"י ענת 23.05.06 -->
תוכן המאמר: מבוא 1. האם התורה מיועדת לישראל בלבד? 2. האם התורה מיועדת לכל אדם? א. תרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל ב. תרגום ירושלמי ג. ספרי דברים פיסקא שמג1 למי הוצעה התורה? מהו היחס אל אומות העולם כפי שהוא בא לידי ביטוי בספרי? דרכי המדרש ד. מכילתא דרבי ישמעאל יתרו2 למי הוצעה התורה? מה היחס של הדרשן אל האומות כתוצאה מכך שלא רצו לקבל את התורה? כיצד קיבלו ישראל את התורה? דרכי המדרש ה. פרקי דרבי אליעזר (היגר) פרק מ ו. שמות רבה (וילנא) פרשה כז ז. תלמוד בבלי, שבת פח, ב - פט, א סיכום מילות מפתח: עשרת הדברות, תורה |
"בשעת פגישתה של היהדות עם העולם ההלניסטי נשאלה לא אחת השאלה הנוקבת: אם תורת ישראל היא מכלול החכמה האלוקית - כיצד ייתכן שחוכמה זו לא נתגלתה לכל העולם? (...) כיצד ייתכן שעם קטן אחד יטען לזכות ולבעלות ייחודית על אותה חוכמת אלוקים"3?חז"ל התמודדו עם שאלות אלו בין השאר באמצעות המדרש. אבל השאלות הללו אינן נחלתה של התקופה ההלניסטית בלבד; ראויות הן להישאל גם היום, אם כי בשינויים מסוימים.
"אנכי ה' אלקיך" (שמות כ, ב)הדרשה מבוססת על הפסוק: "אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" (שמות כ, ב), משמע אלוקיו של עם ישראל. פתיחה זו לעשרת הדברות מביאה לידי מסקנה שהתורה מיועדת לעם ישראל. ואכן אלה דבריו של בלעם למלכי האומות שפנו אליו: "הברוך-הוא רוצה ליתן תורה לעמו, שנאמר ה' עוז לעמו ייתן."
שכשעמד הקב"ה ואמר אנוכי ה' אלוקיך,
הייתה הארץ חלה
שנאמר (שופטים ה, ד)
ה' בצאתך משעיר בצעדך משדה אדום ארץ רעשה;
ואומר שם (שופטים ה, ה) הרים נזלו מפני ה',
ואומר (תהלים כט, ד) קול ה' בכח קול ה' בהדר
עד: (שם, שם ט) ובהיכלו כלו אומר כבוד5
עד שנתמלאו בתיהם מזיו השכינה.
באותה שעה נתכנסו כל מלכי אומות העולם אצל בלעם הרשע,
ואמרו לו שמא מבול מביא לעולם.
אמר להם, כבר נשבע הקב"ה שאינו מביא מבול לעולם,
שנאמר (ישעיה נד, ט) כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי.
אמרו לו, שמא מבול של מים אינו מביא
אבל מביא מבול של אש;
אמר להם, לא מבול של מים
ולא מבול של אש הוא מביא
אלא ה[קדוש] ברוך הוא רוצה ליתן תורה לעמו,
שנ' (תהלים כט, יא) ה' עוז לעמו ייתן.
וכיוון ששמעו מפיו הדבר הזה,
פנו כולם והלכו איש איש למקומו.
וְעַתָּה אִם שָׁמועַ תִּשְׁמְעוּ בְּקלִילמה לא עשה זאת? כאמור לעיל, בדרשה זו מוכחת הטענה שהתורה מיועדת לעם ישראל מן הפסוק עליו נדרשת הדרשה, 'אנכי ה' אלקיך'. אילו היה עוסק בפרק י"ט בשמות היה מצטט פסוקים אלו7.
וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי
וִהְייתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים
כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ:
וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כּהֲנִים וְגוי קָדושׁ
אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְרָאֵל6:
שופטים ה, ג-הראשית - מן הראוי לשים לב: "אזמר לה' אלקי ישראל"! כמו בפסוק הראשון בעשרת הדברות: "אנכי ה' אלקיך". אלוקים מופיע כאן בשם "הפרטי" שלו - "שם הוי'ה" - כאלוקי ישראל.
שִׁמְעוּ מְלָכִים הַאֲזִינוּ רזְנִים אָנכִי לַה' אָנכִי אָשִׁירָה
אֲזַמֵּר לַה' אֱלהֵי יִשְרָאֵל:
ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדום
אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם-שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם-עָבִים נָטְפוּ מָיִם:
הָרִים נָזְלוּ מִפְּנֵי ה' זֶה סִינַי מִפְּנֵי ה' אֱלהֵי יִשְרָאֵל:
תהלים, פרק כטהתיאורים כאן של הופעת ה' מעידים על עצמה אדירה. מי שכתב את הדרשה ציטט רק את הביטוי "קול ה' בכח, קול ה' בהדר", וכתב בהמשך: "עד ובהיכלו אומר כבוד". דהיינו, פסוקים אלו אמר להם בלעם. ייתכן שהדרשן שדרש בעל-פה בפני הציבור ציטט חלקים נוספים מן המזמור.
