בעקבות פרסום הכתבה זעמה משפחת הנפגעים על הפרסום.
• הסבירו מדוע, לדעתכם, זעמה המשפחה על פרסום הכתבה תוך התייחסות לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות.
• הסבירו מהו הקשר בין "המרדף אחרי הרייטינג" לפרסום כתבות כגון זו שלפניכם.
בכתבה המקורית פני הנערה ופלג גופה העליון היו גלויים. על מנת למנוע פגיעה נוספת בפרטיות טושטשה התמונה שניתנת במבחן זה.
"הירידה הברורה במספר הכולל של הידיעות, המתפרסמות בעמודי החדשות המובילים בשני העיתונים, היא עדות למעמדו המתכרסם והולך של הטקסט ולביטולו מפני כותרות ותמונות גדולות וצעקניות"
אמירה זו מהווה חלק מהמסקנות של מחקר השוואתי - שפורסם בעיתון העין השביעי/ ספטמבר 2003 - שבדק את עמוד הראשון של היומונים הפופולריים, "ידיעות אחרונות" ו"מעריב" במהלך חודש יולי 2003, תוך השוואה לנתונים מחודש יולי 1998.
• הסבר/י לאיזה סוג של עיתונות מתאימה נטייה זו. בתשובתכם הסבירו ארבעה מאפיינים של עיתונות מסוג זה.
• איזה סוג של עיתונאי מתאים יותר לעיתונות מעין זו? הסבר/י ונמק/י.
"לקרוא ולהעביר הלאה. צריך להפיץ את האמת לכמה שיותר אנשים. > >הידיעה סופקה לי על ידי אדם שמיקצועו מוגדר כעיתונאי. . . . האמת על "השבוי" טננבאום. . . . >אני רותח מזמן מהדרך בה מוסתרים הפרטים הרלוונטיים לנושא מהציבור הרחב. . > >ומבקש להתחלק איתך ועם חבריך בנטל המעיק. > >מזה זמן אנו קוראים על צו איסור הפרסום בעניין נסיבות מעצרו של ה"שבוי טננבאום בלבנון. . . טננבאום נדבק בחיידק > ההימורים וכדי לשלם החוב נסע לרכוש קוקאין בחו"ל>האדון טננבאום תיכנן למכור את הקוקאין בשובו לישראל ולעשות "מכה" של רווח" - המידע הנ"ל הועבר באינטרנט בעוד צו האיסור עדיין לא הוסר.
• הסבירו יתרון וחיסרון בפרסום ידיעה זו באינטרנט. בתשובתכם התייחסו לזכות הציבור לדעת, זכויות הפרט והשיח הציבורי בעניין החלפת השבויים.
רשת האינטרנט יוצרת "זן חדש של כלי תקשורת" שעל מאפייניה נמנים: במקום המודל התקשורתי החד-כיווני מאפשרת הרשת מודל של "כולם לכולם" המגביר את יכולתו של הפרט להשתתף בשיח הדמוקרטי, להשיג מידע, לגבש ידע באופן עצמאי, ולהיות דובר אקטיבי. זאת ועוד, ברשת נעלם מעמד המתווכים הישן - המוציאים לאור, המדפיסים, ושאר "שומרי השער".
http://halemo. net/info/council/internet. rtf
• הסבירו מהן התקנות לגבי חופש הביטוי באינטרנט ומהי הבעיה באכיפתן. לוו תשובתכם בדוגמה.
"גם עיתוני איכות, ולא רק עיתונים פופולריים, מעניקים חשיבות רבה לממד האנושי בסיפור העיתונאי. הנוסחה לכתיבת ידיעות, שפותחה ע"י היומן הכלכלי היוקרתי וול סטרייט ז'ורנל ומכונה על שמו, מלמדת על כך. " (הארץ 28.5.96)
• מהי טכניקת הפרמידה ההפוכה ומהי הטכניקת עפ"י הנוסחה של וול סטרייט ז'ורנל בכתיבה העיתונאית? בתשובתך הסבירי את הטכניקות, ציירי והדגימי מתי יש להשתמש בטכניקות אלו.
לפנייך שלושה (3) שמות של מרואיינים. שייכי כל מרואיין לסוג השייך לו, וכתבי באיזו טכניקה או טקטיקה היית משתמשת כדי לראיין כל מרואין. שימי לב: נמקי את תשובותייך.
המרואיינים:
• שר האוצר: מר בנימין נתניהו.
• סא"ל אופק בוכריס (שנפצע בג'נין וחזר אחרי שנתיים לפקד על סיירת אגוז).
