אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף קג
רמז לניסוך המים מהתורה - רבנו בחיי, ויקרא כט, יח

רמז לניסוך המים מהתורה - גור אריה, במדבר כט, יח

אלפין עיינין – מהר"ל, דרשה על המצוות 59 (בסוף "באר הגולה")

אלפין עיינין - של"ה לה., שער הגדול

דף קד

מ' וס' שבלוחות - שו"ת רדב"ז ח"ג תתפג (תמב)

מ' וס' שבלוחות - בית אלהים (יסודות, יב)

מ' וס' שבלוחות - תפארת ישראל 103, 144, 193 (פרקים לה, מז, סד)

נקרא מבפנים ונקרא מבחוץ – מהרש"א

נקרא מבפנים ונקרא מבחוץ – הכתב והקבלה, שמות לג, כג

דרדקי, דרשות האותיות – [אותיות כיסודות של העולם] - אגדות א' 47

דרדקי - של"ה דף לו. (בית גדול)

דרדקי - הענין מבואר בתורת חיים על סנהדרין, תחילת פרק חלק

אתו דרדקי האידנא – [צ"ע אריכות הלשון, והיה צ"ל אמרי דרדקי. ומה הוא "האידנא"? אלא אריז"ל כתב לענין "ינוקא" שהם יודעים סודות רבים ממה שהיו אנשים גדולים בגלגול הקודם. ולכן אמר "האידנא"] – מראית העין

אפילו בימי יהושע לא אתמר – [הזכיר את יהושע כי הוא הדור הראשון אחרי מתן תורה. אבל לומר "אפילו בימי משה" אי אפשר לומר, כי הרי אפילו מה שתלמיד ותיק עתיד לומר כבר היה ידוע לו] - בן יהוידע, ד"ה והנה המפרשים ז"ל

אלף בית, אלף בינה – [גם להבין דבר מתוך דבר, תלמד זאת מרבך] – מהרש"א

אותיות ג' ד' - נתיב א' 169, 211 (צדקה, א : אמונה ב)

פשוטה כרעיה דגימ"ל – [כי החסד הוא להביא מתנת עניים לביתו של העני, וזו מצוה ברגליים] – מהרש"א

פשוט כרעיה דדלי"ת לגבי גימ"ל – [כי גם העני מצווה במצוות גמ"ח, שלא להטריח את הנותן לו צדקה] – מהרש"א

ה"ו זה שמו של הקב"ה – [מרמזות למדת חסד ואמת] – מהרש"א

זן אותך וחן אותך - בן יהוידע ד"ה ועוד נ"ל בס"ד

אני קושר לו כתר – [כי כתר מורה שהוא הבדל מהגוף. כי כל בעל תשובה מתחיל להיות נבדל מהגוף] – מהר"ל, אגדות ד' 77 (על מנחות כט ע"ב, ד"ה מאי טעמא אית ליה תגא); דרך חיים, פ"ד, ג' כתרים הם, סוף 189] - ראה סנהדרין לא ע"ב, דזיו ליה כבר בתיה, ורש"י שם

סמך עין, סימנים עשה בתורה וקנה אותה – [עיין רש"י (ע"ע עירובין נד סוף ע"ב). ומפרש מהרש"א שלא שהסימנים הם חלק מהתורה, אלא הם כלי מכשיר שעל ידם תזכור ותקנה את כל התורה]

פה פתוח, פה סתום – [העובר במעי אמו לומד תורה, אבל בעיון בלבד כי פיו סתום. ורק אחרי שנולד פיו נעשה פתוח וגורס תורה. שני חלקי הלימוד חשובים (גם אחרי שנולד), אבל לא תתקיים באדם התורה שלומד אם לא יגרוס בפיו] – מהרש"א

הוסיף לך הכתוב כפיפה על כפיפתו – [כמ"ש "מאד מאד הוי שפל רוח"] – מהרש"א, ד"ה נאמן כפוף

מהדר אפיה דקו"ף מרי"ש – [דוד התפלל נגד אויביו, שה' לא יקבל אותם בתשובה, אלא יפקד עליהם שטן לשטנם] – מהרש"א

בא לטהר, מסייעין לו – [רק אחרי שהאדם עושה פעולה, מסייע לו הקב"ה] - אגדות א' 47-48

לטמא, פותחין לו - רבנו בחיי (דברים ד, טו וכן כט, יח)

לטמא, פותחין לו – [שהוא כמו נוקש בדלת שיפתחו לו] - אגדות א' 47; [אין הקב"ה מטעה לשום בריה. "פותחים לו" ולא "מסייעים לו"] - גור אריה, במדבר כב, ט (מהד' מכון ירושלים, פסקא יח)

לטמא, פותחין לו – [כאשר מתחיל אדם לחטוא ולטמא נשמתו, פותחים לו שתצא בחינת נשמה שבו שלא יטמאינה, ושתשאר לו רק נפש ורוח] - סידור ר"י עמדין דף 437 (מעמדות, ליום ראשון), מהד' אשכול, ח"ב עמ' תרנג

לטמא, פותחין לו – ר' צדוק, צדקת הצדיק, רסד

ש, שקר - ת, אמת – [למה בענין "אמת" תפש אות אחרונה לסימן, וב"שקר" תפס אות ראשונה? כי שקר מתקבל רק בתחילת אמירתה ואח"כ נודע הכזב. אבל האמת נשארת מקוימת עד הסוף] - בן יהוידע

ואמת מלבן לבוניה – [שכך אותיות יש להם בסיס שוה, ואין האחת ארוכה מהש ניה, כמו באותיות "שקר"] – מהרש"א

ג"ן הד"ס - גליון ר"י עמדין

קושטא קאי - נתיב א' 195 (אמת, א)

שקר שכיח – [אמת היא יחידאית, אבל שקרים הם הרבה] - אגדות א' 48

דף קה

נוטריקון – [כל עצם בעולם מורכב מיסודות, כך כל מלה מיסודות שונים. ושש מעלות שיש לאברהם אבינו] - אגדות א' 48 ד"ה נוטריקון וד"ה נמרצת

נוטריקון - אמת ליעקב

אברהם, אב המון גוים נתתיך – [ששה שבחים] - עיני כל חי

אברהם, נוטריקון חביב נתתיך – [חז"ל דרשו חילוף אותיות ה-ח ממלת אברהם] – מקור ברוך, ח"א עמ' 251

אנכי ר"ת אנא נפשי - תפארת ישראל, 111 (לז)

אנכי ר"ת אנא נפשי - של"ה קצב. (שבועות, מעלת לומדיה)
אנכי ר"ת אנא נפשי - נפש החיים, א, יח הגהה האחרונה

אנכי ר"ת אנא נפשי - מקור ברוך (ח"א דף 421)

אנא נפשי כתבית יהבית - הנצי"ב, שאלתות, קסו, ס"ק יג

ר"ת אמירה נעימה כתיבה יהיבה – [אלו נגד ד' חלקי פשט, דרוש, רמז, סוד] - בן יהוידע

ר"ת אמירה נעימה כתיבה יהיבה - משך חכמה (שמות כ, ב)

יראה, ראתה נטתה - גור אריה, במדבר כב, לב; תפארת ישראל, (סוף פל"ז)