א. מִזְמור לְדָוִד הָבוּ לַה' בְּנֵי אֵלִים הָבוּ לַה' כָּבוד וָעז:
ב. הָבוּ לַה' כְּבוד שְׁמו הִשְׁתַּחֲווּ לַה' בְּהַדְרַת-קדֶשׁ:
ג. קול ה' עַל-הַמָּיִם אֵל-הַכָּבוד הִרְעִים ה' עַל-מַיִם רַבִּים:
ד. קול-ה' בַּכּחַ קול ה' בֶּהָדָר:
ה. קול ה' שׁבֵר אֲרָזִים וַיְשַׁבֵּר ה' אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנון:
ו. ויַּרְקִידֵם כְּמו-עֵגֶל לְבָנון וְשִרְיון כְּמו בֶן-רְאֵמִים:
ז. קול-ה' חצֵב לַהֲבות אֵשׁ:
ח. קול ה' יָחִיל מִדְבָּר יָחִיל ה' מִדְבַּר קָדֵשׁ:
ט. קול ה' יְחולֵל אַיָּלות וַיֶּחֱשׁף יְעָרות וּבְהֵיכָלו כֻּלּו אמֵר כָּבוד:
י. ה' לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב ה' מֶלֶךְ לְעולָם:
יא. ה' עז לְעַמּו יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת-עַמּו בַשָּׁלום:
ה' לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב ה' מֶלֶךְ לְעולָם:כאן נזכר בפירוש המבול. וכך מפרש עמוס חכם את הפסוקים הללו בפירוש "דעת מקרא":
ה' עז לְעַמּו יִתֵּן ה' יְבָרֵךְ אֶת-עַמּו בַשָּׁלום:
"מכאן עד סוף המזמור הם הדברים שאומרים יראי ה' העומדים בהיכלו: 'ה' למבול ישב' - לפי תאור הזעזוע הנורא שאחז את העולם כולו מפני ה', אפשר היה לחשוש שה' גזר להביא מבול על העולם. ישב כאן משמעו: ישב על כסא דין. 'וישב ה' מלך לעולם' - אבל ה' ישב למלוך על כיסאו לעולם ועד. ה-וי"ו של 'וישב' באה כאן תמורת 'אבל'. והכוונה: הזעזוע שאחז את כל הבריאה לא היה משום שה' התכוון להביא מבול לעולם אלא משום שה' ישב על כיסאו למלוך. 'ה' עז לעמו יתן' - הואיל וה' ישב על כסא מלכותו, הוא ייתן עוז, כוח וגבורה לעמו".ובמדרש: הדרשן רק משלב עניין המבול בתשובת בלעם. בהחלט ייתכן שהוא מתבסס על הפשט הנ"ל.
ישעיה נד, טגם כאן סומך הדרשן על זיכרונם של השומעים, ועל כן מצטט רק חלק מן הפסוק, או שמא בדרשתו בע"פ השלים את הפסוק ואף הרחיב עליו את הדיבור, מן הטעמים שציינו לעיל.
כִּי-מֵי נחַ זאת לִי אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי מֵעֲבר מֵי-נחַ עוד עַל-הָאָרֶץ
כֵּן נִשְׁבַּעְתִּי מִקְּצף עָלַיִךְ וּמִגְּעָר-בָּךְ:
לכאורה אין שייכות בין התורה והטבע. כי רק אדם שהוא בעל בחירה ויכול לכונן את חייו בדרכים מדרכים שונות, זקוק לתורה שקובעת לו דרכי חיים. אבל הטבע מתנהל לפי חוקים קבועים ואיתנים הטבועים בו [...]הדרשן בנה את הרעיון שלו באמצעות דו-שיח בין בלעם ובין אומות העולם. יש להניח שדו-שיח זה לא התקיים "באמת". אם כן, מה תפקידו של הדו שיח המדומה?
אך מתוך המקורות שלנו אנו שומעים [...] שהטבע ואיתניו אינם אדישים לדראמה המתחוללת עלי ארץ בין הבורא ובין בחיר יצוריו - האדם. על זה מדברים הפסוקים במזמור צו בתהלים: "ישמחו השמים ותגל הארץ, ירעם הים ומלואו" וגו', וכן גם הפסוקים המקבילים במזמור צח ועוד. ובאגדת חז"ל עוד הורחב הרבה עניין יחסו של הטבע בכללו ושל חלקים ממנו להתנהגותו של האדם ומתחוורת לנו תפיסה דתית עמוקה, שכל הישים [המציאויות] שבטבע אינם רק עדים אילמים ואדישים למעשינו, אלא איכפת להם מה עושה האדם, ובצורה מן הצורות הם מגיבים על מעשיו.
ואם כך הדבר, אם בכלל יש רגישות בטבע להליכותיו של אדם ולאיכותו הרוחנית והמוסרית, מכל שכן שהייתה יצוקה התרגשות בטבע לקראת ההתגלות על הר סיני, שהרי בקבלת התורה, כאמור, תלוי עצם קיומו של עולם, והבריאה כולה כמו ציפתה לגזר דינה13.
דברי שיח כאלה מצויים באגדת חז"ל למכביר; ברבים מהם נזכר גם הקב"ה, כגון שיח בין מלאכי השרת והקב"ה, בין כנסת ישראל לקב"ה, בין אישים שונים והקב"ה, בין אומות העולם והקב"ה ועוד. יש אפילו דברי שיח שזמנם לעתיד לבוא. בכל אלה אין הכוונה לשיח בפועל, ואין זאת כי אם דרך מקובלת אצל בעלי אגדה להשמיע רעיון מסוים [...]לסיכום: הרעיון אותו רצה הדרשן להביע, הוא שהתורה מיועדת לעם ישראל. אך האם נמנעה מן הגויים האפשרות לקבל את התורה? מסתבר שלא, אלא שהם העדיפו להסתלק "איש איש למקומו", ולא הביעו רצונם לקבל את התורה. ואכן בעל האגדה מביא מייד אחרי דרשה זו את האגדה המפורסמת על הצעת התורה לאומות, בה נדון בהמשך מאמרנו. ובינתיים נשאל: מה הייתה תגובת ישראל על האירועים יוצאי הדופן אשר התחוללו בטבע? על כך משיבה המכילתא בדרשה על הפסוק: "וַיּוצֵא משֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלקִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר" (שמות יט, יז):
כללו של דבר, כשחז"ל מבקשים להשיב על שאלה או טענה שעשויה להתעורר, או כשמבקשים לבצר איזה רעיון מפני כל פירכה אפשרית, הם מלבישים את הדברים בצורת שיח בין שואל או טוען ובין משיב.
בכל שיח יש שני קולות. קול ראשון משמיע שאלה או סברה. קול שני משיב, מיישב, מעמיד את העניין הנידון על אמיתו. ודווקא מפני שיש בצורת השיח ראייה ראשונה של העניין, וכנגדה הראייה האמיתית, הניצחת, מתבהר ומתאושש העניין כל צורכו14.
