אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר |
מקורות לפרק |
דף נט גברא רבה אנא – [צ"ע כיצד עשה לעצמו תועלת במה שאמר שהוא ת"ח? והרי ר' טרפון צם על זה? (נדרים סב.) והישוב לזה] - בן יהוידע (כאן וכן אמר להון או אתון בעון מנאי מלתא, או אנא אבעי – [ולמה לא אמר להם מיד כמה וכמה הלכותבמקום שהם ישאלו ממנו? והישוב לזה. ולמה אמר שאלה זו בענין התמר, ושישאלו בבית דינו של שמואל?] – בן יהוידע סיים מסאני אוכמא - יערות דבש (ח"א עמ' ריב דרש י"א; ח"א עמ' שיד דרש ט"ז) סיים מסאני אוכמא - שו"ת שבות יעקב ח"ב מד (ס"ק ה) האי מאן דקץ כופרא – [צ"ע הרי ר' טרפון הציל עצמו ע"י שהודיע שהוא ת"ח, וחטא בזה? והישוב לזה] – מהרש"א האי מאן דקץ כופרא - אמת ליעקב דף ס אין פורענות אלא כשיש רשעים בעולם - דברי שאול אין פורענות באה לעולם אלא בזמן שהרשעים (נמצאים עכשיו) בעולם – [כלומר אין עונשים מפני מה שהיה בעבר, ואותם הרשעים כבר נאספו מהעולם] - בן יהוידע "כי תצא אש ומצאה קוצים" (שמות כב, ה) – [טעם שדרשו פסוק זה גם על רשעים וגם על צדיקים, ושהשריפה ממהרת לבוא] – מהרש"א "ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר" (שמות יב, כב) – [רש"י למד מכאן שבכללילה מזיקים מצויים, ורמב"ן טען נגדו. אבל יש לראיה לרש"י מהמכילתא] – מהרש"א ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בקר – [כלומר לאו דוקא שלא יצאו מן העיר, אלא אפילו מבית לבית] - בן יהוידע ניתן רשות למשחית, אינו מבחין – [אע"ג שבמצרים היה ה' בעצמו הוא המכה במצריים] - גבורות השם, 139 (לז) ניתן רשות למשחית, אינו מבחין - טיבותא היא לגבייהו - דברי שאול [פורענות] מתחילה מן הצדיקים תחילה - ישראל קדושים 98 טיבותא הוא לגבייהו – [של צדיקים, שאינם נכללים יחד עם הרשעים במיתתם] – מהרש"א דבר בעיר, כנס רגליך – [ודאי כי טוב גם בעת הדבר לברוח מהעיר, אבל כל עוד לא ברח מהעיר ישתדל להשאר בביתו ולא לצאת לרחוב] – מהרש"א דבר בעיר, כנס רגליך - יערות דבש (ח"א עמ' פ דרש ד') דבר בעיר, כנס רגליך – ["עיון יעקב" קובע כי בריחה מהעיר היא קודם שנתחזק הדבר. אבל לא אחרי שנתחזק בעיר. והוסיף "בן יהוידע" כי מה אנשים רבים יותר מתים הוא מחמת פחד והבעתה, ולא מעצם המחלה] – בן יהוידע "לך עמי בוא בחדריך" (ישעיה כו, כ) – [דרשו סיפא דקרא לענין דבר, "עד יעבור זעם"] – מהרש"א דבר בעיר, מלאך המות מפקיד כליו בבית הכנסת - דברי שאול כלבים בוכים – [כי הכלבים נבדלים מהמציאות, לכן הם הראשונים להרגיש] - באר הגולה 98 (ה); אגדות ג' 10 כלבים בוכים – דרכי נועם, מ כלבים בוכים – תורת חיים אני הצתי אש בציון ואני עתיד לבנותה באש – [מפני חוזק מציאות בית המקדש, פעולה נמרצת של חורבנה אפשרית רק ע"י הקב"ה] - נצח 222 (סא); אגדות ג' 10-12 ב' נשים - גר"א על ישעיה ה, י ב' נשים – [מי שהתורה חדשה אצלו, לא צריך לתבלין של אגדה כדי לשמח את לבבו, והוא דומה לאשה צעירה שבלאו הכי שמחה בבעלה. אבל מי שנתיישן בדברי תורה, ואין מתעוררת אצלו מדת השמחה, הוא שזקוק לפתוח באגדה, ודומה לאשה זקנה] - בן יהוידע מי ישקני מים – [מדוע דרש דרשה כה רחוקה מפשוטו של מקרא] - אגדות ג' 12 מי ישקני מים – [חז"ל לא הניחו הפסוק על פשוטו, כי מעיקרא מאי קסבר דוד ולבסוף למה נתחרט? ועוד מפני מה ציין דוקא מקום המסוים הזה להביא לו מים מהבור שבבית לחם? אלא מלך פורץ לעשות לו דרך, ולבסוף נמנע כיון שזה אסור להדיוט] – מהרש"א מי ישקני מים - תורת חיים טמון באש קא מיבעיא ליה – [כי יש סתירה בין הפסוק בשמואל לפסוק הנאמר בדברי הימים, אם עדשים או שעורים. אלא ודאי היה זה טמון בתוך זה] – מהרש"א המוסר עצמו למות על דברי תורה איןאומרים דבר הלכה משמו – [עיקר הענין שלא בזכותו יביאו גאולה לעולם] – מהרש"א דף סא אין אומרים דבר הלכה משמו - גר"א על בבא קמא דף 103 אין אומרים דבר הלכה משמו - [זה נאמר למעליותא, ע"פ ספר חסידים תתקע"ז אות ד', כמבואר במדרש רות פ"ה. ולכן רבי סתם המשניות (רש"י על ב"מ לג:) בלי שם אומרם. וכן רמב"ם הביא כל הלכה בסתם בלי שם אומרו, וכן עשה ר"י קארו בשו"ע] - "ניצוצי אור", של הרב ראובן מרגליות אין אומרים דבר הלכה משמו - פרי צדיק (ח"ב 161 תצוה, ד'; ח"ד 184 פנחס, ג') אין אומרים דבר הלכה משמו - הנצי"ב, שאלתות, קדמת העמק ח"ג, ב (24) אין אומרים דבר הלכה משמו - שם משמואל (אדמו"ר סוכצ'וב), תחילת פ' תצוה, דף ק"י אין אומרים דבר הלכה משמו – [ערך החיים הוא עבור תורה ומצוות, והמזלזל בחייו, מזלזל בייעוד עבורו הוענק לו החיים ונחשב כמזלזל בתורה ומצוות] – מו"ר ר"ש דביר |