• רחלי מימון שהצילה ילד שנפל מקומה שלישית.
"הבנתי פעם נוספת את עוצמתה של התקשורת היוצרת דימוי מסויים לאדם או ליישוב מתחזקת את הדימוי ואפילו מחזקת אותו. . . . . ישנם מקומות נוספים שבהם כולנו מדשדשים עדיין בתוך הסטיגמה".
• הגדירו מהו סטראוטיפ והסבירו כיצד מתקשר הסטראוטיפ לייצוג הפריפריה בתקשורת (4 נקודות).
• הסבירו והדגימו שתי בעיות הנובעות מהייצוג הסטראוטיפי של עיירות הפיתוח במדיה. (4 נקודות).
• הסבירו שני קשרים בין המרחק הגיאוגרפי והחברתי של אנשי התקשורת מהפריפריה לדרכי הסיקור והבימוי העיתונאי. (3 נקודות).
לדברי אבי בניהו אמצעי התקשורת אינם מדווחים על השינוי החיובי המתחולל באור עקיבא.
• הסבירו את טענתה המרכזית של אסכולת "קביעת סדר יום ציבורי" הדגימו מתוך טענתו של בניהו האם סיקור באור עקיבא תומך או שולל אסכולה זו. (4 נקודות).
• הסבירו את המושגים "חדשות קשות וחדשות רכות" ואת השפעתן על סדר היום הציבורי, האם דרכי הסיקור של עיירות הפיתוח מתאימות בעיקר לנושא "חדשות קשות" או "חדשות רכות". נמקו תשובתכם. (4 נקודות).
• מנו יתרון וחסרון בהקרנת סדרות טלוויזיה העוסקות בעיירות הפיתוח על קביעת סדר היום הציבורי של עיירות הפיתוח. (3 נקודות).
חבר הכנסת יובל שטייניץ הגיש הצעת חוק שמטרתה להגביל את כוחם של בעלי העיתונים הגדולים. הצעתו של שטייניץ קבעה כי עיתון השולט על יותר מ - 50% מהשוק הישראלי יפורק וכי בעל שליטה בעיתון ישראלי לא יוכל להיות בעל מניות בערוץ תקשורת אחר.
• הסברו והדגמו לאיזו תופעה במפת התקשורת בישראל מתייחס הציטוט הנ"ל. (8 נקודות)
...ביום למחרת העלאת ההצעה העיתונים "הארץ" וידיעות אחרונות" לא דווחו על הצעת החוק ו"מעריב" פרסם ידיעה קטנטונת.
• הסברו מהו מודל "סדר היום הציבורי" ומדוע הצעת החוק של שטייניץ לא עלתה לסדר היום הציבורי. (בתשובתכם על סעיף התייחסו גם לתשובתכם על סעיף א בשאלה זו). (8 נקודות)
• אחד החששות שהניעו את ח"כ שטייניץ ליזום הצעת חוק זו היה החשש מפני "פלורליזם מדומה". הסבירו תופעה זו. בתשובתך הסברו כיצד חשש זה מתקשר למבנה הבעלות על אמצעי התקשורת בישראל, ומדוע מבנה בעלות זה יכול לגרום לפגיעה בזכות הציבור לדעת? (9 נקודות)
"קומדית מצבים היא חלק בלתי נפרד משדורי הטלוויזיה ותוכנית משדרים שבועית לא תהיה שלמה בלעדיה" (ד. למיש-החופש לצפות)
• הסבירו מהי קומדית מצבים\סיטקום? (4 נק')
• ציינו והסבירו 5 מאפינים עיקריים של הסיטקום? (5 נק')
• עמדו על שלושה הבדלים עיקריים בין קומדיית מצבים לאופרת סבון. (4 נק')
השופט ברק טוען כי: "חופש הביטוי הוא הנותן למשטר את אופיו הדמוקרטי" ( בג"צ 14/86).
אולם בדמוקרטיה , ישנם גם מצבים בהם מגבילים את חופש הביטוי.
• הסבירי באילו מישורים יש להגביל את חופש הביטוי. (לווי את תשובתך בדוגמאות אקטואליות)
• הסבירי מהי אתיקה עיתונאית. בתשובתך פרטי 3 חובות וזכות אחת של העיתונאי (המוזכרות בתקנון האתיקה)
במעגל האמהות החד הוריות התנהל מאבק מתמיד בין הקבוצה הירושלמית, בראשות אילנה אזולאי שטענה כי יש לצאת בפעולות אלימות: שריפת צמיגים, חסימת כבישים ועוד. לבין ויקי כנפו שטענה כי מחאה אלימה תזיק לדעת הקהל של הקבוצה.