ויתיצבו - נצפפו.
דרש פלטיון איש רומי ואמר: נתלש הר סיני וניצב בשמי מרום והיו ישראל נתונים תחתיו, שנאמר: ותקרבון ותעמדון תחת ההר [...] אמר הקב"ה: אם אתם מקבלים עליכם את התורה מוטב, ואם לאו - הריני כובש עליכם את ההר הזה והורג אתכם.על אותו פסוק שהבאנו לעיל: "ויתיצבו בתחתית ההר", מביאה הגמרא את דרשתו המפורסמת של ר' אבדימי18:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף פח עמוד אדברי ר' אבדימי מתבססים על הזיהוי בין "תחתית ההר" ובין "תחת ההר", כפי שנאמר לעיל במכילתא, וכן הם מהווים "השלמה" לדברי פלטיון שצוטטו לעיל. ר' אבדימי מוסיף דימוי ציורי להמחשה: "כפה עליהם את ההר כגיגית". ניסוחו של ר' אבדימי הוא הנפוץ. ייתכן שהסיבה לכך היא מיקומו בתלמוד הבבלי, שזכה למעמד מרכזי בישיבות, ובפרט במסכת שבת הנלמדת רבות.
אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא:
מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית
ואמר להם:
אם אתם מקבלים התורה - מוטב,
ואם לאו - שם תהא קבורתכם.
שמות יט, יב- כב
וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמר הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלות בָּהָר וּנְגעַ בְּקָצֵהוּ כָּל הַנּגֵעַ בָּהָר מות יוּמָת: לא תִגַּע בּו יָד כִּי סָקול יִסָּקֵל או יָרה יי רֶה אִם בְּהֵמָה אִם אִישׁ לא יִחְיֶה בִּמְשׁךְ הַיּבֵל הֵמָּה יַעֲלוּ בָהָר: וַיְהִי בַיּום הַשְּׁלִישִׁי בִּהְית הַבּקֶר וַיְהִי קלת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקל שׁפָר חָזָק מְאד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה: וַיּוצֵא משֶׁה אֶת הָעָם לִקְרַאת הָאֱלהִים מִן הַמַּחֲנֶה וַיִּתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר: וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּו מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנו כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאד: וַיְהִי קול הַשּׁפָר הולֵךְ וְחָזֵק מְאד משֶׁה יְדַבֵּר וְהָאֱלהִים יַעֲנֶנּוּ בְקול: וַיֵּרֶד ה' עַל הַר סִינַי אֶל ראשׁ הָהָר וַיִּקְרָא ה' לְמשֶׁה אֶל ראשׁ הָהָר וַיַּעַל משֶׁה: וַיּאמֶר ה' אֶל משֶׁה רֵד הָעֵד בָּעָם פֶּן יֶהֶרְסוּ אֶל ה' לִרְאות וְנָפַל מִמֶּנּוּ רָב: וְגַם הַכּהֲנִים הַנִּגָּשִׁים אֶל ה' יִתְקַדָּשׁוּ פֶּן יִפְרץ בָּהֶם ה': שמות כ, טו-יז וְכָל הָעָם ראִים אֶת הַקּולת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קול הַשּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחק: וַיּאמְרוּ אֶל משֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֱלהֵינוּ אֵלֶיךָ דַּבֶּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלהִים פֶּן נָמוּת: וַיּאמֶר משֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּות אֶתְכֶם בָּא הָאֱלהִים וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתו עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ: |
דברים ה, ה, יט-כד
אָנכִי עמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לְהַגִּיד לָכֶם אֶת דְּבַר ה' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלא עֲלִיתֶם בָּהָר לֵאמר: [...] אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה דִּבֶּר ה' אֶל כָּל קְהַלְכֶם בָּהָר מִתּוךְ הָאֵשׁ הֶעָנָן וְהָעֲרָפֶל קול גָּדול וְלא יָסָף וַיִּכְתְּבֵם עַל שְׁנֵי לֻחת אֲבָנִים וַיִּתְּנֵם אֵלָי: וַיְהִי כְּשָׁמְעֲכֶם אֶת הַקּול מִתּוךְ הַחשֶׁךְ וְהָהָר בּעֵר בָּאֵשׁ וַתִּקְרְבוּן אֵלַי כָּל רָאשֵׁי שִׁבְטֵיכֶם וְזִקְנֵיכֶם: וַתּאמְרוּ הֵן הֶרְאָנוּ ה' אֱלהֵינוּ אֶת כְּבדו וְאֶת גָּדְלו וְאֶת קלו שָׁמַעְנוּ מִתּוךְ הָאֵשׁ הַיּום הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱלהִים אֶת הָאָדָם וָחָי: וְעַתָּה לָמָּה נָמוּת כִּי תאכְלֵנוּ הָאֵשׁ הַגְּדלָה הַזּאת אִם יסְפִים אֲנַחְנוּ לִשְׁמעַ אֶת קול ה' אֱלהֵינוּ עוד וָמָתְנוּ: כִּי מִי כָל בָּשָר אֲשֶׁר שָׁמַע קול אֱלהִים חַיִּים מְדַבֵּר מִתּוךְ הָאֵשׁ כָּמנוּ וַיֶּחִי: קְרַב אַתָּה וּשֲׁמָע אֵת כָּל אֲשֶׁר יאמַר ה' אֱלהֵינוּ וְאַתְּ תְּדַבֵּר אֵלֵינוּ וְשָׁמַעְנוּ וְעָשִינוּ: |
אמר ריש לקיש:ריש לקיש מדבר על היקום כולו. לכל העולם לא תהיה זכות קיום אם ישראל לא יקבלו את התורה. האם גם את דבריו אפשר לפרש על דרך "מליצת השיר" כדברי היינמן, או שהם מרחיבים את גישתו של פלטיון איש רומי, ואז יש לפרש את דברי ריש לקיש כאיום מפורש על קיומו של העולם כולו?
מאי דכתיב (בראשית א לא): "ויהי ערב ויהי בקר יום הששי" -
ה"א יתירה למה לי?
מלמד שהתנה הקדוש ברוך הוא עם מעשה בראשית
ואמר להם:
אם ישראל מקבלים התורה - אתם מתקיימין,
ואם לאו - אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו.
דברים לג, א-העפ"י הפשט נראה לכאורה כאילו מדובר בפסוקים אלו על מעמד הר סיני. ואכן כך מפרש אותם רש"י ומשלב בפירושו מדרשי חז"ל כנראה משום שהוא סבור שזה הפשט או עומק פשוטו של מקרא, או אגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אפניו.
וְזאת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר בֵּרַךְ משֶׁה אִישׁ הָאֱלהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
לִפְנֵי מותו:
וַיּאמַר
ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמו
הופִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבְבת קדֶשׁ
מִימִינו [כתיב אשדת] אֵשׁ דָּת לָמו:
אַף חבֵב עַמִּים כָּל קְדשָׁיו בְּיָדֶךָ
וְהֵם תֻּכּוּ לְרַגְלֶךָ יִשָּׂא מִדַּבְּרתֶיךָ:
תּורָה צִוָּה לָנוּ משֶׁה מורָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקב:
וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם
יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל:
הפסוק | התרגום | תרגום לעברית | |||||||||
וַיּאמַר: ה' מִסִּינַי בָּא
|
וַאֲמַר: ה' מִן סִינַי אִתְגְלֵי
לְמִתַּן אורַייתָא לְעַמֵיהּ בֵּית יִשְרָאֵל |
ויאמר: ה' מסיני נתגלה
לתת תורה לעמו בית ישראל. | |||||||||
וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמו
|
וּדְנַח זִיו אִיקַר שְׁכִינְתֵּיהּ מִגַבְלָא
לְמִיתְּנָהּ לִבְנוי דְעֵשָו וְלָא קַבִּילוּ יָתָהּ |
וזרח זיו יקר שכינתו מגבלא
לתת אותה לבני עשו ולא קיבלו אותה.
הופִיעַ מֵהַר פָּארָן
|
הופַע בְּהַדְרַת אִיקַר מִטַוְורָא דְפָארָן
| לְמִיתְנָהּ לִבְנוי דְיִשְׁמָעֵאל וְלָא קַבִּילוּ יָתָהּ
הופיע בהדרת כבוד מהר פארן
| לתת אותה לבני ישמעאל ולא קיבלו אותה.
וְאָתָה מֵרִבְבת קדֶשׁ
|
הֲדַר וְאִתְגְלֵי בִּקְדוּשָׁא עַל עַמֵיהּ
| בֵּית יִשְרָאֵל וְעִמֵיהּ רִיבַן רִיבְווָן מַלְאָכִין קַדִישִׁין
חזר ונתגלה בקדושה על עמו
| בית ישראל ועמו רבי רבבות מלאכים קדושים.
מִימִינו אֵשְׁ דָּת לָמו:
|
כְּתַב יְמִינֵיהּ וְאורַייתיה
| מִגו שַׁלְהובִית אֵישָׁתָא פִּקוּדַיָא יְהַב לְהון:
כתב ימינו ותורתו
| מתוך שלהבת אש מצוות נתן להם. |
הפסוק | תרגום ירושלמי | תרגום לעברית |
וַיּאמַר : ה' מִסִּינַי בָּא
|
וַאֲמַר: ה' מִן סִינַי אִתְגְלֵי
לְמִתַּן אורַייתָא לְעַמֵיהּ דְבֵית יִשְרָאֵל |
ויאמר: ה' מסיני נתגלה
לתת את התורה לעמו בית ישראל |
וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמו
|
וּדְנַח בִּיקָרֵיהּ עַל טוּרָא דְשֵעִיר
לְמִתַּן אורַייתָא לִבְנוי דְעֵשָו וְכֵיוַן דְאַשְׁכָּחוּ כְּתִיב בְּגַוָוהּ לָא תֶהֱוְיָן קְטולִין לָא קַבִּילוּ יָתָה. |
וזרח בכבודו על הר שעיר
לתת את התורה לבני עשו וכיון שמצאו שכתוב בה 'לא תהיו רוצחנים' לא קיבלו אותה. |
הופִיעַ מֵהַר פָּארָן
|
הופַע בִּיקָרֵיהּ עַל טוּרָא דְגַבְלָא
לְמִתַּן אורַייתָא לִבְנוי דְיִשְׁמָעֵאל וְכֵיוָן דִי אַשְׁכָּחו כְּתִיב בְּגַוָהּ לָא תֶהֱווּן גַנְבִין לָא קַבִּילוּ יָתָה. |
הופיע ביקרו על הר גבלא
לתת את התורה לבני ישמעאל וכיון שמצאו שכתוב בה 'לא תהיו גנבים' לא קיבלו אותה. |
וְאָתָה מֵרִבְבת קדֶשׁ
|
וְחָזַר וְאִתְגְלֵי עַל טוּרָא דְסִינַי
וְעִמֵיהּ רִיבְוָון מַלְאָכִין קַדִישִׁין. וַאֲמָרוּ בְּנֵי יִשְרָאֵל : כָּל דִי מַלֵיל מֵימְרָא דַה' נַעֲבֵיד וּנְקַבֵּל |
וחזר ונתגלה על הר סיני
ועמו רבבות מלאכים קדושים אמרו בני ישראל כל אשר דיבר דבר ה' נעשה ונשמע |
מִימִינו אֵשְׁדָּת לָמו:
|
וּפָשַׁט יְמִינֵיהּ מִגו לַהֲבֵי אֵישָׁתָא
וִיהַב אורַייתָא לְעַמֵיהּ: |
ופשט ימינו מתוך שלהבת אש
ונתן תורה לעמו. |
דבר אחר: "ויאמר ה' מסיני בא".