• קיימות שתי דרכים לקבלת פרסום וחשיפה בתקשורת- "דלת קדמית" ודלת אחורית". הסבירו את שני ה"דלתות" הדגימו מתוך הציטוט שלעיל.
• הציגו מודל המתאר את הדרך בה צריכה קבוצת מחאה לנקוט על מנת לזכות בסיקור חדשותי
"הגיוון הרב של דוגמאות לסרטים תיעודיים , מעיד על הקושי במציאת הגדרה מדוייקת למונח "תעודי" (הלגה קלר "לדעת לצפות, עמ' 110)
• הציגי שלושה סוגים של הסרט התיעודי.
• צייני והסבירי שלושה הבדלים מהותיים המבדילים בין סרט עלילתי לבין סרט תיעודי?
"החדשה אינה האירוע עצמו אלא הדיווח עליו" (דינה גורן, 1986)
• נתחי כל כותרת ע"פ 2 שיקולים מקצועיים ושיקול אישי אחד:
"למרות גל הפיגועים, החליט ראש הממשלה שרון, להמשיך את ביקורו בהודו".
"המועמד הדמוקרטי המוביל, גון קרי, מכחיש את השמועות על רומן שניהל מחוץ לנישואין"
• הסבירי מהי עיתונות צהובה ומני שלושה ממאפייניה.
בתשובתך, הסבירי איזה מבין הכותרות תדווח בעיתונות צהובה.
• הציגי שתי תיאוריות המתארות את הקשר שבין אלימות בחברה לבין צפיה בטלוויזיה. עם איזו מהן את מזדהה יותר. הסבירי.
• הסבירי את הקשר בין האלימות בשידורי הטלוויזיה לתיאוריית :"אובדן הילדות של פוסטמן" בתשובתך, הציגי את הטענה העיקרית של תיאוריית אובדן הילדות.
• הסבירו מהי "עיתונות צהובה" וציינו שני (2) מאפיינים מרכזיים של עיתונות צהובה.
• הסבירו מהו "אירוע מדיה" וציינו שני (2) סוגים של אירוע מדיה שאתם מכירים.
• הסבירו את מודל לאסוול וציינו את מרכיביו העיקריים של המודל.
• הסבירו מהי 'בעלות צולבת' וציינו מהי הבעייתיות העיקרית הנובעת מקיומה של תופעה זו בתקשורת הישראלית.
• הסבירו מהי 'אתיקה עיתונאית' וציינו שני (2) כללי אתיקה עיתונאית המקובלים בתקשורת הישראלית.
• מהו ההבדל העקרוני בין חוק לשון הרע במדינת ישראל לבין ההלכה היהודית?
• על-פי תיאוריית החיברות-הסוציאליזציה ישנם 4 סוכני חיברות (סוציאליזטורים) במהלך החיים. כתבי מי הם?
• באיזו דרך מוחקת הטלוויזיה את הקו המפריד בין ילדות לבגרות על פי ניל פוסטמן במאמרו "אובדן הילדות"?
• הסבירי את ההבדל הקיים בין חדשות רכות לחדשות קשות.
• הסבירי את ההבדל בין חדשות מתוזמנות לחדשות שאינן מתוזמנות.
• כיצד יוצרים פרסומת? כתבי את שני השלבים הראשונים.
• האם לדעתך יש השפעה חזקה יותר לפרסומת גלויה או לפרסומת סמויה- הסבירי מדוע.
• מהי ההגדרה המלאה ל"חופש הביטוי"?
• הסבירו את המושג "הטיות המדיה" וציינו סוג אחד של הטיית מדיה עפ"י הרולד איניס.
• ציינו שלושה (3) מאפיינים של 'עיתונות צהובה'.
• הסבירו מהי 'אתיקה עיתונאית' ומהי חשיבותה.
• הסבירו מהם "חוקי המדיום" וציינו חוק אחד של המדיום הטלוויזיוני.
• הסבירו מהי אסכולת "ספירלת השתיקה".
• הסבירו מהי "פקודת העיתונות".
• ציינו את ארבעת (4) השלבים של מודל כספי להתפתחות אמצעי התקשורת.
• הסבירו את המושג פלורליזם מההיבט המבני והתכני.
• הציגו ארבעה סוכני חיברות על פי רוזנגרן.
• הסבירו מהי זהות קולקטיבית - קבוצתית.
• הסבר ודוגמה למושג אימפריאליזם תרבותי.
• הסבר המושג אינטרקטיביות.
• הבדל בין "עיתונאי שומר סף " לעיתונאי "פרקליט".