כשנגלה הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל לא על ישראל בלבד הוא נגלה
אלא על כל האומות
תחילה הלך אצל בני עשו
אמר להם מקבלים אתם את התורה
אמרו לו מה כתוב בה
אמר להם (שמות כ, יג) לא תרצח
אמרו כל עצמם של אותם האנשים ואביהם רוצח הוא
שנאמר (בראשית כז, כב) והידים ידי עשו (בראשית כז, מ) ועל חרבך תחיה
הלך אצל בני עמון ומואב
אמר להם מקבלים אתם את התורה
אמרו לו מה כתוב בה
אמר להם (שמות כ, יג) לא תנאף
אמרו לו כל עצמה של ערוה להם היא
שנאמר (בראשית יט, לו)
ותהרין שתי בנות לוט מאביהן
הלך אצל בני ישמעאל
אמר להם מקבלים אתם את התורה
אמרו לו מה כתוב בה
אמר להם (שמות כ, יג) לא תגנוב
אמרו לו כל עצמם אביהם ליסטים היה
שנאמר (בראשית טז, יב) והוא יהיה פרא אדם
וכן לכל אומה ואומה
שאל להם אם מקבלים את התורה
שנאמר (תהלים קלח, ד)
"יודוך ה' כל מלכי ארץ כי שמעו אמרי פיך"
יכול שמעו וקבלו?
תלמוד לומר (מיכה ה, יד) "ועשיתי באף ובחמה נקם את הגוים אשר לא שמעו".
לא דיים שלא שמעו אלא אפילו שבע מצות שקבלו עליהם בני נח
לא יכלו לעמוד בהם עד שפרקום.
כיון שראה הקדוש ברוך הוא כך נתנם לישראל.
משל לאחד ששילח את חמורו וכלבו לגורן והטעינו לחמור לתך ולכלב שלש סאים
היה החמור מהלך והכלב מלחית
פרק ממנו סאה ונתנו על החמור וכן שיני וכן שלישי
כך ישראל קבלו את התורה בפירושיה ובדקדוקיה
אף אותם שבע מצות שלא יכלו בני נח לעמוד בהם ופרקום באו ישראל וקבלום
לכך נאמר: ויאמר ה' מסיני בא וזרח משעיר למו
אמר רבי אבהו:לאחר הקטע הנ"ל מביאה הפסיקתא דעה נוספת:
גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שאין אומות העולם מקבלין את התורה
מפני מה יצא ידיהם?
שכך הן מידותיו של הקב"ה
אינו מעניש עד שיצא ידי בריותיו ואח"כ הוא טורדן מן העולם
לפי שאין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו.
דבר אחר: מפני מה יצא ידיהן?האם גם הדעה השנייה ("דבר אחר") היא של רבי אבהו? נראה שלא, שכן רבי אבהו דיבר על כל האומות. 'זכות אבות' יכולה הייתה להיות רק לבני עשו וישמעאל בני אברהם ויצחק, ולא לבני עמון ומואב ולא לשאר האומות. לכן ייתכן שהיו כאן שלבים שונים - קודם עשו וישמעאל, אח"כ הוסיפו את בני עמון ומואב, ואח"כ הוסיפו את שאר האומות, כפי שציינו לעיל.
מפני זכות האבות30.
ולכאורה, באיזו דרך הציע הקב"ה לפני האומות את התורה? כלום קם להם משה משלהם או נביא אחר והציע לפניהם בשם ה' לקבל את התורה?ובתשובה לשאלה קובע קריב:
בשום מקום אין כל רמז על כך. אמנם קם לאומות נביא שיכול היה להיות לעמים מה שהיה משה לישראל, וזהו בלעם. אבל בלעם לא הציע לא לעמו ולא לשום עם אחר לקבל את התורה.לכן מסיק קריב כי:
צורת השיח המצוי הרבה במקורות חז"ל, אם בין הקב"ה והמלאכים, או בין הקב"ה וישראל או בין הקב"ה ואומות העולם וכיוצא בזה, כפי שכבר ידוע לנו, אינה אלא אמצעי פיוטי להמחיש רעיונות מסוימים. וגם כאן אין הכוונה שהייתה פניה מפורשת מצד הקב"ה אל האומות ודחייה מפורשת מצדן, אלא פירושו של דבר, עין של מעלה הופנתה אל אומות ובחנה אותן אם מוכשרות הן לקבלת התורה, ותשובה של לאו באה מצד התכונות הטבועות בהן, כי אומה זו שטופה ברצח, ואומה זו שטופה בעריות וכולי. כך האיר את העניין המהר"ל מפראג.להוכחת טענתו מביא קריב את דברי רבי יוחנן33 ומבארם:
אבל אם כך, אם אומות העולם מלכתחילה לא נמצאו מוכשרות לקבל את התורה, האין משמעו של דבר שהן ירדו לגמרי מן הפרק לעניין קבלת התורה? לא, זאת לא זאת.
אמר ר' יוחנן, מהו שנאמר (תהל' סח, יב) ה' יתן אומר, המבשרות צבא רב - כל דיבור שיצא מפי הגבורה נחלק לשבעים לשונות.להשלמת דברי קריב נצטט מדרשים אחדים34. תחילה מתוך המכילתא.
כלומר, מן הצד האלוהי היה כל דיבור אחד, אך הדיבור האלוהי האחד נשתמע בכל אוזן אנושית בלשון שהיא למודה בה. וכך נחלק הדיבור לשבעים לשון...
על כל פנים משמיענו מאמרו של ר' יוחנן, שבשעת מתן תורה לא נסתגר הקול האלוהי בתחום ישראל בלבד, אלא היה שלוח גם אל האומות, אף שהן לא קיבלוהו. וזה גם אחד הטעמים שהתורה ניתנה במדבר, שאיננו רשותה של שום אומה. הווה אומר, התורה אמנם הופקדה בידי ישראל, בעלי נעשה ונשמע, אבל מיועדת היא לכל המין האנושי, ובאחרית הימים, כפי שניבאו הנביאים, ויסתפחו בה גם אומות העולם.
"ויחנו במדבר"הדרשה נבעה מייתור המילים "ויחנו במדבר"; כי היה מספיק לכתוב "ויבואו מדבר סיני, ויחן שם ישראל תחת ההר".
ניתנה תורה דימוס פרהסייא במקום הפקר,
שאילו ניתנה בארץ ישראל,
היו אומרים לאומות העולם אין להם חלק בה,
לפיכך ניתנה במדבר דימוס פרהסייא במקום הפקר,
וכל הרוצה לקבל יבוא ויקבל.
ומפני מה לא ניתנה תורה בארץ ישראל?בעל במדבר רבה37 עומד על המשמעות הסמלית של המדבר וכן על הסמליות של תופעות שהיו בעת מעמד הר סיני:
שלא ליתן פתחון פה לאומות העולם לומר,
לפי שניתנה תורה בארצו לפיכך לא קבלנו עלינו.
"וידבר ה' אל משה במדבר סיני" (במדבר א, ב)
למה במדבר סיני?
מכאן שנו חכמים
בג' דברים ניתנה התורה: באש, ובמים, ובמדבר.
באש מנין (שמות יט, יח) והר סיני עשן כולו וגו'38
ובמים מנין שנאמר (שופטים ה, ד) גם שמים נטפו גם עבים נטפו מים39
ובמדבר מנין (במדבר א, א) וידבר ה' אל משה במדבר סיני
ולמה ניתנה בג' דברים הללו? אלא מה אלו חנם לכל באי העולם - כך דברי תורה חנם הם
שנאמר (ישעיה נה, א) הוי כל צמא לכו למים40
ולפיכך נתבעו אומות העולם בתורה, כדי שלא יהיה להם פתחון פה כלפי שכינה לומר, אלו נתבענו כבר קיבלנו עלינו, הרי שנתבעו ולא קיבלו עליהם שנאמר: ויאמר: ה' מסיני בא וגו'" (דברים לג, ב)
נגלה על בני עשו הרשע
ואמר להם, מקבלים אתם עליכם את התורה,
אמרו לו, מה כתיב בה,
אמר להם: לא תרצח.
אמרו לו, זו היא ירושה שהורישנו אבינו,
שנאמר (בראשית כז, מ) ועל חרבך תחיה
נגלה על בני עמון ומואב,
אמר להם, מקבלים אתם את התורה.
אמרו לו, מה כתוב בה,
אמר להם, לא תנאף.
אמרו לו, כולנו מניאוף
דכתיב (שם יט, לו) ותהרין שתי בנות לוט מאביהן
והיאך נקבלה?
נגלה על בני ישמעאל,
אמר להם, מקבלים אתם עליכם את התורה.
אמרו לו, מה כתוב בה,
אמר להם, לא תגנוב.
אמרו לו, בזו הברכה נתברך אבינו,
דכתיב (שם טז, יב) והוא יהיה פרא אדם,
וכתיב (שם מ, טו) כי גנב גנבתי.
וכשבא אצל ישראל,
(דברים לג, ב) מימינו אש דת למו,
פתחו כולם פיהם ואמרו:
כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע,
וכן הוא אומר: (חבקוק ג, טו) עָמַד וַיְמדֶד אֶרֶץ רָאָה וַיַּתֵּר גּויִם
אמר רבי שמעון בן אלעזר:
אם בשבע מצות שנצטוו בני נח, שקבלו עליהן אינן יכולין לעמוד בהן, קל וחומר למצוות שבתורה. משל למלך שמנה לו שני אפוטרופסין אחד ממונה על אוצר של תבן, ואחד ממונה על אוצר של כסף ושל זהב. זה שהיה ממונה על התבן נחשד - והיה מתרעם על שלא מנו אותו על אוצר של כסף ושל זהב, וזה שהיה ממונה על הכסף ועל הזהב, אמר לו: ריקה, בתבן כפרת, בכסף וזהב על אחת כמה וכמה.
והלא דברים קל וחומר, ומה אם בשבע מצות שנצטוו בני נח לא יכלו לעמוד בהם, על אחת כמה וכמה בכל המצות שבתורה.
אֱלוהַּ מִתֵּימָן יָבוא וְקָדושׁ מֵהַר-פָּארָן סֶלָה כִּסָּה שָׁמַיִם הודו וּתְהִלָּתו מָלְאָה הָאָרֶץ:
קול קורֵא בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ ה' יַשְּׁרוּ בָּעֲרָבָה מְסִלָּה לֵאלהֵינוּ:מהי כוונת המכילתא בביטוי "וכן הוא אומר: (חבקוק ג, ו) עָמַד וַיְמדֶד אֶרֶץ רָאָה וַיַּתֵּר גּויִם"?
כָּל גֶּיא יִנָּשֵׂא וְכָל הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ וְהָיָה הֶעָקב לְמִישׁור וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה:
וְנִגְלָה כְּבוד ה' וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו כִּי פִּי ה' דִּבֵּר:
"ויאמר: ה' מסיני בא"עפ"י ההשוואה לתנחומא, יהיה פירוש המלה "ויתר" במשמעות "הקפיץ", לשון ניתור. וזהו כבר עונש. פירוש זה מסתבר גם עפ"י הספרי אותו הבאנו לעיל ששילב בתוך דרשתו את הפסוק אותו משלב גם התנחומא: "ועשיתי באף ובחמה נקם את הגוים אשר לא שמעו" (מיכה ה, יד).
מלמד שהחזיר הקב"ה את התורה על כל האומות ולא קבלוה
עד שבא אצל ישראל וקבלוה
שנאמר וזרח משעיר למו - אלו בני עשו שהן בני שעיר,
הופיע מהר פארן- אלו בני ישמעאל
שנא' (בראשית כא, כא) וישב במדבר פארן
וכתיב (חבקוק ג, ו) עָמַד וַיְמדֶד אֶרֶץ רָאָה וַיַּתֵּר גּויִם
כיון שראה הקב"ה שלא רצו לקבל התורה
התירן והקפיצן לגיהנם
כמד"א לנתר בהם על הארץ (ויקרא יא, כא)
וכתיב במקום אחר:
יודוך ה' כל מלכי ארץ כי שמעו אמרי פיך (תהלים קלח, ד)
ועדיין אנו צריכין ללמד שלא רצו לשמוע,
בא מיכה המורשתי ופסק את הדבר
שנאמר (מיכה ה, יד) ועשיתי באף ובחמה נקם את הגוים וגו'
הא למדת שלא רצו לשמוע לקבל את התורה.
שמות יט, ה - ח
וְעַתָּה אִם שָׁמועַ תִּשְׁמְעוּ בְּקלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְייתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ: וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כּהֲנִים וְגוי קָדושׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְרָאֵל: וַיָּבא משֶׁה וַיִּקְרָא לְזִקְנֵי הָעָם וַיָּשֶם לִפְנֵיהֶם אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר צִוָּהוּ ה': וַיַּעֲנוּ כָל הָעָם יַחְדָּו וַיּאמְרוּ כּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶה וַיָּשֶׁב משֶׁה אֶת דִּבְרֵי הָעָם אֶל ה': |
שמות כד, ג - ח46
וַיָּבא משֶׁה וַיְסַפֵּר לָעָם אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וְאֵת כָּל הַמִּשְׁפָּטִים וַיַּעַן כָּל הָעָם קול אֶחָד וַיּאמְרוּ כָּל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶה: וַיִּכְתּב משֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָר שִׁבְטֵי יִשְרָאֵל: וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְרָאֵל וַיַּעֲלוּ עלת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים: וַיִּקַּח משֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶם בָּאַגָּנת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ: וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיּאמְרוּ כּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶה וְנִשְׁמָע: וַיִּקַּח משֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּזְרק עַל הָעָם וַיּאמֶר הִנֵּה דַם הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִמָּכֶם עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה: |
ר' טרפון אומר:אין אנו מוצאים בדברי רבי טרפון לא לגלוג כלפי הגויים ולא עונש על שלא קיבלו את התורה, אלא רק 'הבנה' ו'התחשבות'. בפי בני עשו הוא שם את התירוץ: "אין אנו יכולים לעזוב את הדבר שבירך יצחק את עשו וכו'" ובפי בני ישמעאל: "אין אנו יכולים לעזוב את הדבר שעשו אבותינו וכו'". הפסוקים רק רומזים בלי לפרט את התכונות השליליות ובלי להטיח בהם אשמה, שלא כמו שעשו הדרשנים במכילתא ובספרי. בעל פרקי דרבי אליעזר אינו מזכיר את בני עמון ומואב. ויש גם גירסה בלי פנייה לבני עשו ולבני ישמעאל. במיוחד מתונים דבריו כלפי שאר האומות. הסיבה שהדרשן מביא בשמם, כביכול, לסירובם לקבל את התורה: "אין אנו יכולין להניח דת אבותינו שעבדו את האלילים".
זרח הב"ה ובא מהר סיני ונגלה על בני עשו,
שנ' (דברים לג, ב)ויאמר ה' מסיני בא וזרח משעיר למו,
ואין שעיר אלא בני עשו,
שנ'( בראשית לו, ח) וישב עשו בהר שעיר,
אמ' להם הב"ה [ = הקב"ה]
מקבלים אתם עליכם את התורה,
אמרו לו ומה כתוב בה,
אמ' להם לא תרצח,
אמרו לו אין אנו יכולין לעזוב את הדבר
שבירך יצחק את עשו,
שאמ' לו ועל חרבך תחיה,
ומשם חזר ונגלה על בני ישמעאל,
שנ' הופיע מהר פארן,
ואין פארן אלא בני ישמעאל,
שנ' במדבר פארן,
אמ' להם הב"ה :מקבלים אתם את התורה,
אמרו לו ומה כתוב בה,
אמ' להם לא תגנוב,
אמרו לו
אין אנו יכולין לעזוב את הדבר שעשו אבותינו
שגנבו את יוסף והורידוהו למצרים,
שנ'(בראשית מ, טו) כי גנב גנבתי מארץ העברים,
ומשם שלח מלאכים לכל אומות העולם,
אמ' להם אתם מקבלים עליכם את התורה,
אמרו לו ומה כתיב בה,
אמ' להם לא יהיה לך אלהים אחרים על פני,
אמרו לו
אנו רואין שאין אנו יכולין להניח דת אבותינו
שעבדו את האלילים
אלא תן תורתך לעמך,
שנ'(תהלים כט, יא) ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום,
ומשם חזר ונגלה על בני ישראל,
שנ' ואתא מרבבות קדש,
ואין רבבות אלא ישראל,
שנ' (במדבר י, לו): ובנוחה יאמר שובה ה' רבבות אלפי ישראל.
"סירובן של האומות אינו נובע בראש ובראשונה מרמתן המוסרית-הדתית הירודה, המונעת מהן לעמוד בצווים אלמנטאריים, אלא, אדרבה, מידה טובה מוצא מחבר פרקי רבי אליעזר בהן: נאמנות ללא-סייג למסורת אבותיהם, ואין לבוא אליהן בטרוניא בשל כך. גם יחוס הנימוק של עבודת-אלילים לשאר העמים, חוץ מעשו וישמעאל, הוא חידושו של המחבר ואינו נמצא בשום מקום אחר. הדבר משקף את המציאות שבתקופתו, שבה אדום וישמעאל מייצגים את שתי הדתות המונותיאיסטיות, שלגביהן אין איסור עבודה זרה מהווה גורם מרתיע מלקבל את התורה, אלמלא הנימוקים האחרים [...]טיהור הגויים מכל אשמה בא לידי ביטוי באגדה הבאה. לא זו אף זו: הביקורת בה היא כלפי ישראל.
עיקר החידוש של בעל פרקי רבי אליעזר הוא בכך, שלמעשה הוא מצדיק את סירובם של העמים ונוטל ממנו כל שמץ אשמה. עוד יותר בולט הדבר בטכסט כפי שניתן במהדורות המאוחרות, שם הושמטו טענותיהם של בני עשו וישמעאל, ואילו בתשובת שאר האומות נאמר רק זאת: 'אין אנו יכולין להניח דת אבותינו, אין אנו חפצים בתורה'48. ניתן אולי להסיק, שטענה זו, שהוא שם בפי הגויים, הייתה מוכרת למחברנו ומתקבלת על דעתו, שכן אין זו אלא אחת הטענות, שבהן נימקו היהודים מידי פעם את סירובם-הם לקבל את הדת החדשה, את האיסלאם. הם לא יכלו ולא רצו לטעון בפה מלא, שדת זו אינה אמת, ועל כן התבצרו מאחורי הטענה הבלתי-תיאולוגית: 'אין אנו יכולים להניח את דת אבותינו'. וכיוון שטענה זו לגיטימית היא בעיני המחבר, הגיע גם לידי 'הבנה' לסירובם של עמי העולם לעזוב עבודה זרה שלהם ולקבל את התורה".
בני אם ערבת לרעך (משלי ו, א) - אלו ישראלהביקורת באה כדי להשיג מטרה חינוכית: חיזוק הערבות ההדדית, או האחריות ההדדית בין בני ישראל. בעל המדרש משתמש בעקיפין באגדות שהבאנו לעיל על הצעת התורה לאומות, ועושה בהן שימוש מקורי ובלתי צפוי. כך טבען של אגדות: הן פושטות צורה ולובשות צורה כדי לשרת את מטרות הדרשנים.
שהם ערבים בינן לבין הקב"ה,
חביבים ישראל שנקראו רעים
שנאמר (תהלים קכב, ח) למען אחי ורעי,
ומה הייתה ערבותן?
אלא בשעה שהקב"ה בא ליתן את התורה
לא קבלוה אחת מן האומות אלא ישראל,
משל למלך שהיה לו שדה והיה מבקש למוסרה לאריסים
קרא לראשון ואמר לו תקבל אתה השדה הזו,
א"ל אין בי כוח קשה הימני,
וכן לשני ולשלישי ולרביעי ולא קבלוה ממנו,
וקרא לחמישי ואמר לו תקבל אתה השדה הזו?
א"ל הן,
על מנת לפולחה?
אמר לו הן,
משנכנס לתוכו הובירה,
על מי המלך מקפיד:
על אותם שאמרו אין אנו יכולין לקבלה,
או על מי שקבלה עליו ומשקבלה עליו נכנס בה והובירה
לא על זה שקבלה?
כך כשנגלה הקב"ה על הר סיני
לא הניח אומה שלא הרתיק49 עליה
ולא קבלו עליהם לשמרה,
וכשבא אצל ישראל
אמרו (שמות כד ז) כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע,
לכך בדין הוא שתשמעו,
הווי: (ירמיה ב ד ) "שמעו דבר ה' בית יעקב",
ואם לאו תענשו בערבות.
הווי: "בני אם ערבת לרעך"
ואמר רבי יהושע בן לוי:כבר אמרנו לעיל שצורת הדו-שיח באה לבטא רעיונות שונים. באגדה זו מתרחש כביכול דו-שיח בין המצדדים בדעה שהתורה הייתה צריכה להיות מיועדת ל'מלאכים', מלאכים ממש או בני אדם נבחרים, ובין אלו הסבורים שהיא מיועדת לכל בני האדם. הדעה השנייה היא המנצחת בעימות. הקטעים ממזמור ח בתהילים, שצוטטו ע"י הדרשן, באו להוכיח את דבריו, שכן בראשית המזמור, לאחר שהוקטן ערכו של האדם, נאמר: "מה אנוש כי תזכרנו [...] תנה הודך על השמים", דהיינו למלאכים, או בהשאלה, לבני אדם נבחרים, ואילו בסופו נאמר רק: "מה אדיר שמך בכל הארץ". דהיינו - התורה מיועדת לכל בני האדם.
בשעה שעלה משה למרום אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא:
רבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו?
אמר להן: לקבל תורה בא.
אמרו לפניו: חמודה גנוזה שגנוזה לך
תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם50,
אתה מבקש ליתנה לבשר ודם?
(תהלים ח, ה) מָה-אֱנושׁ כִּי-תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן-אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ:
(שם, ב) ה' אֲדנֵינוּ מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-תְּנָה הודְךָ עַל-הַשָּׁמָיִם:
אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: החזיר להן תשובה!
אמר לפניו: רבונו של עולם, מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם.
אמר לו: אחוז בכסא כבודי, וחזור להן תשובה,
שנאמר (איוב כו ט) מְאַחֵז פְּנֵי כִסֵּה פַּרְשֵׁז עָלָיו עֲנָנו:
ואמר רבי נחום: מלמד שפירש שדי מזיו שכינתו ועננו עליו.
אמר לפניו: רבונו של עולם, תורה שאתה נותן לי מה כתיב בה
(שמות כ, ב) אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים.
אמר להן: למצרים ירדתם, לפרעה השתעבדתם, תורה למה תהא לכם?
שוב מה כתיב בה - (שם, ג) לא יהיה לך אלהים אחרים,
בין הגויים אתם שרויין שעובדין עבודה זרה?
שוב מה כתיב בה - (שם, ח) זכור את יום השבת לקדשו
כלום אתם עושים מלאכה שאתם צריכין שבות?
שוב מה כתיב בה - (שם, ז) לא תשא,
משא ומתן יש ביניכם?
שוב מה כתיב בה - (שם, יב) כבד את אביך ואת אמך
אב ואם יש לכם?
שוב מה כתיב בה -(שם, יג) לא תרצח לא תנאף לא תגנב,
קנאה יש ביניכם, יצר הרע יש ביניכם?
מיד הודו לו להקדוש ברוך הוא, שנאמר (תהלים ח, י)
ה' אֲדנֵינוּ מָה-אַדִּיר שִׁמְךָ בְּכָל-הָאָרֶץ:
ואילו תנה הודך על השמים - לא כתיב